20 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

20 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Dış panayırlardada Türk malı yabancılara tanıtılacak bu yıl tasarruf haftası dol- gun proğramla kutlulanacak. amman ma e enin ame mam e ARE ga FİATI 5 KURUŞTUR. Sahip ve Başmubharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT 9 uncu sene No. 3155 SALI 20T.SANI 1934 Bulgaristanda bir garni- zonda komünistlik yapmak- tan dolayı olunmuştur. Tel: ( 300 kişi tevkif Müdür : 24318, Yazı işleri müdürü : 24318, İdare ve Matbasi 2430. © ; ÖZDİ. İZLE, Elimiz, iz, işimiz Yeni bir yardım kalıpları dökü lüyor. Yıllar birer gün gibi geçer - ne yaptığımızı göremiyoruz. Aramızdan çok değil, on yıl önce çıkıp bugün geri dönen biri olsa Şaşkınlığı ağzından topuklarına İ- ecek, Bunu Avrupa gazetelerinde gö- Yüyoruz. Türkiye bir dev gibi yürü- Yor. diyorlar. Dev gibi yürüyoruz. Bir yoldan değil, kol kol, yol yol yayılıyor, eşiyor, olgunlaşıyoruz. Benim bütün dileklerim, Mek istediklerim birer birer ö ine çıkıyor. Diyordum ki neden ımı üzerine döktüğüm kâğıdı urgtan getirtelim. Şu su iç - tiğim bardağı ne diye İtalyadan alalrm. Ve Türk kadının öz işi o- İan yün yumaklarını neden Çek - *slovakyadan getirtelim?. Günün birinde sırtımı Bolu or - Manlarrna verip ayaklarını Sabaa Ca gölüne ve Sakaryanın tatlı su- ına uzatan (İzmit) te tam yerin de bir kâğıt fabrikasınm temelle- Ti atıldı. Bir gün Boğaziçinin yeşil bir köşesinde bir cam fabrikası kurul- du, Cam fabrikası ne demektir, bu- Bu kavramak için Anadolu içinde değil, İstanbul etrafında köylerde bile pencere camınm bir antika halıdan değe değerli olduğunu bilmek gerektir. Türk köylüsü çatlak bir lâmba Sişesini kırmamak için gözü gibi üs tüne titrer. Geçen bir gün yakın köylerden birini gezen bir gazeteci sekiz ye- rinden çatlamış bir lâmba şişesini dağılmasın diye rafa saklayan bir iyii ile konuşmuştu. Bu yurttaş: — Ne yapayım, demiş, bir lâm- Da şişesi 'elli Tamamı 61 beş kilo buğday parası. Türk köylüsüne sekiz yerinden sigara kâğıdı yamalı lâmba şişesi- Mi gözü gibi esirgeten yokluk, 0- Mun yaban ellerden gelmesidir. Diyorlar ki Avrupa karişiyor. Kış “lmâsa bile ilkyaz gökyüzü güneş ere kara duman görecektir. de öyle bilelim. Ters çıkarsa Ye mutlu. Şuna inanalım ki 1914 Burhan Cahit Köroğla Türk sözlüğü Dergi için galışanlara T.D.T.C.nin tebliği ISTANBUL, 19 (A.A.) —T.D. m kâtipliğinden; T. D. Denize mahreç MX. e Çaldarisin Bulgaristan hakkında beyanatı ATINA, 19 (Milliyet) — Pazar ta La yden istifade ederek memleketi o- ki Komari'ye gitmiş bulunan Başve- Orada gazetecileri kabul ederek be bulunmuştur. Gazeteciler, ken iğne, Balkan Balkan misakına girmesine mu. Kabil Bulyaristana Yunanistan de - me bir mahreç vereceğine dair de- ardın. “a eden gir arge aslını sormuş- . İdaris Ankara Balkan dair hiç bir söz geç- “ Balkan itilâfı deyletlerin hiç birinin Yunanistana böyle bir — ık tahmil etmek hatırların - a, bile geçmediğini söylemiştir. Lon Ya gidi de eğer siyasi ahval müsaade e- > kânunusani içinde gitmek niye- olduğunu söylemiştir. M. Yevtiç M. Benes O M. Maksimos M. Titulesko Tevfik Rüşdü E. Cenevrede çalışma başlıyor Marsilya cinayeti etrafın- da Yugoslav muhtırası Küçük itilâf dış bakanları Tevfik Rüştü Beyle beraber bu işi gözden geçiriyorlar CENEVRE, 19.A.A. — Murahhas heyetlerin gelmeleri, birbirlerile temasa girmeleri ve koridor konuşmalarmın baş- neticesinde Cenevrenin | büyük haftası bu sabah açılmıştır. Evrensel şahsiyetlerin bir çoğu şim- diden Cenevreye gelmişlerdir. Berabe- rinde Sovyet Rusyanın yeni Berlin se- firi M. Vladimir Potiemkine bulunduğu halde M. Maksim Litvinof, Türkiye Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü Bey, M. An- thoney Eden, M. Bogaljoub, M, Yevtiç, M. Nikola