25 Mayıs 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Mayıs 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 Sahife Sene 19 — No, 5961 — Fiatı her yerde 5 kuruş AKŞAM “Hava tehlik Kongrede önemli Bir söylev söyliyen başvekil İsmet İnönü Ankara 24 (Hususi) — Türk havacılığı dünya havacılığı dere- Cesine çıkarılacaktır. o Türkiye, havacılık sahasında en ilerlemiş devletler derecesine varacaktır. âyyare cemiyetinin bugün top- lanan kongresinden sonra herkes una içinden inanmıştır. Kongre- de söylenen söylevler ve verilen malümat. kimsede bu husuta €n küçük şüphe bırakmamıştır. Şimdiye kadar bin bir güçlüğü ye- men ve giriştiği her savaşı kaza- Dan yeni Türkiye başladığı bu sa- Yaşı da mutlaka kazanacaktır. Tayyare cemiyeti kongresi bu- Bün saat on dörtte toplanmıştır. bakan İsmet İnönü, Tayyare Cemiyeti reisi çok önemli söylev- ler söylemişlerdir. Bu söylevler “çağın bugün aldığı kıymet hakkında bir fikir vermeğe kâ- Fidir, Uçaktaki teknik gelişmenin kor. kunç bir raddeye geldiğine dair uzun sözler söylemeğe lüzum gör- müyorum.» madan bahsettikten ları söylemiştir: « — Acı bir hakikat olarak or- taya koymak lâzımdır ki, Türki- ye için hava tehlikesi vardır. «Ne yapmalıyız? Devlet bütçe- sinden hava işlerine daha - fazla para ayıramayız. Buna imkân yoktur. Türk yurdunda Türk ha- sonra şun- vasını teneffüs etmek istiyen her | yurddaş hergün bir kuyudan bir kova su çeker gibi uçak veznesi- ne para yatırmalıdır. tehlikesini bilenler heyeti teşkil etmeliyiz. Bu heyete üye olanlar ! senede 20 lira vermelidir. Uçak Başbakan arsıulusal siyasa ala. | tehlikesini bilenler bilmeyenlere Ninda hava kuvvetlerinin en önem- İ bir mevzu olduğunu, o büyük devletlerin bile hava müdafaası için aralarında nasıl barış yaptık- in söyledikten sonra demiştir a; * — Arkadaşlar, uçakçılık ha- tr v hayale gelmiyecek bir #ürette eski senelere nisbetle u- Mmulmıyacak derecede terakki et- mektedir. Bir uçak filosu en uzak Mesafeler, hattâ üç dört gün yol katederek bir memleketi tahrip *decek kabiliyete gelmiştir. anlatmalıdır.» İsmet İnönü hava kuvvetlerine her yurddaşın yardım etmek mec- beriyetinde olduğunu izah ettik- ten sonra son söz olarak demiştir ki: z « — Türk milleti daima her müşkülü yenmiştir. Bu müşküle de galebe çalacaktır.» Başbakanın söylevi büyük bir alâka ve dikkatle karşılanmıştır. Salon, vilâyetlerden gelen uçak âzaları, saylavlar, suplarile dolu idi. ordu men. Dinleyici Bir, hava | CUMARTESİ — 25 Mayis 1935 esine karşı esaslı tedbir almalıyız Başbakan büyük bir söylev söyledi, sonunda: «Türk milleti her müşkülü yenmiştir bu müşküle de galebe çalacaktır» dedi! Bir tayyare filosu uçuş halinde | i man salonu dolduran kalabalık ta- Başbakan Türk uçak kurumu- nun şimdiye kadar yaptığı çalış- | localarında oturacak yer kalma» mıştı, Başbakan söylevini bitirdiği za- rafından şiddetli alkışlanmıştır. İsmet İnönü hava tehlikesinin mahiyetini halkcı bir devlet ada- mına yakışacak bir surette pek açık olarak ortaya koydu. Söylediği acı hakikatlar karşısında Türk yur. dunda Türk havasını teneffüs et mek isteyen her vatandaş hava yardımına daha çok siki önem ve- receğine şüphe yoktur. Başba- kandan sonra Uçak sosyetesi baş- bakanı Fuadın uçakçılık hakkında izahatı alâka ile karşılanmıştır. Bay