24 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 4964 Gündelik ULUSA HİZMET. Cumuriyet Halk Partisi Kurul- tayının ülke işlerini incelemesi do- layısile meydana çıkan hakikat - ler ulusa hizmet yolunda büyük adımlarla ilerlememizi sağlıyacak değerdedir. Bu hakikatlerin göze çarpanlarından biri şudur ki: parti ve parti üyeleri ülke işlerini açıklık ve içtenlikle konuşurlar. Üyelerin gerek soran ve gerek cevab veren durumnuda bulunan- ları her şeyden önce bu birge sıfa- tı taşırlar. Partimiz bütün tarihçe- sinin isbat ettiği gibi ancak ulusa hizmet yolunda müsbet işi amaç tutan bir kurumdur. Demagoji yaparak gün geçirmek onun için değildir. Bu sebebten partimizin bütün örgeleri ulus işlerini her va- kit doğru bir görüşle kamoğasıya en uygun bir şekilde yürütür. Bütün kıymeti ile beliren yük- sek hakiaktlerden bir başkası da partimizin ulusa hizmet yolunda formüllerden, sözlerden ziyade yaşayışın, zamanın gereklerine uymakta gösterdiği büyük kapasi- tedir. Türk devrimi kendi pren- siplerini türk ulusunun hayatın- dan ve onun bugünkü ve yarınki ihtiyaçlarından almış olduğu için başka ülkelerden sızıp gelen fikir akımlarına ancak bizim ihtiyaçla- rımıza uyduğu derecede değer ve önem verir. Bizim fikirlerimiz, düşüncelerimiz, türk — ulusunun hayat gidişini hiç bir vakit göz- den kaçırmıyarak onunla beraber tabiiğ evrinine devam eder, Ken- di deneçlerimiz. en hakikiğ yük- selme yolunun da bu olduğunu bi- ze çoktan isbat etmiştir. Bir ulusun kurtuluş ve yükse- Hiş gücü ancak onun kendi varlı- gından, kendi — özel kuramından doğar. Tarih yapan büyük adam- lar, büyük partiler bu hakikati anlıyarak iş görürler. Hayatın ih- tiyaçlarını karşılayamayan Ffor- müller onu şaşırtmaktan, onun nomal gidişine engel olmaktan başka bir şeye yaramazlar. En eyi hekim şu veya bu hastalığa kitabtan reçete yazan değil, has- taya dikkatle bakarak onun müuh- taç olduğu ilâcı bulan ve veren- dir. Büyük önderler ve devlet adamları için de iş böyledir. Ulusa hizmet yolunda yürü- menin ilk adımı, u'usa kendini bilmek, kendini anlamak için yö net ve yöntem göstermektir. Ulu- sun kendinde saklı olan kuvvet kaynaklarını bulup açmak yük- selme kınavının ilk hareket nok- tasıdır. Dili ile tarihi ile ekono- mik ve sosyal varlıklariyle kendi özlüğünü eyice anlıyamamış olan uluslarda ulusal güven, ulusal gu- rur kendilerinden beklenilen bü- yük rolleri oynıyamazlar. Uluslar için maddiğ zararlardan kurtul- mak işten değildir. Bir ulusun en büyük zenginliği, en büyük gücü onun yüksek duygularla bezen- miş olan kendi ruhunda ve karak- terinde saklıdır. Şimdi türk ulusu bu zenginlik ve güç, ve dolayı- siyle ulusal güven ve gurur bakı- mından uluslar arasında ilk plâ- na geçmiş bulunmaktadır. Cumu- riyet Halk Partisi ve onun yüce önderi türklük anlammı yeni esaslar üzerinde kurarken türk ulusunun gerçek ve çabuk yükse- liş yolunu da açmışlardır. Bu yol- da kıvançla, güvenle ve bütün varlığımızla çalışmak biz parti üyelerinin buzulmaz andımızdır. Zeki Mesud ALSAN ndımızdır. Kamutay yeni büdceyi görüşüyor ' Dün Hasan Sakanın başkanlı- ğgında yapılan Kamutay toplantı- sında başbakanlıktan gelen işyar- lar kanununa ek kanun projesinin muhtelit bir komisyon tarafından özden geçirilmesini onamış ve â- îık bulunan başkanlık divanı ulş- reterliğine