15 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Şimal cephesinde bü- yük bir Habeş taarruzu başlamak üzeredir. AKŞ ——— — Sene 18 — No, 6194 — Fiatı her yerde 5 kuraş ÇARŞAMBA — 15 Kânunusani 1936 Italyan - Habeş harbi Şimal cephesinde büyük bir Habeş taarruzu | başlamak üzere | Devletler yeniden sulh teklifinden çeki-! inerek şimdilik seyirci kalmak istiyorlar | 1 Romadan pp haberlere göre 2000 asker kaçağının Italyadan Avusturyaya iltica ettiği bildiriliyor. AM Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) * 20113 (Klişe) Adis Ababa 14 — Makalleye Tı bir Habeş taarruzu pek Yakındır. Şu saatte taarruzun baş- M. Mussolini sulh esasını tetkike tamamen hazır bulunmaktadır. Ortalıkta dolaşan sulh sözleri- Dün sabah İstanbulu kaplıyan sis tabakası bir kaç saat umumi durdurmuştur, Sis yüzün- den limanda vapurlar bir çok se- hayatı Rumelihisarından. ilk posta 11,35 de, Anadoluhisarı ve Bey- kozdan 12 de gelebilmiştir. Ada- bir şler, Aksum yakınında 4 İtal- Yan tayyaresi ve 12 motosiklet ele geçirmişlerdir. vetleri cepheye gönderdiğini ve kendisinin de cepheye gitmek üzere olduğunu bildirmiştir. İm- Paratorun da yakında cepheye gi- deceği zannediliyor. İtalyan tayyareleri bu sabah” Ozadende Anele su membaını bombardıman etmişlerdir. Paris 14 — Son günler zarfın- da Londra ve Pariste büyük bir siyasi faaliyet vardır. İngilterede milli müdafaa komitesi toplan- Mış, mühim konuşmalar yapıl mıştır, Pariste de M. Laval, Ro- madan yeni dönen İtalyan bü- yük elçisile uzun müddet görüş vüştür, M. Lavalin sulh için bir esas bulmak üzere çalıştığı söyleniyor. lamış olması ihtimali vardır, Ha | Kopt kilisesi reisi bütün kuv- | ne rağmen gazeteler bir teşebbüs yapılmasını ummuyorlar, Çünkü son teşebbüslerin neticesiz kal ması herkesin cesaretini kırmış- tır. Beynelmilel diplomasi Afri- kada muharebenin alacağı şekli beklemeği daha muvafık gör- mektedir. Gelecek hafta toplanacak olan Milletler Cemiyeti konseyinde İs- veç delegelerinin İtalyanların harp usullerine karşı şiddetle hücum et- meleri bekleniyor. Maamafih, Amerika petrol politikasını tayin etmedikçe petrol ambargosu hak- kında bir karar verilmiyeceği zannediliyor, Fransız gazeteleri sulh için an- cak Milletler Cemiyetinin bir te- şebbüste bulunabileceği kanaa- tindedir. (Devamı 4 üncü sahifedel lar ve Kadıköyünden de | kaç saat vapur gelmemiştir. Sis ferlerini yapamamışlardır. Tiranda bir düğün 4 Ankaradan şehrimize gelen Af- gan hariciye nazırı serdar Feyiz Muhammed han dün sabah saat on birde Perapalas otelinde İstanbul gazeteleri (o mümessillerini kabul etmiştir. Hariciye nazırının bera- berinde Afgan büyük elçisi Sul- tan Ahmed han bulunuyordu, Dost ve kardeş memleketin hariciye nazırı farisi Jisanile Türkiyedeki intibalarını anlatmağa, ve Sultan Ahmed han bunları tercüme et- meğe başlamıştır. Fakat gazeteciler Feyiz Muham- Avusturya, Italyadan ay- rılarak küçük antantla anlaşmak istiyor Avusturyada, Italya artık sağlam bir istinadgâh sayılmıyor Matin gazetesinin Berlin mu iri bildiriyor : “Arnavutluk kralının hemşiresi prenses Seniye ile Abdülhami. din küçük oğlu Abidin düğünleri evvelki gün Tiranda yapılmıştır. Düğünden sonra karı koca Avru- paya gitmişlerdir. Prenses Seniye 26 yaşındadır. Vekiller heyeti Ankara 14 (Telefonla) — Ve- killer heyeti bugün saat 15 de toplanarak geç vekte kadar muh» telif işler etrafında müzakerede med hanın türkçe bildiklerini ha- ber