24 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

24 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

AKŞAM Sahife 7 Oynuyanlar : De Otuz baş yaşında; Çapkınlıktan elini çekmiş. Biraz çirkin. Arkadaşı » Damadın bir akrabası. Gi Yirmi beş yaşında. Hoppa ve oynak, Biraz çirkin Arkadaşı. . . . , » Gelinin bir akrabası, Birinci tablo (Otuz yaşına kadar içki, kumar, kadın ile yaşayıp, artık bu hayattan elini çektikten sonra beş sene uslu duran bu Zengin genç, nihayet. bir kenmnn dilberi ile mikâblanmış, düğüne intizar etmektedir. Şimdi (damat) gene aynı yaşta arkadaşı ie konuşur :) Arkadaşı Evlendiğini duydum. Tebrik ederim seni! Damat Mersi Arkadaşı Demek kapadın sefahate keseni, Sen artık gençliğinden iktisat edecel Her akşam “bar,, yerine, evine gidec: Damat Evetl. Ben sefahatin ulaştım son katına, Şimdi can atıyorum evlilik hayatına * Artık bir odam olsun, yatağım bileyim, Sessiz ömür sürmektir. bundan sonra dileğim. Arkâdaşı Eski bir kurt artık bir kuzu oldu ?l.. Damat Evlenmek hayatımda büyük bir arzu olduz Nedir o, yorgunlukla geçen uzun seneler, Bekârlıkta on sene ben neler yaptım, neler: Bak, otuz yaşındayım. On beşime gelince, Ben bir mirasa konmuş, düşmüştüm bir sevince: Evet, Halamdan kalan sonsuz bir param vardı, Bunu duyan çok kimse dört tarafımı sardı, Babalan, düşünüp bahtiyar bir yarın, Vermek istiyorlardı bana genç kızlarınıl.. Herkes bana edince bu yaşta kadın bahsi, Bu, benim hayatımda yaptı pi Etraftaki kızlarla ben fiörete e geri Yirmi yaşıma geldim. Çapkınlık patlak verdi: Fazla çirkin değildim.. Gören biraz geverdi, Para saçıp geçirdim kadınları elime, Sefahat, kuşak gibi, dolanmıştı belime. Serserilik almıştı, benden en &on bızını, Vermek istemiyordu kimse artık kızı; Içki, kumar ve kadın... Tam manasile azdım, Kanaatleri buydu: Ben adam olamazdım|... Görünüşte evlenip, kuramazdım bir yuva: Içkide: Bekri oldum, kadında : Kazanova, Yaptığım sefahate sonra kumar tüy diktil, | < Dört başı mamur oldum. Artık neyim eksikti?L. Içyüzünü öğrendim nihayet lüks hayatın, Salonlarda geçmişti elimden bin bir kadın, Bu sahte bir sosyete, sabte bir lüks hayatı, Bu kadınların hepsi benim göğelimde yattı |... Etrafa akıyordu param bir nebir gibi, Anladım: Fena şey yok dünyada şehir gibil. Halbuki köyde geçen hayat daha güzeldi, Temiz, sessiz bir ömür. Bu ne güzel emeldil.. Ben kolumu köylere artık açmak istedim, Gürültülü şebirden bir gün kaçmak istedim. in! Demek ki: Bu sene ulaşmıştım tam otuz beş yaşıma, Elbet yaşıyamazdım köylerde tel başıma: Evet 1... Yalnızlığımı düşündüm acı acı, İşte o gün başladı evlenmek ihtiyacıl.. Nasıl bir kız almalı?... Düşünülecek şeydi, Iyi halledilecek, zorlu bir meseleydil. Dedim : Lüks ailenin kızını alsam eğer, Mağlüp olurum: Sırtım o zaman yere değer, Çünkü: Kız yapmak için asri hayatta sükse, Hesapsız sarfedecek bütün paramı lükse | Eğer, modren olmayup, okumuş kız alırsam, Gene başa çıkamam, gene eksilmez ta: Bu kız mutlaka ister bir gün şıklık, yüseklikl. Kafesinden fırlayıp, olur hoppa bir keklik Ben: eski kurt.. O hopj Bu dünyada olamaz, Malümdur ki: Oynamaz bir ipte iki cambazl. En iyisi kenardan bir kız alırım. Dedim, Çiftlik hayatı sürüp rahat kalırıml.. Dediml.. Tam arzuma muvafık işte bu aldığım kız, Onunla, köye gidip, yaşayacağım yalnızl.. Arkadaşı Dilerim ki Olunuz bir yastıkta