24 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Ağustos 1934 AKŞAM Sahife 3 'AKŞAMDAN AKŞAMA Bir teklif İkinci dil kurultayı dün toplan- tılarını bitirdi, Bu sefer de dik- 'kate değer sözler dinledik. Orta- ya atılan tezler içinde çok emek verilmişler vardı. Dinlediklerimi- zin hepsinde büyük ilim kudreti var olduğu ileri sürülemez. İlim gerçekliği bol ve kolay şey değik dir. Hele böyle yepyeni, aranma» sir dernek ipa akan Bu zorluğu bizi yolumuzdan zor bir meselede. kabul etmek, alıkoymaz, çalışma hızını arttır vir, Ne olursa olsun, dinledikleri miz, gördüklerimiz heves ve cesa- ret verecek kadar Bura da, şu bu fikirleri tenkit edecek değiliz. Böyle bir iş gücümüzden üstündür. Gelecek dil kurultayları hak- kında bir dileğimiz var, burada onu söylemek isteriz. si, edebi konferanslar gil ce kulaktan dinlenerek anlaşık Bilgiye, tetkikata, uzun uzun inmeye, araştırma; ır. Dil bahsinde en. kaldı ki salonu dolduran ve bu çapraşık bahislerin yabancısı olan dinleyiciler dil meselesinin yeni keşfedilen kanunlarını kulak dol gunluğu ile anlasınlar, doğruyu yanlışı seçebi ” Halbuki tezden maksat yeni bir iddiadır, mühim, yeni bir bahis etrafında ortaya serilmiş, tama: men yeni bir buluş, yeni bir'gö- Böyle yeni bir buluş ve gö- dinleyişte anlamak ka- bil değildir. Bunun için, gelecek kurultayda ütün tezlerin iki ay evvel basılıp, adarlara dağıtılması daha iyi olur. O zaman, her tezi, onunla â olanlar dikkatle okur- ler etrafında de- ürler, merak veya şüphe ettikleri iddialar hakkında tetkikler yaparlar, kitaplar karış- tırırlar, notlar alırlar, itirazları varsa hazırlarlar ve kurultaya, mevzuu bilerek, ellerinde notlar- Ja gelirler, Tez sahipleri ki gikarak, tezlerinin kısa bir hi #asını yaparlar, sadece maksat İarını anlatırlar. O zaman, her me- sele etrafında bilgili ve coli münakaşa kapısı açılır, neti- ce çok faydalı olur. Filerimizce her akademik top- Jantı böyle olmak gerektir. Ku- rultaya devam edenlere soruyo ruz: Hangisinin zihninde söyle- nen o mühim sözlerden kaç ta- nesi kalmıştır? Halbuki kaç gü 'dür orada söylenenler unutulma- ya lâyık olmayan, bilâkis düşün- düz retici şeylerdir. Bunla- ler. ŞEHİR HABERLERİ mann Mama Em Su meselesi Her semtte bedava terkos çeşmeleri yapılacak Şehrimizde mevcut vakıf çeş meleri bir vakitler tamamile ak- ğı halde son zamanlarda bakım- sızlıktan dolayı bu çeşmelerden çoğu kurumuştur. Vakıf sular be- lediyeye geçtikten sonra belediye geşmelerden bir kısmını ihya et- miş, suların yeniden akıttırmıştır. Fakat bunlara gelen Halkalı ve Kırkçeşme sularının içilemiyecek derecede pis olduğu anlaşılmış ve belediye tarafından ilân edilmişti. Bunun üzerine belediye vakıf ceşmeleri ihya etmeği faydalı gör- iştir. Halbuki İstanbulun bir çok semtlerinde susuzluk vardır. Belediye bu semtlerdeki vakıf geşmelerini tamir ettirmektense mikropsuz bir hale gelen yeni ter- kos çeşmeleri açmağı muvafık görmüştür. Bir senedenberi yapılan tesisat ve inşaat dolayısile belediye bu çeşmeleri tesis edecek vaziyete gelmiştir. Ancak her semtte hep birden bu çeşmeleri inşa etmek kabil olmadığından semtler ihti- yaçlarına göre sıraya konacak lardır. Belediye bir sene içinde şehrin her tarafında bedava çeşmeler tesis edecektir. Üç dolandırıcı Oyun aletlerile beraber yakalandılar Kenarda köşede safdilleri ku- mara teşvik eden ve dolandıran bir kaç kişi yakalanmıştır. İsmail, imlerindeki bu rek içi kurşun dolu zarlar ve ku- marcı fırıldaklarile mahalle ara- larında birçok kimselerin parala- rini dolandırmışlardır. Uç dolandırıcı dün de Üsküdar. da arabacılar içerisinde oyun tez- gâhlarını kurmuşlar ve etraflari- na topladıkları çocuk, büyük be çok — safdillerin © paralarını çekmiye — başlamışlardır. Key. fiyeti — haber alan polis Jer bu üç dolandırıcıyi cü. mü meşhut halinde yakalamışlar. dır. Dolandırıcıların oyun aletleri müsadere edilmiş, kendileri ev. raklarile birlikte adliyeye veril. mişlerdir. Yeni mektepler Bu sene sekiz ilk mektep daha açılacak | Tlk mekteplere” talebe kabulü | zamanı yaklaşıyor. İstanbulda ilk mektepler müracaat eden çocuk- ların miktarı her sene artmak dır. O kadarki pek kısa bir zamanda bütün mekteplerin kad- Foları doluyor. Mekteplere kaydedilmek isteyen talebenin açıkta kalmaması için maarif müdürlüğü şimdiden tedbir almıştır Bu sene yeniden sekiz mektep açılacağı gibi kalabalık semtler- deki mekteplerde de birer şuba açılacaktır. Bu suretle hiçbir çocuğun mektepsiz kalmamasına çalışılacaktır. | Istanbul zabıta kadrosunda değişiklik Aldığımız malümata nazaran İstanbul zabıta kadrosunda yeni- den bazı değişiklikler olmuştur. Tebeddülüt bilhassa birinci, dör- düncü ve beşinci şubelerde kısım âmirleri arasında yapılmıştır. Bu meyanda taşra emniyet kadrola- zından terfi eden dört başmemur da bu şubelerin şefliklerine geti- rilmişlerdir. Iki Amcazade Kıskançlık yüzüden biri ötekini yaraladı Galatada oturan Ali ismindeki bir gençle amcasının oğlu Mahmut bundan bir müddet evvel bir ka- dınla tanışmışlardır. Bu il cazade arasında evvelce bir mi- Tas meselesinden dolayı bir kaç defa kavga çıkmış, fakat sonra gene barışmışlardır. Ali ile Mahmut bu kadınla ta- miştıktan sonra bu defa da arala- rında kıskançlık bap göstermiş ve gene en ufak bahanelerle kavga etmeye başlamışlardır. Evvelki gece Ali Galata civarın- da Mahmudiye caddesinden ge- gerken karşısına Mahmut çıkmış ve gene eski miras meselesini ba- hane ederek sokakta kavgaya tu- tuşmuşlardır. Kavgada Ali amca- ınız oğluna: «— Senin maksadın miras me- selesi değil, ından beni ayır. maktır. Fakat inat için kadını bi- rakmıyacağım. Elinden ne gelirse yap» diye küfretmeye başlamıştır. Bundan büsbütün hiddetlenen Mahmut belinden çıkardığı bir kasatura ile amcazadesi Aliyi ba- şından tehlikeli surette yaralayıp kaçmıştır. Alinin can acisile feryadıni devriyeler duyup yetişmişler ve kendisini baygın bir halde hasta- neye kaldırmışlardır. Vakayı mü- teakip kaçan Mahmut ta bir müd- izmir seyahafı | Bir çok zevat seyahata iştirak ediyor İzmir sergisinin açılma günü yaklaşıyor. İstanbuldan sergiye gidenleri götürmek üzere cuma tesi günü Cumhuriyet vapuru ha- reket edecektir. İsmet paşa Hz. de bu vapurda bulunacaktır. Vapur İzmirde 3 gün kalacak” tır. Bu müddet zarfında edenler vapurda ilecekler- dir. Gidip gelme ücreti birinci mevki 26 İiradır. Ni Şehrimizden bu seyahate işti- Tak için birçok müracaatlar ol. muştur. Seyahatin istifadeli oldu- gu kadar eğlenceli geçeceği anla- şilıyor, : Polis dördüncü şube müdürü istifa etti İstanbul polis dördüncü şube müdürü ve ayni zamanda ikinci şube mi vekâletinde bulunan İsmail Rasih bey vazifesinden is- tifa etmiştir. Araba kazası Yoldan geçen biri ağır surette yaralandı Üsküdarda feci bir araba kaza- s1 olmuştur: Ali Asgar isminde İranlı bir arabacı evvelki gün çift beygirli arabasile Usküdarda Bağ- dat caddesinden geçerken hay- vanlar birdenbire ürkmüşler ve lemeğe başlamışlar. i Asgar hayvanları durdur- in çok uğraşmışıa da kabil olamamıştır. yolun karşi tarafın- te olan Ziya efendi il hayvanların ela! koştuğunu görünce bir ke- nara çekilmek istemiş, fakat bayı olanca hızile sağa sola si rüklemekte olan azılı beygirler Ziya efendiyi de çiğneyip yere yavarlamışlardır. Beygirlerin tekmeleri altinda bayılan Ziya efendi bir müddet te araba tekerleklerinin altında sü- rüklenerek boğazından, belinden ve bacaklarından tehlikeli suret- te yaralanmıştır. Bu esnada etraftan yetişeti