17 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Milliyet bu adı alıyor Milliyetin yeni adıdır Müdür : 24318 Yazı işleri İdare ve Matbas 10. 9 uncu sene No. 3182 o PAZARTESİ BAREM FİATI 5 KURUŞTUR. 2018 > Ankara yolundayım. Deniz! altımda seril... Dağ! önümde geçit ver: Tunada iği, iği bir yayım! İ : zmn allam düet | Macaristanla isikli Tanrı, ölmez durağı Çankaya yolundayım! Değişiklikler m Avusturya YE ee Arasında P : Gönlümde, her adımda coşar “zemzem” gibi su!... —— Müsteşarlar komisyonu e mi | Avusturya Başbakanı | (tetkiklerini bitiriyor Yolunu şaşırmışsın; dur, dinle, çevril artık: “Cemip” tan döndü “kıble”; doğudadır, bil artık! Budapeşteden çok ANKARA, 16 (Telefonla) — Müs- teşarlar komisyonu Barem kanunu “Acunun dört ucundan bir gün binekli, yaya... Yönelecek sayısız adamlar Çankayaya! “Mavi kubbe” de tek ses kalacak; onun sesi... Ne Elenin Olempi, ne Arabın Kâbesi! Yeni kültür, yeni din, yeni deyiş kaynağı, Çankaya... Atatürk'ün, ilk ölmezin durağı! “Hügo” lar “ilham” diye gönül verecek ona; “Bayron” lar can verecek bir gün onun uğruna; “Şekspir” ler, “Göte” ler onda mevzu bulacak... “Çankaya” bir eşsiz, öz “mitoloji” olacak. İşlenecek mermerde ve telde ince ince... O, kültüre, san'ate, bilgiye tam girince Bütün acunda yeni bir “rönesans” olacak! Onu arma alacak yeryüzünde kaç sancak... ... Ey atalar, ölmezler! bana bakın... Tanrı! bak; Sadaka, ihsanları başkalarına bırak: Gönül çarpıntısile, kanın hızlamasile, 16/12/934 FRANSA'NIN DIŞ SIYASASI Uluslar derneği Milletler cemi- ti) konseyinin Sar meselesi ve reel davası hakkındaki ka- rarlarından sonra bütün dünya Fransız diplomasisinin takip ede- ceği istikameti öğrenmek “üzere gözlerini Fransa'nın üstüne dikmiş bulunuyor. Filhakika Büyük harp: tenberi, hiç bir zaraan Fransız dip- lomasisi bu derece esrar perdesi İçine bürünmüş değildir. Fransa'nın siyasi hedefleri bel- lidir ve değişmemiştir: “İitatüko- Dun muhafazasını istiyor. Ancak bu hedefe varmak için bugün han- &i yoldan yürümek istedi ice anlaşılmıyor. Fransa'da ötedenbe- Tİ iki siyaset çarpışmaktadır: ,, 1 — Bu siyaset yollarının biri, Almanya'nm Frânsa'yı ezmek is- tediğini bir hakikat olarak kabul ediyor. Ve bu noktadan başlıyarak Almanya ile anlaşmak mümkün ol- Madığmı, binaenaleyh bütün ista - tükoya taraftar olan devletleri bir araya toplayarak Almanya'yı tecrit #tmek lâzımgeldiği neticesine va- #ıyor. Bu, Herriot tarafından tavsi- Ye edilen siyasettir ki bunu Bar - #hou tatbik etmekte iken öldü. Barthou'nun siyaseti, Rusya, Kü. İtilâf ve Balkan misakı dev - i gibi, istatükonun devamına taraftar olan devletleri Fransa et- vafma toplamaktı, Fransa, İtalya ile de anlaşacak ve İngiliz dostlu- Yunu da idame ettirecek olursa, Al Almın parlamasile, gözlerin yanmasile Orunç, kıvanç duyuyor sayamam kendimi ben! Sen bana ver “Miraca” çıkana verdiğinden! Daha “Kadir gecesi” gelmemişmiş ne çıkar! Eşsiz bir inanışla Çankayaya çıkan var! “O” na bak, adamlığa biraz heveslen artık! Ankara yolundayım, ey Tanrı, seslen artık? Manya tecrit edilmiş olacak ve us- kı oturacaktır. 