25 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

25 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

1935 CUMARTESİ Gi . AEER A MÜRR AA İL İTALYA ELESİ HABEŞ Bir uzlaşma formülü bulunacak mı? Lenevre, 24 (ALA.) — Raoma ve Adisababa bükümetlerine bir uzlaşma formülü verilmiştir. B. Laval'in İngiliz, İtalyan ve Ha- beş delgelerile yaptığı konuşma - lar sonunda İtalya ile Habaşistan arasında bir anlaşma elde edile- ceği umulmaktadır. İtalyan - habeş meselesi ve ingiliz basını ira, 24 (A.A.) — İtalyan - habeş aşmazlığından bahseden Niyuz Kronikl ve Deyli Herald gazeteleri bir savaş çıkarmak teh- likesini gösteren bu anlaşmazlık ile uluslar sosyetesi kurulunun uğraşması lâzımgeldiğini yazıyor- lar, Times garetesi, başyazısında diyor ki: “İtalyan gazeteleri -İngiltere- nin Habeşistana silah verilmesi- nden tarafa olduğunu yazmakta- dırlar. Stanhope bunun doğru ol- madığını bildirdi, Bu diyev, italyan gazeteleri- ni yatıştıracak yernde, tam tersi o- larak, daha bir takım şeyler uy- durup yazmaya körükledi.,, Deyli Meyl gazetesi, italyan somalisindeki aytarından aldığı bir haberde general Grazyani'nin italyan kuvetlerinin eksiklerini tamamlamaya uğraştığını yaz- maktadır. İtalyanın savaşa henüz iyice hazır bulunmadığı görülü yor. İtalyan somalisine yığın yı- &n yiyecek ve savaş gereçleri gel- mektedir. Lo İtalyanın harba girmesi- nin yıldönümü Roma, 24 (A.A.) — İltalyan: harba girdiği 24 mayısın yıl döuî nümü dolayısile yapılacak büyük gösteriler, — bütün İtalyan radyo postaları ve bir çok yabancı is -. tasyonlar tarafından yayılacak - tur. —-. .— Hicaz dış bakanı Bay Musolini ile görüştü Roema, 24 (A.A.) — B. Muso- Hnt, Hicaz dış bakanı Fuad Ham- za ile iki saat kadar görüşmüş - tür. Eritrenin karşısında bulu- nan Arab hükümetile — İtalanın çok iyi geçinmek istediği anlaşı- lıyor. Hicaz veliahti, kıral tarafından kabul olunmuş ve askerlerin ma- nevrasında hazır bulunmuştur. ŞARDAN LA KDNU RRCRE D MA AA T GAS S GEETONUDONART . 1 SKM İNGİLTERE'DE: Kıral Bay Makdonaldı kabul etti Londra, 24 (A.A.) —Kıral, bu sabah tekrar başbakan B. Mak- donaldı kabul ederek kendisile uzun boylu görüşmüştür. Son i- ki gün içinde kıral, başbakanla yedi kerrre görüsmüştür. İngilterenin hava programı Londra, 24 (A.A.) — İngiliz hava bakanı Londonderry, radyo- da yeni hava programını anlata- rak, bu programın Hitler'in söy- levine bir karşılik olarak anlaşıl- mamasını ve ingiliz sıyasasında herhangi bir değişikliğe de bir beldek olamıyacağını söylemiş ve “bu program, 1923 de kararlaştırı lan savga sıyasasınıa yeritilmesi. nden başka bir şey değildir,, de- miştir. Deyli Meyl gazetesi, İngiltere- nin hava paktı hakkındaki görü- şünü Hitler'e bildireceğini ve Al- manya İngiltere ile uyuşursa Lo- karno devletleri arasında bir kon- ferans toplanacağını yazıyor. Gene bu gaezte, ingiliz bakan- lariyle dominyon oruntakları ara- sında yeni bir projenin görüşül- düğünü haber veriyor. Bu projeye göre, dominyon oruntaklarının da katılacağı süel bir kurul yapılacak ve bu kurul kararlaştırılacak za- manlarda Londrada toplanacak ulusal savga ve dış sıyasa mesele- lerini inceliyecektir. Deyli Ekspres bu projenin ka- bul olunduğunu ve Hitlerin söyle- vinin ingiliz bakanları Üüzerinde iyi bir etki brraktığını yazmakta- dir. B. Hitlerin