24 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 a 24 Ağustos 1934 Memlek Kızılcakamamdan mektup Ankaranın sayfiyeler Kızılcahamam Çamlıklı dağlar ortasında güzel Belediye muntazam bir proğram Denizli (Umumi 5 muhabirimizden) — Denizli son zamanlarda çok terakki etmiş bir şehirdir. Gerek şihdi Zonguldak valisi olan Hal bey, gerek yeni vali Fuat bey bürada kıymetli eserler | vücuda getir mişlerdir. Faat bey ses sizce ve munta- zam bir proğram dahilinde | çalı diye işleri Belediye reisi Ağa oğlu Nai bey fabrikasını bırakarak mem- | İeket işlerile uğraşmağa başla | mıştır. Nail bey belediye relsli- | Zinde bulunduğu dört sene zar- | fında mühim icraatta bulunmuştur. Şehirde yeniden birçok şoseler yapılmıştir.. Mevcut tenvirat kâfi | gelmediğinden sından 50 bin lira ödünç alma- rak bir anonim şirket kurulacak | ve şebre 13 kilo metro wzaktaki Gökpınar kaynağından elektrik alınarak ucuz fiatle balka veri- lecektir. Yeni belediye heyeti işe baş- ladığı zaman 30 bin küsur liralık borcu vardı. Bu borçlar tamamen ödenmiştir. Belediye bu hayırlı faaliyetlerile şayanı takdir bir intizam (dairesinde (çalışmakta ve vandat temini içinde yeni akar yaptırmıştı. Halihazırd dahilinde iş görmektedir Denizlide Incirlipınar havuzu plâjı Denizli valisi Fuat bey bir hâl inşa edilmekte, bir de mezbahı lmaktadı Belediye, gek- zin kenârinda bir havuz ve pll yaptırmıştır. balk bu havuz ve plijdan çok istifade etmek- tedir. Ayrıca bir de çoçuk bahçesi yapıl: mıştır. Şehrin suları arteziyen kuyularile temin liğe çok itina etmektedir. Bu cümleden olarak kara sineklerle mücadele etmek- tedir. Halkın ve şehrin sıhhi vaziyeti iyidir. Vilâyet defterdarı Halil bey gok iyi çalışmaktadır. Defterdar. lik kadrosunun noksan olmasına iğmen Halil bey ve arkadaşlı rının fazla omesailerile | telâfi edilmektedir. Şehirde asayiş mükemmeldir. Halk, bu yorulmak bilmez baş- etmek- Vilüyetin bin liradır. Bunun 700 bin lirası senelik geliri 800 hazineye girmektedir. Vilâyetin en çok varidat temin eden kay- nakları hayvan vergisile kazanç vergisidir. 5 Ragıp Kemal , Ziraat bankası , Köylü borcunu istihsal mevsiminde ödemelidir Dabiliye vekâleti, köylü borç- ları hakkında bir tamim gönder- miştir. Tamimde Ziraat bankası: | nın köylüye daha fazla faideli olmak için tertibat aldığı, ancak bunun temini için köylünün borç- larını muayyen zamanda ödemesi dirilerek bu hu- a yardım edilmesi isteniyor. Borçlarını ödemeğe muktedir bazı kimseler, borçların yeniden tecil edileceğini tahmin ile bun- dan çekinmektedirler. Halbuki © © böyle bir şey mevzubahs değil £ bankasından yeniden para alabilmek için eski seneler borçlarını istihsal | mevsiminde ödemek lâzımdır. Umumi hıfzıssıhha kanunu Umumi hıfzıssıbha kanunu mu- cibince İl getirilmek lâzımdır. Kanun mucibince imalâthane- lerinde daimi surette 50 amele kullanan müesseselere bir doktor tayin etmek ve amelesi 100 den 500 e kadar olan müesseseler bir revir yapmak icap eder. Amelesi 500'den fazla olan ve şehir ha- Ficinde bulunan müesseselerde de birer hastane tesis olunacaktır. Kanunun bu ahkâmma ne derece yet edildiği her tarafta tetkik ediliyopı'i esi « | yuvalarına Harp dönüşi Bir çok leylekler yaralı olarak gelmişler Leyleklerle kartallar arasındaki muharebe bitmiştir. Leylekler dönerek © yavrularile birlikte sıcak yerlere hicrete baş- lamışlardır. Dönen leyleklerden bir çoğu yaralıdır. Aydın havalisine gelen leyleklerden bir çoğu kan için dedir. Köylüler bunlara yiyecek vererek yaralarını temizliyorlar Leylekler hiç bir korku eseri göstermeden verilen yiyecekleri yiyorlar. Orman yangınları amir 22 — Evelki gün saat onda Torbalınm Yoğurtçu ve Ayrancı köyleri arasında bir or- man yangını çıkmış ve beş kilo- metre uzunluğunda ve bir kilo” metre genişliğinde bir sahada oldukça zarar yapmıştır. Dün sabahı Tire ve Germencik hududu üzerinde de bir orman yangini çıkıtış yangın söndürül müştür. Dün Dedebaşı ile Şemiklen köyü hududu üzerinde Kara Ah: met deresi mevkiinde Kadı Kâh- İ yaya ait merada yangın çıkmış ve köylüler tarafından söndürül- ag. remeeeri isee Kıskanç nişanlı Genç kızı ağır surette yaraladı Izmirde Baruh isminde bir genç, Coya isminde bir kızla nişanlan- mıştır. İki nişanlınin bir kaç aya kadar evlenmelerine karar veril- işti Son zamanlarda Baruh, nişan sını eniştesinden — kıskanmağa