18 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün Sahife MA ma Sene 18 — No, 6197 — İtalyanın suali yerinde midir? Dünkü gazeteler, Times'den alınmış bir haber yazdılar: ingiltere, Milletler cemiyeti mi- sakının on altıncı maddesindeki mecburiyetleri yüklenip yüklen- Miyeceğini, öteki Akdeniz devlet- i arasında Türkiyeye de sor Muştu, Türkiye, Milletler cemiyeti mi- sakında yazılı vazifeleri yapaca- Zi cevâbını vermiş. Şimdi, italya hükümeti Türkiyeden sormuş: Bu Yoldaki cevab, 1928 de Türkiye ile İtalya arasında imzalanan dostluk ândlaşmasına aykiri değil midir? Hakikaten, geçenlerde Ankara- daki İtalya büyük elçisinin, hükü- metimizden bu yolda bir şey sor- duğunu işitmiştik. Kendisine, Ti Mes gazetesinin yazdığı şekilde mi cevap verildi, bilmiyoruz. Fakat, fikrimizce, ne siyasi, ne de hukuki bakımdan böyle bir s0- Tuya yer olmasa gerektir, İtalya ile aramızda, müddeti uzatılmış bir dostluk andlaşması vardır. Aklımızda kaldığına göre bu andlaşmanın esasları, her iki taraftan biri tecavüze uğradığı takdirde öteki devletin bitaraf kalması, iki tarafın birbirine harp ve tecavüz vasıtalarina başvur. maması, birbirleri aleyhindeki tertiplere girmemeleri gibi şeyler. dir. z Bu andlaşma, Türkiyenin Mik letler cemiyeti omisakındaki hü kümleri tatbik etmesine engel mi- dir? Milletler cemiyetine girmiş bu- lunan devletler, kendi aralarında, cemiyet yasasına uymıyacak hiç bir andlaşma imzalıyamazlar. Bu andlaşma Oimzalandığı tarihte, Türkiye Milletler cemiyetine he- Düz girmemişti. Fakat, İtalya ora- da idi. Eğer, Türkiye - İtalya dostluk andlaşmasile, Milletler “emiyeti yasasının herhangi bir. maddesi arasında çarpışma ve Uymamazlık varsa, İtalya - millet- ler <emiyeti misakını kabul etmiş bir devlet sıfatile - neden hiç bir ?Y yapmadı? Bu bir... Böyle olmasa bile, Milletler ce- | Miyeti misakının yirminci madde- | si Yar. Bu madde şöyle diyor: | «Cemiyet azasından her biri, Millet. © Semiyeti misakına uymayan her tür- | aldağunı Ke "ederler, ve istikbalde de ia tarada andlaşmalar imzalarıyacak- alenen söz verirler,» ye Türkiye, Milletler cemiyeti mi- nini “on altinci maddesinin devletlere yüklediği mecburiyeti Yerine getireceğini ( İngiltereye Söylemiş... Şayet, Türkiye - İtak Ya dostluk andlaşmasında Millet- cemiyeti misakının bu on altın- İ © maddesinin tatbikini Türkiye- | Ye Yasak eden bir madde olsay- dı bile, bu andlaşma, yukarıda Yazdığımız yirminci madde ile suya düşmez mi? Türkiye, Milletler cemiyetine tirerken, cemiyet misakını kabul *tti. İtalya da öyle... Türkiye gir en, İtalya da rey verdi, yani Mitakın bütün maddelerine taah- hüdümüzü istedi, Demek ki ara- Fiatı her yerde 5 kuraş mam —— — CUMARTESİ — 18 Künunusani 1936 Bugun Sahife Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Ilk büyük muharebe Buğday sıkıntısı yok Italyanlar, habeşlerin 4000 ölü bir çok esir bıraktıklarını bildiriyorlar Habeş, suvarisi Italyan kuvvetlerini bozmak üzere iken tank imdada yetişmiştir, muharebe çok kanlı olmuştur Şimal cephesitnde bir Habeş ordugdhı Roma 17 — 99 numaralı resmi tebliğdir: General Grazianinin kumandası altındaki kuvvetler ta- rafından ayın on ikisinde Ganale Dümdarların müdafaaları da her muvaffakiyetle ( neticelenmiştir. Habeşler her tarafta kaçıyorlar. Dimdarların müdafaaları da her tarafta kırılmıştır. Ras Desta or- düsu şimali garbideki kervanlar yoluna doğru çekiliyor. Tanklarla mücehhez kollarımız hareket ettikleri mevkiden 120 kilometre ilerilemişlerdir. Takip devam ediyor. Habeşler artık mü- dafaada bulunamıyorlar. Muharebede piyade, topçu, sü- vari ve tayyareler iyi bir el birli- ğile hareket etmişlerdir. Düne ka- dar Habeşlerin 4000 ölü bıraktık- ları tesbit edilmiştir. Muharebe- nin daha ilk gününde Habeşler- den bir çok esir alınmıştır. Mü- him miktarda silâh, mitralyöz ve top iğtinam edilmiştir. ( Devamı 13 üncü