24 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

24 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SAYIFA 4 Yabancı Moskova göretinin yankıları Fransız Dığ Bakanı B. Laval Pari #e dönmüştür. Bovyet — masının imzalanmasından sonra anlaş- Var- govaya uğrayıp oradan Moskovaya gi- den B. Laval çok eyi kargılanmış, şe- reline bizçok törenler yapılmıştır. Fransız Dış Bakanı Sovyetler Birli- Binden ayrılırken, bu eyi karşılanıştan dolayı B. Litwvinofa bir teşekkür tel- grafı çekmiş, Tass ajansanın kendisile konuşan aytarına da teşekkürlerini tek- rarlıyarak iki ulus arasında yapılacak bu iş birliğimin bazış davanına da hiz- met edeceğini anlatmıştır. B. Lavalin bu yolculuğu ve Moako- vadaki dostluk gösterileri, Avrupa bap şehirlerinde türlü yoralara yol açmıştır. bigilterede: — * Son günlerde Moskovada tenlerden sonra İngilir gazeteleri Ray- olan bi- bi'm iki batı devletine yakınlaşmak is- tiyeceği umadumu yeniden izhar etmek- tedirler. Cuma günü (!7 mayrs) çıkan gazetelerden birçoğu mrarla,“B. Hitle- rin vereceği söylevin bu bakrmdan ör- tünçsüz bir anlamı olması arzusunu gös termekte ve Rayhş'ın uluslar sosyetesi- ne dönmesini İngilterenim esaslı bir iş saydığını yazmaktadırlar. Kzos Kronikl gazetesi General Gö- ringin B. Levali, B. Hitler tarafmdan Berline çağıracağından bahsetmekte ve böyle bir görüşmenin, Avrupanım duru- munu değiştireceğini yazmaktadır. Bu gazete yarısına şöyle devam ediyor: B. Hitler, Almanyanın dünya be - raşınıı kelili mfatile kendisine ayrıl- marş olan yeci me güb şartlar altında ye- niden alacağını açıkça söylerse, zor sı yasamı istemediği hakkımda söylediği sözlerden —uyanan şüpheleri ortadan kaldırabilir. O zaman, ortaya çıkan fz- Satı hemen ele almak - İngiltereye dü- ger., Deyli Telegraf gazetesi de, B. Hüt lerin, B. Edenin söylediği sözlerin ae demek istediğini anlayacağını yazmak- tadır B. Eden, Almasyanın şimdi kuvvet- lerini artırmak yolunda beslediği dü- şüncenin, Berlin hükümetinin son gün- lerde asıl Avrupasında kuvvetler arasındaki eşitlik prensipine gını Almanyaya ve İngiltereye hatırtatmakla eyi hareket etmiştir., saydığı, batı uymad Almanyada: Moskovada B. Lavale gösteriles «- cak kabul ve kanışmaların sonunda çı- karılan bildiriğ yüzünden alman gaze teleri çok karamsardırlar. Alman ga- zeteleri, Fransız — Rus anlaşması ye- lahlanıma yarışına yol açacağı şmarun tehlikeli olduğunu söylemeğe devam etmekte, şimdi du- iştiği için, B. Hitler'in Stırsa- olmaksızın ti yapmak üzere ileri sür- düğü önergeyi şimdi de mubafaza edip #tmiyeceğini sormaktadırlar. Berliner Tageblatt diyor ki: *“Moskova bildiriği doğrudan — doğ- ruya Avrupada bir silahlanma yarışı doğurmaktadır. B. Laval'in yolculuğu birge barış davası için yeni bir bozgun- dur. Şimdi birge garanti yerine başka Hikirler üstün tutulmaktadır. Bunun tersi olan sücl anlaşmalar yapmak fik- ri, her tarafta öneylenmekte yardım kayı Doyçe Algemanya Saytung'a göre Rus — Fransız anlaşmasının süel oldu- ğunu saklamağa bile Hüzum görülme- mistir: “Sovyetler Birliği harb komiseri kızıl ordunun 5000 harb uçağı — bulun- Mması ve Fransanın da ona yardım et mek için silahlarını - kuvvetlendirmesi partile barışa bağlıdır.., « Alman hükümeti bu sözde barış- gl sıyasanın tehlikelerini anlamış ve böyle bir eryasa gütmek İstememiştir. İngilterenin Stresadaki sorusuna Al- manyanın verdiği cevab, başka devlet- ler aralarında karşılıklı yardım pakt - kuduklarımız [ha Ehrvnburgun bir YAZISI Ünlü sovyet romancısı İlya Ehren - burg, Al sızlanarak İzvestiya gazetesinde (Sov- snyadaki rus düşmanlığından yet yurdu) başlığiyle çu yazıyı veşre- diyor: Gece, şehrin kirpikleri Dar apartımanlarda buruşmuş gazete- ler ve terlikle, kapanıyor. sında, cazım gürültü. ü sesi işitiliyor. AUo! allol Paris, Bar- selon, B muştur, kasa d i artık kapan- mıştır, otobüsler artık ahırlarında top lanmış! yor: Caza uyarak vücudlar titriyor, ba- caklar bükülüyor, omuzlar kalkıp ini yor.. Fakat işte insan şesi, kuru ve sert, saksafonların Bu Frankfort'tur. Filozoflar memleke ti konuşuyor. Ne hakkında? Mantık veya âhemk hakkında mı? Ruhünu şey- tana satan geaç talebenin yurdsaması hakkında mı? Hayır. Frankfort günde- lik ekmekten bahsediyor: Asker, top, uçak, tank. — Doğuda, değersiz tarihleri deva- mınca Avrupa kültürünü benimsiyeme- miç olan ve Avrupa ulusları arasından yer almaya lüyık olmryan aşağı ırklar yaçar. Bu santımantal romansın peşinden böir haber verilir: — Almanyada 170 bin doktor, yani bir üniversite derecesi karanmış adam vardır. GCene caz. Framktortlu doktor işini bitirdi: Avrupa gecesinin kargaşası içine birkaç ağır sörz kattı. Dansözlere kendilerini siperlerin içinde ve diken H teller adasında bir başka dansm bek- dediğini hatırlattı —Evet, memleketimizin tarihi kor- kunç bir tarihdir. Korkunç fakat değer- siz değil. Bu, eski zamanlarda bir mut- lu gün görmemiş asil ulustların tarihi- dir. — Bir me çocuğuz, me de yabancı. Memleketimiz, bhattâ şimdi sevinçle tarih diye andığımız — zamanlarda bile haykırışlarını kesiyor. dünyeya birçok seyler vermiştir. Frank- ları yapmış olsalardı bile bir doğu sal- dırışmama paktına açık kapı bırakmıştı. Fakat o zaman da alman bükümetimin sözlerinde anlaşılmıyacak bir taraf yok tu; Alkmanya karşılıklı yardım andlaş malarını barış için tehlikeli buluyor- du. Fransız — Sovyet andlaşmasının, doğrudan doğruya Almanyaya çevri- miş bir formül vardır; bu formül, bir doğu paktı için yapılacak konuşmaları kolaylastırmamaktadır.. Polonyada: Sağ kanat aytışık — gazetelerinden Wicçor Varsavski, Moskova konuşma- larından sonra çıkarılan bildiriğin, do ğu Avrupasında barışı örgemek bakı- mından, Polonyayı hoşmud edecek gibi göründüğünü yazmaktadır. Gene sağ kanat ayrışık gazetelerin- den olan Vazavski de doğu paktının yapılması için konuşmaların alabilecekleri uygun şekilden duyduğu hoşnudluğu yazmakta, fransız ve leh bakanlarının barışı korumak — için bir- ge çabalamalar yapmak üzere uyuşmuş olmalarından ve Leb — Fransız - bağ- laşmasındaki erkı dayanışarıya — işaret etmiş bulunmalarından