17 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

p- A | se a 5 iyi iş. Bene 17 — No: 5777 — Fiatı her yerde 5 kuruş ., iç CUMARTESİ — 17 Teşrinisani 1934 Almanya, ilkbaharda harbe tamamen hazır olacakmış Üç milyon kişi üç gün içinde seferber ha METE ig le konulabilirmiş 0171 Li Bir Alman hücum kıtasınin geçit resmi Deyli Meyil gazetesinin muha- biri M. Word Price Almanyada tetkikatta bulunduktan sonra Pra- ğa gitmiş ve oradan gazetesine $u mühim malümatı göndermiş- tir; 1935 senesi Avrupa, ber türlü Ankarada üniver- site mahallesi Ziraat enstitülerinin bulun- duğu yer ileride üniversite mahallesi olacaktır Ankara 16 (Hususi) — Ziraat enstitülerinin bulunduğu yer, ile- tide Ankaranın üniversite mahal- lesi olacaktır, Evvelce de yazdığımız gibi, Ziraat enstitüleri sahası her sene Zenişlemektedir... Baytar, ziraat, orman fakültelerinden başka bu- rada zirai iktisat fakültesi de ya- Pılacaktır, Ziraat vekâleti bu fakülteye ait projeleri — hazırlıyor. Aldığımız malümata göre Ziraat vekâleti bu #ene içinde ziraat. enstitülerinin yanı başında yeni fakülte binası- m yaptıracaktır. Bunun için 1 mil yon 200 bin liralık tahsisat ayrık miştir, Hukuk mektebi için de öteden- ri bir binaya ihtiyaç olduğu ileri türülüyor, Mevcut bina, ihtiyaca ifayet etmediği, alâkadar maka- Mata arzedilmişti. Hukuk mektebi de ziraat ensti- tülerinin bulunduğu sahada yapı- acaktır. Bu suretle yüksek ihtisas ktepleri ve enstitüler bir arada oplanarak, bir Üniversite mahal- si haline gelecektir. âsavvur edilen bir projeye gö- gene bu sahada, bütün fakülte ve enstitü talebelerini içine alacak / Sök bir konferans salonu, tale- > klübü de yapılacaktır, re, bühranların üstünde bir buhran karşısında bulunacaktır. Gelecek ilkbaharda Almanya tam mana- İ sile harbe hazır bulunacaktır. Almanyanın mesleki ordusu mevcudu (evvelce devletlere tek- lif ettiği veçhile) o zaman 300,000 öZ TÜRKÇE DÜŞÜNCELER Aşıntıyla, alışkanlığa karşı Yıllar; bu kara topfak yuvarlağın üstünde yaşıyanları silip (© süpürerek, aşındırarak akıp geçiyor; canlı cansiz, ne varsa, hepsini... En yeni, en aykın, en görülmemiş işitilmemişlere, yılların akışıyla alışiyo- Bana diyeceksiniz ki, bu söyledikleri ni de kim bilmez? Hepimizin bildiğini ne diya yazıp durursun?.. Doğru... Bi- zim için bu ne korkunç düşünceye bile alışmışız... Kara toprak yuvarlağımızın üstünde, sözler de, tıpkı ağaçlar, adamlar gibi yaşayış içindedirler... Onlar da, yılla- rm akışında, yaşıya yaşıya, kullanıla kullanıla aşınırlar,.. Biz onları söyliye söyliye öyle alışınız ki, bu sözlerin bir çokları; gözümüzün önünde, kafamı zm içinde; anlatmak istediklerinin an- cak gölgelerini, silik, boyasız bir gölge- lerini, canlandırabilirler.., yeni söz; ne de olsa, ötekiler gibi aği- nıncıyadek; anlatmak istediğini (o daha canlı, daha aydın çizebilir... «Mehtap» sözü mü bana gümüşten bir geceyi daha iyi anlatır, say ıyığız sözü mü?.. «İstirap» sözü mü demek istediğini daha iyi verir, yoksa «ağrı» sözü mü?... Geniş konuşma