14 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Cenevrede Italyan ve Habeş delegeleri bu- gün konuşmağa baş- lıyorlar. Sene 18 — No, 6281 — Fiatı her yerde 5 kuruş SALI 14 — NİSAN 1936 İngiliz gazete leri: “Türkiyenin isteği hiç şüphesiz kabul edilecektir,, diyorlar Fransada da notamız iyi karşılanmıştır. et almıştır italya ihtiyatkâr vaziy Londra 13 (Akşam) — Türki- yenin Boğazlar hakkındaki notası burada çok iyi karşılanmıştır. Bü- tün gazeteler Türkiyenin dürüst hareketinden büyük bir takdirle bahsediyorlar, Gazetelerin mütale- aları Türkiye için çok müsaiddir. Taymiş gazetesi makalesinde di- yor ki: «Geçen haziranda Habeşistanda yapılan istilâ ile Avrupa nizamına Yurulan de Türkiye bu talebi bu kadar er- ken yapmazdı. Türk notasının dev- letler tarafından nazarı dikkate a- İimiası lâzımdır. Boğazların asker likten tecridinde en mühim nokta dört devletin, yani İngiltere, Fran- sa, Japonya ve İtalyanın verdikle- ri teminattı, Bu teminatın kıymeti d ber hak | N m İ askerlikten tecridinin hiç bir kiy- son zamanlarda hakikaten çok #- ıştar.» Meri: diyor ki: «Türki ye bütün dünyaya, bir politika der: si vermiştir. Muahedelerin tadili için tuttuğu yol dürüst ve hakşi- nasanedir. Diğer birçok milletler emri vaki yaparlarken Türkiye bu fena yola sapmamıştır, Türkiyenin isteğine gelince, bu nun kabul edilmesi lâzımdır, Esa- sen pratik noktadan Boğazların meti yoktur. Çünkü gayri askeri mıntakanın dışında harp levazımı bulunuyor ve bir gerginlik vuku- unda bünlar ve levazım çabuk icap eden yerlere yerleştirilebilir ve Be- ğaz torpillerle kapatılabilir.» (Devamı yedinci sahifede) Bumin ye | Dee ge Yunan başvekili Demircis kalp durma sından öldü Yeni kabineyi eski M. Metaksas Atina 13 (Akşam) — Yunan başvekili M, Demircis, bu sabah yatağında ölü olarak bulunmuştur. Başvekil muavini ve harbiye nazırı M, Metaksas, ölüm habe- rini alır almaz, derbal evine &i derek ailesine taziyet beyan Ca miş, sonra saraya giderek siyasi vaziyet hakkında görüşmüştür. M. Metaksas, bugün öğleden sonra kabineyi toplantıya çağır- mıştır. Başvekilin cenazesi, hükü- metin masrafile kaldırılacak, biz- zat kral da cenaze alayında bu lunacaktır. i Müteveffanın cenaze merasimi fenüz tesbit edilmemiştir. Harbi- ye nazırı M. Metaksasın muvak- kat bir iş kabinesi teşkiline me- mur edilmsei ihtimali vardır. M. Metaksas başvekil oldu Atina 13 — Başvekil muavini M, Metaksas kabinenin istifasını krala tevdi etmiştir. Kral istifa Yı kabul etmiş ve kabineyi teşkile M, Metaksasi memur etmiştir. M. Metaksas başvekâletle hariciye nezaretini deruhde etmiştir. Diğer hazırlar mevkilerinde kalmışlar dır. M, Metaksas başvekil sıfati- le yemin etmiştir. K Atina 13 — Başvekil M. Demir tisin cenaze mörasimi salı günü taat on yedide yapılacaktır. Yunanistan, başvekili Kostantin Mircisin ölümile bir sene zarf: Yast rücülünü kalp şektesinden kaybet- (Baştarafı yedinci sahifede) | başvekil muavini teşkil etti YEŞiL ELMALAR — Bir sevda romanı mi? — EVET! HAYIRI YEŞiL ELMALAR — Bir macera romanı mi — EVET HAYIRI YEŞiL ELMALAR -— Yeşi bir roman mı? — EVETİ HAYIRI YEŞiL ELMALAR Bütün dünyan, bütün