17 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sinek sirkeye değil... ». Bala konarl... — — — ee — Sene 17 — No: 5807 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZARTESİ — 17 Kânumuevvel 1934 Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) IŞ Bir taşla çok kuş i vuruldu Avrupa politikası, sert esiler altında epeyce çalkandıktan, bu- landıktan sonra dinlenen bir suyun duruluşunu andırıyor, Bütün ağır- lıklar dibe süzülmüş gibi... Or- talıkta, bu duruluğu bozan nesne kalmadı. o Cenevrede, bir taşla iki kuş değil, çek kuş birden vur- dular: Bir ay sonraki Sar danışımında sizlik çıkmaması için Fransa il6 önceden anlaşmış olmaları, şimdiyedeğin biribirine ters bakan bü iki komşu ülkeyi barışa doğru yürüttü. Hitlerin Pa- rise gideceğini, Fransa ile temelli bir anlaşma kapısı açmak istedi- ğini söyliyenler bile var, Bir :ki ay önce bu gibi sanıları, kanığ- ları ileri sürenlere deli derlerdi. Cenevre konuşmalarının Oka zancı bununla da kalmadı: Sar- da, kargaşalığa engel olmak için, Oraya gönderilecek yabancı ordu- lara - uysal görünmek için Fran- sa girmedi - İngiltere katıldı. İn- gilizlerin, Sarda düzeni koruma yükünü ortaklaşmaları, öz Sar işi , Almanyanın bakımından çok gerekli sayılmı- yabilir, Çünkü, İngilizler, kara- kolluk etmek için oraya gitmek- ten çekinseler başkaları bu iş lirdi. İngilterenin bu işe «peki» demisi “genel Avrupa sis yasası bakımından çok değerli- dir: İngilterenin Avrupa işlerine karışmaktan çekinmediğini gös | terir. Bu da büyük bir adımdır, Şimdiyedeğin, İngilizler, Avrupa işlerine karışmamakta direşmeyi öz politikalarının türesi yapmış- lardı. Bu yalnızlıktan - Almanya korkusile « vaz geçmeleri bundan sonra Avrupa işlerinde anlaşma- yı kolaylaştıracaktır. Gözs görünen üçüncü bir uy- | sallığı da - gene bu sön Konsey toplantısında - İtalya gösterdi: Yuğoslav - Macar duruşmasında, Macaristanı tutmaya borçlu iken, pek tatlı, yavaş davrandı, iki ya- hin anlaşmasına çalıştı. Bu da, hem Fransa - İtalya anlaşmasını, bem İtalya . Yugoslavya barış- masını olağan kıldı, Derler ki işlerin iyice düzelme- si, durulması için ilkönce çok karışması, çok bulanması gerek- tir. Son günlerde olan bitenler bu lâkırdının doğruluğunu gösterdi, | Bir ay önce, Avrupa işleri ger- çekten karışıktı, korkuluyordu. Bugün kafalar daha dinç, yürek- ler daha tektir. İleriye i umutla bakabili; — mm a Mülkiye mektebi tahsisatı Ankara 16 (Hususi) — Siya- sal bilgiler okulu adini alan mül- kiye mektebi tahsisat arttırılmış- tır, Müdür Şükrü, İstanbula dön- müştür. En iyi Türk kumaşı YÜNİŞ:. Salış deposu: Yeni Postahane caddesi, Tay. yare piyangosu karşısında Telefon: 20485 Atina ermeni peskoposu komünist imiş Yunan hükümeti ermeni peskoposunu hudud haricine atıyor Atina ermeni baş peskoposu Karabet Mazlumyan Atina 14 (Hususi muhabirimiz- den) — Yunan hükümeti Atina ermeni başpeskoposu (Karabet Mazlumyanı budud haricine çı- karmağa karar vermiştir. Atina gazetelerine ve Yunan dahiliye hazırımn söylediklerine göre ermeni başpeskoposu, komü- ! nistlerle beraber çalışmak, ©€c nebi ajanı olmak, Yunan milli suçlu tutuluyor, Sabık Yutian dahiliye hazım Yanopulos nezarette bulunduğu zaman, ermeni başpeskoposunun hudud haricine çıkarılması emrini (Devamı 4 üncü sahifede) Italyan - Habeş ihtilâfı | İtalya, vaziyetini tebdil etmek niyetinde değil Roma kabinesine göre ihtilâfın halli iiçin hakemliğe de baş vurulamaz Oturanlar Habeş Krallle kratiçesi, ayakta Habeş vellahti Cenevre 