20 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

MARSİLYA SUİKASTI Sene 17 — No: 5780 — Fiatı her yerde 5 kuruş —. .. Kövlünün yüzü güldü Son günlerde okuyoruz, işitiyo- Tuz ki Adana, İzmir, Samsun gibi bitek topraklarımız bu yıl çok ve- Timli olmuş. Pamuk, tütün, üzüm... bunlar, ve bunlar gibi başka ekim Ürünlerimiz, bu yıl, geçen yıllara göre çok satılmış. Çok satıldıktan başka paraca da çok <değerlen- Miş... Satış tutarı, geçen yıllara göre yüzde elli, bir takımının yüz- incir, de yüz bile artmış. Bu demektir ki dışarı satışlar, Yabancı illerden yuçda çok para getirdi, Çoktandır kövlünün gör- meye alışmadığı bir kazanç... Şimdiye kadar acı yoksulluk çe- ken, güçlükle ödiyen köylünün bu yıl yüzü güldü. Çalişma, çabalama boşa gider 86, umutsuzluk baş gösterir. Alın teri verimsiz olursa kövlünün ime- gi kırılır. Tarla, sapan didinmesi yorucudur. Toprak üstünde iki büklüm çalışanlar, sonsuz emek- lerine karşı hiç olmazsa ekmek yemelidirler, Bu yıl kövlünün karı tok, sırtı pekmiş. Bunu duydukça seviniyoruz, Yüreğimiz öğünçle kabarıyor. Dünya sıkıntı içinde çırpınıyor. Varlıkları toprağa, ekime daya nan ülkeler alıcısızlıktan inliyor. Bizim, ekonomik kasırga içinde bu işi başarmamız, Türkün Cum- huriyete güvenini arttırıyor. Satışın böyle çoğalması, değe- rin bu kadar yükseğe sişden ileri geldi? Bu sorguyu dudaklarının ucun- da taşıyanlar var, vergisini fırlaması Kisaca anlatalım. Avrupa, Amerika piyasalarına göre Türk pamuğunun, Türk tifi inin, şunun bunun Türkiyede üs- tün değerde olması, devletlerle kliring adı verilen alışveriş anlaş- maları yaptığımız içindir. Yoksa, bunların değeri yabancı ülkeler- de artmış değildir. Biz, başkalarmdan makine, öte- beri, kendimizde olmayan şeyler satın aliyoruz. Bunların tutarı olan Türk parasını dışarı çıkarıp | satıcı fabrikalara vermiyoruz. Bu Paraları kendi bankamıza yatırıp | ödemiş oluyoruz. Onlar, bu birikmiş paralarını Türkiyeden dışarı çıkarmadıkları için, artanile, bizden işlerine ya- Tiyan malları satın alıyorlar. Bu- İ nun için dışarı satışımız bu yıl çok gelirli ve değerli oldu. Bir kaç yıl böyle gitse Anadolu, zengin ola- cak... Denebilir ki bizim başkalarına çok satmamız, yabancı ilerden sokça satın almamızdan ileri geli- Yor. Doğrudur. Eskidenberi alışverişte temel urumu bu değil midir: «Sen benden al ki ben de senden ala- yım!» Yeryüzü, yıllarca alıştığımız- dan bambaşka günler yaşıyor. endi yağile kavrulmak yeni eko- nomik düzenin en yakışık alır ya- Sasi sanılıyor. Eskiden, toprak, ekim İşlerile kananlar şimdi fab- rikalar kuruyorlar, Biz de öyle de- #il miyiz? Diş pazarlara köle ol maktan usananların başındayız, Amma: «Ben yapayım, ben sa» Zagrepte büyük bir nümayiş Halk İtalya ve Macaristan aleyhinde tezahüratta bulundu Belgrat 19 — Dün Zagrepte bir kaç bin üniversite talebesi İtalyaya karşı: şiddetli nümayiş“ ler yapmışlardır. Nümayişçiler Macaristan aleyhinde de bağır mişlar ve suikastçı çetelerin işi- nih bitirilmesini istemişlerdir. Halk ta bu nümayişe iştirak et- miştir © Nümayiş iki saat sür müş, polis kendilerini dağıtmış” tır. İtalyan ve Macar sefaretleri kuvvetli müfrezeler £ tarafındani muhafaza edilmiştir. Hollandalı tayyareciler gittiler Ankara 19 (Hususi) — Dün geccyi Karpiçte ve Kabaren bar- da neşeyle geçiren Hollandalı tayyareciler ve yolcular bu sabah sekiz buçukta Atmaya hareket ettiler. Trakya seyahati Dahiliye vekili iskân mıntakalarinı gezecek Ankara 19 (Hususi) — Dahi. liye vekili Şükrü Kaya beyin baş- vekil Sile» belik Bilibüyüngi ceğini haber vermiştim. Şükrü Kaya! bey” Trikyadaki iıkâin sas halarını gezerek yeni yerleştiri- len muhacirlerin “vaziyetlerini tetkik edecektir. Başvekilin oEdirneden dönet- İ ken Alpullu fabrikasındaki yeni tesisatı gözden geçireceği söyle- | niyor. SALI — 20 Teşrinisani 1934 Trakyaya bol yağmur yağdı Yağmur ekinler için çok faydalı olmuştur Sonbahar mevsim yağmurlari Trakyada başlamıştır. Ekim zama- nı olan bu mevsimde toprağa iâ- zım olan tav için çifçinin. dört