başlamıştır. Bu yüzden iki nişanlı arasında kavgalar olmuş, nihayet Baruh bir çakı ile nişanlısını sol esi alimdan ağır surette yı Bir örnek elbisa Iemirde salon ve gümrük ha- mallarile kayıkçılar, binek ve yük arabacıları, şoförler yeknesak el- bise giymeğe meçbur tutulacaktır. Belediyenin teşebbüsü ile muh- telif cemiyetler kendi mensup larına yeknasak elbise yaptırmağa başlaışlardır. Belediyece seyyar satıcıların da yeknasak elbise giy- meleri münasip görülmüştür. zeytin ağaçları Iktisat vekâleti zeytincilik mü- tabassısı Ferruh bey Tire, Öde- miş, Bayındır, Torbalı ve Seferi- bisar kazalarındaki (tetkiklerini bitirmiştir. Menemene giderek aynı zamanda dağlardaki delice- lerin aşılanarak verimleştirilme: Için ne kadar masrafa ihtiyaç ol- “duğunu da: tetkik “edecektir. bir kasaba Kızılcahamam (Hususi muha- izden) — Tenamuz, ağustos, il Ankara için tatil aylarıdır. ik Millet Meclisinin yaz tati- inden sonra şehirde göze çarpan bir tenhalık baş gösterir. Ankara- hiların çoğunu İstanbul, Yalova, Bürsa çeker. Geri kalanlar da An- karanın yakınında kaplıcaları ile meşhur «Kızlıcahamam» kazasi- na, İçmeye, ve Haymana kaplıca- larına giderler. Kızılcahamamın — romatizma, mayasıl hastalıklarına şifa veren kaplıcaları olduğunu Ankarada pek çok kimselerden işitmiştim. Sözüne itimat ettiğim bir zat: — Romatizmadan hırpalanmiş ve koltuk değneği ile Kızılcahama- ma giden birisi on beş gün kükürt- lü banyoya girdikten sonra değ- neklerini Kızılcahamamda b karak sağlam bacaklarla döndü. Dedi. Kızılcahamamdan başka Haymana kaplıcaları, İçmeler için de çok faydalı tavsiyeler duydum ve bu yerleri gezerek, görerek, ha- kikati öğrenmek merakından ken- dimi alamadım. Bu faydalı yerleri «Akşam» kaz rilerine tanıtmak üzere işe bugün- Kızleahamamdan. den başlıyorum. Kızılcahamam yolunda Ankarada emniyet müdürl nün karşısındaki ufak meydanlı- ğın karşısına gelen «Çankırı ha- mı» Kızılcahamama gelen otobüslerin durak yeri Sabahleyin saat sekiz.. Kızılca- hamama gidecek otobüsler hazır- lanmış. Üst kısmında yatak denk- eri, bavullar, büyük sepetler ve #aire.. Bir kişilik boş yerler bulu- nan bir otobüse de ben bindim ve #aat sekizi on geçe hareket ettik. Otobüsümüz yarım santten fazla 'devam eden asfalt ve çok munta- zam bir yoldan süratle ilerliyor. Ankara ovası meğer ne güzel miş... Yolun iki tarafını. saran ağaçlar, yeşil bahçeler. Ekinleri- ni ortalarına harman yapmış sap- sarı tarlalar. Üç saat mütemadiyen bu tabii güzellik arasından uzanan yolları bir sinema şeridi çeker gibi geç- tik... Bu uzun mesafede yalnız bir kahvede durakladık. Kahveler -. ii içildi, yüzler yıkandı ve tekrar yo” lumuza koyulduk. Artık Kızılca hamama bir saatlik yolumuz kalk maşa. Kahveden sonraki yolculuğu- muzun daha başka ve daha heye- canlı bir zevki vardı. Dağların üzerinden kâh bir dik yokuşa tır- manarak, kâh inerek ve arasıra da korkulu uçurumlar kenarından geçerek ilerliyorduk. “Bir aralık ötobüsümüzün şoförü: — Yolcular - dedi - bir kaç s€- ne evwel bir otobüs; şoförünün dikkatsizliği yüzünden yardan aşağı yuvarlandı. beniz atmıştı. Şoförün elile işaret ere dikkatle bakarak: — Allah bizi korusun... Diyenler" vardı.. Otobüsün yu- varlandığı uçurum hemen beş metre derinlikte vardı. Şoförün verdiği kısa malümala göre; bu yuvarlanma hadisesinde beş yolcu derhal vefat etmiş ve bir kısmı'da ağır yaralı olarak hastaneye kal dırılmıştır. Maahaza yol şimdiki halde o kadar bozuk ve korkulu değildir. Yolda Ie, silindir makineleri, taş yığını ri açık olarak ifade ediyor ki, ye- Jun tamir ve İnşasına başlanmıştır. Haber aldığıma göre, önümüzde- ki seneye kadar bu yolun büyük kısmı asfalt olarak yapılacaktır. O vakit Kızılcahamam otobüsler Sayesinde Ankaraya daha çok ya- kınlaşmış olacaktır. Dört saatlik bir otobüs yoleulu- Bundan sonra nihayet Kızılcaha- mama vardık. Yolda bir tek çam ağacı görememi; Otobüsten iner, inmez göze çarpan sey kasa- banın dört tarafını saran, sık çam- rdüğümüz ame- len bir jandarma nüfus tezkerele- , hüviyet varakalarını sordu. ikmalin- Yolcular bü merasimin den sonra eşyalarile evlere, ote lere dağıldılar. Bu mektubumu da misafir oldu- um Kızılcahamam palas» ote- linde ve beş numara bir gaz lâm- basının yazıyorum. Kas zanın en mühim bir noksanı ak- şem olunca, karanlık basınca gö- rüyoruz: Elektrik. hp Cemelettin vini