dolayı sevin- mektedir. Kuryer Macaristanda: Budapeştede, Fransız — Sovyet an- laşmasile doğuda yapılacak bir saldı Trışmama ve danışma paktı projesi kar- yesında B. Hitlerin nasıl bir tavır takı- nacağı sorulmaktadır. Yarı resmiğ Peşter Loyd diyor ki: “Böyle bir pakt güvenliğin menfiğ taraftan garanti etmesine ve saldırga- mnın tanırmı bakımından eksik olmasına rağmen, doğu —Avrupasında - bölgesel bir paktın gerçekleşmesini mümkün kı- labilecektir. Bununla beraber her şey Almatıyanın takınacağı tavra bağlıdır... , fakat çalışma devam edi- | yat tarihçilefi “İgor » ni ve “Kaplan derili 1 se, Rublev gördükten *“Eaki resmin en adam,, « böli ve Diyonisyon'un eserler sonra şenu söyledi güzel örnekleri, Novgorad, kuzey Rusyası, Gül Ermenistanın anıtları bütün dünyanın arkeoloğlarınca bilinir. Bal- tan ve ta girmemiş ormalarda, yoksulluk için- de yaşıyan insanlar tabtadan akropol- lar yapmasını bilmişlerdir. Prankfort- D oturduğu Göogol, Dostoyevski, mki, — Mandeleev'i Bay doktor, he- larında can ver medi' işyarlarına s0- rTunuz bakalım, bütün kitabları yakmı nızdan Önce en fazla okunan kimlerdi Hans - Heiny Ewere mi, yoksa — Mak- sim Gorki mi? Simans mühendisleri, uzun ea man tekniğin yalnız kendilerine özge olduğunu sandılar. 1917 de, Rnsyanın pek yakında söylüyorlardı ve iştahla d ülebil bir çöl haline geleceğini ünüyorlar dr: Bu çöl söm Bir onların umudlarını 1935 de almar façistleri ordudan bahset- yıktık ve meğe başladılar; önce Dinyepro: ik, ve sonra bu yıkelar Üzi üzere Karlaruhe ve Magde- burg'un işsiz. mühendislerini gönder- mek — Fazla gururlu olmak doğru değil dir. Biz, kendi veya taklid edilmeğe değer olan her şe- alanında beğenilmiye yin h. iliriz. Biz, Amerika- önü:de değil, fakat milyonlarca insanı eğlendiren Mik y Mavz'ı önünde de saygı ile eğiliriz. Bi- liyoruz ki demiryollarımız İsveçinkiler ayarında değildir, Paris retk Üzerinde Moskova den daha büyük bir zevk sahibidir, A- merikan yolları tükeldir. İngilterede şehirleri yeşillendirmek ve ihtiyarları saymak sanatını bilicler; berhangi bir orta halli birçok sovyet gazetecilerinden daha kolaylık- la ve güztllikle anlatabilir. — Kastil'li dilencilerin ağır tavrımı: Paris sokak - larının kalabalık ve Dani - marka domuz çiftliklerinin temizliğini değerliyoruz. Başka ulusların değerle - rini kıskanmıyoruz: Talehe sırası şe- resimcileri resimcilerin- fransız, fikirlerini canlılığı, vefli bir yerdir. Biz onlara diyoruz ki: “Siz otoamo- billerinizin sayısı ve yollarınızın uzun- bağu ile birimci olabilirsiniz. Bunu giz- lemyoruz. Dev kurağlar ve frijider ma- kinelerinden en ileride değiliz. Kısaca en gerideyiz: Yeni dünyaya daha yeni girdik, halbuki siz hâlâ çorak çölde do- laşıyorsunuz. Bizim gelişmemiz ta uzaklardan bi- le işitiliyor. Fazla gürültü yaptığım>- dan değil, dünyada bir mezarlık sessiz- liği hüküm sürdüğünden. — Framkfortlu Bay Doktor, 170.000 denberi, ırklar,, diye bağırıyor. Size “bir fiske hakımızdan gçleceğiz.. diye cevab vermiyeceğiz. Sire “obuslarlarla hakınızdan — gelece ğiz. Biz barışı yalnız sözle istemiyo- ruz. Şüphesiz, eğer Bay Doktor, bize, kodak makinesile değil de, son sistem bir makineli tüfekle silahlı olarak ge- lirse, kendisi için obus bulmakta güç- lük çekmiyeceğiz. Fakat façizmle olan uğraşımız başka türlü devam — edecek- tir. Biz, düşünceyle, kitablarla, buğ- dayla, bahçelerimirin çiçekleri ve ço cuklarımızın kahkahalariyle sizin hak- kınızdan geleceğiz. Sizin — için, bahti- yarlığımızdan büyük tehlike yoktur, Bay Doktor. Şairimiz güzel şiirler yazdığı, tarım uzmanımız yeni bir nevi buğday yarat tığı, mağden mühendisimiz kömür üre- timini artırdığı zaman, siz acı ile yüzü- süzü buruşturuyorsunuz, — fakat baskı altında tuttuğunuzumilyonlarca bize gülümsemeleriyle cevab veriyor: lar. gece mikrofon önünde “aşağı ile isizin âz., de — demiyece - insan 24 MAYIS 1935 CUMA — —— Tecim ve Endüzstri odaları kurultayında (Başı 1. ol aayıfada) ne konmasını ileri sürmeğe karar vermiştir. DENİZ ÜRÜNLERİ KOMİSYONU Komisyon balık endüstri gercilik ve tatlı su ba zın gelişimi çarele araştırıcı konuşmalar yapmış Kurultay ge - nel kuruluna verilecek raporu ka- bul etmiştir. DİLEKLER KOMİSYONU Dilekler komisyonu dün öğle- den sonraki toplantılarında oda - lardan gelen türlü dilekler üzerin- de dün başlıyan konuşmalarına devam etmiştir. Bu arada beş yıl- lık endüstri programları yapılır - ken göz önüne almması ileri sü - rülen türlü dilekler üzerinde ka - rarlar vermiştir. Bundan başka memleketimizin mağden bakımın- dan zenginliğinin gözden geçiril- mesi ve mağden kömürü yoğaltı - mının arttırılması hakkmdaki di - lekler üzerinde de kararlar al - mıştır. İskele resimlerinin yüksekliği hkakkındaki yanılar ve en çok İran transit yolu ve Trabzon'un özel durumu üzerinde görüşülmüştür. Başka dileklerin gözden geçiril - mesinde ilgili dayre şefleri ko - misyonda lâzımgelen izahları ver- miş ve bu arada endüstri genel di- rektörü, Zonguldak kömür havza- sı direktörü, Devlet Demirzyolları tecim ve tarife direktörü, Orman genel direktörü, tarifeler bürosu ızmanları ve limanlar genel direk törü ile ölçü ve ayarlar direktörü ve Tarım bankası delgesi, komis - yon üyelerinin sorularına ve di - leklerine cevablar vermişlerdir. Komisyon çalışmalarına yarın- ki cuma günü de devam edecektir. TECİM VE ENDÜSTRİ ODA LARI KANUN VE TÜZÜK KOMİSYONU Komisyon dünkü çalışmaların- da odalardan şimdiki odalar ka - nun ve tüzüğünün değiştirilmesi hakkında gelen raporları konuş - maya devam etmiş ve değiştiril - mesi ileri sürülmek üzere, başlıca aşağıdaki kararları almıştır. 1—Devamlı olarak tecimle uğraştıkları halde tecimel konut - ları olmıyanların da odaya yazıl - mak zorunda tutulmaları 2 — Kapatılan odaların bu - hunduğu yerlerdeki oruntak üye - lerin, odalar gibi yetkeli ödevli olması. 3 — Odalarca yapılan istatis - tiklerin, ilmiğ esaslara göre tevi - lenmesi ve birleştirilmesi. 4 — Tecimerlerin — verdikleri kayıt bildiriğlerine markalarının da ilâvesinin usul yapılarak türel berkitelere bağlanması. 