23 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ingiltere Ile Mısır ara- $ında konuşmalar baş- iyor. Sene 18 — No, 6202 — O Fiatı İngilizler kralı neden severler? Büyük harpten sonraki parça- lanmalar, yahut halk ihtilâlleri bir çok krallıkları devirdi: Rusya- Romanoflar, Almanyada He- olern ailesi, Avusturya - Ma- <aristanda Habsburglar, Türkiye- de Osmanlı hanedanı, yerlerini Milletlere bırakmaya mecbur ol dular, Daha sonra İspanyada, Por- tekizde, ve bir müddet için Yuna- Bistanda krallıklar devrildi, Avrupanın hâlâ krallık rejimi- le idare edilen memleketlerinde İse, kralların bilfiil siyasi hakları kalmadı. Bu hal, uzun bir tarihi tekâmü- lün sonucudur, Bir zamanlar, insan cemiyetle- rinin bütün varlığına ve içtimai hayata din hâkim iken, krallar, ilâhi kudretin yeryüzünde timsali sıfatile halkı idare ettiler, Bu di- ni sıfat lara büyük bir kudsiyet verirdi. Bunda” dolayı kudret ve kuvvetlerinin sonu yoktu. Halk kitlelerinin mukadderatına hük- mettikleri kadar, insanların vic- danına da emrederlerdi, Cemiyetlerin bu ruhani mahi- yeti zayıfladıkça, krallar devlet otoritesini şahıslarında topladılar, Milletler, uzun asırlar, kral hane- danlarında, devlet (okudretinin timsalini gördüler. Fransa kralı on dördüncü Louis «Devlet be- nim!» derdi, Milletler, son asırda, kendi var- lıklarını ve kendi iradelerini kral ailelerinden müstakil olarak his- setmeye başladıkları zaman kral. ların nüfuzu da söndü, var olma- ları lüzumsuz, hattâ millet men- faatleri için tehlikeli görünmeye başladı, Bunun içindir ki, bugün Avrı- pada mevcud bazı krallıklar, si- Yasi ve fiili bir müessese olmak- tan ziyade, eskiden kalma ve ze vale mahküm ananelerdir. Böyle olduğu halde, hiç bir devlet işine karışmayan İngiltere allarını İngiliz milleti neden bu dar seviyor? Necmeddin Sadık (Devamı 4 üncü sahifede) ikam İPEK ve ANNABELLA - VİKTOR FRANCEN her yerde 5 yl PERŞEMBE — 23 Küânunusani 1936 Isveç hükümeti, Italyan notasındak! reddediyor. Telefon: 24240 (dare) - 24249 (Tahrir) « 24248 ( (Matbaa) - 20113 (Klişe) Yeni kralın cülüsu 4l pare top atılarak ilân edildi Kral ilk nutkunda meşrutiyete sadık kalacağını söyledi Londra 22 (Akşam) — Kral sekizinci Edvardın İngiltere tah- tina oturduğu bu sabah sant onda İngilterenin her tarafında ve bü- tün dominyonlarda (merasimle halka ilân edilmiştir. Londrada iptida Sen James sa- rayında, sonra (o Şarnigforsda, Temple Barda ve borsa binasında yeni kralın tahta oturduğu halka bildirilmiştir. - Bu merasimde as- ker bulunmuş, yeni kralın tahta oturması 4l pare top atılmak su- retile ilân edilmiştir. Kral Jorjun cenaze merasimi Londra 22 — Kral Jorjun nâşı dün akşam il sara- yından köy kilisesine kaldırılmış» tır. Hava soğuktu. Karla karışık yağmur yağıyordu. Kral haneda- nı erkânı iki otomobille kiliseye giderek nâşı karşılamıştır. Sonra bir âyin yapılmıştır, Kralın nâşı perşembe günü öğ- le vakti trenle Londraya nakledi- lecektir, o Yeni kral, annesi ve kral hanedanı erkânı bu trende bulunacaklardır, Cenaze merasi- mi salı günü yapılacaktır. Cenaze perşembeden salı gününe kadar Vestminister kilisesinde kalacak, halk nâşın önünden geçecektir. Kral, şatoda aile makberesine, babası yedinci Edvard ile annesi Aleksandranın yanına defnedile- cektir, 33 Yeni kralın bir nutku Londra 22 — Meclisi hâs dün öğleden sonra toplanmıştır. Mec- lis kral Jorjun vefatını ve seki- zinci Edvardın cülüsunu tesbit