söylevi İngilterede inceleniyor Londra, 24 (A.A.) — Times gazetesinin parlamento aytarma göre ingiliz bakanları dominyon- lar oruntaklariyle B. Hitlerin söy- levini incelemişlerdir. Bu söylev- deki bazı moktaların aydınlanması lâzımgeldiği — görülmüştür. Bu izahlar istemesinin İngilterenin Berlin elçisinden istemesi ileri sürülmüş ve ingiliz bakanlariyle dominyon oruntakları arasında yeniden bir konferans yapılması kararlaşmıştır. Yeni bir barış konferansı Londra, 24 (A.A.) — Burada dolaşan haberlere göre, İngilte- re yeni bir barış andlaşmasını gö- rüşmek üzere genel bir konfe- ransın toplanmasını istemektedir. S . $ £ ULUS N ya LT d İdi Fransada yönetse! değişiklikler Paris, 24 (A.A.) — Hükümetin yalnız bütçeyi denkleştirmek içi. aynı zamanda yönetsel ve  sıyasıl yeğritimler yapmak için meclisten geniş bir yetge is- tiyeceği parlamento çevenlerinde söylenmektedir. Frarısız parasımnın durumu Paris, 24 (A.A.) — Finans Ba- kanı, arsıulusal tutum kurultayı- nn son toplanlısındaki söylevin - de otuz kadar memlekette banka- lara yatırılmış paranın 400 milyar frangı bulduğunu ve bu tutumun korunması için çok sıkı bir bütçe denkliği gerektiğini söylemiştir. Paris, 24 A.A.) — Fransa ban- kasmın, iskontolu yüzde iki bu- çuğu, yüzde üçe çıkarması, fran- sız parasına karşı bazı speküla - törlerin girişmiş olduğu manevra- Jarı suya düşürmek içindir. Hü- kümet, altın esasını her ne olursa olsun koruyacaktır. Fransız pa- rasının altın karşılığı yüzde sek- sen nisbetindedir. ——— Bir konferans mı yapılacak Londra, 24 (A. A.) — İngiliz kamoyuna göre, Hitlerin söylevi en kısa bir zamanda bütün ilgili devletlerin girebileceği bir kon- feransta görüşülmelidir. Hangi meselelerin kotarılıp kotarılamı- yacağını anlamak için, bu en eyi bir yoldur. Bu konferansın bir Holanda şehrinde toplanması dü- şünülüyor. İngiltere Berlinden ilk önce “hak beraberliği,, ve “de- ğer beraberliği,, sözlerinin aydın- latılmasını istiyecek ve barış and- laşmasının hangi maddelerinin uzlaşma yoluyla değiştirilmesini istediğini soracaktır. Silah tecimi meselesi Londra, 24 (A-A.) — Silâh te- cimi hakkında hükümet komis - yonunca yapılmakta olan araştır- malar sırasında İngiliz barış ko - mitesi başkanı Profesör Forester bir çok İngigliz bakanlarının elin- de silâh endüstri aksiyonları bu- lunduğunu söylemiş ve resmiğ i$ tatistiklere göre, İç bakanı B. Git. moor'un 3066 ve sömürgeler yö- netgeni Sir Filip'in 25 aksiyonu olduğunu bildirmiştir. Sir Filip, şimdi elinde üç önem- siz aksiyon kaldığı cevabını ver- miştir. DAĞINIK DUYUKLARı General Metaksas ve rejim Selânik, 24 (AA.) — Kıralcı General Metaksas, söylediği se - hükümeti rejim çim söylevinde, urumundan dola- meselesindeki yt tenkid etmi Yunanistan seçimi Azina, 24 (AA.) — Ayrışık partiler bir bildiriğ çıkararak hal- kı saylav seçimine girmeye çağır- * mışlardır. Yeni bir uçak rekoru Berlin, 24 (A.A.) — Üç mo- törlü bir Yunkers Alman uçağı 1000 kilometreye yaklaşan Pa- ris — Berlin yolunu üç saatte a- larak yeni bir rekor yapmıştır. / Leh - alman dostluğu Varşova, 24 (A.A.) — Ekspres Paranni gazetesi, Bay Hitlerin söylevinden bahsederek diyor ki: “Söylev, bir baysallık beldeği. dir. Bay Hitler, Lehistandan bah- sderken Leh — Alman andlaşmia- sının ÂAvrupa barışı için değerli bir yardım