24 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Aç şe ee ay, MM eş. Gis NNNNMNNMNMNMMMMNNMNN 24 Ağustos 1934 AKŞAM Neden çok rağbet görüyor? Ergani istikrazı için şimdiden müracaatlar başladı tahvillerinin satışa çıkarılması için yapılan hazırlıklar bitmi Tahviller, bu ayın otuzundan iti- baren Cumhuriyet Merkez banka- sında satılacaktır. — Aldığımız mulümata göre, şim- diden bankalar, mali müesseseler, | şirketler, Ergani istikrazı almak | için, Cumhuriyet Merkez banka: sına müracaat etmişlerdir. Diğer taraftan tahvil almak için borsa acentalarına müracaatlar vaki ol. maktadır. Bunun sebebi buraya para ya- tırmanm pek kârh bir iş olduğu umum tarafından anlaşılmış ol- masıdır. Filhakika istikraz yüzde beş gibi iyi bir faiz getirdiği gibi senede iki defa çekilen piyango- 'da zengin olmak imkânım hazırla maktadır. Cumhuriyet Merkez bankasi tarafından neşredilen malümata mazaran C tertibimin ihracr dola- yısile istikrazın yalnız B. te hâmillerine mahsus olmak üzere kayıt müddetinin başlangıcından itibaren altı gün müddetle müra- caat hakkı verilmiştir. Bu müddet için B. tertibi kâ- milleri evvelce bunları aldıklari bankalara müracaatla C. tertibi- alabilirler, Bu altı günü bankalar C, tertibi. tahvilleri ser- bestçe satacaklardı Tiftik satışı Son günlerde piyasa hararetlendi Bir müddettenberi durgun bir devre geçiren tiftik ticareti gene canlanmıştır. Geçen hafta içinde Istanbul limanından muhtelif mem- leketlere 305 ton tiftik satılmıştır. Alici memleketlerin başında AL manya bulunmaktadır. Fakat ak man müesseseleri adi cins sarı ilen tiftikleri almaktadır. yanın tekrar piyasada gözükeceği ümit edilmektedir. Izmir körfezindeki köpek balıkları Son zamanlarda bazı köpek balıkları İzmir körfezini kapatmış, buraya yaklaşan balıkları yotmağa başlamışlardı. Bu yüzden körfezde balık azalmıştı. İzmir balıkçıları köpek balıklarını tutmak için ter- tibat almaktadır. Yakalanan ba- lıkların etleri ihraç edilecektir. | Buğday meselesi Londra 24 (A.A) — Buğday islişari komisyonu içtimaları, mu- rahhasların, M. Davinantın üç aylık kontenjan teklifleri hakılımda hükümetleri ile görüşebilmeleri için bir gün durdurulmuştur. Morahhaslar, ayni o zamanda kontenjanlar konulmasının teşrini- saniye kadar tehirini hükümet lerinin kabul etmelerini de bek- GUNUN HABERLERİ İliği Amerikada hürriyet birliği Birlik A teşkilâtı esasiye kanununu müdafaa edecek .) — Mili demokrat komitesi sabık reisi M. Jouette Shause Amerika teşkilâtı esasiyesini müdafaa ve haberler için - Amerika hürriyet bir- ismi ile bir fırka yapılmış olduğunu bildirmiştir. Birlik idare heyeti Birleşik Amerika devletlerinin kadın ve erkeklerini temsil eden yüksek şahsiyetlerden teşkil olunacak ve bunlardan seçilecek on sekiz ki Şi icra komitesini teşkil edecektir. M. Shanse göre yeni birlik mil- Ki kalkınma işinde kuvvetli bir unsur olacak, kongre ve cumhur reisile faydalı neticeler verecek kanunlar yapılması için teşriki mesai edecekti Birlik teşri plarına iştirak etmiyecek, fakat memleke- tin muhtelif taraflarında kendini gösteren radikal temayüllere mu- halefet edecektir. Birlik fert ve-mülkiyet haklari- na hürmet edilmesi ve kükümetin ferdi veya kollektif teşebbüsleri himeye, çalışmak, kazanmak, ta- sarruf