21 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sakınan göze... Sene 17 — No: 5781 — Fiatt har yerde 5 kuruş Üç Skandinav ülkesinin el birliğine de doğru Büyük savaştanberi üç Skam dinav ülkesinde: İsveç, Norveç, Danimarkanın arasında daha sıkı bir elbirliğinin yaratılması düşü- nülüyordu.. Böyle bir elbirliğinin ması, yaşaması için ona ekonomi ce sağlam bir temel bulmak ge- rekti.. Ancak, böyle bir temeli bulmak sanıldığı gibi kolay değildir. Çün- kü, ilkönce, üç ülkenin para dü- zenleri arasında büyük ayrılıklar yardır., Sonra, bu üç ülke birçok ülkelerle ayrı ayrı alışveriş söz- leşmeleri, antlaşmaları yapmış- lardır, Bu iki zorluktan, aşılması &n güç olani da ikincisidir. Bütün alışveriş sözleşmelerini bozmak, böylelikle, başka ülkelerdeki eko- nomik çıkarlarından vazgeçmek ne İsveçin, ne Norveçin, ne de Da- nimarkanın, kolay kolay, işlerine gelmez.. Hele bu üç ülkenin eko- nomice birleşmeleri Almanyaya karşı yapılmış bir birlik biçimine girivereceği için; İsveçle Norveçi olmasa bile; Almanyayla sınırdaş bulunan Danimarkayı çok düşün- dürür.. yaratı Bütün bu zorluklar günün bi- rinde ortadan kaldırılabilir de üç Skandinav ülkesi arasında sıkı bir elbirliği yaratılırsa Avrupa işleri- nin içine yeni, büyük bir gücün daha karıştığını göreceğiz. Aç çocuklar İstanbulda ilk okunaklarda oku- yan 7000 çocuk öğle yemeği ye- meden, bütün gün aç duruyorlar, aç çalışıyorlarmış. Bunu, gazetelerde görünce can evimin sızladığını duydum. Eskiden, bu zavallı yoksul yav- rucuklara acıyanlar varmış; ba- karlarmış. Hilâliahmer adini verdiğimiz «Kırmızı ay» biraz para ayırmış- tı, iyiliksever adamlar çıkmiş, bir kaç bin lira armağan etmişlerdi. Bunlarla, geçen yıl dört bin çocu- ğa, öğleleri sıcak çorba içirmek elden geldi. Şimdi artık buna da güç yetmiyormuş. Ne yazık! Yedi bin çocuk, yarının yedi bin çalışkan kolu, düşünen yedi bin kafası, sınır boyunda yedi bin yurt bekçisi olacak... Yedi bin çocuk, İstanbulda otu- ranların yüzde biridir. Yüz kişi, bir çocuğa öğle yemeği yediremez mi? Bu iğ, en sonunda, çok para işi değil, becerikli bir derleme, dernekleme işidir. Bu yardım için hiç kimsenin eksikliğe katlanması gerekmez. Yiyecek, içecekten kes- meden, artanı korunup verilse yeter, KA*X& memenin nanıyas saran AKŞAM en çok olan gazetedir. İlânlarınızı AKŞAM'a vermekle kazancınıza il uygun işi | Bütün Türkiyede satışı P Z AKŞAM ÇARŞAMBA — 21 Teşrinisani 1934 Ziraat bankası Yıllık taksitlerini geri bırakacağı doğru değil Ankara 20 (Hususi) — Ziraat bankasının alacaklarını geri bi- rakacağına dair çifçi arasında çı- kan şayiaların aslı yoktur. Banka- nin geçen hafta olan toplantısın- da okunan raporda bu arzuya ce vap teşkil eden şu satırlar vardır: «Bankanın eski (o alacaklarını daha uzun bir taksitlendirme t€- meline bağlamak gerekliği ken- dini duyurmakta ise de bankanın sermayesile (O karşılanan (ziraat kredileri üzerinde baş gösterecek durgunluk, bunlardan yıllık tak- sit sınırı içinde toplanacak para- larin bugün bile (karşılamakta güçlük çektiğimiz yeni ziraat kredi isteklerini doyurmaması gi- bi büyük bir sıkıntı doğuracağı aşikârdır.» Almanya ile Hal- yayı barıştırmak? Macaristanın bunu temine çalıştığı bildiriliyor Tütünlerimiz Almanyanın yasağı şark tütünlerine dair değil Ankara 20 (Hususi) — Türkofi- sin Berlin şubesinden gelen bir ra- porda bazı ecnebi memleketlerde Almanyanın tütün girmesini ya- Mâcar başveklii Gosmbose M. Mussolini ile birlikte Paris 19 — Berlinden Fransiz gazetelerine yazılıyor: Budapeşte- den Boersen Zeitunga bildirildiği- ne göre Macaristan Roma ile Ber- lin arasında mutavassıtlık oyap- mak istiyor. Macar başvekili M. | Goemboesin Roma seyahatinde zemini hazırladığı söyleniyor. Mu- habir diyor ki: «Macaristan harici politikasin- da Almanya ile dostluğa geniş bir yer vermiştir. Macar hükümeti Roma ile görüşürken hiç bir za- man bu dostluğu gözden uzak tut- mamıştır, Avusturya meselesinde Almanya ile İtalyanın anlaşması Macaristanın menfaati iktizasın- dandır, Bu anlaşmayı temin etmek Almanyaya düşer. Mesele Alman. ya ile Macaristan arasında yakın- da konuşulacaktır.» den bahsediliyor. Vakıa püro