aldıklarından bu lisanda be- yanalta bulunmalarını rica etmiş- lerdir, Nazır demiştir ki: «Bir medeniyet ve irfan olan Türkçe ile istediğim kadar fasih konuşamıyorum, Esasen burada karşılaştığım hüsnü kabul o kadar samimidir ki ve ben de o kadar mütehassisim ki kendi lisanımla konuşmuş olsam bile duyguları- mı size arzu ettiğim kuvvetle an- latamam.» Alman gazeteleri, Avusturyâ başvekili M. Şuşnigin Pragı 2i- Yarelinin arifesinde Avusturya ie vaziyeti ile çok alâkadar olu- orlar, Berliner Tagbelât gazetesinin | “İYanadaki muhabiri Avustur- | YA hükümet adamlarının, büyük | Müttefikleri İtalyanın bugünkü Müşkül vaziyeti yüzünden artık Siki harici siyasetlerine devam *demiyeceklerini bildidiyor. Zecri tedbirler Vüsturyanın İtalyanın lehine ola- vk aldığı vaziyet, memleketin tisadi vaziyetini daha ziyade ştırmıştır. İtalyaya verilen malların Yar Milim parası hâlâ ödenmemiş *- O suretle bugün İtalya, Avus- eryaya 60 milyon gilin borçlu- Ur. Diğer taraftan Avusturya” da İngiltereye ödenecek borçla- “ vardır. Bu borçlar da 60 mil- Yon şilin tutuyor, Bu bakımdan Şupnigin, Dolfüsün siyasetine Svam etmesi güçtür. kaç an gazeteleri, Pragda çi kapı, onta gazetesinin bir ma- “AMesini naklediyorlar. Bu gaz“ meselesinde ! Avustarya başvekili M. Şaşnig te diyor ki: «Mussolininin sarsılmakta olani diktatörlüğü karşısında artık ken- dişini emin göremiyen Avustur- ya, Praga yaklaşmakla Pariste kendisine bir istinadhâg arıyor, (Devam 4 üncü sahifedel bulundu. Balkan antantı | Yunanistan konseyin toplanmasını istedi Bükreş 13 — Selâhiyettar ma- hafilde haber alındığına göre Yu- nanistanın Bükreş sefiri, Roman- ya hariciye nazırlığına müracaat ederek Balkan iktisadi konferan- sının 17 kânunusanide Bükreşte toplanması münasebetile hükü- metinin Balkan antantı konseyinin toplanmasını istiyeceğini bildir. miştir, Yunanistan Akdenizde da- ha mühim hadiseler olması ihti maline binaen Balkan eantanti konseyinin politikayı şimdiden ka rarlaştırmasını istiyor. Romanya, cevaben Romanya- nın Akdeniz hükümeti olmadığın, İ bu sebeple bir teşekbüste bulun- mak istemediğini söylemiştir. M. Titüleskonun Balkan antantı kon- seyi reisliği müddetinin biteceği 9 şubat tarihine kadar bu talep mazarı dikkate alınmıyacaktır, Evde kalan kız, dul komşusuna ade dokuz oğlan doğmuş 1... — Komşucuğun müjde, o Kartalda bir ge. on birden sonra açılmağa başla» miş, vapur seferleri öğle vakti intizama girmiştir. Yukarıki resimde şehrin sis al- tında iki manzarası görünüyor. (Türkiye-Iran- Afgan-Irak muahedesi imzalanıyor Afgan hariciye vezirinin gazetecilere mühim beyanatı Vezir türk matbuatının kendi- sine karşı gösterdiği oalâkadan ve Türk - Afgan dostluğunun ba- kası için gösterdikleri yardımdan dolayı memnuniyet hislerini ifade etmiş ve demiştir ki: «Ankarada yaptığım temaslar. dan çok memnunum. Temas etti. ğim bütün devlet erkânı, her tür- lü tahminlerin üstünde bir sami- miyet gösterdiler, İsmet İnönü, Tevfik Rüştü Aras mümtaz dost. luklarını daima muhafaza edece- ğim türk ricali arasındadırlar, Burada bilhassa Atatürkümden bahsetmek isterim, «Atatürküm “diyorum, Çünkü büyük insanlar © sadece bir mille tin değil, bütün beşeriyetin malı dırlar, Kaldı ki iki kardeş millet olan Türklerle Afganlılar bütün değerli | varlıklarına müştereken sahibtirler. Ben de bütün Afgan- lılar gibi, büyük şeften bahseder. ken «Atatürküm» demeğe kendi- mi haklı buluyorum.» (Devamı 4 üncü sshifede'