25 Ocak 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Ocak 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

A SA A, NN AŞ Yalnız dinlenme gü- İğ İY Bütün cumanızı size arifesi değildir. Sene 17 — No: 5844 — Fiatı her yerde 5 kuruş nünüz olan cumanın AKŞAM zevkle geçirtecek bir gazetenin adı olacaktır. 2 CUMA — 25 Künunusani 1935 (Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Kalimnos adasındaki çarpışma çok şiddetli olmuş Birçok yaralı vardır. Italyanlar GERE irsi Kalimnos adası halkının İtak yanlara karşı ayaklandığını dün yazmıştık, Atinadan bildirildiği- ne göre İtalyan askerile halk ara- sında büyük çarpışmalar olmuş- tur. İtalyanlar bu adaya bir çok gemi ve uçak göndermişlerdir. Kalimnos halkı, bütün 1Z ada rumları gibi Yunanistanla birleş- | mek istiyor.Fakat son ayaklanma- Ye İtalyanın 12 ada kilisesini rum inan ökk aşması sebil, olmuştu. İtalya bir kaç yıldanberi 12 edada patrikhaneden ayrı, başlı fına bir kilise kurmağa çalışıyor. iz *i Patrikhane ile görüşmek Zere üç dör yıl evvel Sinyor Angozo İsminde birini gönder MİŞti. Fakat patrikhane razı ok madığından Sinyor Mangozo ge ri dönmüştü, unun üzerine | İlalya, Rodos Tum metrepolidile görüşmüş ve Metepolid 12 ada rumlarını kili: DÜŞÜNCELER — adaya gemi, uçak Kalimnostan bir görünüş se ayrılığını istemek için kandır. mağa O kalkışmıştır. Kalimnos papaslarile görüşmek için geçen hafta bir adamını bu adaya göndermiştir. Fakat halk bu adamı döğmüştür. Memurlar papası döğenleri tutunca bütün halk ayaklanmıştır. Atinada çıkan Proia gazetesi. nin yazdığına göre ayaklanan halk hükümet konağı önünde top- Manmış, “tutulanlarım serbef”birs- kılmalarını © istemiştir. Bunun ie çarpışmalar olmuştur. Bir çok kimseler yaralanmış, bazı kim- seler denize düşmüştür. Saatlerce çarpışmadan sonra sükün iade edilmiştir. Bir çok kimseler tev- kif edilmiştir, 30 Makedonyalı tutuldu Sofya 24 — Otuz Makedon- yalı tevkif edilmiş, bombalar ve tabancalar müsadere olunmuştur. YENİ OZANSÖZLERİ Özüm ozan değilsem de, ozansözü- Dü severim. Salt ozanşözünü sevmek bir ama «yeni * ozansözlerir adında bir Yazı yazmak hakkını verir mi, vermez Mi, bilmem? Ancak, hak denilen nesne muza benzer, ne niyetine yersen onun m! verir, Ben de işte bu muza daya- Barak, son bir iki yıldır şurda burda “uduğum ve gitgide buyruklu bir akış bisimine giren. yeni ozansözleri için bir İİ ÇR söz edeceğim. Yeni ozansözlerinin en göze çarpar ken benzerlikleri, topunun biribirine benzeyişi, sanki topunun bir tek ozanın elinden çıkmış gibi olmalarıdır. İşte bir Şok ozanlardan aldığım ayrı ayrı sabr » sonlarını uygun düşürmeksizin, bit tek ozünsözü” gibi aşağıya yazıyorum: Kani "çekiliyor evletin, "İyip dökülüyor damlar, Bu tatrir âksam saatinde, örüntnez kanatlarmızla, Gelin. ey uzakta bekliyenler, | verin gölgeler bize Bumu böyle, satırların © düzenlerine; | tonlarının uygun gelişine de bir parça Smek verilerek yapılacak bir seçkiyle iniz kadar uzatabilirsiniz. Gelelim yeni * ozanların en çok sev- dikleri ozansözü allanna, Bunlar da bir tek duygunun ayrı ayrı görünüşlerinden başka bir neme değil, İşte bir kaçını, Belişi güzel © yazıyorum! O «Geceler», 4Hei seyin uzaklaştığı saat», sAkşamın sızlık», «Öldüğüm gün», «Akşamı du- yup. Gelgelelim aşağı yukarı her yeni ozan- sözünde, her yeni genç ozanın kullan- dığı sözlere: «Akşam, esrar, hülya, rüya, kedi, gi- yah, mem, karanlıklar, tabut, ölüm...» Her nedense yeni ozanlarda saatler bile alaturka: «Keder ve alaturka saat altı...» ki'de buna ne bilgim, ne de bu «dü- şünceler» başlığı altında yazdığım ya- zıların. çerçevesi elverir. Ben O sadece ozansözü sever bir adam gibi duygu- İarmı söyleyiverdim. Yalnız bu de tirmek istemedim. Karanlık ozanlarının kullandıkları dil de çok “karanlık. Yah- ya Kemal, Orhan Seyfi, Faruk Nafiz, Yusuf Ziya okulunun temizlemekte bü- yük yararlıklar gösterdikleri türkçeye gö- te yeni ozanların dili en aşağı