13 Aralık 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Aralık 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Habeşistanda harb faa- liyeti durdu, Italyanlar Yol yapmağa çalışıyorlar nu” 18 — Ne, 6163 — Fiatı ie ME kuruş vel 1935 şartlarını Habeş imparatoru sulk kati surette reddetti mm ama Telefon: 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) « 24248 Olan) 20113 (Klişe) Türkiye büyük mekbale doğru ilerliyor Başvekil Ismet Inönü Tasarruf haftası münasebetile mühim bir nutuk s Başvekil diyor ki: Bu sene mahsullerimiz iyi fiatle satıldı. Daha fazla mahsul yetiştirmeliyiz. Fiatleri ucuzlatmak hedefimizdir. Kömür ocakları daha iyi işletilecek, kömür ve elektrik fiatleri ucuzlatılacaktır. Paramız sağlamdır, kıy- meti korunacaktır. Türkiye sulhü muhafaza için elinden geleni yapacaktır. Başvekilin nutku Ankara 12 (Başmuharririmiz- den) — Yerli mallar haftasının bir çok iyilikleri var, fakat en bü- Yük faydası bize her yıl başvekili o ekonomik © metele- ler üzerinde dinlemek fırsatını vermesidir. Her sene memleketin bir neyi yıllık okonomi bilânço- Sunu yapan İsmet İnönü bugün sözlerine başlarken bunu kendisi İçin bir imtihan addetti, Eğer bu Butuklar bir senelik çalışmanın imtihanı ise diyebiliriz ki nice dev- let adamlarının sınıftan dönece- Bi bu çetin denemede o dinleyi- “ileri mestederek tam numara alıyor. Fakat bizce bu nutuklar bir imtihan değil birer derstir. Ümit dersi, inan ve itimat azim Ve cesaret dersi... Dikkati, alâkayı ve heyecani bir an kesmeyen tatlı bir ders... Bugün bu güzel anlatmalardan biriydi. Her türlü edebiyattan uzak sade, müsbet işlerin hülâsası ile dolu olan bu söylevde bütün mahsulle- fimizin iyi fiatlerle satıldığını, İlalların içerde ve , dişarda sah Pa yetmediğini, daha fazla mah- sul yetiştirmek zaruretinde bi unduğumuzu ve bir kaç sene ev- Vel O başvekilin ortaya attığı ve * Zaman az çok tereddütle karşı- man iki misli mahsul düsturu- Dün nasıl doğru çıktığını öğren- dik. Fiatler bu sene yüksekti fakat bü hal «tabii addedilemez, Hükü- Metin ekonomi siyasetinde esas iatleri ucuzlatmaktır. ilk adım vlarak tuz, şeker, çimento fiatleri aZinenin gelir tıldı. Kömür ve elektrik fiatleri de ütün evlere bol kömür ve elektriğin ucuz girmesi hüküme- tin en çabuk varmak istediği ga- Yedir. Bu münasebetle , başvekil kö- Mür havzasının devlet elinde nas- Yohal bir hale konacağına işa- "A etti, Harici © ticaretimiz klering Mlaşmaları sayesinde gittikçe ge işlerken sanayi programımız her gerçekleşiyor. - Fabrikaların Sıkardığ malların ucuzlüğü etrimizin temelidir. fabrika açmaktan gaye kapitali Memalandırmak kaygusile halka alı mal satmak değil, memle- * içinde toprak mahsulleri ile Mörika mamulâtı drasında O mü- adeleyi genişleterek halkin sa- sima kabiliyetini arttırmak ve ÜDevamı 4 üncü sahifedel Netmne”din Sadık dinlediğimiz nutuk ta | zararına ucuzla- | inecektir. Bütün şehirlere ve | bol | en | Bu suret- | Ankara 12 (Akşam) — Yerli mallar ve tasarruf haftası müna- sebetile bugün Halkevinde bir toplantı yapılmış, Başvekil İsmet İnönü çok mühim bir nutuk 4öy- lemiştir. Salon çok kalabalıktı, İsmet İnönünün sık sık alkışlarla kesilöân nutku şudur; Tasarruf ve yerli mallar hafta: | sını açıyorum. Bu haftanın baş- | langıcında söz söylemek aynı za- İ manda benim için, hükümet için iktisadi sahada memlekete imti- han vermektir, Bu sene harice çıkardığımız malların satış fiati geçen senekin- ! den daha az değil, hattâ daha faz- ladır. Fiatin düşmemesi çok isti. fadeli olmuştur. Çünkü bu sene mahsul daha fazladır. Büyük mik- yasta istihsale rağmen ayni fiat İseviyesini