Çanakkale saylavı Zi- ya Gevher seçilmiştir. Bazı Bakanlıkların 1934 — yılı büdcelerinin bazı fasıl ve madde- leri arasında 83,298 liralık müna- kale yapılması ve posta telgraf ve telefon genel direktörlüğünün yılı Büdcesindeki açığın kapatıl - ması için 200 bin liralık ödünç alınması ve kefillik yapmak için Bayındırlık ve Finans Bakanları- na izin veren kanun projeleriyle buhran, kazanç ve yoğaltım vergi- si kanunlarının bazı maddelerini değiştiren kanun projelerinin ka - bulünden sonra, büdcenin ugurff kısmının konuşulmasına geçilmiş- tir. Finans büdcesinin şülme- sine başlanılması dolayısiyle söz alan Refik Şevket İnce, Bakanlık örgütüne dokunarak bu örgütün ağır işlediğini ve bunun da ilgili işyarların kendilerine verilmiş ©- lan işlerin soravını kendi üzerine alarak kesin surette başarmak yet- kesinde olmamaları ve her küçük güçlük karşısında dosyaları türe danışmanlığına göndererek işin içinden çıkmak istemelerinden ile- ri geldiğini söylemiş ve vergi ka- nunlarının bir kısım finans bakan- lığı işyarlarınca yanlış anlaşılarak yanlış yeritilmesi yüzünden orta - ya çıkan güçlükleri anlatmıştır. Bunlara cevap veren Finans ba- kanı Fuad Ağralı, Finans direktör ve işyarlarının kendilerine gelen işler üzerinde hisli davranmaları ödevleri olduğuna ve kanunların yeritilmesinde bu hisliliği göster - miyerek kendi Iıınığıdırıy_lı me- seleleri kotarma yoluna 'ıfl olurlarsa o vakit kendilerinden beklenen işi yapmamış o_lınlilı rına işaret ederek finans işyarları- -___—-'——-5_— Bay Hitlerin söylevi -Bay Ha — Acundaki yankıları İzvestiya ne diyor? Moskova, 23 (A.A.) — Rıde'k. İzvestiya gazetesinde B. Hitlerin söylevinden bahsederek diyor ki: “ Bu söylev başlıca Sovyet Rusyaya karşıdır. Bu söylev, en iyi taraftan bile bakılsa, Rus - A“lıııın ilgilerine zararlıdır. Çünkü bu karışma, Almanya'nın sıyasasın - dan soravlı olan adam tarafından yapılmaktadır. Hitler, ilk defa de- ğgildir ki iki memleket arasındaki ilgileri bozuyor ve bunu yıpn!ıklı beraber amacına da erişemiyor: Sovyet Rusyanın barış için her za- man bir tehlike olduğuna dünyayı inandırmak. , Times gazetesinin de yazdığı i, Hitlerin tavrı dıoğııklkvr:ı - için bir kararsızlı! ynağı - :ı.r" Hçıllııılıi doğu ve batı Avrupa- sı biribirine bağlıdır ve Hitler'in şimdiye kadar anlaması liırnı' ge- lirdi ki, doğu Avrupası barışı üze- rindeki herhangi bir kararsızlık Almanyanın durumunu kuvvetlen- dirmek şöyle dursun, tersine ola- rak kendilerini tehlikede gören memleketler de savga tedbirlerini artırıp gitmekt ir. E':e, görülüyor ki, Ampıdı_ savaş tehlikesinin başlıca sebebi (Sonu 5. inci sayıfada) nın yüksek değerlerini söylemek - ten büyük bir zevk duyduğunu ilâ- we etmiş ve Finans bakanlığına ya- pılan baş vurmaların şekilleri ve usulleri ve ay, ay başarılan işler hakkında rakamlara dayanarak izahlar vermiştir. B. Fuad Ağralı, Finans kanun- larının eyi bir surette çıkarılması için yapılan çalışmaları da anlata. rak bugünkü kanunların yeritil - mesinden ileri gelen ufak tefek bazı yanlışları bütün Finans işyar- larına yüklemenin yersiz olacağı- (Sonu 2. inci sayıfada) Tecim ve Endüstri Odaları Kurultayında Komisyonlar dün de çalışmalarına devam ettiler — Ekonomi Bakanımız, kurultay üyelerine Orman Çiftliğinde bir kır şöleni verdi : a x Dünkü kır yemeğinden bazı