24 Aralık 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Aralık 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

—— Habeşlistanda şimal cephesinde yeniden mü- him çarpışmalar oldu. giltereye Italyan gazeteleri In- Şiddetli hü- cum ediyorlar. ———— Sene 18 — No, 6174 — Fiat — — SALI — 24 Kânunuevvel 1935 Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) her yerde 5 kuruş - Trablus hududunda hadiseler İngiliz - Italyan harbi dış ihtimalleri kuvvetleniyormuş her tarafta iyi karşılandı Italyanlar Radostan İngiliz donan- masına hücum edeceklermiş ingiliz donanması Mısır sularından çekilince Trablustaki Italyan askerleri Mısıra doğru yürüyecekmiş, Ingiltere Iskenderiyede büyük hazırlık yapıyor. Bütün liman Ingiliz gemilerile doldu. Berlin 23 — Alman istihbarat ajansı tarafından Londradan alı. 'W nan şu telgrafname Alman gaze- telerine bildirilmiştir: İskenderiyedeki o İngiliz ma hafili İtalyanların bir harp vuku- unda on iki adadan ve Rados üssünden İngiliz donanmasına ta- arruz edeceğini bekliyor. İtal- yanların taarruzunda başlıca ro- lü tahtelbahirler yapacaktır. Tah- |) telbahirler İngiliz donanmasını Mısır sularından ve İskenderiye ile Trablusgarp arasındaki sa hilden © uzaklaştırdıktan sonra Mısırin üzerine yürüyecektir. İngiliz donanması Mısır seva- hiline hâkim bulundukça İtalyan ordasunun < Trablastan Mısırın üzerine muvaffakıyetle yürümesi ne ihtimal görülmemektedir. iltica etmiştir. jingilizlerin Mısırda Süveyş kanali mıntakasındaki Kubilây ihtifali Dün üniversitede hararetli nutuklar söylendi Dünkü ihtifalde bulunan talebeden bir kısmı ve söz söyleyenlerden biri Menemende şehit edilen inkı- lâpçı Kubilây için dün saat on iki- de Üniversite konferans salonun- da bir ihtifal - yapılmıştır. Milli Türk talebe birliğinin hazırladığı bu ihtifale yüksek mektep talebe- sinden başka bütün İstanbul genç- leri de iştirak etmiştir. ihtifale tam saat on ikide Hu. kuk fakültesi talebesinden Hüse- yinin bir söylevi ile başlanmıştır. Hüseyin heyecanlı bir lisanla in- kılâp şehidi Kubilâyı andıktan *0ğ-a onun Türk gençliği ve ulus Z#rasında unutulmaz bir inkılâp şehidi olduğunu söylemiş ve şe- hidin ruhuna hürmeten bir daki. ka süküt edilmesini istemiştir, Bu sırada binlerce gencin dok durduğu geniş salon derin bir sü- küt içinde kalmış ve inkılâp şe- hidine hürmeten bir dakika su- sulmuğştur. Bundan sonra tıp fakültesinden Namık Kâşif te heyecanlı bir nu- tuk söylemiş ve bunu takiben yüksel tahsil talebesinden ondan fazla genç te aynı mevzu dahilin. i de nutuklar söylemişlerdir. ihti- | fal merasimi iki saat kadar sür- | müştür, Italyan askerleri Mısıra iltica etti Bu yüzden Mısır - Trablus hududunda bazı temaslar oldu. Şimdiye kadar silâha müracaat edilmemiştir. Kabhira 23 (A.A.) — Mısır - Trablus hududunda bazı hadi- seler olduğuna dair 'dün çıkan rivayetler teeyyüd eder gibidir. Son gelen haberler, bazı temaslardan bahsetmektedir. Maamafih bu ana kadar daba silâha müracaat olunmamıştır, Bildirildiğine göre bir miktar kaçak asker Mısır topraklarına Röyter muhabiri, Hindistan deniz kapısı olan Süveyş kanalı ve civarındaki İngiliz harp bha- zırlığı