olacağını haklı olarak söy- lemiştir. — Almanya, bu andlaş - mayı körü körüne yapmış değil - dir. Bu andlaşma, Leh — Alman uluslarını birbirine yaklaştırmak- tadır. Bay Hitler son söylevile bunu bütün dünyaya nalatmıştır.,, Bu gazete Çek seçiminden bah- sederek diyor ki: “Dış bakanı Bay Benes bu se - çimde büyük bir bozguna uğra- mış ve sıyasası seçmenler tarafın- dan onanmamış ve kendisine kar- şt-olanlar seçimde bapansldar ken: zanmışlardır. Bu sonuç, Çek hü- kümetini, Çek olmayanlara karşı yükenlerini tutmadığını hatırlat- maktadır.,, Çin Uluslar Sosyetesinde süel üyelik istiyor Şanghay, 24 (A.A.) — Çin hü- kümeti, Çinin de uluslar süsye- tesi kuruluna sürel üye olarak ka- bulünü istemesini Londra elçisine bildirmiştir. Normandinin hizmete girme töreni Havre, 24 (A.A.) — 'Norman- di,, transatlantiğinin hizmete gir- mesi ve Havre limanmım yeni kı- sımlarmın açılması dolayısile bü- yük şenlikler yapılmış ve Cumur SAYIFA 5 SON DUYUKLAR AZARLE SGUL YA VOZMAEDEZ C GAS EANEGA U BİRLEŞİK DEVLETLER'DE: Amerikada işçi mitingleri 24 (A.A.) — Sindi- Nevyork bugün bayır kalı 250 bin dırlık işlerinde dan kararlaştırılan kâcyı Bir Hrobuşla tül caklardar. »Üşçilek 'a rin de sindika gündelikleri dere- cesinde olmasını istemektedir. Amerikada işçi meselesi Nevyork, 24 (ALA.) — İş fe- derasyonu başkanı B. Green, el- Hi bin işçinin önünde verdiği söy- levde, kongre, ulusal kalkınma o- fisini iki yıl daha uzatmaya ve patronlar sindikasını yasak eden Vagner dilergesini redderderse genel grev yapılacağını bildir « miştir. Eski savaşçrlara verilecek bono Vaşington, 24 (A.A.) — Sena Cumur Başkanının vetosu üzeri - no eski savaşçılar bonolarının ye- niden iki milyar iki yüz milyon dolar çıkarılarak hemen verilme- si hakkmdaki önergeyi redded - miştir. B. Ruzvelt finans sıyasa- sımı gene elinde tutuyor demek - tr. ——— ——— Başkanile elçiler törende hazır buulunmuştur. Cumur Başkanı, söylevinde, li- manda yapılacak olan yeni işler için bir kaç yüz milyon frank gi- deceğini ve Normandi gibi büyük gemilerin tezelden yüklenmesi va boşaltılması için 600 metre uzun. luğunda, 120 metre genişliğinde bir transatlantik garı yapılacağı- nı, bu gar'da 80 metre yükseklik- te bir yeni kule bulunacağını söy- lemiştir. Arnavutluk azınlık okulları Cenevre, 24 (ALA.) — Arna- vutluktaki azınlıklar okulları me- selesi uluslar süsyetesi konseyinin eylâl toplantısına bırakılmıştır. » Tuna Caddesinde No *$ Ş — Mükemmel bir ev. Mobilye- D li veya mobilyesiz. Bir sene ve- D ya dahauzun müddetle kira D lıktır. Yukarıki adrese müra y caat. —LM—M—MT—————— masın ki onun en kötü talbelerinden biri FEVS'un romanı Tefril 81 San Michele'nin kitabı Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR Yazanı Aksel MUNT Omuzlarıma çıkmış “ne olur, sağlam du- n durün,, diye tekrarlıyordu. Son- re hız alarak, başlarımızın üze- rinde yükselen köprüye yetişti. İğri duva-» ra elleriyle yapışmış olduğu halde, yarığın dışına doğru, basamak basamak, kendine bir yol açtıktan sonra beni halatla çekti. O za- mana kadar baygınlığı geçmemiş olan öte- ki kılavuzu da zorla yukarı çıkardık. Çığ, bilinen hareket noktalarmı silip süpürmüş- tü, taze kar altında gizli duran herhangi bir yarığa yuvarlanmamıza engel olabilecek bir tek ucu sivri bastonumuz vardı. Buvason'un dediğime