etmek, mal satın almak; mülkiyet ve tasarruf haklarım ko- rumak vazifesi yapması lüzumlar rını müdafaa. edecektir. Bu haber siyasi mahafilde bü- yük bir alâka uyaridırnı Reisicumhurun - diği ve teşekkülü tasvip. ettiği - hakkındaki beyanata husust bir mana verilmektedir. M. Shause göre birlik fırkalar haricinde bir teşekküldür. Yahudi kongresi Cenevrede büyük teşkilât yapılacak Cenevre 23 (A.A) — Dünya yahudi kongresi 1935 ağustosunda bir yahudi kongresi toplanmasını karar vermiştir. Köngrdnla. Gö nevrede toplanmak ihtimali var- dır. Bu kongrenin teşekkül tarzı milletler cemiyetininkine benzi- yeceki Bütün memlekelerdeki yalin tiplik teşkil olunacaktır. Avusturya başvekilinin beyanatı Nis 23 (A.A) — M, Sehusehe izg Royler ajansının mubabi- ine Riviera ziyaretinin siyasi hiç manası olmadığını söylemiştir. Habsburgların tekrar tahta geti- rilmeleri meselesi herhangi bir yabancı memleketi alâkadar etmi- yen dabili bir meseledir. Al Kapone bir adadaki hapishaneye nakledildi Atlanta (Amerika) 23 (A. A) — Hapishane memurları, meşhur haydut Al Kaponenin San Fransisko körfezindeki AL katraz adasına gönderilenler ara- sında bulunduğunu bildirmekte dirler, Burada öyle bir hapishane ya pılmıştır ki, kaçmak imkânı yok- tur, Al Kapone diğer mahpuslar gi- bi, duvarlarında ağlatıcı gazlar wektedirler, bulunan höcerelerde yaşıyacaktır. ir mümessiller gönderecekler. | Bir konsey ile bir de başkâ- | GÜNON MESELELERİ Seyahat zevki Ağustom ayı Avrupada tatil mevsimi" dir, Bu ay zarfında ekser halk tatl par, bir senenin yorgunluğunu dinlen dağlara, yahut zamanını bulun- dirmek üzere kırlara, plüjlara gider. Tail duğu şehirde geçirenler pek azdır. Çün- kü kırlarda her keseye elverişli, belki de şehirden daha ucuz yerler vardir, İşinden aprılamıyanlar da hafta tatl. lerinde kendilerini şehirlerden dışa atarlar, bir iki gün hava alip üttrakat ederler. Paris, Londra gibi büyük şe hinlerin süfuslün pazar günleri hise dilecek derecede eksilir. Çünkü daha cu- martesi akşamından yüz binlerce kişi dağlara, plâjlara gitmişlerdir 15 ağustos Fransada bir bayram gü. südür. O yün her taraf kapanır, ki çalışmaz. Paris gazeteleri bu sene 15 ağüsterta Pali garip manzarasına dair bir balm zesimlerde Paris, 7 neştetmişlerdir. Bu izden büsbü- sehir görünüyor. Parisin en kalaba eler. kalmamız. tün başka, denk Open meydanında, bi. balumlarında ki Şebrin etomobilleri “de hep dişaıl itiği için ötede beride Nuhu nebi 20- ından kalma tek atlı arabalâr mey dana çıkmış... 13 ağustarta Parise gelen bazi taştan ilae bu tenkalığı görünce ha yer, bizim kasaba buradan kalaba lere diye söylenmiler. Avrupadaki bu seyahat merakı yal. nir dinlenmek noktaşından değil, mem- İeketi görüp tanımak itibarile de çek faydalidir. Bunun için bizde de taklit İizamdr. Muayyen Bir tatil ayı nakle. beraber yaz bayramlarda, hafta sonlarında seyahat ler yapılması pekâlâ kabildir. kat bu seyahatler için her seye den evvel vee makil vasıtalırina ve Gilecek yerde ouz otellere, Jukantar lara ihtiyaç vardır. Şimdiye kadar bu noktayı kimse düşünmemişti. Nafi Alli bey ip başına geldiği günden- beri yaptığı ıslahat arasında bu mese İeyi de nazarı dikkate” almış halkın ucüzen seyahat edebilmesi işin imkân lar