dilimizden yazı di. limize sokacağımız her yeni söz, aşın uya, silikliğe, alışkanlığın boyasızlığı- na, ölülüğüne karşı dikilmiş bir yapı dır.. Amma bu yapı da günün birinde yıkılırmış, bu sözler de günün birinde aşınırlarmış... O gün gelince, © yeni baştan yenileri dikilir... Dil durmadan doğuran bir anadır.. Yürüyüşün buyru- ğu budur.. Bu böyle akar gider.. Orhan Selim kişiyi bulacaktır. Bu ordu öte matik, zehirli gaz, tank ve hattâ ağır top gibi her türlü asri silâh- larla mücehhez bulunacaktır. O zaman Almanyanın 4,000 harp tayyaresi olacaktır. Almanyanın yeni sevkülceyşi hasmın sivil merkezlerine ve er- zak depolarına hava hücumlari yapmak ve bu hücumlara yıldirim gibi taarruz edecek fevkalâde mükemmel hususi kuvvetlerle yardım etmektir. Alman erkânı harbiyei umumi- yesi artık kütle halindeki ordula- ra inanmiyor. Kütle halindeki or- 'duların milletin gayri memnun ve kabiliyetsiz ahasırını toplamak gibi mahzuru wardır, ön ey .. Altı ayda biter!... Telefon : 24240 (İdare) » 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Köpek beslemek modası Ev köpekleri arasında kuduranlar fazlalaştı Ağızlıksız sokağa çıkarılan köpeklerin sahiplerinden ceza almalıdır Son zamanlarda İstanbulda kö- pekler gün geçtikçe çoğalmakta- dır. Fakat bu defa çoğalan sokak köpekleri değil, ev köpekleridi. Hele Beyoğlu tarafında köpek bolluğu göze bajacak dereceyi bulmuştur. Evler şöyle dursun, hemen ber apartımanda bir kaç köpek bulunuyor. Belediye sokak köpeklerini kal. dırmağa çalışırken ev köpekleri- nin çoğalması ve sokaklarda ser- bestçe gezmeleri ehemmiyetsiz ge çilecek bir iş değildir. Çünkü son zamanlarda bu köpekler arasında saldıranlara sık sık raslanıyor. &e ev köpekleri sokağa çıkarıldığı zaman ağızlarına ağ şeklinde bir ağızlık geçirilmesi lâzımdır. Fa- kat buna kimse riayet etmemekte, zabıtai belediye memurları da bu- na seyirci kalmaktadır. Görüştü. ğümüz kuduz tedavi müessesesi (Devamı 4 üncü sahifede) Bir yabancının Bükreş notları Yazan: Ali Haci Bir yabancının OBükteşte neler görüp, neler duyabilece- ğini canlı bir üslüpla anlatan bu güzel yazıların neşrine birkaç güne kadar başlıya- g cağız. Türkofisin Mersin şubesi Ankara 16 (Hususi) — Türko- fisi müdürlerinden Ziya Emin bey dün Mersine gitti, Orada Türk. ofis şubesinin açma resmini yapa- caktır. Mevcut nizamnameler mucibin- | kuduranlara ve ötekine berikine | , Dün Beyoğlu caddesinde , çektirdiğimiz bir resim: Caddede serbestçe gezen köpeklerden birl Iş kanunu ve kaza sigortaları Devlet şürası müzakeresini bitirdi Ankara 16 (Hususi) — İş ka- nunu ile kaza sigortaları lâyiha- larının devlet şürasında müzake- resi bitmiştir. Lâyihalar etrafın da iktisat vekâleti tekrar tetkikat yapacaktır. Millet Meclisi yakında intihabı yenileme kararı vereceğinden iş kanunu ile kaza sigortaları hak- kındaki lâyihanın bu toplantı dey- resinde müzakere edilmesi şüp- helidir. sahifcd. anma YAMA LET Te Orta Ayvrupü tiyatrompdaı Beyirciler — Bak, - bak, Bana gülüyorlu re ÇEKOSLOVAKYA ** Rusya