ahi li ve polisler tarafından zorlukla hayvanlar durdurulmuş ve Ziya efendi tekerleklerin altından çi- karılmıştır. Ziya efendi ağır yarali olarak Zeynep Kâmil hastanesine kaldırılmıştır. Zabıta kaza etra det sonra yakalanmıştır. © fında tahkikata başlamıştır. rin havaya gitmesi yazıkı Fikrimiz bundan ibarettir. Bu- nu, kurultayı idare edenlerin dik- katine, derin saygı ile sereriz, Fşamci —— m ıda maddelerinde yapılan hile Şehirde gıda maddelerinde hile yapılmasına mani olmak için bir çok talimatnameler vardır. Fakat bunların tamamile tatbik edilme- diği görülmektedir. Belediye tali- matnamel: tatbikım © temin etmek ve diğer taraftan şehrin ümumi sıhhatini korumak için Yeni bazı tedbirler almak niye- tindedir, Ayni zamanda hileli karşı da tedbir alınacaktı sütlere kumda Plijlara yalnız insanlar değil köpekler de rağbet ediyorlar, Bu sicak günlerde deniz banyosu ve at onların da hoşuna gidiyor. Yukarıkl resimler Floryada denizde oynıyan ve kumda istirahat eden iki köpeği gösteriyor. MUHAP:? YEKTUP...NI Alanyada sıhhi işler Alanya 19 — Alan yada, halkın sıhhate verdiği ehem- miyet, maalesef, henüz kâfi de- recede değildir. İtiyat neticesi olaz rak, hekimlerd-n evvel mütetab- bipliğe kıymet verildiğinden ker hasta hakkında fennin icabı vak- tinde ve muntazam surette tatbik edilememektedi Her hangi bir hastalıktan, bir muayene ve bir reçete ile tam fa bekliyenler ekseriyeti teşkil ederler. Burada hekimlik yapan- lar, sade hastaları değil, bu gibi yanlış düşünce ve kanaatleri de tedavi etmek mecburiyetindedir. ler. Burada röntgen ve lâboratuvar bulunmadığından teşhis ancak se- tecrübeye istinat eder. Hasta, hekime hemen umumiyetle bir de- fadan ziyade gelmediğinden, ta: babetin bu muhitte itibarını yük- seltmek için katlanılan zahmetin derecesi kolayca anlaşılabilir. En çok görülen hastalıklar, diş ve ağız hıfzıssıhhasına riayetsizlilr sebebile, hazım cihazı hastalıklar rıdır. Senede bir defa gelen #ehassıs bir diş tabibi ancak ay kadar iş yapabilmektedir Kasabada bir eczane ve kâfi ilâç mevcutsa da günde 3-5 reçe- teden fazla gelmediğinden ecza fiatleri diğer yerlere nisbetle biraz yüksektir. Burada hâlen bir hükümet ta- bibi ve bir de serbes tabip vardır. Belediye ebesi varsa da, halk, alışmış oldukları yerli ve diple- masız ebelere daha çok rağbet göstermektedir. Kasabanın sihhi vaziyeti nor maldir. Bir saat mesafedeki Ob. karyesinde tektük sıtma vakalar görülüyor. Şehir hıfzıssıhhasına' riayet pek noksan olmasına rağ men, salgın ve intani bir hastalık yoktur. Lâğımların gayri fenni olmasın- an ve temizlik işlerine lâzım gek veçhile ehemmiyet verilme- diğinden bu mevsimde sinekler pek ziyade çoğalı Almanyanın tabii güzelliklerile Zit bir manzara husule getiren bir. vaziyetin pek yakında ıslahı büz nü niyetle söyleneni ve yazılani memnuniyetle telâkki eden bele- diyeden ümit olunabilir. Dr. Süleyman Sırri Belediye ağaç yetiştirecek Belediye iki sene evvel Üskü- darda Şemsipaşa sırtlarına fidan» lar dikmek suretile bu sahayı ağaçlatmıştı. Belediyenin bu him- meti sayesinde burası kısa bir zaman çok güzel bir hale gek Belediye, şehrin muhtelif yer. lerinin ağaçlandırılması için çalış- makta devam edecektir. Bunun için bir çalışma programı hazır. lanacak ve bu program tedrici bir surette tatbik edilecektir. Açık lağımlar Şişli, Beşiktaş taraflarında tifo vakaları görülmesi üzerine bele açık lağım- larla meşgul olmağa başlamıştı İn Ihlamur deresine akan lağımların ıslahına ve üstünün kapatılmasına çalışılacaktır. Bun- dan sonra Maçka ve Nişan- lağımlar da Sovyet Rusya Yunanistandan. tütün alıyor Sovyet Rusya, Yunanistandan 2 milyon kilo tütün alacaktır, Yu- nanlılar buna mukabil Sovyet ma- h alacaklardır.