ihtiyar, Tekrar tebrik ederim. Tanri yapsın bahtiyar. Ikinci tablo sansım». köyde rabat etmek için, Fatin konar bir mahallesinlen aldığı ve kansatkâr, uslu, ağır başlı zanmak RL İz tam masasile bir (Fasık mahrum) dur. Arkadaşile konuşuyor Arkadaşı Kız. Evleniyormuşsun... Seni tebrik ederim!.. Gelin Eksik olmal, Kalmadı şimdi kaygum, kederim: Fatibteki kümesten artık kurtulacağım, Ben Taksimde en yüksek muhiti bulacağım. Mahrumiyet çekince pençesini yakamdan: Bu basma esvapları atacağım arkamda: Bütün elbiseleri yapacağım ipekli, Vucudumun olacak bir heykel gibi şekli!.. Mutlak tutturacağım Taksimde apartım. Mükellef salonumda ne hoş geçecek zaman: Bütün misafirlerin mükemmel kıyafeti, Burada vereceğim her gün çay ziyafeti. Poker oynayacağız her akşam bir kaç seans, Bazı kokteyi içecek, bazı edeceğiz dansl Ardadaşı ISözünü keserek: ) Fakat, duydum ki: kocan seyahat edecekmiş, laziva istiyormuş Evet!,. Bana fikrini uzun uzun anlattı, Köyler güzeldir... Diye bir sürü yalan attı! O anda dinlemezdi bir sürü itiraz, Olmuş gibi göründüm fikirlerine razıl., Hiç: “Olamaz... der miyim?.. Sonra gözleri yılın, Daha nikâh olmadan hemen benden ayrılsnl.. Fakat belediyeden çıkınca alnım açık Artık dinlemez oldum filrini bir lâbzacıkı Ben kaz çobanı mıyım ?.. Hiç köye gider miyim, : dermiyim?!.. Hele, şu düğün olsun.. Her murada ererim, Ben kocamın başına ne çoraplar örerim!.. Ne-Rü Amerikada süt vagonları Amerikada demiryollarile şehirlere süt nakli için yeni bir takım yazonlar Ingi ie Bu vazon ox obusasi tertibatı haiz ve Tefriha No. 36 LoydCorcun harp hatıratı Umumi harbin esrarı Sekizinci kısım Fransız ordusunu felâkete ve İngiliz ordusunu mezara sevkeden ceneral Nivelle İleyd Corç hatratının yedinci ku mında, baskumandan ceneral Joferin ki- fayetsizliği ve diğer cenerallarn “dar düşünüşleri dolayiile garplı mütteikle- Tin rmüharebelerin on, dokuzunu kayı beltiğini izah etmiş. Sekizinci kısımda ine Joferi imihlâf eden Fransız ceneralı Nivellenin portresini çizerek Verdün etnfindaki kanlı savaşı muvaffakiyetle idare eden bu ceneralın Joferin yerine gelinciye kadar iktiyatkâr ve müdebbir Ve muvaffakiyetli bir kumandan olarak. Höhret bulduğunu, İakin Joferin yerine geldikten sonra ilân eylediğini anlatı yor. Ceneral Nivellenin uzağı görmiyen pazarını, © Franuz ordusunu tamir kabul etmez felâketin kenarına ve İn- giliz ordusunun güzide kısmını çamurlu mezara, götüren bir çılgınlık olarak şu meretle tasvir ediyor) Ceneral Joferin ordudan ayrık masile tuttuğu sevkülceyş hattı hereketinin değişeceğini birçok- ları ümit etmişti, Joferin sevkül. ceyş usulü şu Fransız ve İngiliz askerlerini kütle halinde, Almanların gayet kuvvetli topçu ile müdafaa edi- len ve gayet talimi görmüş piyade ile mücehhez olan ve her yerde biten mitralyözleri bulunan, 'mühacimlerin içeri gir- mesine ve girdikten sonra çıkma- larına pek az ri kabili nüfuz siper üzerine sürüyordu. Halefi ceneral Nivslle Verdun etrafındaki harplerde ihtiyatkâr ve muvaffakıyetli bir surette ku manda etmek gibi mükemmel bir mükemmel li bulunan iyi bir asker olmak- la meşhurdu. Fakat Verdundan daha geniş bir sahada sevkülceyş- çi olarak büyük bir kabiliyeti bu- Tunduğu henüz sabit olmamıştı. Maahaza Verdundaki. parlak sicilli ve kendisinin zekâ kudre- ine dair evvelce edinmiş olduğu- muz malümat, askeri vaziyetin, taze bir