August 24, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

August 24, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Gene et meselesi Toptan et 30 kuruştur, perakende ise 55- 70... Etlere vurulan damga meselesine çok dikkat etmek lâzımdır Bir
 “Yakindabüyük bir sovyet rejisörü geliyor Rejisör bilhassa operet işlerile meşgul olacaktır Kıymetli sanatkârımız Ertuğrul
 NDPiklaaatlerı Sokak kalmadı! Şu günlerde İstanbul sokaklarında gezinen seyyahlar şehir kaldırımları baştanbaşa tamir edili.
 Kurultay dün müzakeresini bitirdi, intihap yapıldı Türk dili tetkik encümeni başkanlığına Erzincan mebusu Saffet bey intihap

Tencere yuvarlandı... AKŞA e Kapağını buldul... Sene 16 — No: 5702 — Fiat: her yerde 5 kuraş CUMA — 24 Ağustos 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Kurultay dün müzakeresini bitirdi, intihap yapıldı Türk dili tetkik encümeni başkanlığına Erzincan mebusu ele ni edildi Solda Hasan Cemil bey nutkunu irat ederken, sağda kurultay dağılıyor selâmladı . ve © Türk dili ikinci kurultayı dün Dolmabahçe sarayında Kâzım pa- şa Hz. nin riyasetinde toplanmış- tir. Dün, son gün olmak münase- betile, salon her zamandan ziya- 'de kalabalıktı, Reisicumhur “Hz.; , haşvekil. İsmet: paşa ve dahiliye vekili Şükrü Kaya beyle birlikte salonda kendilerine ayrılan Lo- €ada oturuyorlardı. Geçen celseye ait zabıtlar okun- duktan sonra, Bolu mebusu Ha- san Cemil bey kürsüye gelerek Türk tarihi tetkik encümeni na “Yakında büyük bir sovyet rejisörü geliyor Rejisör bilhassa operet işlerile meşgul olacaktır tkârımız Ertuğrul Sovyet Rusyaya hmüteveecihen şehrimizden hare“ ket etmiştir. © Ertuğrul Muhsin bey bu seyah birçok büyük Sovyet şehir- dolaşacak, Moskovada | ve Leningratta yapılacak büyük ti- yatro bayramlarında hazır bulu- Ruslar kıymetli “ rejisö- E Ertuğrul Muhsin bey Rusyadan ülün on beşinde dönecektir. beyle beraber Rusyanın ik rejisörlerinden beynel- imilel bir şöhreti olan r: İFoff ta İstanbula gelecektir. Tairoff, Meyerhold derecesin- İde bir rejisördür. Tairoff Yoldaş #stanbulda belediye reisi Muhid- büyük rejisör Türkiyede kaldığı müddetçe Türk tiyatrosunun ope- ket kısmile meşgul olacaktır. Tairoff bilhassa bütün dün, (da Jirofle Jirofla eserini fevkali- İde muvaffakıyetle temsil etmek- Ae meşhurdur. 'Tairoff Yoldaş İstanbulda Şe. hir tiyatrosunun operet kısmında 'Yirefle Jiroflayı bizzat * kendisi (hazırlıyacaktır. O zamana kadar Şehir tiyatro- ;8u da operet ve drâm kısımlarına «tamamile ayrılacaktır. Jirofle Ji- İrofla teşrinievvelde Fransiz tiyat- rosunda temsil edilecektir. Bunun için büyük dekor yapılacaktır. Jirofle Jirofla aktör İ, Galip — ından gayet güzel bir bilhassa davet etmişlerdir. Dün Sovyet Rusyaya giden Ertuğrul Muhsin bey Eserin müzik kısmile Ekrem Re- şit ve Cemal Reşit beyler meşgul olacaklardır. Jirofle Jiroflanın temsili mem- leketimizde bir tiyatro hadisesi olacağı tahmin edilmektedir. Diğer taraftan bu sene Şehir ti- yalrosunun operet kısmında 4, dram kısmında İse 6 eser çıkarıla- caktır. Operetler birer buçuk ay, dramlar birer ay temsil edilecektir. Tairoff Yoldaş Rusyanın meş- hur Kamerny teatrın baş rejisö- rüdür. Kendisine İstanbulda listler tarafından merasim yapıla- caktır, Ertuğrul Muhsin beyden başka sanatkâr Cemal Reşit ve 1, Galij beylerin de Rusyaya gitmeli mına, “kurultayı Türk'dilinin tari virlerindeki hâkim mevkiini i etti, Gazi“Hz, nin rehbe, nün göne büyül Kâni bulunduğunu lar arasında” kürsi rlile Erzincan mebusu Saffet