5 — Özel simsar ve tellâllar hak kında güven ve uzmanlık bakı - mından odalar tarafından incele - meler yapıldıktan sonra izin veril- mesinin usul olarak alınması. 6 — Tecimel ahlâka uygun - suz iş gören tecimerler hakkında başka memleketlerde kullanılan (arsıulusal karaliste) esasının ko- nulması. 7 — Odalar Bankası için oda- ların büdcelerinden ayrılmakta olan ©6 10 larım şimdiden sonra ayrılmaması, ve birikmiş olan pa- raların Ekonomi Bakanlığı tara - fından genel mağazalar ve buna benzer kurumlar yapılması işinde kullanılmak üezere ve her odanın birikmiş parası nisbetinde aksiyoy ner olması esas tutularak harcan« | ması. 8 — Odalar arasında birlikleri kurulması. bölge TECİM VE ENDÜSTRİ OD :- LARI GENEL MAĞAZALAR KOMİSYONU Genel mağazalar dün saat 10 da topla mağazaların önemi, kurulma şart- ları, tecim ve endüstri odalarımnın bu kurumlardaki rolleri, genel mağazalara kabul edilmesi lâzımi gelen maddelerle, bu kurumların nerelerde açılması gerektiği hak- kındaki raporu Kurultay genel sekreterliğine sunmuştur. komis Ekonomi Bakanlığı şöleni Ekonomi Bakanlığı, şehrimie de toplanmış olan tecim ve endüs tri odaları 4 üncü kurultayı üye « leri şerefine dün akşam saat 19 dâ Orman Çiftliğinin Bira parkında bir şölen vermiştir. Saat 18,30 da kalkan özel bir tren sayısı üç yüzü bulan çağrılı - ları Ankara istasyonundan alaraki Çiftliğe götürmüş, ve şölen sanll 22 ye kadar sürmüştür. Hazır bu « Tunanlar arasında Başbakan İsmet İnönü, Kamutay Başkanımız, Sü - bakanı, Ekonomi, Finans ve Tüza Bakanlariyle Parti Genel Sekrete- ri R. Peker ve birçok yüksek işyaş lar, gazeteciler göze çarpıyordu. Bira parkının yeşil dekoru içinde, bir öorkestranın güzel ezgileri ara« sında çağrılılar çok hoş vakit ge çirmişler, hazırlanmış olan zengin büfeden ağırlarmışlardır. Saat 22 de Çiftlik istasyonun « dan hareket eden özel tren bu şö- lenin içtemliğinden ve iyi eğlen - miş olmaktan büyük bir hoşnud - kık duyan çağrılıları şehre getir « miştir. Almanyada sütnineler yabancı ırktan olmıyacali Alman imparatorluk hakyeri ırkçı- lık ve tüze bakımından çok dikkate de- ğer yeni bir karar vermiştir. Yanında aryen bir çocuk büyüten bir ayle, bu hakyerine başvurarak, ayle ferdlerinden birinin yahudi olması babancsiyle, sosyal yardım di- rektörlüğünün çocuğu ellerinden aldı« ğından sızlanmışlardır. Hakyeri dava. yı reddetmiştir. İmparatorluk hakyeri vwerdiği hükümde, aryen ırkından bir çocuğa, bu ırktan olmuyan - bir südnine bildir. arkından veya eğitmen verilemiyeceğini miştir. GEDOMA VUT VOT AMAD DN G4 G Mufassal Notlu kanunlar Birinci ild Kanunu Medeni Bu kitabta her maddenin altı - na kanunu medeni ile borçlar ka- nununda ve ticaret kanunlarında bu madde ile alâkalı maddelerin numaraları ve hülâsaları yazıl - mıştır. Hukukla ilgili herkese tav- $iye ederiz. Tayyare Cemiyeti ku rultayı bugün kamutay kurağında toplanıyor Tayyare Cemiyeti altıncı küurultayının kamutay kurağında toplanması kararlaştırılmıştır. Üyelerin ve delegelerin bugün saat 14 te kamutayda hazır bu- hunmaları rica olunur.