1 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 17 — No: 5791 — Fiatı her yerde 5 kuruş Cenevredeki Uluslar Derneği Cenevrede Sar işini konuşmak için toplanmıştı. İşine başlamadan, sırtına, umul madık ağırlıkta bir yük daha koy- dular: Yugoslavyanın, kralın ölü- münden suçlu tuttuğu Macarista- nin sorguya çekilmesini istemesi, gittikçe alevlenen bir çalım oldu. Önceleri, Sar işi birinci plânda iken, şimdi ilk sıraya Yugoslavya - Macaristan çekişmesi girdi, Yugoslavyanın, bu ölüm üstü- ne, bütün bildiklerini (eline geçi- rip topladığı, biriktirdiği - tanık- lar, belgelerle) uzun uzadıya ya- zıp Uluslar Derneğine vermesi Macaristanı kızdırdı. Macarlar, bu suçlanma karşısında, çığlıklar koparıyorlar, neye uğradığını an- 'lıyamıyan adamlar gibi, var gü- etiyle Yugoslay direnmesinin çü rüklüğünü göstermeye çalışıyorlar. Yugoslavyanın, bu işin, şimdi değil, iki ay sonraki toplantıda konuşulmasını istemesine karşı, Macarlar bugünden tezi yok, gö- rüşülmesini dilediler. İki üç gün sonra toplanacak olan konsey bu çapraşık işin içinden kolayca siy- rılmak yolunu, belki ilkönce bu işi iki ay sonraya geciktirmekte bulacak... Şimdilik Frarisızların (Cenevrede düzeni çığırından çı- kartmamak için) ileri sürdükleri yeni bir korunma antlaşmasını gözden geçirecek, Bu antlaşma, bütün ülkelerde, büyük adamları öldürmek için ku- rulmuş gizli derneklerin açığa çi karılmasını, öldürenlerin daha ça- buk, daha kolay tutulmasını ya salıyormuş. Bu yeni antlaşmanın dayandığı en belli başlı düzen, yabancı illere kaçan, bir hakanı vurup başka ülkelere sığınan bu gibi elikanlılatın çabucak ele vö- rilmesini kolaylaştırmaktır, Böyle bir antlaşmanın gerçeklenmesi, Yugoslavyanın dileğini az çok ye- rine getirip otu avulmaya, işin hi- zını bastırmaya yetecektir, diyen- ler var. Ne olursa olsun, işin güçlüğü bununla bitmiyor, Bu gibi ölüm- lerin ileride bir daha olmamasına bezenmek işin ancak bir yönü- | dür. Cenevrede Yugoslavların ile- ri sürdükleri dilek, bambaşkadır, | daha karışıktır. Onlar istiyorlar ki Macaristanın yıllardanberi kol- .ladığı, özlediği genişleme; sınır değiştirme ülküsüne bu uçtan ar- $ık bir son verilsin... Romanya ile Çekoslovakyanin, “bu işte Yugoslavya ile birlikte yü- rümeleri de bunu 'gösterir, Bu üç ülke, eski Avusturya - Macaristan imparatorluğundan alınan toprak- Jarla büyümüştür. Macaristan ise, "eski topraklarında gözü olduğu- nu gizlemiyor, açık söylüyor, "Kral Aleksandrın ölümü yü- “Zünden Cenevrede, şimdiyedek $inir değişiminden yana olanlar. Ya bunu karayanlar arasında için için kaynaşan savaş artık açığa vuracaktır, Bu 'çökişmeniti alacağı biçim, | İtalyanin Macaristanı sonuna ka- dar tutup tutmayacağına göre de- dişecekiir, — N. S. l İ ŞAM | CUMARTESİ — 1 Kânunuevvel 1934 Telefon 24240(idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) ZA 7 — » Gelin güvey oluyorl... Avukatların a — Arsa başkasının, ihtısas şubelerine) bina başkasının ayrılması Adliye vekâleti baroların fikirlerini soracak Ankara 30 (Hususi) — Avw katlar kanunu lâyihası, adliye ve- kâletinde henüz tetkik edilmek tedir. Evvelce de bildirdiğim' gi- bi, vekâlet ihtisas şubeleri hak- kında baroların fikrini soracaktır, Bundan başka barolardan ihtisas sahalarında temayüz etmiş avı katların da İistesi istenecektir. Öğrendiğime göre, avukatların cezacı ve hukukçu diye ihtisas bö- lümlerine ayrılışı ancak büyük şw hirlerde olacaktır. Küçük şehir. lerde ve kasabalarda baro yoktur. Ayni zamanda küçük kasabalar. da, adliye teşkilâtı diğer şehirler. de olduğu kadar geniş değildir. Bu itibarla bir iki avukatı olan bir kasabada, avukatları kısım- lara ayırmağa imkân yoktur, Vergi bakayası 339 senesi sonuna kadar olan kayıtlar kapatılıyor Geçen temmuzda Millet Meclisi #arafından kabul edilen 2566 mu- “maral kanuna göre 339 senesi sonuna kadar mükelleflerin gerek devlete, gerek belediye ve idarei hususiyelere borcu olan bütün ver- gi ve resimlerin affı lâzım gelmek- tedir. Bu kanun çıktıktan sonra her maliye şubesi eski borcu olan mükelleflerin kayıtlarını kapat. mak için emir almış ve artık bu eski borçlar mükelleflerden aran- mamağa başlanmıştı, Fakat bazı maliye şubeleri, bu kanuna rağmen hâlâ bazı mükel- Teflerin kayıtlarını kapatmadıkla- rından vergi borcu istemekte ve bazı kimselerden de vergiden borç. Eczacılar