bir 25 yıl geri, Bu içle dışın birbirine sıkı sıkıya bağlı olmasından gelse gerek... güphen Selim, Metrepolid | yişlerime şunu da katmadan sözümü bi- | ralanmıştır, had gönderdiler Buğday müdür- lüğü kurulacak Müdürlük buğday alım satım işlerini idare edecek Ankara 24 (Hususi) — Ziraat bankasının buğday işleri için da- ha geniş bir teşkilât yapacağın- dan kısaca bahsetmiştim. Bu me- sele etrafında alâkadarlar nezdin- de tahkikat yaptım. Aldığım ma- lümata göre bu hususta bir proje hazırlanmaktadır. Proje mucibince gelecek sene buğday ihracat işleri gene İstan- buldan idare edilecektir. Yalnız bunun için Ziraat bankasına bağ- lı olarak bir buğday müdürlüğü kurulacaktır. Müdürlüğün geniş bir kadrosu olacaktır. Son buğday hadisesi tahkika- | tında, böyle bir teşkilât olmadığı için, işlerin karışık bir safhaya gi Ziraat bankası buğday işlerini süratle idare etmek Avrupaya kar- şi çabuk mal yetiştirmek için de miryollar idarelerile anlaşacaktır. Çin - Japon muharebesi pek şiddetlendi Japonlar icap ederse Çin seddini de aşacaklarmış! Dairon 24 (A.A.) — Dün Je- holda Japon ve Çin kuvvetleri arasında müsademeler olmuştur. Japon askeri makamatından bil. | dirldiğine göre, Çin kuvvetlerinin Joholdan temamile tardı için as- keri harekât başlamıştır. Ayni mahafilde, Çin kuvvetlerinin tah- rikâtına bir nihayet vermek için ##abederse Japon kuvvetlerinin Çin seddinin öte trafına da ge çecekleri bildirilmektedir. Pekin 24 (A.A.) — Rey. ter muhabirinden: Yarı res. mi bir rapora göre,Şaharın Japon- lar tarafından bombardımanı €ş- nasında çoğu sivil olmak üzere 50 kişi ölmüştür. Kuyuan civarında Japon tak- viye kuvvetleri görülmüştür. Pekinde neşredilen resmi bir Japon beyanatına göre, salı gü- nü, bir Japon alayı ile Çin milis. leri arasında yapılan muharebede Japonlardan üçü ölmüş, beşi ya- ipa girdiği bir sebeb olarak ileri sü- Tütünün il üezerine İtalyan askeri ve polisi. © Tokyo 24 (A.A.) — Hakniş- tan civarında dün yapılan çar- pışmalarda bir Japon askeri öl müş ve dört asker de yaralanmış- tır. Çin generâlı Sung Şeh Yır vanın kuvvetlerine ağır zayiat verdirilmiş ve bu kuvvetler mağ: lilmiştir. hilmi na ! Mühim bir karar İstanbul limanı kısa zamanda ıslah edilecek Bu iş için bir milyon lira sarfına karar verildi Rıhtım ve antrepo yapılacak Sarayburnu cihetinin karşı sahiiden görünüşü iktisad vekâletince deniz işleri nin ıslahına dair beş senelik bir program hazırlandığını yazmıştık. Öğrendiğimize göre, bu işlere çok yakından alâkadar olan baş- vekilimiz general İsmet İnönü de- niz ticaretimizin çabuk inkişafı- mı bedef tutan bu projeyi tasvib etmiştir. Programın icab ettirdiği ted- birler için teklif edilen tahsisatı istemek üzere bir kanun lâyihası yapılarak yeni meclisin ilk top- lantı devresine yetiştirilecektir. İstanbul limanının ihtiyaca gö- re genişletilmesi ve düzeltilmesi programın başında geliyor. Lima- nımızın faaliyetini arttırmasına engel olan vaziyet bir sene zarfın- da ıslah edilecektir. Bunun için bir milyon lira sar- folunmasına lüzum görülmüştür. üst tarafı limanın temizlenmesine sarfedilecektir. Rihtım Findıklıya kadar uzatıl- dıktan sonra orada mevcud olan hükümete aid binaların bir kısmi- nın antrepo haline konulması dü- şünülüyor. © Jktisad vekâleti kısmen vapur- ların seferlerine gayri müsaid bir hale gelen Halici de temizletmeği programına koymuştur. Bundan başka ihracat bakımından ehem- miyetli olan bütün limanlarımız beş sene içinde temizlenecek ve ıslahat yapılacaktır. Bu arada Zonguldak limanının ihtiyaçları da gözönünde tutulacak ve liman- lar nizamnamesi tadil edilecektir. Istanbul ziraat bankasi müdürlüğü Ankara 24 (Hususi) — Istanbul ziraat bankası müdürlüğüne Adana Bu paranın bir kısmile müstacel | riraat bankası müdürü bay Fazlı rıhtım eksiklikleri tamamlanacak, | tayin edilmiştir. Sinir hekimine göre ideal kadı... «İdeal kadın. nasıl — olmulıdır?» anketimize gelen cevablardan! 25