2 — İkinci bir siyaset te Briand tarafından takip edilen yoldur ki bu da Almanya ile doğrudan doğ- tuya temas ederek bir anlaşmaya . Bu siyasete taraftar o- lanlar, Almanya ile Fransa arasın. dakidü ebedi li ol: dağına kani değillerdir. Almanya İle F daki ibtilâfi ransa balledilebileceğine inanırlar ve Rusya ile beraber yürümekten ise, Almanya ile anlaşmak çarelerini yı tavsiye ediyorlar. Fransa'da bu iki siyaset cereyn- Mi zaman zaman, takip edilmiştir. Harpten sonra ilk yıllar içinde bi. Yinci siyaset takip edildi. Bu şiddet Şiyaseti Ren mntakasmın işgali Tansa'ya bir fayda temin etme - geride kalıyor. Bu siyasetin i mürevvici olan Poin- rs 1924 seçiminde kaybediyor. Radikal sosyalistler kazanıyorlar hi, 1924 yılından sonra Almanya ile ki uzlaşma siyaseti devri başlıyor buna Lokaro devri de denil - tedir. Briand'ın Hiderliği altın- bu harici siyaset zaman zaman graklamakla beraber, 1930 yılın. ing lerin bir siyasi İuvvet şek. belirdiği zamana kadar de - ediyor. Bundan sonra Alman- Behçet KEMAL ya ile anlaşmak siyasetini terviç edenler zayıflıyorlar. Almanya'yı tecrit ederek, ellerini kollarını bağ. layarak sulhü muhafaza etmek ta- raftarları kuvvetleniyor. 1924 yı. lında iktidara geçmesi Almanya ile bir uzlaşma siyasetinin başlangıcı olan Herriot bile arada değişiyor. Almanya'ya karşı Rusya ile anlaş- mak siyasetini takip ediyor. Rus - ya'yı ziyaret ediyor. Fransa ile Rus- ya arasında bir anlaşma meydana gelmesine yardım ediyor. Nihayet Barthou'nun — delâletile Sovyet Rusya Uluslar derneğine âza olu- yor, Şimdi M. Laval, Fransız harici siyasetinin zaman zaman takip et- tiği bu iki yoldan hangisini takip etmektedir? İşte burası pek iyi an- laşılamıyor. Laval, selefi olan Bar- 'nun siyasetini takip edeceği- ni söylemişti. Fakat bir kaç aylık faaliyetinden Laval'in bu yol üze- rinde yürümediği anlaşılmaktadır. Bununla beraber, Briand siyasetini takip etmek istediği de an laşılmamaktadır. Bir taraftan geçen hafta misakı üze rinde Sovyet Rusya ile bir itilâf imzalamakla, Barthou'nun yolunda yürümektedir. Diğer ta - da Sar meselesinde Alman- ya'yı tatmin edecek bir siyaset ta» kip etmekle, Briand'ın siyasetini tatbik ediyor. Laval bu iki adımı ayni gün içinde ve arkası sıra at- mıştır. Rusya ile imzaladığı itilâf şok şümüllüdür. Şark misakı imza. | İanmcıya kadar Almanya ile bu mesele üzerinde hususi surette müzakereye girişmemeği taahhüt derecesine kadar varmaktadır. Rus- ya da Fransa'ya ayni vaatte bulu. muyor. Bu, Rus - Fransız münase- betlerindeki samimiliği tebarüz et. tiren bir anlaşmadır. Bunu içindir Fı ransa'nın ii meselesinde Al. manya'nm gönlünü kazanmak için rn meki a razı gilin ayı uyandırmıştır. Laval il diye kadar ne bir Barihen at bir Briand'dır. Her ikisinin şahsi- yetini de bir araya toplayarak iki siyaseti mezcetmek mi istiyor? Bu- rası eği Filhakika