Titülesco, M. Edvar Bens, Fransız heyeti ve M. Massigli hali hazır- da Cenevrede bulunmakladırlar. Fran sız heyeti, M. Pierre Lavaldan 24 saat evvel Cenevreye gelmiş bulunuyorlar. M. Arthour Henderson, daha bu sa- bah Amerikan mümessili M. Hugh Vil- son ile Vaşington hükümetinin silâh ti. | caretinin kontrolu hususundaki niyetle ri ve M. Maksim Litvinof ile de Sov- yetlerin silâhları bırakma | konferansını daimi bir barış konferansı haline gebir- mek projeleri hakkında görüşmüştür. Küçük itilâfın Hariciye Nazırlarının PARİS, 19.A.A. — Türkiye Hariciye Vekili ile birlikte bu- gün öğleden sonra toplanarak Marsilya cinayeti hakkımda Yuçoslayyanın Mil letler cemiyetine vereceği muhtara hak- kında noktai nazar teatisinde bulunacak. Jarı haber verilmektedir. Yuğoslavyanın, bu muhturasmı, bu hafta zarfında vereceği söylenmektedir. Sarre meselesinin görüşülmesi tehir edildi LONDRA, 19.A.A, — Çarşamba gü. nü Milletler Cemiyeti konseyinde görü. şülecek olan Sar o meselesi, Roma'da Fransız ve Alman murahbasları ile ârayı umumiyenin ortaya çıkaracağı mesele. leri müzakere eden üçler komisyonu reisi Baron Aloisi'nin istemesi üzerine tehir edilimştir. Bu meseleler çok karı şıktır. Ve yalnız gözden geçirilmesi zan. nedildiğinden fazla zaman tutmuştur. Roma müzakerelerinin müşkülâtsız o. larak devam ettiği ve meselenin Milletler Cemiyeti konseyinde müzakeresinin te. hir edilişinin uzun bir zaman için olmu. yacağı haber alınmıştır. Fransada yeni bir mali re- zalet meydana çıktı . | Bir banker 25 milyon franklık esham üzerinde emniyeti suiistimal etmek suçundan yakalandı “Societe Speciale reis vekili Financiere,, Banker Şarl Levi dün açılan tahkik at üzerine tevkif ve hapsolunmuş- tur. 25 milyon franklık esham üzer inde emniyeti suiistimal etmiş ol makla suçludur. Ve muhtelif şirketlere ait olarak eshamı sahtekârlık- lar Hindiçini bankasına yatırarak 13 milyon Frank almıştır. Bundan başka Levi'nin kurduğu 30 kadar şirketin matlubu, zimmetinin yarısını bile bulamamaktadır. Çünkü 200 milyon tahmin edilen matlup, ele geçirilecek esham ve hesaplardan ibarettir. Şehir karaltuynun' dünkü toplantısında Evlere yeniden numara Şehir kurultayı uzun münakaşalardan sonra tahsisat vermeği kabul etti Jatanbul Umumi Meclisi dün öğleden e yemini sonra, saat 15 W landı. Bu emi im ii ndan Nesli Zade Mühat Beyin ifa ettiğine dair olan mektubu okundu. Mit- hat Bey fazla meşguliyetinden dolayı çe- kilmek mecburiyetinde olduğumu söylü. yordu, Bu çekiliş kabul edildi. Gizli rey- İe intihap yapıldı. Mithat Beyin yerine 56 reyle Beyoğlu âzasmdan Mehmet Ali Bey seçildi. Bundan sonra, wa ile müzakerata başlandı. 1935 senesinde yapılacak umu- mi sayım için numarataj işi görüşüldü. Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Bey i- zahat verdi, Vekâleten yeni bir emir a- lındığını, şubata kadar numarataj işinin bilmesi lâzmmgeldiğini söyledi. Bunun i- Fikirlerini bütçe encümeni bu işi tetkik etti. Ikinci celsede bütçe encü- meninin mazbatası okundu. İstenilen pa- vanın verilmesi muvafık görüldü. Bundan sonra, bütçenin ayrı ayrı fa- sıllarında makiller yapılması için hesap işlerinden gelen terkereler okundu. Bun: lar kabul edildi, Dünkü toplantıda, bu e ei ler bitirildi. Meclis tekrar şubatta topla. macaktır. Başvekil Hz. Konya Ereğlisinde İsmet Pş. Hz. ve İktisat Nafia Vekilleri dün akşam hareket ettiler ANKARA, 19 (Telefonla) — Başvekil İsmet Paşa, refakatinde İktisat ve Nafıa vekillerile Sümer Bank Umum Mödürü olduğu halde bu akşam 17 de trenle Konya Ereğ- isine hareket etmişti İsmet Paşa yarın doküma fabri- Kasının temelatma merasimine riya” set ettikten sonra dönüşte Eskişehi- re uğrayacak demiryolları hastaha- nesinin açılma resmine ve demiryol ları müstahdemleri için lokanta ve banyo mahallerinin