13 Eylül 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Eylül 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Küçük devletler Mliletler Cemiyeti kini istiyorlar Sene 17 — No, 6072 — Fiatı her yerde 5 kuruş paktının tatbi- CUMA — 13 Eylül 1935 Italyan gazeteleri Fransa ve Almanyaya: “ Artık Ingilterenin oyuncağı olmaktan kurtulalım,, diyorlar Italya Cebelüttariki kapatmağı düşünüyormuş Cebelüttarikte toplanan İngiliz donanması Cenevre 12 (Akşam) — İngi- liz Dış bakanı M. Hoarın nutkun- an sonra İngilterenin, İtalyaya $ı İcap ederse zecri tedbirler alinmasını isteyeceği anlaşılmak» tadır. Filhakika ingiliz Dış baka- Mi nutkunda baştan sonuna kadar illetler cemiyeti paktına riayet geri lüzumundan bahsetmiş- Bura mahafilinde söylendiğine 8öre İtalya harp ilân ederse İngil Milletler cemiyeti o paktınm 6 ıncı maddesinin tatbiki — yecektir. Bu maddenin ilk kısmi şudur: dan biri harbe baş vurur derhal Mil letler cemiyetinin bütün Szasına harpçu- yane bir harekette bulunmuş sayılır, Bu devletler harbe müracaat eden devletle bütün ticari ve mali münasebetleri he- men kesmeği, kendi tebnalarının bu devlet tebaasile münasebette bulunma: sıni yasak etmeği, harbe baş vuran dev- let tebansile Milletler cemiyeti Âzam ol- sun olmasın diğer bütün devletler te- baaları arasında mali, ticari münase- ie meydan birakmamağı taahhüd e- erler.» Maddenin ikinci kısminda icap Ahçı ve kolacı okulları yakında açılacak Burada altı aylık kurs şeklinde ders verilecektir İstanbul Ameli hayat okulu, İversite gibi yüksek ilim mü- Sseselerine giremiyen gençlerin thanelerde iş bulabilmeleri Mmaksadile açılmıştı. Fakat sonra okulun proğramın- ÜR bazı değişiklikler oldu ve bur Tası âdeta bir ticaret lisesi hali- Me getirildi. Bunun üzerine İs- bul vilâyeti, okulun tesisinde gayeyi kaybettiğini görerek ilk sınıflardan başlıyarak her se- -* bir sınıfın kapanması suretile Okulun kapatılmasını muvafık Bördü. Bu sene artık son sınıfa ke Geldiği için okulun himaye a itesi bir müddetten beri oku- tasfiyesi işile meşgul oluyor. Ür, iye sonunda elde on iki bin adar bir'para kalacaktır. ka Para ile vali ve belediye baş- şe bay Muhiddin Üstündağ ir için faydalı yeni bir teşeb- Se girişmek istiyor. uk senlerde belediyenin bir ahçı U açmak fikrinde olduğunu «. müştik. Haber aldığımıza gö- İ okulunun bu para ile tesisini mu- vafık görmüştür. Ütücü, kolacı yetiştiren bir mü- essese olmadığından ayni zaman- da kolacı ve ütücü yetiştirecek bir kurs ta açılacaktır. Bu iki kursun açılmasına ait bir program hazırlanması Akşam kiz sanat okulu müdürü bayan Ayşe ile Sanat okulları müdür. lerinden ve kültür müfettişlerinden bay Hilmi ile Ameli hayat okulu himaye komitesi âzasından mü- rekkep bir komisyona havale edil. miştir, Vilâyet, program üzerine ahçi ve kolacı okullarını hemen aça- caktır. Bunlar altı aylık bir kurs halinde açılacaklardır. Ahçı ve kolacı okullarının şu- bata kadar açılacağı sanılıyor. 