bey Türk dili” tetkik encümeni baş- kanlığına intihap edilmiştir. Umumi kâtipliğe İbrahim Nec- mi bey, mühasebeciliğe Besim Atalây bey, âzalıklara Çanakka- Je mebusu Ahmet Cevat bey, Or. du mebusu Ali Canip bey, Urfa mebusu Hasan Reşit, Konya me- busu Naim Hazım, Refet, Mardin. mebusu Yakup Kadri beyler se- çilmişlerdir. < Türk: dili encüme, kürsüye gelerek intil layı, kurultay “heyetine saygıla- rını arzetmiş Bundan sonra kurultay başka- ni.Kâzim paşa kurultayın kapan: dığını söyledi ve müzakereleri derin bir alâka ile takip buyuran Reisicumhur Gazi Hz. ne kurul- lay namına şükranlarını arzetti, Bir orkestra heyeti | kurultay marşını çalarken heyet salondan ayrılmıştır. Mikkatlor: Sokak kalmadı! Şu günlerde İstanbul sokaklar rında gezinen seyyahlar şehir kal- dırımları baştanbaşa tamir edili- yor, sanacaklar, otomobillerin Be- yoğluna çıkarken aykırı yokuşlar fi dolambaçlarındanı geçtiğini gördükçe öte tarafta bo- zuk yollarin düzeldi; zanne- decekler... Halbuki senelerdenberi lan, rahat huzur gö dırımlar yol tamirinden şeyler içindir. Galata yokuşlari böyle, Kadı: köyüne çıkarsınız, her taraf öyle... Halkın istirahatini kaçıran bu işleri daha süratle bitirmek, yol- ları, aylarca süren manialı müh- lik geçitler halinden daha çabuk çıkarmak acaba mümkün deği rın tel kaz Gene et meselesi Toptan et 30 kuruştur, perakende ise 55- 70 Etlere vurulan damga meselesine çok dikkat etmek lâzımdır Bir kaç gün evvel ortaya attığı mız et meselesi birçok münakaşa“ lara sebep oldu; Bazıları et fiât- lerinde ihtikâr olduğunu, en iyi in halka 35 kuruşa satı- söylüyorlar. Bazıları ır olmadığını ileri. sürüyorlar. Et işile gayet yakından alâka- dar olan bir zat bu hususta bize şu malümatı vermiştir; — Bağıları et fiatlerinin yük- sek olmadığını söylüyorlar. Fakat ortada muhakkak olan bir şey var- sa kasaplar son günlerde miezba- hadan en iyi koyun etini 30-32 ku- rüş arasından satın aldıklarıdır. Ve bu 30 kuruşa alınan et şehrin muhtelif semtlerinde - yerine gö- re - 55 kuruştan 75 Kuruşa kadar satılıyor. Belediye mezbahasının . kayıt- larından da kasapların bu ay için- de eti 30-31-32 kuruştan satın al- dikları anlaşılır. Sığır eti ise bu ay kasaplara 19-20 kuruş arasın da satılmıştır. Otuz kuruşa kasap dükkânma giren et niçin otuz beş kuruşa sa- tılmasın?. Kiloda beş kuruş ti ret az mıdır?. Haydi bütün masraflarile 40. kuruşa çıkaralım, Fakat bugün şehirde 55 kuruştan aşağı koyun di saıldığı yoktur, Yalnız son bir iki gün içinde) bazı kasaplar eti 50 kuruşa sat mağa başlamışlardır. Et fiatleri- nin mevzuu babsolduğu bu sıra- larda kasapların fiatleri indirmesi gösteriyor ki et daha ucuza satı Jabili Diğer taraftan birçok kasaplar dükkânlarına gelen etin damgasız. olduğunu söylemektedir: Bazı ka- saplar ise keçi ve manda etine damga vurulmadığını ileri sürmek tedirler, © Bu suretle birçk etlerin satılır, ken biribirine karıştığı ve halkı keçi etini koyun, manda etinin siğir olarak satıldığı söylenilmeke tedir. Bu pek mühim bir şeydir. Damga meselesine son derece- de itina etmelidir. Eskiden keçi eti belli olsun diye keçi göğdesinin üstüne baştanbaşa kırmızı renkte damga vurulurdu. Sonradan ko- diğer etlerden ayıran ve hemen göze çarptıran bir şeydi, Kırmızı 'damganın kalkması çok fena ol muştur. Bu kırmızı damganın tekrar ih- yası, memleketin sıhhati namına lüzumlu bir şeydir. En Yu iş: Ergani istikrazına yazılmak.. Üçüncü tertip istikraz tahvilleri yakında çıkarılacaktır. Şimdiden kaydediliniz..