24 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

24 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

BAYIRA £ Dül işleri. Kılavuz için dersler Mahalli tahaffuz — Korunak Melce — Barmak Mevâ —— Sığınak Ovada hiçbir. korunak bulamıyan düşman, karşı sırtlara doğru kaçtı. Evsiz ve barınaksızları koruyunuz, Kimsesizlerin sığınağı devlettir. Hudut — 1 Sınır (frontiğre) 2 - Buç (limite) Mahdut — 1 - Sınırlı, çevrilmiş 2- buçlu, buçlanmış 3- sa- yılı, $- dar 'Tahdit etmek -« 1 - Sınırlamak 2 - buçlamak Kaçakçılık, en fazla, güney sınırlarımızda olu- vor. Sıkıntıya katlanmanın da bir. bucu vardır. Onun kadar zengin olanlar, her yerde sayılı'dır. Bağınazlık, bilgisizlikten ve darkatfalılıktan gelir. Bu misallerde geçen yeni kelimeler: Güney — Cenub Bağınazlık — Taassub Bağınaz -« Mutaassıb Kuzey -- Şimal Batı — Garb Doğu — Şark Güney Amerika'sında kargaşa bitmez —- “Amerikayi cenu- bide anarşi bitmez. Derviş Vahdeti kaytak ve Kaytak -- Mürteci Kaytaklık —« İrtica bağınaz softanın biriydi, ** Mahküm etmek —- Kasamak Mahküm — 1 - Kasanık, 2- Kölemen Mahkümiyet — 1 - Kasınlık, 2 - kölemenlik Geçen ay Büyükdere kıyasım işliyen üç suçlu, on beş yıla kasanmıştır. Böyle adamlar hiç bir zeman genlik yüzü görmemeğe kasanık'tırlar. Biz hiç bir zeman Saltanat bu halkı ge idi. Sizin bu suçunuz, ağır bir bilir. Misallerde geçen yeni kelimeler: Kıya — Cinayet Genlik — Refah Mahrum olmak — Yoksunmak Mahrum etmek — Yoksundurmak Mahrum —- Yoksun Mahrumiyet —- Yoksunluk Kaç ay var ki sizi görmekten yo ksunuz, Sizden yoksunluk, bize ağır gelir. Dulları ve öksüzleri hiç bir zaman yardımınızdan y o k- sundurmayınız. Zavallı adam, sekiz yıldanberi yoksunluk V|çekiyor, .. Mahrem — Özdeş, içli dışlı, gizli Mahremi esrar -- Gizdeş Mahremiyet -« Özdeşlik, içli dışlılık, gizlilik Hayır, buadam hiçbir zaman benim özdeşim ol- muş değildir. Onunla yedi yıl içli dışlı yaşadık: ne ahlâkta bir adam olduğunu herkesten eyi ben bilirim, Şifrelerin gizliliğine dikkat etmek, bütün işyar- ların başlıca ödevlerindendir. Bir dost,eyibir gizdeş olmalıdır. Böyle adamlarla gizdeşlik etmenin sonu budur, Bu misallerdeki yeni kelimeler: İşyar — Mermur Tödev — Vazife kölemen bir ulus olmadık. kölemenliğe | götüren bir yönet« kasanıklığı gerektire- mından, Habeşistan doğru bir araştırmadan sonra, buna zorlan- madıkça, İtalya'nın istediği şeyle- rin hiç birini yerine getirmeği ka- bul etmemektedir. Habeş andıçı, İtalya hüküme- tinin 19 - 1 - 935 tarihli konsey ka- rarına karşın olarak yarğıçlık usu- lünden kaçmağa çalıştığını, ken- di arzusiyle ayırdığı notür bölge - ain, her kavgalı yerde süreksiz ba- tış statükosunu sağladığını yaz - makta ve son olarak, büyük dev - letlerin İtalyan — Habeş saavşı - pan önüne geçecekleri umudunu bildirmektedir. B. Musolini aracılık istemiyor Cenevre, 23 (A.A.) — Bay Mu- solini İtalyan - Habeş uymazlığın- da araçlık önergelerini reddetmiş- tir. Yeni fındık ürünü Trabzon, 23 (A.A.) — Dün bor- sada 935 fındık ürünü üzerinde a- livre satışlar olmuştur. Ağustos teslimi içfindik, fob Trabzon, 50 den 5000 kilo, ve eylüâl teslimi 42 küruştan 10 bin kilo satılmıştır. Bu fiatlar üretmenleri sevindir- miştir. 