20 ilKTEŞRİN - PAZAR Genel Nüfus Sayımı) Bütün ulusal kuvvetlerin | kaynağı nüfustur... | | yl Bİ | | İngiltere İtalyayı mali tehdid ediyor boykotla ederse müşterek silâhlı bir kuv- vet hazırlanabileceği ve paktta- ki taahhüdleri ihlâl eden âzanın cemiyetten çıkarılabileceği yazılı- dır. İngiliz gazeteleri M. Hoarın nutkunu tamamen tasvip ediyor- lar, İngilterenin Milletler cemiye- ti paktına riayeti temin için yar- dıma hazır olduğunu yazıyorlar, Fransız gazeteleri İngilterenin Avrupa işlerinde Milletler cemiye- ti paktına riayeti temin için bu de. (Devamı 4 üncü sahifedel | Balkan dış bakanları Cenevrede mühim konuşmalar oluyor | Sofya 12 (Akşam) — Cenevre- den telefonla. bura gazetelerine bildirildiğine göre, evvelki gün Bulgar dış bakanı Gospodin Kö. seivanof, Uluslar (o kurumunun ikinci toplantısından evvel ve son- | ra yeniden Balkan antantı dış bakanlarile görüşmüştür. Böylelikle bay Köseivanof, Ce- nevrede dış bakanımız B. Tevfik Rüştü Arasla ikinci defa olarak görüşmüş oluyor. Bulgar dış bakani, Arnavutluk dış bakanı Cafer Vila ile de ko- nuşmuştur. . . - Lindbergin oğlu yaşıyormuş! Londra 12 (Akşam) — New. | yorktan bildirildiğine göre Lind. | dergin oğlunu öldürmekle maz. | nun Hauptmanın davasına istinaf mahkemesinde tekrar başlanmiş- tır. Hauptmanın avukatları Lind. bergin oğlunun sağ olduğunu id- dia etmişler ve bir takım vesika» lar göstermişlerdir. Muhakeme heyecanlı bir şekil almıştır. Halk davayı merakla ta- İ ner dönmez, Cenevrede Balkan dış bakanları arasında konuş- malar oluyor Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Kral gelecek mi? Yunanistanda dahili buhran devam ediyor Son hadiseler nasıl başladı, M. Çaldaris neden durumunu değiştirdi Atina 11 (Hususi muhabirimiz- den) — Yunan baş bakanının Al- man kaplıcalarından dönüşü, çok- tan beri hazırlanan bir takım gü- rültülü hâdiselere sebebiyet verdi. Başta general Kondilis ve hava kuvvetleri o kumandanı general Repas olarak koyu kralcılar, baş- bakan M. Çaldarisin rejim me selesinde resmi bir bitaraflık mu- hafaza etmesini, kendi davala- rına muzır görüyorlar ve başba- kanın bu sözde bitaraflığını da atarak açıktan açığa kendilerine iltihak etmesini istiyorlardı, Bunun içindir ki, M. Çaldaris Almanyadan döner dönmez, ken- disini kralcılara iltihaka mecbur edecek bir takım hareketlere baş vurmağa karar vermişler ve ordunun rejim davasına doğru- “dan doğruya karişması lâzım gel- diğine dair zabitler arasında şid- detli propagandalar yapmağa baş- lamışlardı. M. Çaldarisin Almanyadan dö- nüşünden bir iki gün evvel, ha- va kuvvetleri kumadanı general Repas ile harbiye bakanı general Kondilis, Atina muhafızı ve Ati- nadaki piyade fırkası kumanda- mı arasinda, birkaç toplantı ya- pılmış ve M. Çaldarisi kralcılık- tan yana olmağa mecbur etmek için yapılacak hareketler karar- laştırılmıştır. M. Çaldaris, Almanyadan dö- derhal kabine ar- kadaşlarını evinde toplıyarak du- rumu müzakere ederken, harbi- ye bakanı general Kondiliş müzakerede bulunmamıştır. M. Zaimis istifa ederse yerine geçecek olan meclis reisi M. Vozikis Bakanlar, başbakanın evinde toplantıda bulundukları esnada, hükümet şefinin açıktan açığa kralcılara iltihak etmesi icap et- tiği fikrinde bulunan birçok za- bitler, askeri barakalarda top- lanmağa başlamışlardır. Başbakana Almanyaya gider. ken kendisine sadık kalacağına, Atina garmğzonunun kralı reyiâma baş vurulmadan evvel bir el ça- bukluğile geri getirmesine mâni olacağına dair namusu söz vermiş olan Atina kolordusu üzerine bu | kumandanı general Panayotakos İ zabitlerin bu toplantısını haber (Devamı 4 üncü sahifedel 2 Sa DK > > KS g a Shay TA AN a mk Mİ ŞALE İN Meshur pehlivan — Sinir nedir bilmem, ömrümde bir defa bile sinin