13 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Güzi sinde tefrika edilmeğe başlanmıştır. — de Sabrinin Hicran Gecesi isimli romanı Perşembe gazete- PERŞEMBE GAZETESİ 68X100 ve 63X95 kıt'a- sında olan meemuaların 32 ve 24 sahilesi de- mektir. Fiyeti her yerde ve daima 7,5 kuruştur. e e No. 6280 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 19 — NİSAN 1936 Notamız Fransada mür- sait surette karşılandı tetkik ederken şunu da göz önünde bulundurmak ill ki Türkiye Atatürkün rehberliğile bugün modern ve kuvvetli bir hükümet olmuştur. Türk ricali çok Kilitbahirden Boğazın ve Çanakkale şehrinin görünüşü Paris 12 (Akşam) — Fransız mahafili ve gazeteleri Boğazların gayri askeri mıntakası hakkında- ki kayıtların kaldırılması için Türkiye tarafından verilen nota ile çok meşgul oluyorlar. Bütün mahafilin ve gazetelerin mütalâa- ları Türkiye için müsaittir, Tür kiyenin gayet meşru ve kanuni yolda hareket ettiği, emrivaki yapmağı düşünmediği, bunun göz önünde tutulması lâzım geldiği beyan ediliyor. Bura mahafilinde deniliyor ki: «Lozan muahedesini Türkiyeden başka İngiltere, Fransa, İtalya, Japonya, Sovyet Rusya, Roman ya, Yugozlavya, Yunanistan ve Bulgaristan imza etmişlerdir. Bu devletlerden dördü Boğazlara bir taarruz vüku bulursa derhal Tür- kiyenin yardımına gitmeği teah- hüd etmişlerdi. Bu dört devlet İngiltere, Fransa İtalya ve Japon- yadır. Japonya son zamanlarda Avrupa ile bütün münasebatım kesmiş, Milletler Cemiyetinden | de çekilmiştir. Bunun için Japon- | | yanın bu meselede sözü yoktur, Diğer üç devlete gelince, bu | devletlerin eskisi gibi kefil ve mü- taahhid vaziyette devam etmele- İ mesine konmasını istemiştir. ri şüpheli görünüyor. Diğer taraftan şunu da göz önünde bulundurmak lâzımdır ki Türkiye bugün Atatürkün rehber- | liğile modern ve kuvvetli bir hü- kümet olmuştur. Sovyet Rusya ile çok kuvvetli münasebatı 1- zımidır. Türkiyenin emri vaki yolunu tutmamasından memnun olma- mak kabil değildir. Bu âkilâne hareketin, muahedelerde değişik- lik yapılmasını isteyen diğer dev- letleri, ezcümle Macaristanı doğ- ru yola sevkedeceğini: Macar hükümet adamlarının da Türkiye ricali gibi doğru düşüneceklerini umarız.» Cenevre 12 — Türkiye, Mik letler Cemiyeti umumi kâtipliğine gönderdiği notada Boğazlar hak- kındaki talebinin Milletler Ce miyetinin mayıs toplantısı ruzna- ) Hükümetimizin verdiği notanın metni Anadolu ajansı tarafından tebliğ ediler metni beşinci sahifemizde okuyunuz Hoyboncular yeniden tahrikâta başlamışlar Suriye gazeteleri Türkiye - Suriye münasebatını bozan bu faaliyete nihayet verilmesini istiyorlar X Yer Suriyeden gelen haberlere gö- re Hoybon ismindeki cemiyet, bir müddet uyuduktan sonra ye hiden Türkiye aleyhinde faaliye- te başlamıştır. Şamda çıkan Elif- ba, Beyrutta çıkan Yılıdz gaze | teleri bu hususta malümat verir Yorlar, Yıldız gazetesi diyor kiz «Hoybon cemiyeti yeniden ba- rekete başlamıştır. Cemiyat âza- larından bir kısmı içtimalar ter- tip etmişlerdir. Bu içtimalarda Türkiye aleyhinde şiddetli nu- tuklar söylenmiştir. Türkiyeden kaçanlardan Muşlu Hilmi, Hoy. bon cemiyetinin parasile küçük bir kitap neşretmiştir. Bu kitap | meccanen halka dağıtılmaktadır.» (Devamı 9 uncu sahifede) âkilâne hareket etmiştir» deniliyor Almanya fırsat | kolluyormuş Avu ayı ilhaka ve Ren nehrini geçmeğe hazırlanıyormuş Paris 12 — Sosyalist partisi İ reisi M. Leon Blum, Populsire gazetesinde yazdığı bir makale de diyor ki: «İngiltere ile İtalya