tü- men şehrinde bir araştırma dai- resi kurulmuştur. Fakat bu yası ğın şark tütünü ve Türkiye gibi Almanyanın kliring muahedesi yaptığı memleketlerle bir alâkasi yoktur. Paris haritacılık kongresi Ankara 20 (Husus!) — Pariste yakında toplanacak olan harita- cılık kongresine Türkiyeden bir heyet gidecektir. Bir futbol maçı siyasi hadise mi doğuracak? Ingiliz - Italyan maçı münasebetile Yugoslav, Italyan Ingiliz gazeteleri şiddetli yazılar yazıyorlar Deyli Ekspres yazıyor: Arse- nal stadyomu olan - Highburgda İngiliz ve İtalyan takımları ara- sında yapılan son maç Yugoslav- ya gazetelerine göre İtalyanlar için bir bozgunluk ve İtalyan ga- zetelerine göre İngilizler için ma- nevi bir mağlübiyet olmuştur. Her halde bu maç beynelmilel bir hadise şeklini almış ve ağız mu- harebesi şimdiden başlamıştır. Belgratta çıkan Vreme gazete- si bu maçtan bahisle demiştir ki: «İngilizler isteseydi İtalyanlar spor sahasında Kaporetto hezi- metine uğramış olacaklardı.» Yugoslav gazetesi bu neşriyatı ile 1917 de İtalyan ordusunun uğ- | radığı felâkete işaret ederek İtaly- yanın en derin yarasına dokun- muştur, Kaporetto mubarebesinde İtal yan ordusu 40,000 maktul ve mec- ruh ve 200,000 esir vermiş ve bun- dan başka ordunun mürettebatın- a9 $o0000 kişi kaçmıştı. Gin cumuna cevap Veren Giornale d'italia diyor ki: «Vreme gazetesinin mütaleasi sön derecede mevsimsizdir. Spor- culuk ruhundan, mertlikten ve hakikate hürmetten ve siyasi me- suliyet hissinden mahrumdur, me gazetesinin kullandığı lisanda bahsetmeğe kimseye hak vere- meyiz. Bugün kendiliğimizden süküt ediyoruz. Lâkin Sirp mat- buatı bu sükütu yanlış anlamasın, İtalya bugün Yugoslavyada olup biten şeylerin cümlesini ta- rassut ediyor ve ölçüyor. Bugün son derecede soğukkanlılığını mu- hafaza ediyorsa da son hesap gü- nü geldiği vakit bunları gözönü- ne almaktan geri durmıyacaktır.» İtalyan gazeteleri İngiliz - İtal yan maçında İtalyanların doğru ve'merdane oynamadıklarından şikâyet eden İngiliz gazeteleri neş- riyatına şiddetli cevap vermekte- dir. Benli bahisle İl popolo di ! sak edeceği hakkında çıkan haber. ! tünü girmesi yasak edilmiş ve Bre- | Kaporetto muharebesinden Vre- İ we Çöp düşer!... Telefon : 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) « 20113 (Klişe) Cenevrede korku Milletler cemiyetinin görüşeceği çetin mesele Yugoslavyanın notasının mühim rr ede yol açacağı anlaşılıyor Milletler cemiyetinin son toplantısında murahhaslar çıkarlarken (Hariciye vekilimiz Tevfik Rüşta si #ol tarafta kenarda görünüyor) Paris 20 — Gazeteler Sar me- selesinden ziyade Yugoslavyanın Milletler cemiyetine vereceği muh- tıra ile uğraşıyorlar. Bu muhtıra Marsilya suikastinden kimin me- sul olduğunun meydana çıkarıl masına dairdir. Muhtıra hakkındaki müzakere- nin kânunusani toplantısına bıra» kılması ileri sürülüyor. Fakat di- ğer devletlerden biri acele işler için bir toplantı yapılmasını ister. se o zaman bu meselenin de konu- 'yülmasi lizimi gelddülitir. Ocuvre gazetesi diyor ki: «Mil etler cemiyeti umumi kâtipliği çok düşüncelidir, Çünkü bu mese- lenin şimdiye kadar görüşülen en tehlikeli iş olduğu fikrindedir. Yugoslavya bu meselenin hemen müzakeresini temin edemezse hiç olmazsa büyük devletlerin Maca- ristanın hareketini fena bulduk- larım söylemelerini istiyecektir, Fransa komşusu İtalya ile müt- tefiki Yugoslavya arasında çok nazik bir mevkie düşecektir. Me- selenin mühim tarafı şudur ki Yu- goslavyanın isteği haklı görülü- yor.» Devamı 2 nci sahifede) Yuyoslaoya istediğini yaptıracak | Milletler cemiyeti bunu başaramazsa Yugoslav- ya başka vasıtalara müracaat edecek Belgrat21 (Hususi) — Vre- me gazelesi yazdığı bir maka- lede diyor ki: «Marsilya sui- kasti mesullerinin meydana çi- karılması için Milletler cemi- yeti nezdinde yaptığımız te- şebbüsü neticesiz bırakmak ) üzere Cenevrede çalışanlar var- dır. Bir kısım devletler Yu- İ goslavyaya karşı adeta gizli bir muharebe açmışlardır. i Fakat bütün bu çalışmalara rağmen Yugoslavya istediğine nail olacaktır. Milletler cemi- X yeti bunu temin edemezse Yu- | goslavya arzusunu başka vast- talarla tatmin edecektir.» olmalıdır?» dan İk: en