hazırlamıştır. Fakat yalnız ucuz seyahat kâfi de- ildir. Gidilecek yerde ucuz ve temiz lokantalar ve oteller Bulunmanı da lk zmdir. Bunü yapmak bize düşer, hi ka düşer, Hükümetin gösterdiği kolay han ancak bu sayede tam istifade ediz lebilir. Memleketimizde havası, suyu, mans zarası güzel yerler pek çoktur. Bu gibi yerlerin belediyeleri de bu işle alâka- Bar olunlı, vatandaşlardan seyyah cet: bini temin için tedbirler almalı mma tene mevsiminde, Buzlar ortasında beş sene kalanlar Vrangel adasındaki Sovyet ilim heyeti kurtarıldı Londra 22 (Â.A.) — Gazetele. rin haber verdiklerine göre, Sov. | yet bandıralı buz kırscı Kasin ge- miti, bep senedenberi Vrangel | adasında Hâli tecerrütte bulunan Sovyet ilim ve istikşaf heyetini nihayet kurtarmağa muvaffak ol. | muştur. Bu heyet, iki sene kak buzlar arasında yol bus lup: geçememeleri yüzünden ada- da kalmağa mecbur olmuştur. Bu kadar uzun zaman kalmak için hazırlanmamış ve telsiz ci hazları bataryalarının tükenmesi. le âlemle irtibatı kesilmiş olan he- yek âzası, tarifi kabil olamıyacak istıraplar çekmişlerdir. Meşhur bir Fransız doktorunun vefatı Paris 23(A.A.) — Evvelki gün Clermon Ferandda vefat eden tap akademisi azasından maruf Leon Bernarm cenazesi bugün Parise gelmiş ve çok kalabalık bir kütle tarafından selâmlanmı tr. Cihanşumul şöhrete mal olan âlim profesör hakkında bir cenaze nutku irat edilmiştir. CIHÂN IKTISADIYATI Sahife 5 Cihan buğday stokları azalacak - Ame- rika hükümeti kâğıt doların kıymetini şimdilik tekrar azaltmıyacak - Yunanistanm altı aylık ticareti i konferansının ye- Cihan i göne rü buğday i ve idame edecek buğday istişari Komitesinin teşkilidir. Bu komite ahiren Londrada tekrar toplan dı. Başlıca vazifesi 1934-1935 kububatı yılına ait ihracat mik. tarlarının tayinidir. Bu miktarlar evvelâ ihracat yapan memleketler arasında kararlaştırılacaktır. Ko- miteye on altı hükümet iştirak ey- lemiştir, ihracat miktarlarının. senelile değil, her üç ay için ayrı ayrı ola: rak tayin edilmesi umum tarafın- dan arzu olunuyor. Şimdiye kı dar cereyan eden müzakere w münakaşalardan ihracat miktar: ları hakkında müsbet bir karar husule gelememiştir. Komitenin mesaisinin akim kalacağından korkuluyor. Cihan buğday stokları Komitenin içtimaıda 1933. 1934 mahsul yılının hasılatı her memleket için şu suretle tesbit edilmi; Buşel yani İngiliz kile- si hesabile Arjaı 144,000,000, Avusturalya 90,000,000, Kanada 194,800,000, müttehit Amerika hükümetleri 27,000,000, Sovyet Rusyası 27,000,000, Bulgaristan 5,000,000, Macaristan 30,000,000, Romanya 300,000, Yugoslavya 900,000, şimali Afrika 16,000,000, Almanya 6,000,000) 1933-34 yılında Avrupada buğ- day mahsulü gayet bereketli ol- duğundan ve şimali Amerikada çok 1 evvelki mahsullerden elde mal kaldığından 1934 sene, ağustosunda umum cihan buj stoku 1,140,000,000 buşele baliğ olmuştur. Geçen sene ağıstosunda cikan. #toku 1,120,000,000 buşel idi. 1922-28 yıllarının vasati mahsu- lü 625,000,000 buşel idi. Fakat bu sene Amerika mütte- hit hükümetlerinde hükmünü sür ten şiddetli | kuraklıklar, Avus- tralyada ve Könadada yeni mah- sulün az olacağı beklenilmesi ve Avrupada mahsulün mutedil ol. ması ihtimali stokları hayli azalta- caktır, Maahaza 1935 senesi ağuste- sunda