21 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

“ği İKTİKÂR Çukura düşmüş çıkamaz ... — - AKŞAM! Sene 17 — No; 5760 — Fiatr her yerde 5 kuruş Mam . Marazi bir hadise Serap, marazi ruhiyat hadise- idir. Bazı tesirler altında ferdin Sörüş, duyuş, anlayış kabiliyetle- Tini muattal bırakan bu gibi va- 'a, cemiyetlerde de raslanır. Aldanış ve tedehhüş cereyanlari- nın yalnız fertleri değil, kalabalık İtan zümrelerini kavradığı çok görülmüştür. Devirler, günler olur ki insan aklının alamıyacağı riva- yetler ortalığı sarar, Şayialar biri- irini takip eder. Kulaktan kulağa fısıldanan heyecanlı haberler, yol aldıkça büyüyen kar topu gibi, dirdenbire heybet ve hakikat kes- der. Bunları uyduran marazi hassasiyetli kara haber meraklıla- fının kendileri bile, sonradan bun- lara inanırlar, : Az çok bütün Avrupada sinirle- Tin gergin, kalplerin zayıf, kulak» ların tetikte olduğu günler yaşıyo- ruz. Bu toplu ve birlik heyecan, alelâde zamanlarda dikkat bile edilmiyecek hadiselere fevkalâde manalar vermeğe, basit şeylerden harikulâde neticeler çıkarmaya çok müsaittir. Asabiyete kapılmış safdil bir adamın, fırtınalı gecede kuru ağaç dallarını korkunç cana- varlar sanması ile, halk kitleleri in dört taraftan binbir efsane fışkırdığı böyle günlerde, her ayak sesini seferberlik zanmet- mesi arasında hiç fark yoktur, Avrupa memleketlerinde birçok mahafil, Marsilya cinayetinden $onra bu faciavi ve maşeri tahay- Yüle tutuldular, Bunun dalgaları | bize kadar geldi, Bir iki gündür, 2 esası olmıyan şayialar duyu- sayet, Millet Meclisinin, mutat Içtimadan bir hafta evvel toplan- masını fevkalâde mahiyette bu alar varmış. Bunlar, bu toplantı rinin suikastten evvel gaze- ig yazılmış olduğunu bile ha- N amaya lüzum görmeden heye- ana kapılıyorlar... ii «güllük gülüstanlık» ez ek ve göstermek ne kadar im T bir hareket olursa, çok mü- ii adiseler arifesinde bulundu- Uzu iddia etmek o derece ha- İlme Avrupa vaziyeti, bilhassa elli vrüpa çok karışıktır. Yu- Se ya kralının katlinden sonra, Körgin <5 ekstler arasında zaten şet olan. münasebetlerin ne ğ EM tahmin edilemez. ir telâş ve asabiyetin marazi Turduğu N hadisesi olarak do- sasiyeti mi âğalı tehlike has- tin teyze» sakınmak, her devle- t yakkuzunu tabii görerek iti- dale, şü ie akla rücu etmek “ortalığı. karıştır. ynelmilel bir teş- | Wu gazeteler . ciddi ar. İnsan öldüren, talığı velveleye talığın kendisidir. A *emeddin Sadık Muhafız alayına mensup bölüğümüz bulunduğu halde Belgrat 19 teşrinievvel — Küçük itilâf ve Balkan itilâfı meclisleri bu akşam ayni mealde birer tebliğ neşretmişlerdir. Tebliğlerde Mar- silya suikastinden sonra hasıl olan vaziyet gözden geçirilerek son za- manlardaki suikastlerin bazı dev- İetlerin beynelmilel mevkiini sars- mak, yahut milli birliklerini temin eden hükümetleri en kıymetli un. | surlarından mahrum etmek gaye- sini takip ettiği bildirilmektedir. PAZAR — 21 Teşrinlevvel 1934 çenazi önünden Bu sebeple iki meclis bütün dev- letlerin sulhperverane bir surette ! ve sükün içinde mesullerin mey- dana çıkarılmasına çalışmasını lü- zumlu görmekte, son derece va- him ihtilâflara meydan verebile; | cek bu kabil hadiselerin tekerrü- rüne meydan vermiyecek tedbir alınmasını istemektedir. iki meclis, suikastlerle devletle tin bugünkü politikalarından vaz- geçmiyeceklerini ve bugünkü ma- Bu sene zahire fiatleri yüzde yirmi pahalı —— 2. — a Piyasada, havanın kurak gitmesinin buna sebep olduğu söyleniyor Kış geldi