bakılırsa, dağdaki sığınağa varabil- miş olmamız yarıktan kurtulmuş olmaktan çok daha büyük bir tansı idi. Sığınak, kar- lşrın altında kaybolmuş gibi idi; içine gire- bilmek için dammr delmek zorunda kalürk. Hepimiz, upuzun, yere uzandık. Kalm fotin- Terimi bıçağıyla kesip çıkaran Buvason, dan- muş ayaklarımı karla ovarken ben de küçük lambanın içindeki kötü yağı, son damlası- na kadar, içtim. Şamoni'den kalkan %':ınlım takımı, ölülerimizi çığın geçmiş olduğu yol- lar üzerinde, bütün gün, boş yere nrad_ıkmn sonra, bizleri sığınağın içinde, derifı bir üye kuya dalmış buldu. Ertesi gün beni, Cenev- reye kadar, bir saman arabası içinde Vgatun- dükten sonra, gece kalkan eksprese koyup Paris'e yolladılar. Daha ertesi sabah, Hotel Diyö hastaha- nesine, sallana sallana girdiğim zaman, pro- fesör Tiyyo, iki operasyon arasında, elleri. ni yıkamakta idi. Bacaklarımın sarılı oldu- ğu bezleri çıkarınca prof:sğr d_e, ben de şa- şırdık kaldık: bacaklarım simsiyahtılar. Profesör bağırdı: — “Bu halde nerelerden geliyorsun, böyle?,, Eyi mavi gözleriyle acıyarak bana bak- masıtdan çok utandım. Kedisine, İsviçre'de biraz dinlendiğimi, küçük bir dağ kazasına uğradığımı ve böyle bir şey herkesin başına gelebileceğini söyledim. Doktorun yardımcılarından biri, cebin- den bir Figaro gaeztesi çıkarıp “İste ta ken- dişi,, diyerek, iki kılavuzu ile birlikte bir çığ altında kalmış olan bir yabancının nasıl kur- tarıldığını anlatan parçayı yüksek sesle o- kumağa başladı. * — “Olur şey değil! olur şey değil! yaptı- &ı işlere bakın şu isveçlinin! Senin burada işin ne? Haydi buradanı doğruca Sentan tı- maranesine git. Ve sonra, başımım tepesindeki kocaman yarığa parmağını uzatarak ilave etti: — “Bakın, şimdi size bir lapon ayısının kafa tasını göstereceğim. Öyle korkunç çar- pışma ki bir fili bayıltabilirdi. Halbuki ka- fa tasında küçücük bir kırıklık olmadıktan başka beyin de hiç zedelenmemiş, Şamoni'- ye kadar gidecek ne vardı? Notrdam kilisesi- nia bir kulesine çıkıp oradan kendini kal- dırımlara atamaz mıydın, Başının Üzerine düştükten sonra hiç korkun olmasın!,, Profesörün benimle böyle alay etmesi her vakit hoşuma giderdi. Bu, beni sevmek- te olduğunu gösteren bir beldekti. Ben he- men evime dönmek istiyordum. Profesör ise, iki gün kadar, hastanenin bir odasında kal- mamı daha doğru buluyordu. Şüphe olun- idim, Ancak bana, ayaklarımı kesmek iste diğini anlayabileceğim kadar cerrahlık öğ: retmişti. Beş gün sıra ile ve her gün üç ke- re odama gelip ayaklarıma baktı; altıncı gün, Vilye caddesindeki evimde, kanapeme uzanmış, her türlü tehlikeyi anlamıştım. Böyle ise de ceza sert oldu, altı hafta, ol- duğum yerde yattım. Sinirlerim öyle bozul- du ki vakit geçirmek için bir kitab yazdım. Sakın onu burada tekrarlıyacağımı sanma- yın; çoktan tükendi. Sonra, bir ay kadar. iki elime iki baston alarak, zıplaya hoplaya gezindim. Daha son- — ra her şey yolunda gitti. ON SEKİZİNCİ BÖLÜM Uykusuzluk Ben ve Norstrom, Rejans kahvesindeki her günkü masamızın önüne oturmuş, baş- başa, akşam yemeğimizi yiyorduk. Sesleri- miz çıkmıyordu. Ev sahibine, ertesi gün, 3000 frank vermek zorunda olan Norstrom, sessiz ve düşünceli, bu parayı bulma çarele- rini arryor, ben de, iki gece, üst üste uyuya- mamiış olduğum için, onun k sakin du- ruyordum, (Sonu var)