cihan buğday stokunun 1922-28 yıllarının vasati miktarı 652,000,000 buselden gene Fazla olacağı bekleniyor. Buğday zeriyat sahalarının tah- didine ait itilâfname O tamamile tatbik edilememiş olmakla bera- ber 1933-34 mahsul yılında Ar- janlinde yüzde 5 ve Avustralya- izde 25 ve Kanadada yüzde 10! ve, Amerika müttehit hükümetle- rinde yüzde 12 nisbetinde azal mıştır. Avrupa memleketlerinden Ma- taristanda yüzde 8 ve Romanya- da yüzde 3 ve Yugoslavyada yüzde İ nisbetinde azalmıştır, Ak manyada dahi yüzde 5 ve İtalya- da yüzde 4 ve Fransada yüzde T nisbetinde ezeltılmış Bilâkis Yunanistanda yüzde 5 ve İngilte- rede yüzde altı nisbetinde buğday zeriyat sahasi tevsi edilmiştir. Dolar Kâğıt doların alına nazaran kıymeti bir kat daha tenzil edile- ceği rivayetleri altın: eshamimın: cihan piyasasında fırlamasına se- bep olmuşlu. Amerika hazine ne- zaretinin gümüşlere vaziyet etme" si tasavvuru mezkür rivayetleri takviye etmişti. Fakat Amerika hükümeti ahiren bu rivayetleri tekzip eylediğinden alm eshami üzerindeki hararetli muameleler durmuş ve fiatleri inmeğe başlar muştar, Amerika hülümeti kâğıt dola- rin kıymetini, altın doların yüzde 50,06 nisbetine indirmiş olduğu halde dahildeki eşya | Fiatleri kâğıt doların düşen kıymetine te- kabül edecek derecede yükselte- memiştir. Binaenaleyh Amerika hükümeti hiç olmazsa dahildeki i müamelelerini ikmal nt doların altı na nazaran kıymetini bir kat daha indirmesi beklenmiyor. Am: kâğıt doların kaybettiği kıymeti telâfi edecek bir derece- yi. buluncıya kadar Avrupadan altın celbine devam edecektir. Amerika hükümeti 1933 nisa- nında altın mikyasıni terkettiğin- denberi dahildeki eşya fistleri kâ- Zıt dolar hesabile yüzde 40 art- mıştır. Fakat bu fiatlerim kâğıt do- ların kaybettiği altm kıymetini telâfi edebilmesi için yüz altmış, yani yeniden yüzde yirmi nisbe- tinde tereffü eylemesi icap edi- yor. Yumanistanın harici titareti Yunanistanın harici ticaretinin! senci haliyenin birinci nısfının hesapları, geçen senenin ayni müd. detine mukayese edilerek meşre dilmiştir. Bu senenin ilk altı ayı zarfında Yunanistanın yaptığı it halâtın sikleti 918,406 ton ve kıy- meti 4,119,546,000 drahmidir. Ge- çen senenin ilk altı ayı zarfın dal halâtınıni sikleti 882,172 ton ve kıymeti 4,099,080,000 drahmi- dir. Yani sikletinde büyük bir fark ve kıymetinde küçük bir farli vardır. İhracata gelince 1934 senesi nin ilk mafında sikleti 340,628 ton ve kiymetli 1,946,802,000 drahmidir. 1933 te sikleti 292,212 ton ve kıymeti 2,324,000,000 drah- çok artmış ve kiymet it Hi azalmıştır. Yunanistanın başlıca ihracat eşyası ve miktarları şunlardır: | Ham tütün 15,592 ton ve Ko rent üzümü 16,875 ton ve Sulta- niye üzümü 4284 ton ve incir 306 ton ve zeytin 6172 ton ve zeytin- Berlinde bir haydut. çetesi yakalandı Berlin 22 (A.A) — Bir müd. ında Tegel dettenberi Berlin ci gölü üzerinde hakiki korsanlıklar- da bulunmakta olan çete dün gece zabıta tarafından yakalan- Bışlar. Ispanyol kabinesi istifa etmiyor Madrit 22 (A.A) — Dün top lanan kabine içtimandan bazı lernm beklediği netice çıkma mıştır. Hükümet reisi, kabinenin ancak meelisce verilecek ademi itimat reyi Üzerine veya nazırlar arasınde ihtilâf çıktığı. takdirde istifa edeceğini bildi