17 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ji i Italyan tebliğine göre Cenub cephesinde italyan kuvvetleri 70 kilometre Ilerlemiştir. Sene 18 — No, 6196 — Bir ingilize göre 1938 harbi Zavallı Avrupa yakında yeni- den harb mı görecek? Bu sual bir çok zihinleri mep Bul ediyor. Bazıları, Habeş har- binin dünyayı karıştırmasından korkuyorlar, Kimisi Almanya ile Rusya arasında kavga çıkmasın» ürküyor. Geçenlerde o Action Fransaise Büzetesinde M. Jacgues Bainville, 1914 te Sırbistan gibi, bu sefer Çe- yanın Almanyaya rehine yazarak diyordu ki: «Daha Rusya asker toplamaya va- kit bulmadan ve Fransa hâlâ mü- zakere ile meşgul iken Alman or- duları Prağı işgal edeceklerdir.» Ayni zamanda bir Çek generali- hin şu sözlerini yazıyordu: «Eğer anya ordusu Bohemyayı isti- ederse, pijamamı çıkarmaya vakit bulmadan beni esir eder r.» Garip bir tesadüf olarak, Ak Manyanın Çekoslovakyaya yıldı- rım gibi taarruzu ihtimalini Fow- ler Wrigt adında bir İngiliz mu- harriri «1938 yılı harbi» diye yaz- diğı bir kitapta ortaya atıyor, 1938 senesinin ilk günleri, Pragda,.. Almanya, silâhlanma plânmı bu tarihte bitirmiş bulu. nuyor, Kuvvetli bir ordusu, kor- kunç bir kimya sanayii, toprak al- tı tayyare meydanları var. Mü- kemmel bir gizli teşkilâtla, kom- şu devletlerin ahvalini gayet iyi biliyor. 1938 kânunusanisinin yirmi iki- sinde, Pragdaki Almanya sefiri, Çekoslovak hükümetine bir ulti- matum veriyor. Hitlere karşı bir suikast tertibatını bahane ederek, Çekoslovak hükümetinden bütün komünistlerin ihracını ve siyasi Alman mültecilerin teslimini isti- Yor. Sonra, Pragdaki gizli ajan na emir veriyor: İlk işarette, ğın zehirli gazlara karşı yapıl Miş olan bütün mahzenleri berha- Va ediliyor. Çekoslovak hükümeti Alman- memnun edecek bir cevap Vermeden ultimatumun - mühleti bitiyor, Bir akşam üstü, yüzlerce bom- iman tayyaresi Çekoslovak- Ya hududunu geçiyorlar. Bu tay- Yarelerin sayısı, Çekoslovakya tayyarelerinden dört misli fazla- ir, İlk hava muharebesi Prag öm lerinde oluyor, Çek tayyareleri imanca dayanıyorlar, bir kaç tayyaresini düşürüyorlar, fakat nihayet mağlup oluyorlar, Ve Alman tayyareleri Prag üzerine rüyor, Bu esnada, Nuremberg Yadyosu, Straussun Helene dEg- Ypte havasını veriyor. Bu işaret €rine, Pragın her tarafında bom- ar patlıyor. İki senedenberi gizlice hazırlanmış olan bu bom- balar, bütün gaz mahzenlerini yr kiyor, Oralara siğınmiş olan bin kadın ve çocuk ölüyor, bin- lerce ve on binlerce insan diri diri, az altında kalıyor. in karanlığında Prag üze- tinde uçan Alman tayyareleri şeh- Te Fiatı her yerde 5 kuruş İtalyanlar cenupta 70 | Muallimler birliği kendi kendini feshediyor | ile İtalya arasında akdolunan dost» AKŞAM CUMA — 17 Kânunusani 1936 kilometre ilerlemişler Italyan tebliğine göre ras Desta kuvvetleri şiddetle takib ediliyor Italyan tayyareleri bir Habeş hastanesine bombalar Cenup cephesinde muharebelerin cereyan ettiği yerler ve iki tarafın taurruz istikametleri Roma 16 — 98 numaralı res- | mi tebliğdir; Ganale Doryadaki muharebe silâhlarımızın tam bir muvaffakiyetile © neticelenmiştir. Ordumuz bütün cephede düşma- nın müdafaasını yenerek 70 kile- metre ilerlemiştir. Perişan bir su- rette çekilen Ras Desta askerleri ordumuz tarafından takip edili- yor. Bu takibi durdurmak için ya- pılan teşebbüsler neticesiz kal mıştır. Düşmanın zayiatı çoktur. Zayiat mikdarı tespit edildikten zonra bildirilecektir. Bu muharebeye tayyarelerimiz büyük bir fanliyetle iştirak et- işlerdir. Tayyarelerimiz Daga- kur ve Sassabanehdeki düşman kuvvetleri üzerine bombalar at- mışlardır. attı. Habeş imparatoru Cepheye gidiyor e İNGİLİZ Somatisi Eritre cephesinde tayyareleri- miz Andino havalisinde silâhlı Habeşler üzerine bomba atmış ve müessir neticeler elde ettiği rasıtlar tarafından görülmüştür. Italyan tayyareleri bir Habeş hastahanesini bombardıman etmişler « Dessie 16 (A.A.) — Reuter müs habirinden: İngiliz zabitlerinden binbaşi Burgoynenun idaresinde bulunan Habeş Kızılhaç kurumuna men- sup ve Dessie ile Aşangi gölü ara- sında Valdiada kâin bir hastane yi, üç İtalyan uçağı, bir saatten fazla şiddetle bombardıman et- mişlerdir. gr 4 üncü sahifedel Italyanın bir sorgusu “Türkiyenin