25 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Davulun sesi... AKŞAM! Uzaktan hoş gelir!... Sene 17 — No: 5785 — Fiatı her yerde 5 kuraş PAZAR — 25 Teşrinisani 1934 Telefon » 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Şehzadebaşı Tepebaşı Bundan bir kaç yı kaç yıl önce İstan- bulda Şehzadebaşında («Akşam kız sanat mektebi» adında çok değerli, çok iyi düşünülmüş bir bark açıldı.. Günler geçti, bu bark işini büyüttü, okuyucularının, di- kiş dikmekten şapkacılığadek elişleri öğrenmek istiyenlerinin saytsı çoğaldı. Geçen yıl Nişanta- şında oldukça küçük, bu yıl Tepe- başında, Şehzadebaşındakinden çok amma çok daha büyük; boy- Muzun sonradan mesi gibi, bir bi Diyeceksiniz ki, «ne iyi, ne iyi, böyle gerekli bir barkın genişle- mesine sevindik doğrusu..» Bir yandan sevinin, bir yandan düşünün: Neden bu yıl Tepebaşında açı- lan «Akşam kız sanat mektebi» Şelizadebaşındakinden daha ko- camandır? Gelicilerinin sayısı ço- ğalınca, neden İstanbul yakasın- dakini büyültmediler, ilk önce onü daha kocaman bir yapıya geçire- rek genişletmediler de, sonradan Beyoğlunda açılan bölüğe böyle bir değer verdiler? Diyeceksiniz ki, Tepebaşı da bi- zim, Şehzadebaşı da... Doğru. İkisi de bizim amma, amması var... .. «Akşam kız sanat mektebi» ne den ilkönce Beyoğlu yakasında doğmamış ta, Şehzadebaşında ku- rulmuş? Bu bir... Sonra, bu bark yalnız pasta pişirmesini göstermi- yor, okutuyor, terzilik, şapkacılık, çiçekçilik öğretiyor. Beşiktaştan ta Edirnekapıyadek - çünkü Be şiktaştan Şehzadebaşına gitmek, Tepebaşına gitmekten daha ucuz- dur - Bakırköyden Aksarsya ka- dar geniş bir açıklıkta oturan, orta geçimli, yoksul İstanbul kadınla- rının terzilik, şapkacılık öğrenmek, günü . gelince bu bilgilerile ge- çinmek dilekleri, Şişli - Tepebaşı | arasında oturanlardan daha çok- tur. «Sanat mektebinin» ilkönce Beyoğlu yakasında değil de, Şeh- Zadebaşında doğmuş olması da bunu gösterir. > Eğer işe bu bakımdan bakılsay- dı, önce Şehzadebaşındaki anayı büyültürdük, ondan sonra Beyoğ- lu yakasında bir bölük açardık. Amma bunu böyle yapmadık, tut- tuk Beyoğlunda, ana barktan çok daha kocaman bir bölük açtık, Neden?. © Neden Beyoğlu denince kafamı- Za Şehzadebaşından üstün bir yer geliyor? Neden İstanbul ya- kasından daha çok Beyoğ- Tuna değer veriyoruz? İki yaka da bizim değil mi? Hiç olmazsa iki- sine de bir gözle bakmamalı mı- yz? Bir iş yaparken, bir bark kurar- ken ilkönce gözetilecek. olan, o işin, o barkın ne diye, en çok ne için kurulduğu, yapıldığı değil midir? Bütün bunlar öyledir amma, Avrupaya yıllarca kul olmuş «Tan- Zimat» osmanlılığının Avrupalıyı, Avrupalılığı ilk gördüğü yer Be- yoğlu olduğundan, bu kıyıya kar- Şi şaşakalmasını bugünedek tüke- tememiş olanlarimiz var.. kkk | ATATÜRK Gazi Mustafa Kemal Hz, dün İsmet paşanm teklifi ve Büyük Millet Meclisinin ka- rarile ATATORK soy adını almışlardır. Edirnenin kurtuluşu Kurtuluş bayramı bugün büyük şenliklerle kutlulanacaktır Bugün Edimenin kurtuluş bay- ramıdır. Bata sınırlarımız üzerin- de bulunan bu öz Türk şehrinin kurtuluş bayramı, bu yıl eşsiz şenliklerle kutlulanacaktır. Edirnemizin kurtuluş bayramı- na iştirak için dün sabahki trenle şehrimizden gidenler 207 zatı bul- muştur, Bunlar arasında mühendis, mül- kiye ve kadastro mektepleri tale- beleri de vardır. Kurtuluş bayramına iştirak için o Edirneye . giden (o yük- sek mektepler talebeleri yarın şehrimize döneceklerdir. Edirnelilerin bu büyük bayra- mini candan kutlularız. Ismet paşa Edirneye gitmiyecek “ Ankara 24 (Hususi) — Başve- Şükrü — bey Edirneye gitmi. yeceklerdi DÜŞÜNCELER YAZ YAĞMURU Yaz yağmurların severim. Onlar, serinletici, dinlendirici, yaratıcı, kırıp koparmayıcdırlar.. En çok coştukların- da akar su olup pırtık bir yel gibi ge- giverirler.. Şimdi dışarıda, inliyerek, sızlıyarak, uluyarak yağan bir kış yağmuru var.. Kötü, gönül kapartıcı, srlaıklam kirli bir çamaşır gibi bir yağmur. Ben yaz yağmurlarını düşünüyorum: Sararmağa başlamış buğday tarlala- rının üstünde aksoylu boyalarla kemer- lenen bir yağmur kuşağı gözümün önü- ne geliyor. Eteklerini kaldırıp bir kaldırımdan