934 malı içfindik 62 kuruştan satılmıştır. Stok mal kalmamış gibidir. On gündenberi fındık böl- gesi kalın ve sürel bir sis altında- dır. Ön gün içinde yalnız üç sa- at güneş çıkmışsa da yeniden sis ortalığı kaplamıştır. Sisin fındık üzerine zarar vereceğinden korku- luyor. İstanbul'da elektrik ucuzladı İstanbul, 23 — Bayındırlık Ba- kanlığı yeni tarifeyi yeritmeğe başladığı için burada elektriğin kilovatr 14.75 kuruşa düşmüştür. ükür, IÇDUYUKLA Maksim Gorki uçağı için Maksim Gorki uçağının kay- bından dolayı Başbakan İsmet İnönü'nün gönderdiği başsağı tel- grafma komiserler kurulu başka - ni Bay Molotof aşağıdaki karşılığı vermiştir: * Telgrafınızdan derin bir su- rette duygulanarak Sovyetler Bir- Hğinin uğradığı acıklı kayıb dola. yısiyle dostça gösterilen sempati duygusundan odlayı — Savyetler Birliği hükümetinin içten teşek - kürlerini kabul etmenizi rica ede- rim.,, Molotof Çocuk Esirgeme Kuru - muna armağganlar Sümer Bank Genel Direktörü- nün Bayanı 12 parça eşya, Akaretler caddesi No. 3 te otu- ran Bayan Mişel de kurumumuza bir kuzu armağan etmişlerdir. Bu hayır seven bayanlara Genel Mer- kezimiz teşekkürlerini sunar. . Bugünkü sayımızda ge- çen kılavuz kelimeleri Asığlanma — Ayrışık « Mubhalif Aytar & Muhabir Barışçıl « Sulhperver İstifade etme Başşehir — Payitaly Birge — Müşterek Bitki « Nebat Bölge « Miıntaka Bölgesel — Mıntakavi Çabalama — Gayret Çıkat — İhracat Danışma — İstişarı Dayanışma — Tesanild Deneştirmek * Mukayese etmek Durum — Vaziyet Endüstri & Sanayi Eşitlik — Müsavat Genel kurül — Heyeti umumiye Gereç —-Malzeme Girgi — Teşebbüs Göret & Ziyaret Gösteri m Tezahür Gündem — Ruzname Güven —« İtimad İlgili & Alâkadar İncelemek — Tetkikat Kanat — Cenah Kayıp * Zayi Karamsar — Bedbin Konu — Mevzu Konut — İkametgâh Ödev — Vazife Ölçet — Mikyas Önerge — Teklit Öneylemek — Tercih ermek Önemli — Ehemmiyetli Örgemek - ser) Teşkilatlamak (organi- Örtünç * Müpben Özel — Hususi Pozitif « Müsbet Saldırışmama * Ademi tecavüz Saldırgan — Mütecavi Tanım — Tarif Tecimel — Ticarl Tecim — Ticaret Tevilemek — Tensik etmek Tören * Merasim Tüzük — Nizamname Uçak — Tayyare Ürün — Mahsul Yankı * Akis( Echo) Yanı — Şikâyet Yetke — Salâhiyet Yoğaltım — İstihlâk Yora — Tefsir KAMUTAYDA (Başı 1 inct sayıfada) nı söylemiş ve bazı finans kanun- larının yanlış yeritilmesi hakkın - da Refik İnce'nin ileri sürdüğü örneklere cevab vermiştir. Finans Bakanı, B. Refik İnce- nin saydığı bu örneklerin yanlış anlaşılmış olduğunu — söyliyerek meselenin iç yüzünün bunun tam aksi olduğunu ve bunlar hak - kındaki bir takım kanunların Ka. mutaya verildiğini ilâve etmiştir. Büdce —Komisyonu başkanı Mustafa Şeref Özkan da Finans Bakanlığının her bakımdan yük- sek bir derecede bulunduğunu ve bunun daha yüksek bir düzeye vardırılması için yeni kanunu gözden geçirilmek üzere olduğunu söylemiş ve büdce ko - misyonunun, hükümet tarafından ileri sürülmemiş olduğu halde, Fi- nans Bakanlığı büdeesine örgüt için 500 bin lira ayırmış oldu - ğunu söylemiştir. Bu görüşmelerden sonra Finans büdcesinin ayrıçlarına geçilerek; bu Bakanlığın saypaları karşılığı olarak 13 milyon 799 bin 114, genel borçlar için 46 milyon 492 bin 563, tapu ve kadastro için bir milyon 134 bin 770, Gümrük ve tekitler Bakanlığı için 4 milyon 947 bin 659, İç Bakanlığı için 4 milyon 316 bin 744, Basın genel direktörlüğü için 111 bin 398, Gü- venlik işleri için 4 milyon 112 bin 003, Jandarma genel komutanlığı için 9 milyon 289 bin 752, Dış Ba- kanlığı için 3 milyon 220 bin 480 lira kabul edilmiştir. Kamutay cumartesi günü top - lanacaktır. bir örgüt DÜZELTME Finans Bakanı B. Fuad Ağra- lı'nın dün Kamutayda yeni büd- ce hakkındaki izahlarının araçlı vergilerin gelirlerini kıyaslayan kısmında bir rakam yanlışı olmuş- tur, Bu yanlışın bulunduğu cümle- yi düezlterek yeniden aşağıya ko- yuyoruz. *“Vasıtalı vergilerin inhisarlar ve fevkalâdeler de dahil olduğu halde 932 senesinde 