görünüşler 4 üncü tecim ve endüstri ku - rultaymım, tecim işleriyle — ilgili türlü meseleleri gözden geçiren komisyonları, dün de çalışmaları- na devam ederek önemli kararlar almışlardır: TECİM BORSALARI KOMİSYONU Komisyon dünkü toplantısında oksiyon (artırma şeklinde satış) meselesini görüşmüş ve malları - 24, MAYIS 1935 CUMA ——— Paris, 23 (A.A.) — Cumur Başkanı bu sa- bah, “Nermandi,, gemisinin ilk hareket tö- reninde bulunmak üzere Havr'a gitmiştir. Yanında deniz tecimi, sömürgeler, bayındır lık ve deniz bakanları da vardı. FTEGMA MNOĞ — SA GA Her yerde 5 kuru, Tayyare Cemiyeli altıncı kurultayı Kamutay Kurağında bugün açılıyor raporlarının incelenmesi, delgele- rin dilekleri üzerine ko! yapılması ve en son olarak da ye- Türk Tayyare Cemiyetinin Al- tinci Kurultayı bugün saat 14 de Kamutay Kurağında toplanacak - tır. Kurultayı Başbakan İsmet İnö- | ni genel merkez kurumunun seçi - nü, bir söylevle, açacaktır. mi vardır. Kurultay gündeminde bir baş- . lıııı:ı. ı!:ir asbaşkan ve ikisi yedek ll olmak üzere dört sekreter seçimi, " eli i genel merkez kurulu raporunun e "'un ı)eş kehme okunması, cemiyetin hesablarımı ve tüzükte yapılacak değişiklikle - rin gözden geçirilmesi için iki ko- misyonun kurulması, komisyonlar Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen $ er keli- melik listeleti de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. DOKUZUNCU LİSTE 1 — Halletmek — | - Eritmek 2 - Açımak, çözmek 3 - Kotarmak Örnekler: | - Su şekeri eri- tir. 2 - Bilmece açmasına (çöz- mesine) merak ettiniz mi? 3 - Aramızda bütün anlaş « mazlıklari kotardık. 2. — Çarei hal — Çözge, kotar « ma yolu Örnekler: | - Bu işte nasıl bir çozge bulacağımızı bi - İmiyorum. Anlaşıt Örnek: İki tarafda bugü « ne kadar hiç bir anlaşıt bu- lamadılar. 4. — Beyanat — Diyev 5, — Nutuk — Söylev Örnek: İsmet İnönü dün yeni bir söylev verdi. Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin osmanlı: =ın kullanılmamasını rica ede- İtalyan - habeş Habeşistanın yeni andıcı Habeşistanın yeni salkuru ulus lar sosyetesi konseyi üyelerine, İtalya ile aralarındaki « lığı çözeliyen bir andıç vermiştir. Bu andıç, İtalya'nın bir uzlaş- mıiya varmak ve 1928 avıdlaşma - larma göre bir yarğıç komisyonu- nun toplanması dileğinde bulun « duğuna kanığ olan mıbqııunm 1 ikincikânun 1935 de İtalya Ha « beş meselesinin konsey tarafından sonraya bırakılmasını kabul etti- ğini yazmaktadır. Adis Ababa'da başlıyan konuşmaların, nötür bir bölge ayrılması için yapıldığını hatırlatan Habeş andıçı, İtalya « nın Habeşistan'a tüzüğün yeritil « mesi için yabancı delğeler atamak hakkmı vermek istemediğini söy- lemektedir. Valval hadisesi bakı- (Sayıfayı çeviriniz) mızın standardize edilmesi, Gencı mağazalar kurulması, varant işi nin piyasalarda yerleşmesi gibi şartların gerçekleşmesinden son - ra bu usulün konmasında fayda olacağını kabul etmiş bu şartların gerçekleşmesi için yapılmakta olan girgilerin — sonuçlarına göre bu konunun tekrar gözden geçi - rilmesine imkân vermek için şim- diden gelecek Kurultay gündemi- (Sonu 4. üncü sayıfada) Çağırı Cumartesi günü saat onda büd- ce komisyonu toplanncaktır. Üye » lerin gelmeleri rica olunur. v54 İş Kanunu muvakkat komis « yonu 2 * V - 935 pazar günü saat 16 da toplanacağından sayın Üüye- lerin gelmelerini dilerim.