28 Ocak 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Ocak 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ANKARA zin eski halini, ARA,, sında ıda ne olacağımı Lileooksiniz! #tii Ilra- AKŞAM KITAPHANESİ a. Sene 17 — No: 5847 — Fiatı her yerde 5 kuruş —a PAZARTESİ — 28 Kânunusani 1935 Telefon: 24240 (idare) - Değarll edibimizin hit: FAZI h L AHMET smi altında beleri, şiirleri va hiciv. leri biraraya toplandı, nefis bir kitab şeklinde 80 kuruş YENİ ÇIKTI AKŞAM KİTAPHANESİ mama 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) aaa > Japon Çin Savaşının iç yüzü Japonların birden bire Çinde Yeniden savaşa başlamalarının © yüzünü araştırırken bundâ Mandchoukouda uğradıkları güç- üklerin de gözönünde tutulması gerektir, Japonlar Mandchoukowo dev- tini kurarlarken, bu ülkeye da- Yanarak bütün Çin üzerinde dile- dikleri gibi buyruklarını yürütmek “steğindeydiler, Bü ülkeye ulaşmak için ilkönce andehoukouya bir milyon Ja- Pon göçmeni yerleştirmek istedi- İer.* Bunları tren yolu boyunca oturtmak için gecikmeksizin işe başladılar. © Ancak, Mandehou- wo köylüleri bu Japon göçmeni | akımna karşı ayaklanmakta ge- cikmediler, o 50,000 ne yakın Mandchou Japonların istekleri önünde kafa tuttu. Bu köylü kalkınışı Japonlarca an içinde bastırıldı. Ancak bu an içindeki bastırılış Japonların Mandehoukoudaki dinlenimlerini, | sok sarsmış oldu. Öteyandan Mandchoukouonun İ Orla ve zengin bölükleri de yeni rejimle bağdaşamıyorlardı. Çün- kü yüksek bir tekniğin verimi olan Japon ekonomisi ve endüstrisi ile Yarışamıyorlar, kendi ülkeleri için- de ekonomik kulluğa düşüyorlar. Bir çok zengin Çin alışverişçi- i Pekine sığındılar. Bu durum önünde Mandchou- kowoda kendi yerini sağlam gör- Miyen Japonya, gerek bu ülkede i duruşunu, gerekse bütün Çin- deki buyruğunu yürütmek için şka bir kanattan saldırmağa başladı. Bu savaşın sonu yakın veya vzak bir vakitte Japonyanin yen- Mesile bitse bile; daha uzak bir Sünde Japonyanın yenilmiyeceği- Di kimse söyliyemez. kik Gümrük komisyoncuları — | Ankara 27 (Hususi) — Güm- tük komisyoncuları yeni yapılan İâyiha hakkında vekâlete müra- | Saat &tmişler teminat akçesinin indirilmesini istemişlerdir. Maarif vekili Ankara 27 (Hususi) — Ma- arif vekili bay Abidin Özmen ya- *n Ankaraya dönecektir. Sırbistandaki emlâk Ankara 27 ((Hususi) — Yu- | £oslavyada Türk tebaasının bi- | taktıkları emlâke karşılık verile- dek paraların ne suretle ödenece- Bini tetkik için bir komisyon top- | nacaktır. İ Leyli mekteb ücretleri Ankara 27 (Hususi) — İstan- da leyli mekteblerin senelik retinden yirmi beşer lira indiril mesi kararlaştırılmıştır. Galata- saray lisesi senelik leyli ücreti 25 lira olmuştur. AKŞAM Bütün Türkiyede satışı en çok olan gazetedir. İlanlarınızı AKŞAM'a vermekle “zancınıza en uygun işi görmüş olursunuz. - Hava şehitleri ihtifali | Buğday kanununda pek parlak oldu Ateşli nutuklar söylendi, âbideye Hava şehidlerimizin ruhlarını tağiz etmek için dün saat ikide Fatih parkmdaki tayyare şehid- leri abidesi meydanında bir ih- tifal yapılmıştır. Her sene 27 ikin- ci kânunda yapılan bu ihtifal res- mi dün havanın yağmurlu olma- sına rağmen çok parlak olmuştur. | Merasimde İstanbul kumanda nı general Halis, İstanbul jandar- ma kumandani general İzzet, de. | niz kumandanı bay Talât, cüm- buriyet halk fırkası İstanbul vi- lâyeti idare heyeti reisi doktor bay Cemal Tunca, vali muavini vekili bay Rükneddin, DÜŞÜNCELER Düşünmek kadar gözel, . düşünmek kadar korkunç, düşünmek kadar din- lendirici ve çıldırtıcı bir nesne olmasa gerek; diye düşündüm. EN Dolu dizgin, önceden öğrenilmişlere dayanmıyarak, korkmadan düşünmek! Ben, bu işi kıvırabilecek baba yiğit- lerin yeryüzünde sanıldığından az