14 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

14 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

SERRAAMUANUUAAA VULUUU UUUT e U T GD A A YA AAA AAA Yirmibeşinci Yel No. 6495 SALI l14 Nisan 1936 Bogazlar mukavelesi ğımız günlerde lıaşkalık var- izmir'de hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. dı. Şimdi ise dünya emniyetsizlik ve silâh yarışı içindedir. örc.. Telef on: 2776 Tahaddüs Eden Ahval Ve Şartlar, Artık Eski Hükumlerı:lşlemez Hale Getirmiştir. Türkiye, Bu Vaziyet Karşısında, Ken- di Topraklarının Müdafaasını Dört Devletin Taahhüdüne Bırakamaz. Çanakkalenin askerleştirilen ve silâhtan tecrid edilen kısımlarına aid bir harita Verdiğimiz Notayi Aynen Yazıyoruz Apkara 12 (A.A) — Boğaz lar mukavelesinin müzakeresive İştirak etmiş olan devletlere bariciye — vekületi Yterafından tevdi edilen notunın metaldir: 1928 de Türkiye — Lozun'du serbesti müruür ve gayri askeri bale İfrağ ahkâmını İhtiva eden Boğazlar — mükavelesini lmzaya muvafakat ettiği zaman, Avra- panın umumi vaziyeti siyasi ve sekeri bakımlardan bugün kon dini gösteren — vaziyetten tama mile ayrı bir manrzara mekte idi. Avrupa o tarihte silâhezlar mıya doğru — gidiyorda. Ve #i yasi darümu yalnız beynelmilel teshhüdlerle teylt edilmiş, de- gişmez hokuk prensipleri üze rine ibtina eyliyecektl. Kara, deniz ve bava kuvvet leri çok daha »z korkulacak mahiyet göstermekte ve tema yülleri azalına yolunda tezahür etmekte (di O surada Türkiye boğazlar mükavelesinin takyidi ahbkâmı ni milletler cemiyeti misakımın erzet onuncu maddesinin garantisine Parti Başka- nımız Geldi. On gündenberi Aukara'da bulunan İzmir ve Manlsa iileri C . Partisi yönkürolü — baş kanı ve Yozgüad saylavı — Avnl Doğan, dün Ege vapuru ile İ4- tanbul'dan şehrimize gelmiş ve vapurda çarbay, yer çarbay, partl vilâyet İdare beyetl erkâmı, emaf İşçi birlikleri | heyetleri ve birçok dostları — tarafından karşılanınıştır. Esnaf birlikleri Idare heyeti, Avni Doğan'a bir büaket vermiştir. Canakkale den bir görünüş.. ilâveten mümzl devletlerin ve her balükârda dört büyük dev Hvııfbâs—isi akim kalmış, I tere Avrupaya dönmeli imiş! letin, tehdid vukuuuda boğaz — ŞSonu 6 ıncı sahifede — Ingiliz Kabinesi Çekil- mek Mecburiy Londra 13 (A A) — San za man lar da Londra'da zecri tedbir ler — lehinde gene çiddetli bir. mücade le — başlamış br. Resmi mah feller - yalmız çok — enerjik tedbirlerin mücesir ola: bileceği fakat diğer taraftan İngiliz hüküme M, Eden kabine içtimaından çikarken — Sonu 6 inci sahifede — $ amragirisçda tinde Mi? Ingiliz'ler Petrol Ambargosu Olmaz- sa Süveyişin Kapatılmasını İstiyorlar Notamızın lFransa'daki Akisleri Çok Müsaittir ve Türkiye Kuvvetli Bir |Devlet Oldu Diyorlar Tstanbul, 13 (Özel) — Bağaz: Tar hakkındaki notamız, Fransa'da da müşsit kargşılanmıştır. Paris gazeteleri notayı tetkik ederlerken,| Türkiye'nin bugünkü askeri ve siyasi durumunu tebarür ettirmek. te ve müracastimizin yerinde ol duğunu kaydeylemektedirler. Bir gazete: “Türkiye'nin, Atetürk'ün veh. berliği ile bugün moderu ve kuv. vetli bir bükümet olduğunu unut- mamalıdır. Türk ricali, çok akıllıca hareket etmiştir.,, Rusya Japonya Ile Mançuri'yi Pro- testo Etti. Imlvan gazeleler : Notamız Karşısında Mü- talea Yazmamaktadırlar. ——an a— Bunda İtalya'nın tazla