sahifede) Merinosun vatanı esasen bizim memleketimizdir Merinosları hastalıktan korumak için ilâçlı banyolar ya Ankara 17 (Hw- susi muhabirimiz. den)— Ziraat be * kanlığının Merinos koyunlarını üret mek maksadile Bursa, Balıkesir ve Çanakkale mın takalarında bü yük faaliyetle çar lıştığı ve mü vaffakiyetli ne tideler | alındığı malümdur. Mem- leketimizde do- kuma fabrikaları- nın kurulması Me rinos koyununun shemmiyetini bir kat daha arttır. miştir, Bilhassa Bur- sadaki Kamgara fabrikasının — is“ tihlâk edeceği bam maddeyi içeriden Yukarıda keneli hayvanlar havuza gör derili, aşağıda bir banyo havuzu ve banyodan çıkan koyunlar süzülme ve kuruma yerinde ! vi hadde indirmiştir. v Meclisin son toplantısında ma: tedarik etmesi için bu mıntakada Me- rinos koyunlarının adedinin ço- ğalmasına büyük bir ehemmiyet veriliyor. Halkın bu cins koyuna rağbet göstermesi için hükümet hayvan ptırmak lâzımdır ge liye vekilinin verdiği izahata gö- re önümüzdeki sene hükümet ver. giyi büsbütün hafifletmek niye- : dostluk pm vergisinde (o Merinostan alınacak | tindedir. j Devamı 4 üncü sahifede ana : y ğ Necmeddin Sadık | vergiyi diğerlerine mazaraşı ağa (Devami 4 üncü snhifedel Eldeki buğday mahsulü memleket ihtiyacını temin edecektir Ankara 18 (Akşam) — İstan bulda buğday suistimali ve son buğday vaziyeti hakkında tetkik- lerde bulunan ziraat vekâleti müs- teşarı Atıf bugün şehrimize gel miştir, Buğday suiistimali hakkındaki i tahkikatın neticesini yarın ba- hakkında şu izahatı verdi: Bay Atıf son buğday vaziyeti hakında şu izahatı verdi: — İstanbulda birinci nevi ek- mek fiatinin 12 kuruştan yukarı çıkmaması gözönünde tutularak buğday alışverişinde Ziraat ban- İ kası elindeki stoklarile piyasada nazımlık rolünü ifa etmektedir. Halen İstanbulda şehrin ihtiyacı- ni uzun müddet temin edecek ka- dar stok mal bulunduğu gibi Ana- dolu depolarında mevcut mallar peyderpey yapılmakta olan mü- bayaalarla mütemadiyen artmak- tadır. Son mahsul senesinde, memle- ketin bazı mıntakalarında mah- sul darlığı hakkında gazetelerde yapılan neşriyatı bugünkü filiyat teyit etmemiştir. Bu vaziyete na- zaran eldeki mahsulün önümüz deki mahsul senesine kadar leket ihtiyacını bol bol temin e- deceği hiç bir tarafta sıkıntı ol. muyacağı anlaşılmıştır. Takip edilmekte olan şimendi- fer siyaseti neticesinde şimendi- fer hatlarının memleketin her ta» rafına yayılmağa başlaması istih- lâk ve istihsal mıntakalarını mü- tevasıf kaplar haline getirmiştir. Bir taraftan görülen istihsal az- lığı diğer tarafın fazlalığı ile telâ» fi edilmektedir. Bu sene yeni hat- Ak'la kara! lar açılmış olmasaydı. Hakikaten sıkıntılı bir sene geçirecektik, Bu gün İstanbula her taraftan buğ- day gelmekte ve fiat düşmektedir. O kadar, ki zahire fiatleri Ziraat bankasının kendi malları için tes- bit ettiği hisseden aşağı olduğun- 4s bankanın malı satılmamakta piyasada tüccar malı sürülmekte- dir. Devlet sermayeli bankaların memur maaşları Ankara 18 (Akşam) — Dev. let sermayesile işleyen ve yahut sermayesinde devlet hissesi bulu- nan bankalarda çalışan memur lar için yeni bir barem cetveli hazırlandığını bildirmiştim. Baş- vekâlet tarafından hazırlanmak- ta olan lâyiha bugünlerde ta- mamlanacak ve meclise verile cektir, Yeni lâyihada banka memurla- rı devlet memurlarının tabi ok dukları barem cetveline müşabih esaslara tabi olarak terfi edecek» ler ve tesbit edilen derecelere göre maaş alacaklardır. Orman kanunu lâyıhası Ankara 18 (Akşam) — Mecli- sin ziraat encümeni bugün saaf onda toplanmış ve yeni orman ka» nunu İâyihasını görüşmüştür. Encümende ziraat bakanı iza- hat vermiştir. Karikatür Her sayısında bir kat daha güzelle. şen ve en güzel mizah mecmuamiz olan KARİKATÜR bugün Cemal Nadir'in Ramiz'in ve Münif'in en güzel kar'katür- lerile dolu olarak çıktı. Her halde oku- yunuz. IBiribirini çekemiyen iki arkadaş)