nesillerin bütün hislerin ROMANIDIR. Emlâk kıymetini korumak için ne düşünülüyor? Afyon mebusu Bere Türkerin mühim bir takriri Berc Türker Ankara 13 (Telefon) — Afyon mebusu Berc Türker bugün Mecli- se bir sual takriri vermiştir. Mebus| takririnde diyor ki: — «Hükümetimiz Türk yurd. daşlarının servetini himaye mak- sadile mevdustı koruma kanunu neşretmiştir. Yakın bir zamanda ayni maksadla bir Bankalar ka- nunu mevkii tatbika vezedilecek- tir. Bu gibi kanunlar yurddaşlar tarafından daime takdir edilir. (Devamı yedinci sahifede) aranan ASA ENEESAASN NE AASUEEBANAE: Boğazları tahkim edeceğiz, İtalyanlar Tsana gölü kenarına ve Sudan hududuna vasıl oldu- lar. Telefon: 2420 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 ( Matbaa) - 20113 (Klişe) Cenevrede yeniden konuşmalar başlıyor ingilterede zecri tedbirlerin arttırılması Cenevre 13 (Akşam) — Pas- kalya yortuları münasebetile bir- kaç gün hüküm süresi sökünettsni sonra yarın (bugün) burada yeni- den siyasi faaliyet başlıyacaktır. Yarın İtalyan ve Habeş murahhas- ları Milletler cemiyeti umumi kâ- tiplik dairesinde, on üçler komi- tesi reisi mi kâtip M. Avenol hazır olduk- ları halde toplanacaklar ve hükü- metlerinin sulh hakkındaki dü- şüncelerini anlatacaklardır. Per- şembe günü de on üçler komitesi toplanacaktır. İngiliz ve Fransız nazırlarile diğer delegelerin perşembe saba- hı Cenevreye gelmeleri bekleni- yor. İtalya ile Habeşistan ara- yeniden zecri tedbirler meselesi- ni görüşmesi muhtemeldir. İngiliz kabinesi toplanıyor Londra 13 (Akşam) — Harici- ye nazırı M, Eden bugün Londra- ya gelmiştir. - Yarın başlıca nazır- ların iştirâkile bir toplantı yapı: lacaktır. Bu toplantıda İtalyaya karşı alınacak vaziyet gözden ge- girilecek ve çarşamba günü Ce- nevreye hareket edecek olan M. Edene verilecek talimat kararlaş- tırılacaktır. Son zamanlarda İn- gilterede zecri tedbirlerin arttırıl- Ajiypa saliaaüini glikiçe seyrelme içiniz M. Madariaga ve umu- | sında anlaşma imkânı olmadığı | anlaşılırsa on üçler komitesinin | cereyanı birdenbire kuvvetlendi Solda on üçler komitesi reisi M. Madariaga gazetecilerle görüşüyor, sağda Habeş delegesi Wolde Maryam ması İehindeki cereyan kuvvet- lenmiştir. Pariste endişe Paris 13 (Akşam) — Yarın Ce- nevrede yeniden başlıyacak faa- liyete burada büyük ehemmiyet veriliyor. İngilterede zecri ted- birlerin arttırılması hakkında baş- layan cereya çok vahim görülü- yor. Bu meselede İngiltere ile (Devamı yedinci sahifede) Ingiltere - Italya Yarı resmi Italyan gazetesinin İngiltereye hücumları Roma 13 (Akşam) — Yarı res mi Giornale d'İtalia gazetesi baş makalesinde İngiltereye yeniden şiddetli hücumlarda bulunuyor. Bu gazete diyor ki: «Bugün ihtilâf Milletler cemiye- ti ile alya arasında değil İngiltere ile İtalya arasındadır. Daha doğ- rusu İngiltere ve etrafındaki gu- rupla İtalya arasındadır, Bugün- kü vaziyete İngiliz Hariciye nazır rı M. Edenin magrurane politika- sı sebep olmuştur. M. Eden ne is- tiyor, Avrupayı ne-gibi bir sergü- zeşte sürüklemek arzusundadır?. İtalya hiç kimseyi tehdid etmi- yor, Fakat kibir ve gurura karşı durmağa hazırdır.»