16 Temmuz 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Temmuz 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Cüceler ve Devler memleketinde Gulliverin, seyahatleri Bütün dünya gı n en çok sevdiği kitap ürkçeye çeviren: Ercüment Ekrem Talu 4 renkli kapak içinde ciltli ve renkli b resimlerle #üslü Fiyeti: 75 kuruş AKŞAM NEŞRİYATI Çocuklara en değerli Coğrafyada ilk adım» Falk Sal Tarih öğreniyorum - Ahme Coj kıraatleri - Falk Sabri Duran. Ii resimli, renkli Kapai AKŞAM KEŞRİYATI SALI — 16 Temmuz 1935 m — Sene 17 — No, 6013 — İtalyan gazeteleri: “Habeşistanı yalnız bırakın,, diyorlar İtalyanın 25 ağustostan evvel harekete — > — Fiati her yerde 5 kuruş Telefon: 24240 (Idare) » 24249(Tahrir) » 24248 (Matbaa) « 20113 (Klişe) Iki milyonla hastane yapılmalıdır Istanbuldaki hasta yatak- larıihtiyacıkarşılıyamıyor Prof. N. Ömer “Iki milyonu hasta yatak- larını çoğaltmağa sarfetmelidir ,, diyor İstanbul saylavı profesör bay Neşet Ömer de elektrik ve tele 'başlıyacağı hakkında rivayetler var Paris 15 (Akşam: — Habeş işi- hin doğurdugu korkular devam «diyor, Bu meseleyi halletmek için henüz bir yol bulunamamıştır. Bir Aralık harbin önü alınacak gibi görünmüştü. Şimdi bu ümidler ye miden azalmıştır. Milletler cemiyeti konseyi bap- amı M. Litvinofun, Habeş mese lesini görüşmek üzere konseyi 25 Ağustosta toplanmağa çağırdığı hakkında dün bir rivayoz çıkmış- tır. Bu rivayet yanlıştır. Milletler cemiyeti konseyi esasen 25 ağus- tozta toplanacaktır. Habeş işin- den dolayı toplanmaya çağırılmış değildir, Konsey evvelki toplantısında hakem komisyonunun bir karar Vermesi için Habeş işinin görüşül- mesini 25 ağustosa bırakmıştı. Hakem komisyonu şimdiye kadar hiç bir karar verememiştir. Bunun için 25 ağustosta Habeş işini ko- nuşmak lâzım gelecektir. Fakat bunun ne şekilde olacağı belli de- ğildir. Bazı Paris gazeteleri İtalyanın 25 ağustostan evvel harekete baş- hyacağını söylüyorsa da buna pek ihtimal verilmiyor. Italya, Milletler cemiyetinden çekilmiyor Londra 15 — Daily Telegraph diplomasi yazıcısının doğru bir kaynaktan aldığı habere göre M. Musolini İtalyanın Milletler cemi- yetinden çekilmesi niyetinde de- ğildir. italya, ancak Cenevre pak- tını çiğnemekle itham edildiği tak» dirde Milletler cemiyetinden çeki. lecektir. İtalya, Miletler cemiyeti konse- yinde Habeşistan aleyhindeki şi- kâyetlerini ileri sürmek niyetinde dir, (Devamı 4 üncü sahifedel Senenin birgünü ağaç bayramı olacak Ormanları korumak ve orman yetiş- tirmek için esaslı tedbirler alınıyor Ziraat bakanlığı Almanyadan Ormancılık mütehassısları getirte- cektir. Mütehassıslar bir aya ka- dar Türkiyeye geleceklerdir. Zi- raat bakanlığı şimdiye kadar Profesör Bernhard tarafından ya- Pılan orman kanunu lâyihasını, gelecek mütehassıslara tetkik et- tirecektir, Diğer taraftan, Karadeniz ve lu ormanlarında bir fen heyeti, ormanlar hakkında aylardanberi araştırmalar yapmaktadır. Heyet Bolu ormanları hakkın aki araştırmalarını bitirmiştir. ütün bu araştırmalar bittikten sonra heyet Türkiye “ormanlari kkında umumi bir rapor daha ırlıyacaktır. | Gelecek müte- assıslar bu raporları da tetkik *deceklerdir. Ziraat bakanlığında yeniden takip edilecek ormancılık politika- sında Alman drmancılık müte- âssısların fikirlerinden istifade edilecektir. Bunlar müşavir sureti- ile çalışacaklardır. Ayni zaman- da da ziraat enstitülerinde, or man fakültesinde profesörlük ya» Pacaklardır. Ziraat bakanlığı bunlardan bap- ormancılık hakkında bazı Boluda zengin ormanlarımızdan biri ri tedbirler daha alacaktır. Her ta- rafta ağaç koruma, ağaç dikme için halkı teşvike çalışacaktır. Se- nenin bir gününde ağaç bayramı yapılacak, o gün Türkiyenin her tarafında ağaçlar dikilecektir, ilbaylar, şarbaylar, bütün