30 Mayıs 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Mayıs 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün Sahife — Bugün Sahife Sene 17 — No, 5966 — a, Fiatı her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 230 Mayıs 1935 Telsfon; 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 Matbaa) - Köylünün yüzü gülecek İmkân elverdiği nisbette hayatı ucuzlatmak, bunun için de bazı Vergileri indirmek fikrinde olan hükümet, bu kararını yerine ge- tirmeğe başladı, İlk önce havayici Zâruriye denilen yaşatıklardan işe başladı. Tuz fiyatının altı ku- rüştan üç kuruşa indirilmesi bu bâyırlı hareketin başı olacaktır. Değerini hiç bir zaman aklımı- | zâ getirmediğimiz tuz, şehirli için bir rnesele değildir. Parmak ucuy- la yemeklere attığımız bu nesne nin yoksulluğunu birli, hayat pahalılığının azalması arasın. da nasıl bir ilişik olduğunu güç anlar, çekmeyen şe tuz fiyatının indirilmesile Fakat tuz, Anadolu köylüsünün, yolsuzluğunu en acı hissettiği bâsindir. Orta Anadoluda, tuzlu toprakları kaynatarak, kazanın üstünde biriken beyazımsı köpük" lü tabakayı bir bir özenle sıyırıp tuz diye zümüzle gördük, toplayan köylüleri gö“ Köylü, sade kendisi için değil, asıl hayvanları için tuz alamıyor- du. Tuz yiyemiyen hayvanlar cılız kalıyor, üremiyor, etleri bozulu- Yor, derileri tüyleri gitgide değe- rini kaybediyordu. Bu tuzu bol memlekette köylü tuz satın ala- madığı için derilerimizin artık Avrupa ve Amerika piyasaların- da beğenilmemeye başladığını söylersek, sofralarımızdaki O tuz- luklarda bizi bir an oyalamıyan bu nesnenin memleket ekonomisi için ne lüzumlu olduğu anlaşılır. Bunun içindir ki, hükümet, büt- çe gelirinde üç milyon lira kadar bir eksik olacağına bakmadan tuz fiyatını yarı yarıya indirdi ve bu karar, Anadolunun hakiki ihti- Yaçlarını bilenleri, en büyük bir derdimizin çaresi bulunmuş gibi sevindirdi. Bu güzel kararı, önümüzdeki bir iki sene içinde daha başkalari da kovalayacak, az zaman sonra şekerin de fiyatı, en uzak köyle rimizin bile şeker yemesini elde edecek kadar indirilecektir. Bunları yapabilmek için, her- şeyden önce, gideri gelirine uy gun, harcama kapıları sımsıki kapalı, tutumlu bir bütçe lâzımdı, İsmet İnömünün kararı, her yıl, milletten topladığı vergilerden artığını, böyece yavaş yavaş ve faydalı şekilde tekrar milletin ce- binde bırakmaktır. Tuz vergisinin indirilmesi, bu- Bun başlangıcıdır — N. S. Göring Bulgar kralını Almanyaya davet etmiş Kral Borisle M. Hitler yakında Koburgta görüşeceklermiş Almanya, Lehistan, Macaristan ve Bulgaris- tandan mürekkep bir blok kurmak istiyormuş Bulgar kralı Boris Sofya 29 (Hususi) — Buraya gelen Alhan Hava nazırı general Göringin Bulgar kralını, M. Hit ler namına Almanyaya çağırdığı haber alınmıştır. Kral Boris bu daveti kabul etmiştir, Yakın bir zamanda Almanyaya gidecektir. M. Hitlerin Bulgar kralile Ko- burg civarında görüşeceği anlaşıl- maktadır. Paris 29 (Hususi) — Bal ayını geçirmek için seyahat etmekte ol- duğu söylenen Prusya hava nazırı general Göringin seyahatinde bir takım maksatlar olduğu anlaşıl maktadır, Buraya gelen haberle re göre Almanya, kendisile bera- ber Lehistan, Macaristan ve Bul- garistandan mürekkep bir blok kur. mak istiyor. Seyahatin bununla alâkası olduğu anlaşılmaktadır. General Göring Peşteden ay- rılır ayrılmaz Macar başbakanı general Gomböşün bir söylev ve- rerek Macaristan için bir ordu ve (Devami 4 üncü sahifede), : Tayyare cemiyetinde dün bir toplantı yapıldı Kaza ve nahiyelerde yeni teşkilât yapılmasına karar verildi Dünkü toplantıda bulunanlar cemiyet merkezinden çıkarlarken Türk hava kurumu kongresin- de bulunmak üzere Ankaraya giden İstanbul merkezi direktörü bay İsmail Hakkı Başak Ankara- dan dönmüştür. Bay İsmail Hakki Başak dün kendisile görüşen bir | Ankara, Uluş gazetesinden bir kaç kroki; muharririmize hava (tehlikesine karşi Türk hava kurumuna yapi- lacak yardimin İstanbulda halki- mız tarafından derin bir memnu- niyetle benimsendiğini söylemiş “Devamı 4 üncü sahifede) 20113 (Klişe) Galatada bir bir cinayet Karaköyde iki lira için bir lr öldürüldü Katil, yetişen polisler tarafından elinde kanlı bıçağile yakalandı Sarhoş olan katil Ahmed başına Dün öğle üzeri Galatada, Kara köyün en kalabalık yeri olan eski Kredi Liyone bankası önün- de ve sokak ortasında iki lira yüzünden kanlı lenmiştir. Vakanın kurbanı, Galata $0- för ve hamalları arasında, ufak tefek olmasından ötürü, Pikoli lâ- kabile tanınmış şoför muavini | Rüşdüdür. Rüşdü henüz on de- kuz yaşlarındadır. Öldüren, Top- İ veci Hasan bunu duymuş ve der- hane rıhtımında hamallık eden Ahmeddir. Vaka şöyle olmuştu: Bir müddet evvel geceleri Ga- latada Hasanın kahvesinde ya- tan Rüşdü kahveciye iki lira borç- lanmıştır. Hasan $on günlerde kahvesini kapatmış ve evvelce yaninda çirak olarak bulunan ha- mal Ahmede birikmiş gündelik. lerine karşılık Pikoli bir cinayet ip | Rüşdüden | su dökülürken ve ayıldıktan sonra alacağı olan iki lirayı bırakmıştır. Ahmed birkaç defa bu para- yı Rüşdüden istemiş, fakat şim- dilik verecek vaziyette olmadığı cevabını almıştır. Pikoli dün şoför arkadaşlarına yanında bulunan bir lirayı göste- rerek bununla rakı içeceğini söy- lemiştir. Eski çırağının tık sik para is- temesinden çok canı sıkılan kah- hal Ahmede haber göndermiştir. (Devamı 4 cü sahifede) e ra sp mma İL: .. İki mühim eser Bugün çıkan YEDİGÜN'de büyük şâir Faruk Nafiz en püzel ve yeni şilrlerini neşretmeğe başladı. Kiymetli romancı Etem İzzet'in FOYA ismindeki en kuvvetli romanda bu sayıda başlıyor. Sürekli müsabakasında hediye kazanan 50 okuyucumuzun adlarını bildiriyoruz, okuyunuz ve: Sürekli müsabakamızın 2 nci serisine hazırlanınız!