ternelatma me- rasiminde bulunacaktır. .z Başvekil durakta, B, M. M. Reisi Kâzmm Paşa Hazretlerile, bakanlar heyeti, C. H. F, umumi kâtibi Recep mi Kâtibi Hasan Rıza, Başyaver Ce- lâl Beyler, ökonemi bakanlığı ve di- ğer bakanlıklar müsteşarları ve mü- dürleri, umum jandarma kumandanı Küzum Paşa ve Vali, Belediye reisi Nevzat, Emniyet umum mü; Şük- rü Beyle Ankara Merkez Kumandanı ve emniyet müdürü ve diğer bir çok zevat tarafından uğurlanmışlardır. Sivas - Erzurum Dahili istikrazı ANKARA, 19 (Telefonla) — Srvag « Erzurum dahili istikrazmın (2) milyon liralık A tertibi tahvilleri kânunusani ba- nda satışa çıkarılacaktır. Srvas » Erzu- rum tahvilleri Ergani tahvilinde olduğu gibi yüzde beş faiz ve yüzde iki ikra- miyelidir. Maliye Vekâleti 'bu hususta hazırlıklara başlı . Yeni ve eski Tass ajansı Mümessilleri Tast ajanslığına tayin edilen M. Alexander Stollitsky, işine başla mıştır. M. Stoklitsky ajansın işlerini uzun zaman bu va zifede çalışan ve kendisini çok sevdi- ven M. Yablonski- den devir almıştır. M. Yablonski, ajans. taki vazifesini mu- valfakıyetle yapmış bir gazeteci idi. İs- tarbul'dan ayrılması tokliteky, ila oi. müdi Kolonya Matbuat sergisinde Sovyet paviyonu şefliğini yapmıştır. Eski mes- Jektaşımızı uğurlarken yeni zam da evaffakiyek dileriz Dış panayırlar Elbirliği ile gitmemiz için bir komite seçiliyor Oirendiimize göre Türkofis ya « bancı ülkelerde a; lan sergi ve pana- “e Kurtoğla Faik B, mak ve alıcıya di - ğer memleketler malları ile malları mez, aramda bi rı ilin te birleri almak mak sadile verilen bu karar yakmda tat- bik edilecektir. Dış ülkelerde açılacak ra iştirak işlerini idare etmek üzere, (Devamı 6 mc: sahifede) Günün sıyasası Bugünden başlıyarak hergün günün sıyasal işlerini anlatacak olan bu yazıları 2 inci yapra- ğumuzın ilk dizilerinde bulacak- sınız. i ve panayırlan İç Günün Resimleri : Londra - Melburn yarısında ikinci gelen tayyare ve tayyareciler Başvekil İsmet Paşa Hazretlerile beraber — İktısat Ba- hanı Celâl Bayar Bey Ankara tren durağında . . Trakyaya yerleştirilen yaban ülke türkleri İbrahim Tali Bey bunların yerleş- tirilmelerini anlatıyor EDİRNE, (Milliyet) — Trakya Umu- mi Müfettişi İbrahim Tali Beyin evvelki hafta civar valilerinin de iştirakile Çor - lu'da bir toplantıya İpar ve o bir oturuştan sonra Umumi Müfettişlik iskân ve maliye tie birlikte kn mıntakasmı da gördüm. lerdeki iskân işlerini birer birer tetkik ettim, Çorlu'ya çok muhacir gönderi Burada azami faaliyete | şahit öldi (Devamı 6 ıncı sahifede) Bu vilâyet- Soyadı nizamnamesinde Ibrahim Tali Bey neler var? Devlet şurasında tetkik edilmekte olan projenin metnini neşrediyoruz (Devlet Şürasına verilen soya- dı nizamnamesi projesi, soyadı ka nununun tatbik tarzını gösteren mühim esasları ihtiva etmektedir. Devlet Şürası bugünlerde projeyi tetkike başlayacak ve kısa bir za- manda tetkikatını ikmal edecektir. Nizamname Kânunuevvelin şb da neşir ve ilân edilebilecektir. 6 Kânunasani e Km başlanacak olan soyadı tün vatandaşları yakından alâka- dar ettiği için, Ankara istihbarat büromuz tarafından bize gönderil miş olan nizamname projesini ay- nen e eyi faydalı buyo > Umumü hükümler Madde : 1 — Her Türk öz adından başka soyadımı da taşımağa mecburdur. Soyadı olmayanlar 2-7.936 tarihine kar dar bir soy adı seçip 32 inci minde hü- kümlerine göre bunu Nüfus Kütüklerine ve taşımağa mecburdurlar, (Devamı 6 mc sahifede) Istanbulun sisler altında bir görünüşü .Sisten bir vapur oturdu Saatlerce süren sisten dün kısa mesa- feler bile güçlükle görülebiliyordu Evvelici rüzgarın esmesile gecedenberi şehrimizi ve lima- me vakit vakit sis kaplamıştır. Gece süren sis sabahleyin biraz dağılmış, fakat çabuk duran rüzgârdan sonra tekrar ortalığı kaplamıştır. Saat (Devamı 6 ıncı sahifede)