devletin gayesi bütün devletlerle iyi geçin. mektir. Fakat herkese el uzatmak, In bu hedefe varılamaz. Şimdiden Ruslar Fransa'nm manevra yaptı. ğmdan bahsetmeğe başladılar. Al manlar da entrika (çeviriyorlar, Çok bilen çok aldanır, derler. Çok işler yapmak isteyen de bazan hiç bir iş yapamaz. M. Laval tarafın. dan sarfedilen mesainin de böyle bir neticeye varmaması Fransa na. mına temenniye şayandır. A. Şükrü ESMER meunun avdet ediyor BUDAPEŞTE, 16 (AA) > A vasturya başbakanı M. Şuşaig i Yunansitanla Aramızdaki Dostluk Atina konuşmalarının sonunda bir tebliğ neşredilecek İ M., Çaldaris ATINA, IS (AA) — Hare janm bildiriyor! Dün buraya o muvasalat eden Bay Tevfik Rüştü Aras, sabahleyin ve öğle- den sonra M. Çaldaris ve M. Maksi mos ile görüşmüştür. Başbakan M. Çaldariz, bu görüşme: | lerin semimiliğinden ötürü smemnuniye- (Devamı $ inci sahifede) Atatürk'ün Işık lisesi- ne telyazısı Işık Lisesinin (eski Feyziye) 50 im ci yddönümü münasebetile müdür Bay Eşref Binzet tarafından Reisi- cumhur Atatürke gönderilen saygi telyazısma şu karşılık gelmiştir: “Okulanızın ellinci yıldönümü günü yapılan toplantıda beni andığınıadan dolayı teşekkür eder, yeni adı kutlu- Reisicamhur: K, ATATURK Saylav seçimi Hazırlıkları İstanbuldan 18 sâylav lerin doldurulması dün akşam © bitmiş ve belediyede müteşekkil saylav teftiş i ee verilmiştir. Mülhakattan da Yalova, Şile, Siliy- ri defterleri bitirilmiştir . Kartal ve Çatalcadan haber beklen- mektedir. Istanbul © vilâyetinden 18 saylar seçilmesi lâzmm geldiği anlaşıl- maktadır. Merzifon'da vip defterleri MERZİFON, 16 (Milliyet) — Mer- ENİYITURK KUMAŞI dir Satış deposu * Yeni Postahane caddesi, Tay- yare piyangosu karşısmda Telefon: 20485. amma üzerinde yapmakta olduğu tetkikleri- ni ikmal etmek üzeredir. Komisyon üyeleri arasında bazı esaslar üzerinde fikir mutabakati hâsıl olmuştur. Komisyon Barem kanunu üzerinde- ki tetkiklerini bitirdiklen sonra ücret (Devamı 6 mer sahifede) DA ZAR Lİ e ZEKA Ökonomi bakanı ile Bay Ka- rahan Kayseride Saygın misafirimiz Türk- Rus iş birliğinin anlattı güzel eserlerini Bay Karahan ve Bay Celâl Bayar KAYSERİ, 16 (A.A.) — Okonomi Bakanı Bay Celâl Bayar ve hususi mi- safiri olarak kendisile beraber dün şehrimize gelmiş olan misafirimiz Sov yet Bü; Elçisi Bay Karahan, bügün kudsdiy. verdiği öğle siyafetinden sonra vilâyeti, kolorduyu, ve C. H. far. kasını ziyaret etmişlerdir. Bundan son ra Ökenemi Bakanı Bay Celâl Bayar, (Devamı Gnc sahifede) Kadınları mız C.H. Fırkasında Üç günde 2,000 kadın Piya Sall id Kaza hey'etlerinede ka- dın azalar seçiliyor Büyük Onderimizin açtığı iskilk ve medeniyet çığırmın en büyük eseri olan Türk kadının Türkiye sıyasal ve soysal yaşayışında erkeklerle bir bak- (Devamı 2 inci sahifede) Küçük sözlük Osmanlıcanın özdildeki karşılıkları Okurlarımıza öz dilimizi öğ- retmek için bir kolaylık olarak neşrine başladığımız küçük lü- gat çok rağbet kazandı. Dün bir çok okurlarımız tedarik edeme- dikleri birinci kısmın bugün de tekrarını istediler. Bunun için dün koyduğumuz kısmı bugün de tekrarlıyoruz. Bu tekrarlayış okurlarımız için kitap halinde sözlüğü kesip saklamak fırsatı- nı da verecektir. Yarın da söz- lüğün 5 - 6 - 7 - 8 inci yaprakla- rını neşredeceğiz. 