gözle beklediği bu yağmurlar ekinlere ve ekilecek olanlara çok faydalıdır. Geçen cumartesi ge cesi Edirnede saat 22 raddelerin- de başlıyan yağmur - yirmi dört saat fasılasız olarak devam et- miştir. Çerkesköyden itibaren bütün Trakyaya ayni derecede mebzul yağmurlar düşmüştür. Yağmurun sürekli oluşu kara yollarda ve hattâ şoselerin bazı tamire muh- taç yerlerinde münakalâtı inkıtas uğratmıştır. Bu yağmurlardan sonra bavü- lar tamamile değişmiş olup bilhas- sa sabahları kendini hissettirir serinlikler baş göstermiştir. Telefon şirketi Heyet on güne kadar râporunu verecek Telefon şirketi hesaplarini tet- kik etmekte olan heyet on güne şimdiye kadar olan hesaplarile, iddia ettiği yüksek masraflar ayri ayrı gözden geçirilmiştir. Bu ra- kamlar şirketin hükümetçe satir alınmasında elde bir esas olabile- cek mahiyettedir. Heyet işini bitirince raporufü hazırlıyarak Nafıa vekâletine gön- derecektir. İş kanunu bir kere daha gözden geçirilecek Kazalarda fenni ihmal olup olmadığı | nasıl anlaşılacak? Ankara 19 (Hususi) — iş ka- | nunu lâyihâsının devlet şürasında tetkik edildiği ve tekrar İktisat i vekâletine gönderildiği yazılmıştı. İş kanununun, iki sene içinde han- gi safhalardan geçtiğini ve bugün en son aldığı şekli bildiriyorum: Geçen sene Ankarada toplanan yüksek iktisat meclisi, iş kanunun- da kaza sigortasını çok geniş bir mikyasta ele almıştı. İktisat mec- lisinin projesine göre, Türkiyede ondan fazla işçi çalıştıran her mü- essese kaza sigortası hükümlerine uyacaktır, Bu itibarla küçük esnaf dükkânlarından, en büyük banka- lara, ticaret evlerine kadar her türlü müessösede çalişanlar kaza tayım. Benden alsınlar, ben kim- seden nesne almıyayım!...» dü- şüncesi kısırdır. Kazanç kaygusu- nun da bir sınırı olmak gerek. İyi ve uzun görüşlü ekonomi alı- nanla satılanı denk getirendir. EL verir ki bu alışverişte yurdun. çı- karı korunmuş olsun. Hergün anlaşılıyor ki bu engin İ görgülü ekonomi anlayışı bizde vardır. Necmeddin Sadık sigortasına gireceklerdi, Sigorta ücretini de müessese sahibinin ödi- yeceğine dair kayıtlar konmuştu. İktisat vekâleti kaza sigortasi sahasının bu kadar geniş tutulma. sında bir fayda görmemiştir, Ufak bir ticarethanede hattâ bir banka- da bir memurun senelerce çalıştı. ğı halde bir kazaya uğramadıği ileri sürülmüştür. İçinde bir kaza- nın geçmediği bir müessesede ka- za sigortası yapmak fazla bir iş sayılmıştır. Hattâ küçük esnaf dük- kânları sahiplerinin sigorta yükü | altına girmeleri de ayrıca masraf- larının artmasına sebebiyet vere. cekti, Vekâlet sigortanın yalnız sinai l — Sonra çıkar oyunu!... i Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) nunuevvel günü ük bir musiki bay- rami yapılacaktır. O gün Ankara- da üç opera birden oynanacaktır, Bunlar «Bayönder», «Taşbebek» ve «Ülkü yolu» operalarıdır. Bu operalar İsmetpaşa kız enstitüsü müdürü Münir Hayri bey tarafın- dan yazılmıştır. Operalardan «Taşbebek» Riya- seticumhur orkestrasının yeni $e- fi Adnan bey, Bayönder operasi da Prag ve Viyana konservatuar- Ankarada Başvekil Ismet Pş. ile müesseselere tatbik edilmesinde | fayda görmektedir. Nitekim elde- ki istatistiklere bakılırsa kaza fab- rika ve maden ocağı gibi müesse- | selerde oluyor. Zonguldak havza- sında 927 senesinden 932 senesine kadar 282 ölüm kazası, 3109 da ağir ve hafif yaralı olduğu resmi istatistiklerle tesbit edilmektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Gerçekten, silâhlar bırakıldığı gün: Dünya politikası — —— Opera için hazırlık 27 kânunuevvelde büyük musiki bayramı yapılacak Opera oynıyacak artistler için könservatuarda dün bir imtihan yapıldı SN artistleri Imtihanında mümeyyiz he larından mezun Necil Kâzım bey tarafından bestelenmiştir. Bu üç öpera Ankaradan başka İstan- bulda da oynanacaktır. (Devamı 4 üncü sahifede) BUYUK BiR MUVAFFAKIYET | lanmı ihüva eden bu nüsha YEDİ İ GÜN'ün en zengin sayısıdır. Londra » Melburn yarışı ikineileri, tayyareci Parmantier ve Moli görüşürlerken, Yok mu bana bir eğlence hey!....