25 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

25 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

4965 -ON ALTINCI YIL. N Gündelik BÜDCE BAŞLARKEN.. İsmet İnönü hükümetine, açık- »Z ve ödünçsüz 12 inci cumuriyet büdcesini kutlarız. Temelinden yeni bir memleket kurmak kadar, bu memlekette bambaşka bir kül- tür ve medeniyet devri açmak yü- keni altında bulunan bir hükü- met için, kızıl dünya buhranı ara- sında, hem yapıcı hem denk - bir büdce elde etmek değme kimse- lerin başarabileceği işlerden de - ğgildir. Biz bunu başta bulunanla. rın Öön; ile, bütün Türkiye halkınm relime inanmış ve sarıl - mış olmasına borçluyuz. Bir mem- lekette, o memleketin ancak ken- di kuvreti ile kurtulabileceğine, ve hele, bu kurtuluşun kendi kuv - vet ve kaynakları ile imkânlaşa - cağımna inan bağlamak, kurtuluşun tâ kendisi demektir. Denk ve yapıcı büdce, rejim - de ve devrimde durluk; İşte Tür- kiyenin hakikati ve işte, dünyada, nice ulusların rüyasını bile gör - mez oldukları bahtiyarlık ! Çekmiş olduğumuz ve çekece- ğimiz bütün sıkıntılar, bir yıllık açık büdcee ile bir mevsimlik rejim dursuzluğunun bin bir tehlikesin- den biri ile kıyaslanamaz. Yur - dunu ve erkinliğini barımak için, Atatürk'e her fırsatta canverme andı veren bu halk karşısında, şu veya bu sıkıntıları büyüksemeğe kalkışmak da, hakikatten alabil - diğine uzaklaşmaktır. Günden güne artan ihtiyaçla - rımız gibi, günden güne nazikle - şen arsrulusal güvenlik meselele « rini soğukkanlılıkla, güven ve şevk ile görüşecek ve karşılaşacak haldeyiz. Her şey, türk büdcesi ile rejiminin denklik ve durluğuna, ve türk yurdunun hiç bir yerinde gedik vermez bir savga zırhı içi - ne alınmış olmasına bağlıdır. Öyle görülüyor ki daha uzun yıllar, kendi gücümüz ve kendi araçlarımızla, ekonomi, bayındır- lık ve kültür işlerimizi durmaksı - zın geliştirmek ve pekiştirmek, ve gene durmaksızın, her gün dün - den fazla, yurd barımı kuvvetle - rini artırmak yükümü altındayız. On yıllık deneçler, bize, büsbütün toplanmak, her şeyde ilerici olan Kamâlist sıyasayı daha sert ve sı- kr olarak gütmek dersini vermek- tedir. Türkiyenin engin ve sağlam bir devlet olmasını asığlarına uy - gun bulmıyanların yıllarca göz dik tikleri şey, bütçe düzensiz! Lozan'ı yapmış olan İsmet İnönü- nün, finans davasındaki titizlik ve kıskançlığının sebebleri ne oldu- ğu artık hiç kimse için sır değil - dir. Dışardan ödünç alarak vergi azaltmak, yahud, bir aylık büdce- si'nin dar zındanı içine habsola - rak, memleketi harab, bakımsız bırakmak çıkmazları içinden hiç birine girmeyen cumuriyet hükü- meti, hiç saşmaksızın bugünkü yo- lunda yürüyecek, ve onun misali hem erkin ve egemen kalmak, hem de ekonomice, kültürce kuv- vetlenmek istiyen bütün uluslara örnek olacaktır. Büdce görüşmelerinde değin- siz esas, şu düsturdur: “Türkiye'- Yi yapma'tta devam edeceğiz. ,, F.R. ATAY . Çağırı Bugün saat 10 da büdce ko- misyonu toplanacaktır. Üyelerin gelmeleri rica olunur. 'l'_ürk İlava Kurumu Kurultayı nü ve Kurum başka nı Fuad Bulca önem- li birer söylev verdiler Genel kurulun geçen ku - rultaydanberi yaptığı ça- İrşmaları gösteren raporu okundu B. Fuad Bulca kürsüde İstanbulda Atatürk spor günü eşsiz - bir törenle kutlandı Dünkü yıkık, bakımsız ve çök- müş bir memleketten erkin, öz- gen cumuriyetimizi yaratıp ona bugünkü sayılan üstün yerini veren Atatürkün bütün bir düş- manlık dünyasına savaş açtığı 19 Mayıs gününü İstanbul gençliği 18 spor klübünün hazırladığı bü- yük bir törenle ve 30 bini aşkın bir yurddaş kalabalığı önünde kutlamıştır. Fener stadını dolduran bu otuz bini aşan insan seli önünde İstan- bulun sportmen gençliği Atatürke inanlarını, saygılarını, onun kut- sal eserlerine bağlarını, ölünceye kadar onun yolundan ayrılmıya - caklarıma andiçtiler. K Törene düzenli bir geçit alayı ile başlandı ve ondan sonra h_ıl - kın içten ve coşkun gösterileri a- rasında bayrak çekme töreni ya- , pıldi. Fener stadı adına genel sekreter bir söylev vererek halkı selâmladı. Güneş klübü başkanı ve Bolu saylavı Cavad Abbas Güner sık sık alkışlanan ve devrimin heye- (Sonu ikinci sayıfada) B. Cevad Abbas Güner *.x Memleketin şu veya bu köşe lar, mektebler, müesseseler ve yetiştirmeğe cuklarımız, havadan vuku bulacak taarruzlara karşı açıktır.,, “... Tüs arruz memleketi harab