hakkında şu tafsilâtı ve riyor: «Mısırın âtisi hakkında İngiliz askeri memurlarının beslediği endişelerin arkası kesilmiyor. Hin- distanın deniz yolunun anahta- yı bulunan İskenderiyenin rıhtım. larında büyük lüks lâmbaları al- tında akşamdan sabaha kadar hiç durfiaksızın İngiliz askerleri harp levazımı çıkarıyorlar, İngiltereden bir çok vapurla tayyareler, toplar, kamyonlar, sey- yar hasta levazımı, tanklar ve binlerce tomar dikenli tel geliyor. İskenderiye civarında çölün or- tasında Seydi Beşirde İngiliz or. dusu çadırlı askeri bir şehir kurdu. Altı mil muhitte tel örgüler ile muhafaza altına alınan bu büyük karargâhta beş bin çadır kurul muştur. Karargâhın kahvehane. leri, sinemaları ve diğer eğlence ve İstirahat müesseseleri vardır. (Devamı 4 üncü sahifedel Dış bakanımız Pariste M. Lavalle görüştü Paris 23 (A.A.) — Bay Laval, Türkiye dış bakani bay Tevfik Rüştü Arası kabul etmiştir. Mu- maileyh refakatinde Türkiyenin Paris büyük elçisi bay Suad bu- | lunmakta idi, Paris 23 (A.A.) — Başbakan B. Laval, İtalyan büyük elçisi B. Cerruti'i, Türkiye büyük elçisi B, Suadı ve Yunan elçisi B, Poli- tisi kabul etmiştir. M. Edenin dış bakanlığı Yalnız Italyan gazeteleri şiddetli makalelerle ingiltereye hücum ediyorlar Ingiliz gazeteleri zecri tedbirler politikasına şiddetle devam edileceğini yazıyorlar Londra 23 — M. Edenin dış bakanlığına tayinini gazeteler gü- nün en büyük sürprizi sayıyorlar. İşçi ve liberal fırkaları bu karar- dan çok memnun olmuşlardır. Muhafazakâr fırkanın sağ cenahi M., Edenin şimdi Milletler cemi- yeti menfaatinden ziyade İngiliz menfaatlerile uğraşmasını tavsiye ediyorlar, M. Edenin dış bakanlığına geç- mesi üzerine açılan Milletler ce- miyeti bakanlığına kimse tayin edilmiyecektir. Milletler cemiye- tinde İngiltereyi, Avam kamarasi azasından Lord Cranborn temsil edecektir, M. Eden yalnız mühim meseleler görüşüleceği zaman Ce- nevreye gidecektir , Dış bakanlığında değişiklik Paris 23 — İngiliz dış işleri ba- kanlığında “bir çok değişiklikler yapılacağı söyleniyor, İngiliz dış bakanlığı umumi kâtibi M, Van: | sittarın tekaüde sevkedileceği ve- ya bir sefirliğe geçeceği söyleni- yor, Umumi kâtipliğe Paris elçisi Sir Jorj Klarkın tayini ihtimalin. den bahsediliyor. Londra 23 — Taymis gazetesi diyor ki: «Bir çok devletlerin In- gilterenin Milletler cemiyeti poli- tikasına olan itimatları sarsılmiş- tı. M. Edenin dış bakanlığına gel. mesi bu itimadı iade ediyor.» Deyli Herald gazetesi M. Ede. nin kollektif bir hareketle M. Mu- soliniyi o taarruzu odurdurmağa Savar flan Yeni İngiliz diş bakanı M. Eden mecbur etmesini ve Habeşistanın Milletler cemiyeti paktı ile tekef. | #fül edilen istiklâlinin temin edil. mesini tavsiye ediyor. Bu gazete yeni nazırın vazifesi zecri tedbir- leri kuvvetlendirmek ve bir taar. ruz ihtimaline karşı ihtiyat ted- birleri almak olduğunu söylüyor. News Chronicle «bu tayin zecri tedbirler politikasına dönmek de- mektir» diyor. Mısırla anlaşma yapılacak Londra 23 — Deyli Telgrafın yazdığına göre yeni dış bakanının ilk işi İngiltere ile Mısır arasında ki gerginliği ortadan kaldırmak (Devamı 4 üncü sahifedel LL M0 EEE?