ötekisine, yavru kuş gibi seke seke ge- çen genç bir kızı görür gibi oluyorum; Saçları sarı sarı, gözleri gök.. Omuzları lanmış, saçları yağmur damlalarile pı- ril pird... Çelek ayaklı çöcükler yikie hir di: varın üstüne çıkmışlar, bir yandan 1s- lanirken bir yandan türkü çağırıyorlar: «Yağmur yağıyor? «Seller İpek o Maliyenin mühim bir kararı Haziranda bina vergisi yeni tahrire göre alınacak Beyoğlunda yeni yapılan binalardan bir kaçi “ İstanbuldaki binalara yeniden kıymet koymak için maliyece teş- kil edilen heyetler 932 senesinde işe başlamışlardı. O tarihtenberi Beşiktaş, Sariyer ve Fatih kaza- Posta ve telgraf ıslahatı Mektup ve telgraflar yer altından borularla gönderilecek Posta ve telgraf umum müdürü Nazif bey Ankara 23 (Hususi) — Posta ve telgraf idaresinde ıslahata baş- landığını ( bildirmiştim. Islahat kil İsmet paşa ve Dahiliye vekili | mevzuu etrafında tahkikat yap- tım. Islahat ikiye ayrılmaktadır, (Devamı 4 üncü sahifede) - KIŞ YAĞMURU «Arap/kızı damdan bakıyors Yaz yağmuru sıcaktan kurumuş top- rağın dudaklarına yaşabcı bir can suyu gibi iner,. Yaz yağmuru kötülük bilmez., Varlıklılar da, yoksullar da severler onu... Amma şimdi su dışarıda, kan. silatarak üç gündür, durup dinlenme- den yağan nesne, amma ©, scımak bil. mez katı yüreklinin, soyu balasıcanın biridir... Belki onun da yağması gerek. Belki, © da toprağın içine atılan tohumları ye- şertmek için onların gözüne bir ışık gi- bi sızıyor.. Belki... Neyleyim, ben onu sevmiyorum., Sevip sevmemenin zırva- #1 olursa, belki zırvalıyorum.. Belki, top- rağın altındaki tohumlar şimdi onu bir i türkü gibi dinlerken, belki ben böyle bir kış yağmurunda; geçmiş yıllardan larında itiraz ve istinaf muamelele- ri bitmiştir. Kanuna göre bir ka- zada konulan yeni kıymetlere gö- re vergi alınması için bir tek bi- (Devamı 4 üncü sahifede) Trakyada kış başladı Sıcaklar sıfırdan aşağı ikiye indi Babaeski 24 (Hususi) — 3 gündenberi yağan şiddetli yağ- murlardan sonra hava birdenbire soğudu. Hararet 1-2 arasında do- laşıyor. Gece nakıs 2 yi buluyor. Kırklareli balkanları tamamen beyazlandı. Bir hafta evveline ka- dar 3 liraya satılan bir araba odun dün 6-7 liraya kapışılarak satılıyordu. Kömür 6-7 kuruşa çıkmıştır. Akşamdanberi esen karayelin her halde kar getireceği zanne- diliyor. Belediye fakir halka yardıma başlamıştır. Bay ve bayan kelimeleri Ankara 24 (Hususi) — Ankara radyocu bir kaç gündenberi bey ve hanım kelimelerinin muka- bili olarak kullandığı Bay ve Ba- yan kelimelerini bu akşamdan iti- baren kullanmıyacaktır. POLİTİKA Patlıyacak mı sönecek mi? Marsilya cinayeti (o mesulleri hakkında Yugoslavyanın Cenev- rede verdiği nota, beklenildiğin- den sert çıktı. Ilkönce sanılıyordu ki Yugoş- lavya sadece mesullerin meydana çıkarılmasını istiyecek... Halbku- ki maznunun adını söylüyor, Ma- caristanı açıktan açığa ifkam edi- yor. Şimdi ne olacak? Cenevrede şaşkınlık var. Ne olacağını kimse kestiremiyor. Bazıları, meselenin iki ay son- raya bırakılmasını o ara fikirle rin yatışacağını söylüyorlar. Kimisi de hemen şimdiden ko- naşmayı tercih ediyorlar. Çıban- başı kopsun, cerahat aksın, ne olacaksa olsun diye... Şimdilik olacak şey şudur? Bir yandan Yugoslavlar, öbür yandan Macarlar ileri geri söz söyledikten sonra elbette bir tah- kik heyeti teşkil olunacak... Bu heyet, dosyaları okuyacak, iki tarafı dinliyecek, belki de ma- hallinde tetkikat yapacak... Netice çıkıncıya kadar araya girenler, kızgınlığı o yatıştıranlar bulunur. Milletler cemiyeti daha böyle ne azametli alevleri soğutmuş, ni- ce büyük davaları uyutmuştur. Uyuşturuculukta cidden ustadır. Yok eğer Yugoslavlar bu hızla giderlerse vay Avrapanın hali- e... Ortalık allak bullak olabi- lir... Kıvılcım kül altında fırsat kol- lıyacağına, işin bir an evvel pat- lak vermesi belki daha hayırlıdır.. Politikacı Gümüş paralar Ankara 24 (Hususi) — Maliye vekâleti yeni gümüş liraları göz- den geçirmiş ve muvafık bularak basılması için Darphaneye emir vermiştir. İlk basılan kısım Anka- raya gelecektir. Bu ay başında müteahhitlere para verilirken 300 bin lira kadar yeni paralardan ve- rilecektir.*