16 — Habeşistan hü- kümeti tarafından Milletler ce- miyetine verilen notada İtalyan kuvvetleri ve tayyareleri tarafın- dan Ado ile Gaslogidi mevkile- rinin topa tutulmalını protesto etmekte ve vaziyetin ciddiyet ve vahameti üzerine cemiyetin ehem- miyetle dikkat gözünü çekmekte- dir. : Beynelmilel mahfeller, Habe- şistanın bu notası, haklarını ih- | kak ettirmek için Milletler cemi- yeti misakının keridisine vermek- te bulunduğu vasiaları kullan- mak azminde bulunati bir devletiri Seçim defterlerini tetkik eden mebusan teftiş heyeti DÜŞÜNCELER ( Yazısı üçüncü sahifemizdedir | ÖPTÜĞÜM EL.. Oda loş... Ak saçlı kocamış ozan; içine bir çocuk gibi gömüldüğü; geniş, dikleri, başlarının çevresi ışıklı İsa eren- zetiş; belki de; bu elin çok ağrı, çok acı çekmişliğinden yana yakışık alırdı. Yoksa bu kocamış ozan elinin ağrı, aci içinde yaratmasından gelen çizgi- lerini; başının çevresi ışıklı bir İsa eres ninin küskün, sarı yüzünde bulamazsı- niz, Erenler, varlığını sandıkları bir ya- ratanın kısır gölgeleridirler; bu el: Yaratanın yaratanın, kendi kendimi öpmüş gibi oldum!.., Ozhan Selim ilk hareket ve tedbiri olarak te- lâkki ediyorlar. Roma 15 — Valual hadisesi hakkında Habeş hükümeti tara- fından' yapılan ilk teşebbüs, Ro- mada Milletler cemiyetine bir müracaat surettinde telâkki edil- memektedir. Zira notada Millet- ler cemiyeti konseyinin işe el koy- maması talep edilmemektedir. Binaenaleyh bu teşebbüsle İtal yanın vaziyeti değişmiş değildir, Vaziyet diplomasi bakımından şu şekildedir: Habeşistan 6 ilk kânun tari- hinde İtalyanın Adisababadaki maslahatgüzarı nezdinde protes- toda bulunurken ayni zamanda Habeşistanın Romadaki masla- hatgüzarı da İtalyan hükümetine verdiği protestoda de bulunduğunu ve 800 kişilik (Devamı 4 üncü sahifede) Walwal ve) Wardorin, Ogaden vilâyeti için. | POLİTİKA | On ihi ada meselesi Yunanistanın eski erkânı har- biye reisi general Dusmanis, Ana- dola kıyılarındaki adalar için bir risale yazmış. Bunu gazeteler neşrettiler, Mesele, Türkiyenin emniyeti, Türk siyaseti bakımından çok ehemmiyetlidir. Daha açık söyli- yelim: General Dusmanis, bilerek bilmiyerek, Türkiye - İtalya dost- luğu üzerinde, duruluğu gideren kara bulut üstüne, iki memleket arasında samimiyeti zehirliyen yaraya parmak basmıştır. Anadolu kıydarına çok yakın, adelâ ana valan topraklarımızın uzaması olan bu adaların iktisadi hiç bir kıymeti yoktur. Bu ada- larda hiç bir yay yetişmez, halisi sefalet içindedir, açtır. Bu ada'a- rın askerlik bakımından hiç bir değeri yoktur... Bütün bunları, Dusmanis pek güzel izah ve isbat ediyor. Akdeniz şarkındaki bu kaya parçalarının, askeri tek bir ehem- miyeti olabilir: Anadoluya hü- cum etmek isteyenler varsa, ora- larda askeri tertibat yapabilirler, işte o kadar... Mtalya, burnumuzun dibindeki bu adalarda tahkimat yapıyor. Onu da işitiyoruz. Kime karşı? Dusmanisin, bilgili, tecrübeli bir asker olarak dediği gibi, Tür- kiye yutalmaz bir çeliktir. | O halde ... Bu vaziyetin, bizce tek neticesi, Türkiye - İtalya dostluğunu da | imi şüphe altında tutmaktır. General Dusmanis, bu adala- rın Yananistana verilmesini isti- yor. Ona karışmayız. Bizim istediğimiz daha basittir: Dostumuz İtalya, eğer Türk dostluğunu hakikaten istiyor, bu- na kıymet veriyorsa, yapacağı ilk, kolay iş bu adaları askerlikten tecrit etmek «gayri askeri» hale koymaktır. Politikacı <İğcal kadın nasil olmalıdır?» anketimize gelen cevaplardan: 18 Bir «İpekiş» çiye göre ideal kadın!...