demektir. Toptan ve perakende kışlık zahire satılan tütün gümrüğü civarında kiş için erzak tedarik eden ailelere tesa- düf ediliyor. - « Bir mubarririmiz, geçen seneki fiatlerle bu seneki fiatler arasın- da ne dereceye kadar bir fark ol- | duğunu çarşıda tetkik etmiştir. Muharririmizin elde ettiği netice ye göre; fasulya, nohut, merci- mek, bulgur gibi zahire fiatinde geçen seneye nazaran yüzde yirmi nisbetinde bir fazlalık vardır. Te- reyağ fiatleri ise ucuzlamıştır. Geçen sene kuru soğanın okkası i toptan olarak 3 kuruşa satılmakta İ iken bu sene kilosu 6 kuruştan ye- di buçuk kuruşa kadardır. Bu se- ne piyasada kuru bakla hemen yok gibidir. Geçen seneden bir kaç toptancının elinde kalmış olan ku- | ru baklanın kilosu şimdi sekiz ku- ruşa toptan satılmaktadır. Tütün gümrüğünde toptancı bir zahireci bu seneki fiatler etrafında şun- ları söylemiştir: 4— Geçen sene havalar müsait gitmişti. Bu sene ise kuraklık yü- zünden bu nevi zahire pek az elde ” ödilebilmiştir, Geçen sene fasul- yanın toptan olarak okkasını sekiz buçuk kuruştan 23 kuruşa kadar satıyorduk, nohut 8-16, bulgur 8- 10, mercimek 10-13, bakla 8 ku- ruşa satılmıştı. Bu sene ise ayri şeylerin kilesunu bu fiate satmak- tayız. Bazı alıcılar bu sene kilosunu 5 (Devamı 4 üncü; sahife atta, başlarında alay kumandanı Ismali Hakkı bey e rı vi . Pir pır eder uçamazi... —— Telefon 1 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) geçerken temin Yugoslavya ile, ayni zümre- | de bulunan devletler arasındaki i bağları kuvvetlendireceğini söyle- ! mektedir. Bu devletler tahhütleri- ni ifaya ve şimdiye kadar takip ettikleri politikaya devama her zamandan ziyade azmetmiş bu- lunmaktadır. Bu suretle Kral kip ettikleri elele çalışmak ve ya» kınlaşmak politikasına devam edi- Aleksandr ve M. Barthounun ta- | esuller meydana çıkarılacak Küçük itilâf ve Balkan itilâfı mühim bir tebliğ neşretti Belgratta toplanan hariciye nazırları, hadise mesullerinin meydana çıkarılmasını istiyor ve bugünkü politikaya devam edileceğini bildiriyorlar Tevfik Rüştü B.in mühim beyanatı Avrupa acele bir tehlikeye maruz değildir Mihali asi kir müiteci Sıfatile Kastamonuda bulunuyor Atinada çıkan Akropolis gaze“ tesi, Hariciye vekilimiz o Tevfik Rüştü beyin Selânikte Yunan ga- zetecilerine şu beyanatını neşre- diyor: «s— Meşum Marsilya cinayetin- den mütevellit intibalarımızı Rei- sicumhur Gazi Hz. ile hariciye ve- kâleti tarafından Belgrada çekil miş olan telgraflardan biliyorsu- nuz. Bu cinayet, menfur ve me- şumdur. Kral Aleksandrın öldürülmesi, yalnız Yugoslavya için değil, fa- kat bütün Avrupa ve Balkanlar için bir ziya teşkil eder.» Tevfik Rüştü bey, Belgratta Balkan misakı ve Kral Aleksan- drın katli neticeleri görüşülüp gö- rüşülmiyeceği hakkındaki suale de cevaben demiştir ki: «— Şüphesiz ki bunları görüşe- ceğiz. Fakat Kral Aleksandrın katli hadisesi, her hangi bir hadi- seye sebebiyet vereceğini tahmin etmiyorum. Yalnız Belgratta dört Balkan hariciye nazırı arasında Balkan misakının daha ziyade ge nişletilmesi meselesi görüşülebi- lir.» Tevfik Rüştü bey diğer bir sua- le de şu cevabı vermiştir: «— Balkan misakında komiteci- ler için her hangi bir madde yok- tur, Yalnız dört âkit hükümetin (Devamı 2 nci sahifede) |) 7 nci sahifede..| Belgrattaki cenaze merasi- mine dair muhabirimizin gön- derdiği resimler 7 nci sahife- mizdedir. lecektir, (Devamı 4 üncü sahifede) gıdadır, diyenler var, acaba doğru mu?... gün yemek yiyememlers