1,000,000 liralık şeker ka- çakçılığı meydana çıktı Yıllardanberi Bulgaristandan kaçak şeker sokan bir şebeke tutuldu Göçemenleri âlet ederek çalışan bu şebeke nasıl işi Uç semedenberi Bulgaristandan şeh bekenin ele geçmesini temin etmiştir. Oğrendiğimize göre, şebeke şöyle ça- kışıyordu: Bulgari Türkiyeye dönmek için can atan muhacirlerin, bu arzularını yerine getirmek baha - ni görüyordu? nesile Bulgaristanın büyükçe ticaret müesseeslerinden Amizyon İşiklerse Bankası müdürü Cristeff ve Türkiye- den kaçan vatanırzlardan Süren A - ramyan bir teşkilât vücude getirmiş - lerdir. Türkiyede de bir yardımcı ş6- bekeye ihtiyacı olduğu anlaşılınca, İs- tanbuldan fabriktör Salâhattin ve Bür han ve Galipten yardım temin edil - miştir. Bulgaristandan Türkiyeye dö - becek her mubacirin oradaki mal ve mülkü çarçabuk yok pahasına satılı. yor ve bu paranın üzerine biraz daha (Devamı Gıncı sahifede) Tutum haftasmın beşinci günü de canlı tezahüratla geçmiştir. Tayyare- ci Bay Vecihi, havaya dumanla yazı yazmak için dün yeniden denemele- ihüyaç bâsıl olduğu anlaşılmıştır. Bu Ramazan bayramına çok gün kal. madı. Müslümanlar, bu bayrama girerken, “zekât,, ve “Fitre,, verir- ler, Düşkünleri gözetmek için eski din ulularının kurduğu bu türe, in- sanların biribirine yardımını kök- leştirmek isteğinden doğdu. Ancak bugün varlığı yerinde kin: selerden, yardım dileyenler o ka- dar çoğalmıştır ki, zekât ve fitreyi kime vereceğimizi şaşırdığımız olu- yor. Çoğunda da bu şaşkınlık yü. | zünden yanılıyor, daha yoksullar dururken, bu yardımı gelişigüzel şu na, buna yapıyoruz. Bir kaç yıl var ki, uçak (tayyare) i mayeietfal cemiyeli) ve Kızılay ü- derneği ile çocuk bakım yurdu (hi- günü de canlı oldu Kumbara sahipleri arasında yapılacak müsabaka, en güzel vitrin İç işler bakanının söylevi gün Vecihi Bey, yeni bir tecrübe yapa caktır. Vitrin müsabakası için, jüri heye- ti vitrinlerini Yerli Malları ile süsle - yen mağazaları gezmeğe başlamıştır. Yarın, 22 kişilik heyet toplu bir bal- de bu mağazaları tekrar gezecek ve (Devatmı 6 mes sahifede) O - 4 Zekât, Fitrel... gü biraraya gelerek zekât ve fitre yardımından toplanan parayı ara- larında paylaşıyorlar, Bu paylaşma işi, zekâ! ve fitre ve renleri günlerce düşünmekten kur- tardı. Göklerimizde kanat gererek, canımızı koruyan, bakımsız çocuk. larımızı bir çatı altına toplama işi ni üzerine alan, en son kara günü- müzde her bunalanın çağrışına ko- şan bu üç dernek, yardımımızı en çok yerinde harcayabileceğimiz ku. rumlardır. Zekât ve fitremizi, bu üç (kurum) a vermekle din, insanlık ve yart borçlarımızı, en güçlü alacaklıları- na vermiş olacağımızı gönülden çı- karmamalıyiz! M. Salâhaddin GÜNGÖR