İngiltereye verdiği cevap, 928 dostluk muahedesile kabili telif midir?,, Taymis, Balkan anlaşmasına dahil diğer devletlerle istişareden sonra cevap verileceğini yazıyor Taymis - gazetesinin istanbul siübebiri 12 kânunusani tarihile şu telgrafnameyi çekmiştir. An karadaki İtalya dn Şu bağ kiye hariciye vekâ etine ir nel liz Notada Türkiye hükü- metinin İngiltere tarafından 80- rulan bir suale karşı Milletler ce- miyeti misakının on altıncı mad- 'desindeki mükellefiyetleri ifaya hazır bulunduğu yolunda verdiği cevabın 1928 senesinde Türkiye luk muahedesi ile kabili telif olup olmadığını sormuştur. İtalyanın bu sualine Türkiyenin, yetine müştereken yapılacak tek- sonra cevap vereceği anlaşılmış” tır, Türkiyenin cevabında Milletler arasındaki bütün mükellefiyetle- rin esas itibarile Milletler misakına tabi olduğunu ve Milletler cemi- yeti misakının tahmil ettiği mü- kellefiyetler neticesi olarak İngil tereye cevap verdiğini bildireceği zannolunuyor, Balkan itilâfı devletleri arasın- 'da yapılan konuşmalarda Habeş ihtilâfının halli için İngiltere ve Fransa tarafından Milletler cemi. liflerin cümlesine küçük itilâf ile Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) İ Habeş imparatoru oğ- İ lunu Adis Ababaya gön- | derdi, kendisi cepheye | gidiyor. Muallimler Halkevlerinin muhtelif kollarında çalışacaklardır * İstanbul mu allimler birliği © kültür (o bakı £ mından O mem © lekete muallim le ri/stanbul muallim Halkevinin /er Birliği reisi muhtelif | kol. Ethem larma © yayılacaklardır. İstanbul muallimler birliğinde kayıdlı 900 den fazla muallim vardır, Bundan başka birliğe kay- dolunmamış da yüzlerce muallim bulunmaktadır. Bunların toplu bir halde Halkevlerine geçmesi, Halkevlerinin çalışma sahasını genişletmesine yardım edecektir. Birliğin verdiği karara göre; muallimler Halkevlerine geçme- sile «Muallimler birliği» feshedi- lecektir, İstanbul muallimler bir. liğinin bu sahadaki hazırlıkları tamamen bitmiş ve bütün İstan- bul muallimleri de kararı mem- nuniyetle karşılamışlardır. Birli- ğin feshi muamelesi bu hafta için- de neticelenecektir. İstanbul muüallimler birliğin den başka Üsküdarda da ayrı bir muallimler birliği vardır. Üskü- dar muallimler birliği de İstanbul birliği gibi feshedilecek ve bu bir- likteki toplu muallim kafilesi de Halkevlerine geçerek Halkevleri. nin muhtelif kollarında faydalı olmağa çalışacaklardır. Muallimlere yardım Işi Birliğin feshedilmesinde mual- limleri düşündüren bir nokta, arm mramami «Görüşler» serisinden; muallimlere birlik tarafından ya- pılan yardım işidir. Birlik feshe- dildikten sonra tabii muallimlere yardım yapılamıyacaktır. Halbu- İ ki; ölen muallimlerin cenazesini ! birlik kaldırır, âzanın aylık aida- tından toplanmış olan paradan evlenecek muallimlere yardım ya pılırdı, Muallimler birliği reisi on be. * , şinci ilk mektep baş muallimi Et- -ğ hem, muallim arkadaşlarının gör- dükleri bu yardımın devamını te- min etmek için bir çare bulunma- sı hakkında İstanbul Halkevi reisi ile temasa geçmiştir. Halkevlerinin bugünkü nizam- namesinde böyle bir yardım ya- pılmasına dair kayıd yoktur. Bu münasebetle nizamnamede bir değişiklik yapılması © lâzımdır. Muallimler birliği reisinin bu yol daki müracaatı alâkadar yüksek makamlara bildirilecektir. Birlik binası ve eşyalar Bir kaç güne kadar feshedile- cek olan muallimler birliğinin Sultanahmeddeki binası vekiller heyeti kararile muallimler birli- ğine “verilmişti. Birlik feshedilin- ce bu bina maarife geçecektir. İstanbul maarif müdürlüğünün işgal ettiği şimdiki bina müdür. lük teşkilât ve kadrosuna kâfi gelmemektedir. Maarif müdür- lüğü Sultanahmeddeki birlik bi- nasından istifade etmeği düşünü- yor. Buna karar verilirse maarif müdürlüğünün bir kısım kalem- ğ leri bu binaya geçecek, bu suretle maarif müdürlüğünün şimdiki bi- nasında daha serbes çalışmak imkânı elde edilmiş olacaktır. Birlikteki eşyalardan bir kismı maarif idaresinindir. Bir kısmı da IDevamı 4 üncü sahifedel AAA i bomba yağdırıyorlar. Baştan 5; başa mahalleler harap oluyor. 4. Devamı 4 üncü sahifedel © Balkan anlaşmasına dahil diğer birlikte müzaherette bulunulmasi Kararlaştrnılmiğtir.. sy ri Bir kadın bir kadını sna görür, © ğ