Fuadın nutku 30-35 yıl içerisinde tayyarecilik çok terakki etmiştir. Tabiatla daima mücadele ederek onu yer- meğe çalışan insan zekâsı, vagon ! yük taşıyan uçakları da kâfi gör. müyor. Şimdi Stratosferde uçus için tetkikat yapıyor, Burada &a- atte 1500-2000 kilometre süratle gidilecek. Dünya mubhitinin 40 bin kilometreden biraz fazla olduğu düşünülürse bu süratle tayyarele- rin dünyayı ne kadar kısa bir za- manda dolaşacakları anlaşılır. Bu gidişle yakın bir istikbalde za- man ve mesafe mefhumu tama- men ortadan kalkacaktır, Uçakların memleket müdafa- (Devamı 4 üncü sahifede) | Bugün Sahife Ea Telefon: 24240 (idare) - 24249(Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Yalova yakında tamamen bir su şehri olacak Köşkler mahallesi, eğlence yerleri çarşı kısmı ayrıldı Yalovadan bir görünüş Yalovanın bayındırlık plânını yapacak olan Fransiz şehircilik mütehassısı M. Prostun bugün İs- tanbula gelmesi bekleniyor, M. Prostun muavini M. Ruvaye bir haftadanberi şehrimizdedir. M. Ruvaye Yalovaya giderek Paris- te hazırlanan plân taslağındaki tesisatın haritasını yerlerine tat- bik etmiştir. Projeye göre kaplıcaya girmez- den evvel sırtlarda sağ taraf köşk- ler mahallesi olacaktır, Burada, ! isteyenler plâna uygun olmak şar- | tile köşk yaptırabileceklerdir. Her| köşkün bir bahçesi olacaktır. Köşkler mahallesinin karşısında- ki sırtın alt kısmı garaj, üst kıs- mı çarşı haline getirilecektir. Eğlence yerleri için şimdi bü- yük otel gazinosunun bulunduğu saha ayrılmıştır. Bundan başka plânda kaplıcalar için lüzumlu o- lan gezinti yollarına esaslı yer ve- rilmiştir. Kaplıcalar tesisatı da ıslah edilecek ve Avrupanın su ! şehirlerinden farksız bir şekle ko- nulacaktır. M. Prost muavinile birlikte Yalovaya gidecek, plânda icap &- decek değişiklikler yerinde ka- rarlaştırılacaktır. Şehircilik omü tehassısı İstanbulda 10 gün kadar | | kalacaktır. Geçel yıl o belediye, - istanbul plânı için bir müsabaka açtığı za- man M. Prostu da çağırmış, an- cak profesör Paris civarında ge. nişletme işlerile uğraştığı için İs- tanbula gelememişti, o müsaba- kaya giren üç şehircinin proje ve raporları hakkında henüz karar verilmemiştir. Bu sebeple beledi- ye İstanbul plânı için M. Prost ile de görüşmeğe karar vermiştir, M. Prostun İstanbul plânını ü- zerine almasa bile fikirlerinden istifade edilecektir, Fransada fena havalar Paris 24 (Hususi) — Fransada fena havalar devam ediyor, Ce- nup taraflarda termometre o çok düşmüştür. Don ve kırağı ürüme ve bağlara büyük zarar yapmıştır. Yeni bir sulh konferansı İ ingiltere Holandada bir £ toplantı yapılmasını istiyormuş Paris 24 — Londradan Echo € de Paris gazetesine bildirili- yor: İngiltere hükümetinin yeni bir barış muahedesi . yapılma- m. öçin Holanılada''bir hos” ranş toplanmasını teklif edece- gi söyleniyor, Haber doğra ise | muahedede değişiklik yapılma. sı fikri galebe çalmış demek- | P tir. Bir rivayete göre İngiltere yakında bir muhtıra ile Al manya hükümetinin düşüncesi- ni soracaktır. ) Londra 24 — İngiliz diple- İ matik mahafiline göre Berlin- $ deki İngiliz büyük elçisi M. & İ| Hitlerin söylevinin bazı nokta- İ larının daha ziyade aydınlatıl- İ masını Almanyadan isteyecek- tir, ———— Ankara genel matbuat müdürlü günden bir kaç kroki; ammmadmn va