oldu- ram, Sim Küryisin çıkıp; «ben düşüncem- de ilişiksizim, düşünceme sınır | tanı. mama diyebilir? Kimin kafasındaki dü- şünce, içinde büyüdüğü, yaşadığı, yetiş- tiği, kımıldandığı, okuduğu; aldığı, ver- diği sosyal çevrenin darıgasını taş çelenkler kondu, geçid resmi yapıldı Yukarda: Tayyare şehitleri âbidesine çekilen bayrak selâm- zan, mame araman BENİ BS Sİ dani ortada: Nutuk söyliyen hatibler, asker, havaya Üç defa silâh tayyare | 5 7 aşağıda: Bir manga atarken <emiyeti müdürü bay İsmail Hak- | kı, belediye reis muavini bay Hâmid, Fatih kaymakamı bay Halük Nihad, şehir meclisi âza- ları ve bir çok davetliler bulum- muşlardır. Saat tam ikide Beyazıd, Seli- miye, Taksim ve Maçkadan atı- lan toplarla merasime başlanmış, meydanlıkta hazır bulunan kıta- lar, mektebliler, zabitler ve halk selâm vaziyeti oalmışlardır. Li. manda bulunan vapurlar ve mü- essseler bayraklarını yarıya ka- dar indirmişlerdir. Bütün nakil (Devami 4 üncü sahifede) DÜŞÜNMEK Düşünmek bir başlangiç değil, bir sondur, Düşüncelerimizin ana çemberini çi- zen; en geniş bir anlayışla, sosyal çev. redir, Düşüncenin sosyal çevre üzerinde do- kunağı yok mudur? Vardır! Çünkü ba- na göre; bizim dışımızda bize bağlan. madan var olan varlığın başsız ve son- suz akışını, değişimlerini, devrimlerini yalnızca uzaktan sezip anlatan bir dü- İ şünce değil; bunun üzerinde, bır akı. şım İçine karışarak dokunaklı olan bir düşünce, ancak o, kısır bir kafa geveze İiğinden çıkıp verimli bir yaratılış pars | maz? i çası olabilir. Orhan Selim $ z— Spor haberlerini oku, değişiklik yapılacak Yeni kanunda hakiki köylüler himaye edilecek ve onlardan buğday alınacak Ankara 27 (Hususi) — Ziraat bankasında tahkik edilen buğ- day meseleleri üzerine; buğdayı koruma kanununda tadilât yapıl- masına ihtiyaç görülmüştür. Son günlerde bir taraftan Zi- raat bankası diğer taraftan zira- at vekâleti, diğer memleketlerde- ki himaye usullerini tekrar arap- tırmağa lüzum görmüşlerdir. Ma- amafih, Bulgaristan, Romanya hattâ Amerikada bile, şimdiye kadar buğdayı himaye usullerin- den şikâyet edildiği, oralarda da istenilen neticeleri vermediği anaşılmaktadır. Yeni buğday koruma kanunun- da, daha ziyade himayeye muh- tac olan buğday müstahsilleri ko- Tunacaktır. Şimdiye kadar tatbik edilen buğdak koruma kannununda, müs- tahsilden ziyade, tücarın ve köy- Ziraat vekili bay Muhlis İü sıfatına girmiş komisyoncula- rın istifade ettiği görülmüştür, (Devamı 4 üncü sahifed Ayasofya müzesi Duhuliye 11 kuruş tesbit edildi, avluda tarihi lâhitler teşhir edilecek Müzeler idöresi seyyah akınının İ zeye nakline ve teşhir gibi teknik başlıyacağı önümüzdeki aylar | işlere başlanacaktır. Müzeler ida- içinde Ayasofyanın, bir an evvel | resi Ayasofyayı 1 şubatta muvak- açılması için faaliyetini arttırmış- tır. Camide evkafa aid eşya ta- mamen kadırılmış, halılardan mü- him bir kısmı da Edirnedeki Se. limiye camiine gönderilmiştir. Ayasofyada yalnız menber, mih- rab ve tarihi şamdanlar mihrab önündeki bir kaç halı bırakıl mıştır. Bu suretle müzenin daha evvel cami olarak O kullanıldığı gösterilecektir. Şimdiki halde Aya- sofyanın içinde ve avlusünda te- mizlik yapılmaktadır. Temizlik işi- nin arkası alınınca eserlerin mü- katen açmağı kararlaştırmıştır. Bir şubata kadar Ayasofya müzesi- nin dühuliyesi de 11 kuruş ola- caktır. Biletlerin basılmasına baş- lanmıştır. Ayasofyaya kaldırıla- cak eserler arasında askri müze- de bulunan ve Bizans devrine aid iki büyük lâhid vardır. Bunlardan başka Nuruosmaniye kütüphanesi önündeki büyük lâhid ile Zeyrek camisindeki lâhid de Ayasofyaya kaldırılacaktır, Ayasofyanın avlusunda teşhir (Devamı 4 üncü sahifede) m AŞ ÇA, RTE ŞA 7 PORN bakalım bugün kaç yaralı vaz?a,