edebilir.,, *... Milli müdafaa meselesi, d yelte, undan daha fazla bir ma Hiç olmazsa 500 ta; u müdafaa etmek ( ı sanabilesiniz.., bir borç ödemesi lâzımdır.., gee D aNN ada | » havadan bir taarruza maruz kalabilir ve bu ta- * Her yurddaşın muntazam olarak, İsmer İnönü'nün söylevinden. BASIN KURULTA YI Türkiye Birinci Basın Kurultayı bugün saat 11 de İç Bakanlığı kurağında açılıyor. PUAFA LAPUAAN GRAEUL L MAREDZ'N ). mde yaptığımız fabrika- çalıştığımız ço- her memlekette - oldu- im için mevcuttur.,, remiz olmalıdır ki, Türkiyenin az çok yeter bir kuvvetimiz ol- tayyare veznesine KMK ÜYY Tü SN YUTRCAYERİT VUL DAUK LAMUTTA DUT AAON AAA A TE B 1 GUKDLEYİBAKUULAAUNURUM TU CULAR UON GU TU Z OUTUKAU V HACYAUU CA DULMA UN PTTONAK MAL OKU VSK SA A FOMUĞASN MADAKR A bti aa Kurultaydan gene bir görünüş Türk Hava Kurumu altıncı ku- rultayı dün saat 14 de Kamutay kurağında Başbakan İsmet İnönü- nün çok önemli bir söylevi ile a- çılmıştır. Kurultayda Bakanlar Heyeti, Bakanlıklar ileri gelenleri ve Ha- va Kurumu Genel Merkez kurulu « merkez yönetim üyeleri ile de- lgeler hazır bulunmuşlardır. Basbakan şu söylevi vermiştir: Başbakanımızın söylevi — Arkadaşlar; Türk Hava Kurumunun altm- cı konggresini bütün dünyanım hava teşkilâtı üzerinde husust bir alâka gösterdiği günlerde açıyo ruz. Hava tehlikesi, hava teşki- lâtı bugün arsrulusal — sıyasanın mihverini teşkil eden en önemli ve en değerli bir konu halini almıştır. Türk Hava Kurumunun sayın ve çok çalışkan başkanı bu teş- kilâtın bir çok senedenberi bu memlekete ettiği hizmeti size ra kamlarla ifade edecektir. Çok memnun — olacaksınız. — Anlı - yacaksınız ki, sekiz on sene için- de memleketin hava müdafaası i çin kendi anlayışı ve araçları ile elli milyon lira kadar para temin etmiştir. Bu fırsattan istifade e- derek türk kurumunun çalışma - sına teşekkurlerimizi, — minnet - lerimizi söyler ve memleketin hava müdafaasına karşı bu yurdu ve bütün vatandaşları ilgilendir - mek için sarfettiği emekleri öve- rek anarken sizi bir takım sıyasal ve fenniğ acı hakikatlerden de haberdar etmeği vazife sayarım. Fenniğ bilgiler size gösterecek- tir ki hava araçları, tayyareler bundan on sene evvelkine nisbet- le umulmıyacak, daha evvelden hatırı hayale gelmiyecek derece- de yüksek ilerlemeler göstermiş- tir. Bu ilerleyişi şöylece belirte- biliriz. Yakın bir zamanda dün.- yanın her hangi bir memleketin- den hiç olmazsa bizim yakınımız- da bulunan kıtalarin her hangi bir tarafından kalkacak tayyare- lerin ulaşmıyacakları yurd kalmı- yacak ve bunu baştanbaşa yıkmak icin gereken vakti bulabilecekler- dir Mesele şöyle olacaktır: Avru- panın en şimalinden Avusturalya- ya 3 — 4 günde giden tayyareler bir, iki sene içinde Türkiye gibi 760,000 kilometre murabbar olan bir memleketin bir ucundan girib her hangi bir şehrini bombalıya cak kadar üzerinde durduktan sonra burnu kanamadan — tekrar Dün Açıldı memleketine dönebilecek fenniğ kapasiteyi kazanacaklardır. Görüyorsunuz ki dağlık ve u- zak memleketler hava hücumları- na karşı vaddettikleri masuniyet - leri gittikçe kaybetmektedirler ve yakın bir zamanda bu masuniyet- lerden eser kalmıyacartır. Çok sık nüfuslu, çok mamur ve bir çok smal müesseselere malik olan büyük Avrupa memleketlerinin nihayet bir hava hücumuna ma- ruz kalırlarsa, vahim bir tehlike- ye maruz oldukları endişesinin niçin her gün münakaşa edildiği- ni ve niçin bu endişeye cevap ven mek için bu milletlerin -çok (Somi 3. cü sayıfada) ver B. Abdülhalik Renda kürsüde .. . Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor. Türkis yede çıkan gazete ve dergile. re her gün verilen $ er keli- melik listeleri de yazıyoruz, Bülisteyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır, ONUNCU LİSTE 1. — Tahlil etmek — Çözelemek Tahlit — Çöze Tahlilit — Çözel Örnekler: I -Bu yazıyı dik- katle çözelemek lâzımdır. (Sonu 2. inci sayıfada) — Prenses İngrid evlendi İstokholm, 24 (A.A.) — lsviç- « re prensesi inıı-id ile Danlmarka prensi Fredrik bu sabah, İsveç, Danimarka ve Belçika kıral ve kıraliçeleri olduğu halde parlak bir törenle evlenmişlerdir. İngil. tere adına prens ve prenses Con- volit bulunmuşlardır. (Evlenen prenses geçen yıl ba- bası ve anası ile birlikte Ankara- ya bir göret yapmıştı.) Prenses İngrid'in Ankarada iken alıarmış bir resmi