ida- re memurları ağaç koruma işi için yapılacak propağanda işlerini ida- re edeceklerdir. Bir Habeş tayyarasi önünde Habeş nöbetçisi a e ay AKŞAM kupası Gazetemiz tarafından verilen ve üzerine birinci gelenin ismi yarılan kupa (Son maça aid resim ve yazılar dokuzuncu sahifemizdedir.) DÜŞÜNCELER —— — 1 Zavallı deniz! Deniz, sonsuzluğun; deniz, kuvvetin; deniz, temizliğin bayrağıdır. . Denizin sağlık üzerinde ne kadar do» kunaklı olduğunu yazan binlerce bilgi kitabı çıkmıştır. Denizi yüzünden geçinen yalı şehirleri cek kadar çokmu. Deniz, tabiatın en yaratıcı ve en ves rimli parçasıdır. sil Şu yukardan beri deniz için yazdıkla- rım, söylene söylene asınmağa bile baş- yine yazmaktan kendimi alamıyorum. Şehirde geniş, asfalt caddeler açmak, parklar yapmak, yolları sulamak, sokak- ların kaldırımlarını yenilemek daha ne bileyim, bütün bu gibi işler bir parça da olmıyan var kılmak demektir. Bu ba- kımdan da vakit ister, göç kuvvet ister, Büyük anıtlar bakımsızlıktan yıkılabilir, ormanlar tutuşabilir. Ancak dört bir kı. yısını denizin yıkadığı bir şehirde, deniz 6 büyük, o temiz varlık zavalklaştırılır. sa buna şaşmamak elden gelmez. Adlarını sayacak değilim; İstanbulun denize açılmış yirmi koyu, limanı varsa bunların arasında on sekizi ya lodosta kokar, ya bilmem hangi yel esince limon kabuğu, eski kundure, kedi ve köpek eşleriyle dolar, Denize karşı bir parça daha saygılı, olsak, onu bir parça daha az zavallı kılsak! Orhan Selim Avrupada, Amerikada sayıya gelmiye- fon sosyetelerinden geri alınacak paranın hasta yataklarının art- tırılmasından, hastane (yapılma. sından başka yere sarfedilmemesi fikrindedir. Kiymetli saylavımız «Akşama ın ortaya attığı fikrin İstanbul şehri, hattâ civarı için en büyük bir hizmet olacağından bahsederken : — Söyliyeceklerimi aynen ya- zınız., dedi. Şimdi saylavımız söylüyor, bei kelimeleri aynen yazıyorum: — İstanbuldaki hasta yataklari, İstanbul nüfusu ile mütenasib de- ğildir. Bundan başka hariçten de İstanbula birçok hasta gelir, Bu suretle yatak darlığı bir kat da- ha artar. elektrik ve tramvay sosyetelerinden geri alınacak iki milyon liraya yakın para ile İs tanbula hiç olmazsa şimdilik 1000 yatak ilâve edilirse ihtiya- cın bir kısmı karşılanmış olur. Gelelim hakiki ihtiyaca: Bunun temini için bu adede belki üç 'dört misli kadar bir ilâve yapmak icab eder, Biraz durduktan ve bir sigara yaktıktan sonra buraya kadar yazdıklarımı tekrar okuduk.. | — Yazınız, dedi, bilhassa ve- | rem hastaları üzerine nazarı dik- kati celbetmek istiyorum, Bu has- talar için İstanbulda ve civarın- daki yatakların adedi ancak 300 etrafındadır. Bunun da, yani ve rem hastası yataklarının da art- tırılması pek ziyade arzu edilir. Türkiye cumuriyetinin (o belli başlı yerlerde fenni ve mükemmel hastaneleri vardır, Fakat maal. esef bunların sayısı mahduddur. —ş.u arması e Istanbul saylavı profesör Neşet Ömer Halihazır tababetinin bütün icab. ları, ilmi, teknik vasıtalar bu mü- kemmel hastanelerde mevcuddur. İnsan ister ki bu nisbette mükem- mel hastanelerin adedi çoğalsın. — Hangi nevi hastaneye da- ha çok ihtiyacımız vardır? — Umumun sıhhatını korumak için devlet sari hastalıklarla mü- cadele teşkilâtı yapmıştır. Gerek sari hastalıklarla mücadele, ge rek şehirler hıfzıssihhası, nüfusu azaltmaktan vikaye içindir. ONü- fusumuzu çoğaltmak için bilhas- sa çocuk vefiyatı üzerinde nazarı dikkati celbederim. Çocuk vefis yalını azaltmak, mükemmel do- ğum evlerine malik olmakla mümkündür. İstanbulun ancak 100 yatağa yakın bir doğum evi vardır, Bu (Devamı 4 üncü sahifede) — Denizli ile Tavsat arasındaki posta nakliyatı develerle yapılıyormusl... — Ebettel... Bu sürat asrında da kaplumbağa ile yapılacak değil a!1,..