tutmak alıcıların eksilme- yip arttığını gösteriyor. Mahsulün kıymetini tutmasında satışlar değil, hükümetin piyasa» | ya müdahalesinin de esaslı tesir | ve faydası olmuştur, Çıkardığımız malları iyi fiatle satabiliyoruz, Bunlari arttirmak lâzımdır. Bir zamanlar iki misli fazla mahsul almaya çalışmamız lâzımdır demiştim. O zaman mal larımızın çokluğundan ve fiat düşkünlüğünden şikâyet herkesi o kadar yıldırmıştı ki fazla mal is- tihsal etmek için kâfi gayret gör- İ Galata veznedari Hüseyin Hüsnünün salı akşami davetli olarak gittiği dönmediğini, şimdiye kadar ya- pılan araştırmaların hiç bir netice vermediğini dün yazmıştık, Hüseyin Hüsnü, dişçi mektebi talebesinden 20 - 22 yaşlarında Abdullah isminde bir arkadaşı ta- rafından iftara çağrılmıştı. Ab dullah, sah akşamı Hüseyin Hür nüyü postahaneden almış, birlik. te yola çıkmışlardır. Abdullah Pangaltıda Poyraz sokağıridâ 24. numaralı evde ©- postanesi iftardan de birine aittir. Abdullah misafi- rini iftara buraya davet etmiştir. Kendisile görüşen bir muharriri- mize Anastas demiştir ki; (Devamı 4 üncü sahifede) yalnız bu | turmaktadır, Bu ev Anastas ismine) Cinli | Başvekil İsmet Inönü terilmiyordu. Gelecek sene için fazla mal yetiştirmek lâzımdır. Fiatler meselesi Pamuk, yün, ipek gibi madde lerimizi içeride beynelmilel fiat- lerden daha pahalıya alıyoruz. Bu hem içeride alıcı olmamasın- dan, hem de dışarıdan kleringe bağlı müşteri memleketler bulun- mamasındandır. Bütün memleket bu sözlerimi işitmelidir ki ba yol (Devami 5 ci sahifede) Veznedar Hüseyin Hüsnü dün de bulunamadı 'Kendisini iftara çağıran Apdullahın ve| lokantacı Mehmedin ifadeleri alındı postahanesi . veznedarı Hüseyin * Hüsnünün. iftar ettiği Pangaltıdaki ev, kenarda yuka- rida dişçi mektebinde talebe Apdullah, aşağıda evin sahibi Anastas öyledi Yeni Vakıflar kanunu bugün meriyete girdi Evkafla ilişiği ke ilişiği kesilmeyen hiç bir mülk satılamayacak Yeni vakıflar kanünü bugün- | den itibaren tatbik edilecektir. | Kanun gerek tasarruf ve gerek mülk sahiplerinin evkafla alâka- larını kesmek bakımından çok mühimdir. Bu kanuna göre icareli ve mu- kataalı mülk mutasarrıfları kafla ilişiklerini kesmek için bir senelik evkaf vergisinin yirmi mislini ödeyeceklerdir. Bu parayı ödeyenler, artık evkafa vergi na- mile hiç bir para vermiyecekler- dir. Bir senelik evkaf vergisinin yir- mi misli iki suretle ödenecektir. Ya peşin olarak defaten ve ya- hut dört senede taksitle, Birden ödendiği takdirde yeni- ev | den yüzde beş - mükellefin lehine olarak - tenzil edilecektir. Bu paranın taksitle ödenmesi de mümkündür. Bu takdirde, ilk taksit peşin, diğerleri de müsavi taksitlerle dört senede ödenecek- r. Fakat bu para peşin verilme- diği için taksitlere yüzde beş faiz ilâve edilecektir, Bunun için bugünden itibaren ister peşin olarak ister taksitle ö- denmek şartile evkaf ile alâkası» nı kesmek istiyenler, pullu bir is- tida ile evkaf müdürlüğüne mü- racaat edeceklerdir. İcare ve mu- kataanın yirim misli birden öde- nen mülkler, evkaf idaresince ta- puya bildirilecek ve bu «gayri: menkul» üzerinde evkafın «mülk kiyet hakkı» tamamile mal sahi- bi namına tesçil edilecektir. Taksitle ödenecek taviz bedel- leri için kanun bir takım hüküm- ler koymaktadır: Kanuna göre ipotekli malların 20 senelik ev- kaf vergileri taksite bağlanamaz. Çünkü evkaf, bu taviz teksitle- fi için malı, tapuda birinci dere cede kendi namına ipotek ettire- cektir. Halbuki İstanbuldaki em- (Devamı 4 i sehifedel Büyük Tarihi Roman Yazan : İskender Fahreddin Nil ve Habeş kızları, Firavunların hayatı, | Aşk ve heyecan | dolu bir roman