Komisyonu İşini bitirdi ları vardır iddiasile haciz koymak suretile icra marifetile para tah- sil etmeğe kalkışmaktadır. Bu husustaki şikâyetler, alâka. dar makamların nazarı dikkatini celbetmiştir, Kanun ile affedilen bir verginin tahsiline kalkışmak kanunsuz bir muamele olduğun- dan bundan sonra buna meydan verilmiyecektir. DÜŞÜNCELER DOĞURMAK ve YAŞATMAK Geçenlerde «ANA» adında bir yazı “yazmıştım. Bildik doktorlardan birisi okumuş. Dedi kit «— Belki bir iki büyük şehrimizde doğurmaktan çekinen kadınlarımız var- dır. Amma, çokluğun çokluğuna baka- cak olursak, bizim analarımız doğur. maktan çekinmezler. Hele çifçi kadınlar, bol verimli bir tarla gibi, doğurucudur. lar. Bunca yıldır kırda dolaşır duru- rum; orta bir sayımla; bir çifçi kadının üç yılda bir çocuk doğurduğunu söy- lersem, bana inan.. Doktor arkadaş şöyle bir durdu. Son- ra içini çekerek: «— İş salt doğurmakta; değildir ki.. Doğanların yaşamasını: da kollamak ge- rek. Bu kollayış işinin iki yüzü vardır. “Birisi: Kadına çocuk bakımını öğret "on senede bu (icare) ler “olan bu icareler teşkil edilecek olamıyacak Yeni evkaf lâyıhasında çok mühim maddeler var Şimdiki evkaf kanun ve nizam- nameleri eski mecelleye ve o za- mahin ahkâmina göre yapılmıştır. Yeni Türkiyenin bu eski kanun ve hizamlara dayanan hükümlerle evkaf işlerini idare etmesi doğru görülmemiştir. Esasen (kanunu medeni) deki maddelerde evka- fın asırlık usullerine aykırıdır. Bunu düşünen hükümet, bir kaç yıl önce İsviçreden getirttiği bir mütehassısın fikrini alarak yeni bir evkaf kanun lâyihası hazırla- mıştır, Bu lâyihanın üzerinde çok işlenilmiştir. Bu yıl Millet Mecli- sine verilerek kanun halinde çık- masına çalışılacağı umuluyordu. Fakat Jâyiha henüz Meclise veril- memiştir. Öğrendiğimize göre ka- nunun bazı maddelerinin daha değiştirilmesi muvafık görülüyor. Bunun için kanun son bir defa daha tetkikten geçirildikten son- ra kati şeklini alacak ve yeni Mik let Meclisine verilecektir. i Yeni kanun ile mal tasarrufun- da birçok yenilikler yapılacaktır. Şimdiye kadar emlâk ve arazi ev- kaf kanunlarına göre bir şahsın mal değildi, yalnız isticarında bulunuyordü. Yani bir şahıs, yal. nız (icarei muaccele), (icarei mü- eccele) gibi vadesiz kira bedel- lerile bir malın sahibi vaziyetinde bulunuyordu. Yeni kanun ile ber mala bir kıymet takdir edilerek tahsil edilecek ve herkes evinin, apartı manının, arsasının doğrudan doğ- ruya sahibi olacaktır, On sene içinde tahsil edilecek olan evkaf bankasının sermayesi- ni teşkil edecektir. Bu banka ey. kafın kendi idare ve uhtesindeki mallarının idaresile uğraşacaktır, Ankara 30 (Hususi) — Ecza fiatleri tarifesini tesbite memur olan eczacılar komisyonu, işini bitirmiştir. İstanbul eczacıları İş. tanbula hareket elmişlerdir, Rüştü Arasın görüşmeleri — | Paris 29 — Türkiye Hariciye vekili Rüştü Aras, Sovyet masla- hatgüzarı M. Rozenberg ile gö. rüşmüştür. diklerini yazdım. «Himayci Etfal» de, «Sağlık kalanlığı» da okurlar elbet... . Orhati Selim > Fakir mekteplilere yardım Hilâliahmer cb EEE ayda üç bin liraya lüzum görüyor Lokantaların üçe ay rılması, öğle yemeği yiyenlerden 40 para, 100 para, beş kuruş alınması düşünülüyor Hilâllahmer heyeti toplantı halinde ilk mekteplere giden ve yiyecek bulamıyan yedi bin çocuğa yar- dım için İstanbul Hilâliahmer he- yeti bir çare aramaktadır. İdare heyeti son toplantısında bu işi ko- nuşmuş ve bazı yollar bularak merkeze müracaate karar vermiş- tir, Yoksul çocuklara günde bir de- fa yemek verebilmek için bir kaç düşünce vardır. Bunlardan biri şu- dur: İstanbul fokantalarında, ahçı dükkânlarında günde en az on bin kişi öğle yemeği yiyor. Lo- kantalar üç kısma ayrılarak öğle yemeği yiyenlerden yoksul çocuk- lara yemek vermek için kırk para, yüz para, beş kuruş alinması dü- meme al İİ Lâkaplar kalkmazdan önce: Lâkaplar kalktıktan sonra? — Beyefendi, beyefendi!.. Eldiveniniz düstül... ” — Beyefendi, beyefendit.. Cüzdanınız düştül.. şünülüyor. Bu hususta lokantacı» larla görüşülecektir, Geçen yıl mekteplerde kurulan Hilâliahmer gençlik teşkilâtı iyi (Devamı 4 üncü sahifede) Bulgaristana kar yağıyor Termometre sıfırdan aşağ 4 dereceye indi Sofya 30 — Burada havalar çok soğumuştur. 23 güdenberi | yukarı Bulgaristanın bir çok yer- i lerine kar yağmaktadır. Terme metre sıfırdan aşağı dört derece- dir.