alâkası yoktur. M. Mussolini'nin ne düşün- düğü de şimdilik mechuldür, demektedirler Roma, 13 (Radyo) — Tür kiye bükümetinin boğazları tah kim bususuudakl notası gazete lerde neşredilmiştir. I alyan gözeteleri bu buberl biçbir. mütalea dermeyan etme den neşreylemişlerdir. Yalbız ba talebin dermeyan edileceğinin çoktan malüm ol düğa yazılmıştır. İtalyan efkârı ümüömiyeti bu hareketi, oluslar sosyetesloin ciban efkâr umu miyesinde doğurdoğu bir endişe şeklinde İşaret etmektedir. İtalyan gazeteleri: “Bu mes'ele hakkında Toglt | — M. Mussolini Sonu 4 ncü sakifede — Alman'lar Şimdi De / Avuslurva yı Ilhak Edeceklermiş.. İstanbul 13 (Özel) lar Ren'i şimdi de Avusturya'yı ilhak etmek niyetinde — imişler.. Fransız'lar, ilhak bir zamanda olacağını söyliyorlar. Paris'ten gelen haberlere -göre, işgalden sonra 4lman - keyfiyetinin - çok yakın İmparator arlık muka- Diyor. Dün Ansızın öldü .. “-|Yeni kabineyi Metaksas teşkil etti. Atina, 13 (ALA) — M. De mircle nüzül İsabetlle fücceten ölmüştür. İstanbul, 13 (özel) — Yu: nan başbakanı M. Demirecis bu sabah yatağında ölü olarak bu- lanmuştur. Kendisi — mlide ve ortada ölen başvekil M. Demircis kalbinden rahatsız bulunuyordu. Doktorlar, nüzül isabet ettiğlni söylüyorlar. İstanbol, 13 (özel) — Yenl Yünan — kabinesini, — Demircis kabinesinde başbakan muavinl olan General Metakena'ın teşkll edeceği söyleniyar. Parls, 18 (Radyo) — Atine dan haber veriliyor: Başbakan Demirclis'lo ölümü, Yununistanda derin bir tecasür Uyandırmıştır. Başbakan — mun vlal ve harbiye nasırı general metaksas, vefat baberloi elınca B gltmiş ve kral — taralın dan kabul edilerek başbakanın — Sonu 6 ıncı sahifede — vemet edemiyecek mi? Yunan Başbakanı Adis-Ababa üzerinde İtal- yan Tayyareleri. Italya, Habeş ler Teslim Olmadan Müzakereye Girişmiyor. Sosyete- nin Kontrolunu Da İstemiyor Roma, 13 (Rad yo) — M. Ave nol ile M. Ma daryaga'nın - bir sulb teşla etmek üzere İtalyan ve Habeş murabbeas larile — yapacak İarı müzakereler büyük müşkülle re tesadüf ede cektir. htalya hökümeti bütün Ha beş ordusunun tesliminden ev vel müzakerelere girlşemiyece ginl bildirecektir. — İtalyan'lar, sulh müzakerelerinin Adis Aba. ba - Roma arasında ve Sosyete kontrolü olmadan — yapılmasını İstemektedirler. Londra 13 (AA) — Habeş dış bakanı M. Hermuy dün M, Avenole şa telgrafı çekmiştir: 9 Nisan tarihli — telgrafınıza cevaben Habeşletan'ın müteca vize karşı yaptığı mücadelede İtalya tarafından açıktan açığa ve slstamii bir şekilde vaki olan yolsuzluklara rağınen barp osaller! hakkındak! anlaşmalara barfiyen risyot ottiğini bildir tekle kesbi çeref eylerim. Habeşistan bu yolsazluklara makabelel bijmisilde bulanmak - tan bile çekinmiştir. Mareşal Badoglio harbı idare ediyor İstanbol, 13 (Özel) — Habeş İmperatorunun Londra'ya gön- derdiği bir raporda, ertik mu- kavemete iktidarı kalmadığımı bildirdiği haber veriliyor, Adis-Ababa 13 (A.A) — Ha vas ajansı bildiriyor: Dokuz İtalyan tayyaresi ba sabah esat 10 da - Adle Ababa özerinde uçmuştar. Adlı Ababa, 13 (Radyo) — Havas Ajsnsı bildiriyor: Şimdi asat 15,35 dir. Üç mo törlü büyük bir İtalyan bom bardıman tayyeresi şehrin üze- rinde uçma! r. Sovyet Sanayii Moskova 13 (Radyo) — 986 senesinin İlk üç ayında Sovyet saDayi İstihealatı 13,986,000,000 rübleyi bulmuştur.