11 aylık mik- darı 98 milyon 483 bin, 933 sene- sindeki 11 aylık mikdarı 98 mil. yon 339 bin, 934 senesinde ise 117 milyon 715 bin Hradır. Halkevindeki konser Halkevinin güezli sanatlar ko: lu tarafından Ankara Halkevinde dün gece verilen konser çok güzel olmuştur. Piyanoda Bay Sadri Özozanın yetiştirdiği Bay Sefa Tangörün güzel ve parlak çalışı, bize bu genc artistin pek yakın bir gele- cekte büyük umut vermekte oldu- ğunü göstermiştir. Değerli viclo- nist Bay Enver kemandaki gün- den güne artan üstatlığı bize he- yecanlı dakikalar yaşatmıştır. Üs- tat Bay Sadrinin akampanymanı bu konsere büsbütün ayrı bir gü- zellik vermiştir. Yakalanan kaçakçlar Geçen bir hafta içinde muha- faza kurumu tarafından bir ölü, bir yaralı 31 kaçakçı ile 650 kilo gümrük kaçağı, iki tüfek, 46 fi- şek, 29 kaçakçı hayvanı ile, 221 baş koyun, keçi ele geçmiştir. ) DAĞINIK DUVkk» Baldvinin söylevi Fransa- da nasıl karşılandı s4 Berlin, 23 (ALA) — ÂAlman haber alma bürosuna Paristen bildiriliyor Bay Baldvinin avam kamarasındaki dünkü söylevi Pariste pek iyi karşılan- mamıştır. 'Tan gazetesi, İngilterenin hava Hilo- sunu arstulusal ödevleri ve doğruya İngiltereye karşı olan gidişinâ Bgöz önünde tutarak pekiştirmeye ka * Tar vermiş olduğunu yazdıktan sonra diyor ki: “ Baldvin, Bay Hitlerin söyleryinin büyük bir önemi olduğunu ve bu söy » levin ingiliz hükümeti tarafından özen ile incelendiğini söylemiştir. Bu eöz- ler, bu göylevin Laondrada güven verici olarak anlaşıldığı demek değildir. Bu söylev ingilizleri — hava kuvvetlerinin berkitilmesinden — vazgeçirmek için bir Bebeb olmıyacaktır.., Jurnal dö Deba gazetesi, Bay Baldı vinin Bay Hitlerin söylevindeki bütiln meselelere dokunmuıyarak — yalnız havs silahlanması hakkındaki kısmından bah. setmiş olmasından dolayı hoşnud görün. mektedir. B. Baldvin'in diyevi ve Almanya Berlin, 23 (A.A.) — B. Bald « vin'in Avam Kamarasındaki diye- vi büyük bir sevinçle karşılan « Maştır. Fölkişer Beobahter, diyor kit « Avam Kamarası B. Hitler'in söylevinin etkisi altındadır. İlk resmiğ tepki, ilerdeki konuşmalar için umutlanmıya elverişlidir. Lord Londonderri'nin söyleri alman çevenlerince daha az hoş « nudluğa değer görülmektedir. İn- giltere'nin Almanya'ya karsı asağı derecede kalamryacağı hakkında-« ki sözler dolayısiyle B. Hitler'in yalnız eşitlik istemiş olduğu söy « lenmektedir. Gazeteler, B. Hitler'in plânı , nın iyiliklerinden bahsetmekte « dirler. Yeni süel kanun, 1814 - tarihli Seharnnerst kanununa benzetil « mektedir. Fölkişer Beobahter, diyor kit ” Ukusal alman topluluğundan süel topluluk doğmuştur.., Macar - yugoslav anlaşmazlığı Cenevre, 23 (A.A.) — Marsil ya yagıncıyla ilgili macar - yugos. lav anlaşmazlığı kotarılmıştır. B. Eden, yakında raporunu kanseye verecektir. Türk - ingiliz tecimi için bir soru Londra, 23 (A.A.) — Avam kamarasında bir saylav, tecim ba- kanı Bay Rancimandan, Türkiye ile klering görüşmelerinin şimdikt durumunu, çok vakit gecmiş olma: sına ve bir anlaşmaya erişmekteki zorluğa göre, türk incirleri üzeri- ne vergi konulmasındaki faydayı araştırıp araşlırmıyacağını sor « muştur. Bay Ranciman Türkiye hükü . metiyle görüşmelere tekrar baş - lanmış olduğunu ve bu şartlar içine de bugün için saylavın ileri sür« düğü mukabelebilmisilin yapıla * mıyacağını bildirmiştir. Sovyet aytarları Rayştağa alınmadılar mı? Berlin, 23 (A.A.) — Sovyet ay» tarlarının Rayiştağ'a kabul edil- medikleri hakkındaki haber, yar- lanlanmaktadır. Yalnız, bir rus gazetecisinin pasosu reddedilmiş- tir. Ankara Birası Hakikiğ Bira Zevkini Verir