etmiştir. Bundan sonra yeni kral toplantı salonuna gelmiş kısa bir nutuk söyliyerek demiştir ki; «Sevgili babam kral beşinci Jorjun vefatı üzerine krallık va- MELEK'te Var | Silâh Başına Kani rini SERE Sendeleg bem potno Yeni kral sekizinci Edvardın son resimlerinden biri zifesi uhdeme düşüyor. Babamın ölümü dolayısile teb'amın göster- diği teessüre teşekkür ederim, 26 sene evvel babam burada kral ilân edilirken hayatta takip ede- ceği gayelerden biri de meşruti hükümete devam olacağını söyle- mişti, Ben de babamın eserine de- vam ederek hayatımi teb'amın saadet ve refahına hasredeceğim. — Siz bi Venümünüz bayanl... — Siz bir Herkülsünüz bayl... Bu güç işte muvaffakiyet için tab'amın bana karşı emniyet gös- termesini, parlâmentonun da ki- yaset ve ferasetle bana yardım et- mesini temenni ederim,» Yeni kral bundan sonra başve- kil M. Baldyini kabul etmiştir. M. Baldvinin bir nutku Londra 21 — M. Baldvin rad. yo ile neşredilen nutkunda ölen kralın meziyetlerinden bahsetmiş» tir. Başvekil demiştir ki: «Tahta oturmasının 25 inci yıl dönümü münasebetile © yapılan şenliklerde kral, milletin kral s- fatile kendisile ne Okadar iftihar ettiğini, insan sıfatile de ne kadar sevdiklerini görmüş, bundan çok mütehassis olmuştu. Bunu takip eden aylarda kral her zamandan daha sakin, daha halim selimdi, Adeta bu uzun seyahat için ha- zırlanmış gibi idi. «Kral hastalığının son günle- rinde vakit vakit kendini topladı- ği zaman gösterilen ihtimama te- şekkür ediyor, herkese nazikâne bir söz söylüyordu. Bu anlardan birinde kâtibine «imparatorluk nasıl gidiyor?» diye sormuştur. Kâtip «imparatorlukta her şey iyi gidiyor» cevabını vermiştir. Kral bir tebessümle kâtibine teşekkür etmiş ve yarı haleti nez'e girmiş. tir, (Devami 4 üncü sahifede) kere kurbanları: On üçü bulmuş Habeşler yeniden üç uçak düşürdüler Italyanlar cenupta İleri hareketinin devam ettiğini, şimalde de taarruza haş- ladıklarını bildiriyorlar Adisababa 22 (A.A.) — Ha- beş kuvvetlerinin “üç uçak daha düşürmüş oldukları bildirilmek- tedir. Bu suretle muhasamatın başlangıcındanberi düşürülen İ- talyan uçaklarının sayısı on üçe baliğ olmuştur. Berlin 22 — Habeşistandan a- lınan haberlere göre umumi $e- ferberlik dün ilân edilmiştir. Bun- dan evvel yapılan seferberlik ta- mam değildi, Şimdi eli silâh tu- tan herkes cepheye gönderilecek- tir. Habeşler bu suretle askeri kuvvetlerini bir misli arttıracak- lardır, Italyan resmi tebliği Roma 22 — 103 numaralı res- mi tebliğdir: 20 kânunusani sa- bahı Ceneve Dragon alayı par- lak ve çabuk bir hareketle Habeş- lerin mukavemetini yenerek Do- lodan 380 kilometre ileride Galla» börani mıntakasının merkezi olan Negelliyi almıştır. Ganale Doryada kazanılan za- fer Gallaboran memleketini Ha- beşlerden kurtarmıştır. Bu hava lideki kabile reisleri ve eşraf der- hal İtalyanlara dehalet etmiş ve kendilerini (o Habeşlerden kurtar. dıklarından dolayı memnuniyet beyan etmiştir, Bunlar Habeşis- tana karşı yapılacak askeri hare- kete iştirake hazır olduklarını da söylemişlerdir. Takip esnasında yakalanan esir kafileleri fevç fevç üsera karar. gâhına getiriliyor. Negellide sü- varilerimiz bir çok mühimmat ve zahire ambarları ele geçirmişler. dir. Eritrede Tembien havalisinde tarafımızdan bir taarruz başla- mıştır. Tayyarelerin Somali ve Eritrede askeri harekâtın inkişa- fına ve zafere çok yardımları do- kunmaktadır. (Devamı dördüncü sahifede)