arasında- ki münasebat günden güne ger- ginleşiyor. Bu sırada üçüncü bir devlet (yani Almanya) fırsat kol- lıyor. İngiltere ile İtalyanın kâfi derecede birbirlerine girdikleri ve başka işle meşgul olamıyacak hale geldikleri zaman Nazi çete lerinin Avusturya hududunu ge çecekleri ve Alman askerinin Ren nehrini aşacakları rivayeti şimdiden ısrarla ortalıkta dola- şiyor. ? Fransa. . İngiltere ve Sovyet Rusyanın etrafına toplanacak olan memleketler henüz şu iki vazi- feyi başarabilirler: 1 — İtalyayı, şayanı kabul bir sulhü kabule mecbur etmek, 2 — Hitlerin macerasına karşi yolu kapamak. Aile faciası Bir köylü kıskançlık yüzünden karısını öldürdü Balıkesir 12 (Akşam) — Balı- kesire bağlı Aktarma köyünde kanlı bir aile faciası olmuştur. Ha- mit adında bir köylü, karısi, Se- fer kızı Ayşeyi kama ile vücudu- nuri muhtelif yerlerinden ağır su- rette yaralamış ve kadıncağız Memleket hastanesine getirilirken yolda ölmüştür. Vakadan sonra kaçan katil ci- var köylerden birinde yakalanmış ve adliyeye teslim edilmiştir, Ci. nayete, kıskançlığın sebebiyet ver. diği zannedilmektedir. Bir İngiliz gazetesine göre İtalyayı mudafaa Fransa için tehlikeli imiş Londra 12 (Akşam) — Pazar gazeteleri vaziyet hakkında uzun makaleler yazıyorlar. Gazeteler daha ziyade Avrupa meselesile uğraşıyorlar. Observer gazetesi Fransız plânindan bahisle bunu tenkid ediyor. Ve realist bir poli. tika takip edilmesini istiyor. Sondey Taymis gazetesi ise ma- kalesinde Italyan davasını çok sıkı tutmanın Fransa için tehlike- lerinden bahsediyor, başlanan yeni lâyihanın başlıca KÜÇÜK İLÂNLARIMIZI okuyunuz! O sütunlarda istediğinizi bulmak ihtimali çoktur Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 ( Klişe) Adii kanunlarımız Ceza kanununda mühim değişiklik yapılıyor Meclis adliye encümeninde tedkikine ahkâmı 4 Ankara 12 (Telefonla) — Ceza kanununda mühim değişiklikler | yapan yeni kanun lâyihası meclis ' adliye encümenine verilmiştir. * Lâyiha ceza kanununun bir çok maddelerinde tashihi lâzım ge- len cihetleri düzelttiği gibi dev- letin emniyetine karşı işlenen cü- rümler hakkındaki maddeleri de tamamen değiştirmektedir. Lâyihaya göre devletin şahsi- yetine karşı işlenen cürümler fas- lında 125 inci madde şu şekle konulmaktadır: «Devlet topraklarının tamami ni veya bir kısmını yabancı bir devletin hâkimiyeti altına ko yan, “devletin istiklâlini tenkise veya vahdetini bozmaya ve ya» hut devletin hâkimiyeti altında bulunan topraklardan bir kısmı- nı devlet idaresinden ayırmaya matuf bir fiil işleyen kimse ölüm cezasile cezalandırılır.» Yeni 126 ncı maddeye göre devlet aleyhine silâh kullanan veya Türkiye ile harp halinde bu- hınan bir devletin ordusunda hiz- met kabul eden vatandaş müeb- bed ağır hapis cezasile cezalan- dırılır. Yabancı devlet kuvvet- lerine kumanda eden veya bun- ları sevk ve idareye müteallik bir vazife deruhde eden vatandaş hakkında ölüm» cezası verilir. Harp esnasında düşman devlet toprağında bulunup ta bu devlet kanunlarının tahmil ettiği bir mecburiyeti ifa zaruretile mezkür | filli işleyen kimseye ceza ve rilmez. (Devamı 4 üncü sahifede) me öğ i Adliye vekili Şükrü Saraçoğla YEŞiL ELMALAR — Bir sevda romanı mi? — EVET! HAYIRI YEŞiL ELMALAR — Bir macera romanı mi? — EVET! HAYIRI YEŞiL ELMALAR — Yerli bir roman mı? — EVET! HAYIRI YEŞiL ELMALAR Bütün dünyanın, bütün nesillerin bütün hislerin ROMANIDIR. — İşler nasıl?.., — Berbat bayrmı... Bu altı aylık ondülüşron bütün hamamcıların canına okudul