zihinle yehi baştan tetkik bin geniş sahalarınm ihtimal ve imkânları hakkında eski ta dat ve ananeler ile bağlı bulunmı- yacağı hakkında bize yeni ümit. ler vermişti, Fakat bu ümitlerin cümlesi bo- şa çıktı. Ceneral Nivellenin şim- diye kadar kumanda eltiği cephe kısmının haricindeki — kısımlar hakkında rey ve fikri olduğunu isbat eden bir delil göremiyorduk. Bahtsızlık eseri olarak Fransa hü- harbin heyeti umumiyesini idareye me- mur edecej h rekât yapan Fransız ordusunun kumandası olarak tahdit etmişti, Halbuki Jofer umum harekâtı idareye memur idi, Binaenaleyh ceneral Nivelle Fransa sahnei harbindeki Fransız ordusu cephesinin hat i kendisinin tetkik et- leceği ve yeni kumandanın har- 'kümeti ceneral Nivelleyi erde salâhiyet sa- ını Fransa sahnei harbinde ha- Diğer cephelerdeki vaziyeti tet- kike her ne zaman davet edilmiş ise derhal ve kati surette reddet- miştir. Hattâ bu mevzu etrafında münakaşaya girmekten bile imti- na ediyordu. Ceneral Nivelle diğer cepheler- deki harekâtı kendi işi addetme- mekte ve bunlarla alâkadar olma- makta idi. Yalnız bu cephelerden «biri, kenlisinim insan ve Jevazım | menabiine o dokunduğu zaman alâkadarlık gösteriyordu. Kendi cephesindeki topları yi hut efradı diğer cephelere nakl ni icap edecek surette aları tarafından. hazırlanan he proje ve sevkülceyş plânı Nivellenin. tagvip ve teşvikine mazhar olmuyordu. Fransız. başkumandanı için harp demek yalnız kendi muhare- be cephesi demekti. Diğer cephe- ler ve cenahlar kendi in ikinci derecede sahnelerden başka bir şey değildi. Fransız başkumandanının çılgınlığı İşte bu çılgınlıktır ki Fransız oi- dusunu gayri kabil tin uçurumu 'kenarına getirmiş ve İngiliz ordusunun güzide kısmı çamurlu mezara Fakat Chantillyde tabiye hareki tı yeniden tetkik edilmek icap ey- lediği zaman Nivelle pek hazir ce- vap olmuştu, Kumanda, tebeddü- lünün muhik olduğunu göster mek ve isbat etmek icap ediyor- du. Lâkin bu nasıl yapılacaktı? Şurasını da itiraf etmek lâzım- dır ki ceneral Nivelle harbin ida- resi hakkında bazı yeni fikirleri üştü. Lâkin, münha- sıran kendisinin mesul bulunma- dığı bazı âmillerin tesirile bunları icra ve tatbik mevkiine koyamamıştır. Bilâkis kendi den sonra gelenler bu fikirleri mükemmel surette tatbik edebil- edir. Velhasıl ceneral Nivellenin başa kumandanlığı zamanında selefi) ittihaz etti idai ve eblehak ne usuller ile mi in askerle rinin kırılması devam etmişti Yalnız kırılma sahnesi değişmişti, Joferin zamanında kanh sahne Somme yaylasında iken Nivell nin azmanında Chemin des Damâ yaylasına intikal etmiştir. Ceneral Joferin yerine Nivelle nin geçmesinden elde edilen yes gâne kazanç müttefikin askerle rinin kesilip kırılması değişmesinden ibaret kalmıştır. (Arkası var) ) Amerikada büyük bir grev tehlikesi Vaşington, 23 (A.A.) — Tah- minen 800,000 işçiyi alâkadar ve ve mensucat sanayiini tehdit eden için amerikan iş fedrasyonu sahasının İlân; tarifesi Site Kara 1 Samim 400 m DAR Şema asil İç sahifelerde © » 60 Sam linermde «30 Bir ay içinde 100 santimden fazla ilân verenlere hususi tenzilâtlı tarife tatbik olunur. Mektep ve merriyat, doğum, nişan, akit, tesekkür ve Blüm, icra, tapu e mahkeme ilânlan için hususi tayife tatbik huntır. Gazetemizde mesredilecek ilânlar için müracaat yeriz ilâncılık kollektif Şirketi Ankara caddesi, Kahraman zade han. Tel. 20094-20095.