15 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

15 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmibeşlaci Yıl No, 6496 Çarşamba 15 Nisan 1936 &. Cenevre ye yıırıu geleceğ çııı sulh Müzakerelerine bugün başlanamıyacaktır Sulh Müzakeratı Akim Kalırsa, Ingil- izmir'de hergüo sabahları çıkar, siyasal gazetedir. tere Askeri Tedbirler Istiyecek Bu Haber Fransa'da Hew(an U yandırdı. Eden Cenev- reye Gidiyor. Fransız Gazeteleri Italya Galiptir, Diyorlar Parls, 14 ( Radyo ) — Tan gözetesi Togiltere'nin bahhında: ı[ Muallimlerin Hakları.. Ükmektep muallimine, gerek Beklin terbiyesi, gerek halkın oku: tulması ve gerekse kazalarda, köy- lerde rejimin yayılaası, soysal hi Teketlere rehber olması bakırmından birçok vazifeler verdik.. Moallim, bemen hemen Yelin birinci plânında yer alan ak- df bir unsurdur. Mesleğinin mahi- Yeti de yüksek ve asildir. Çocuklu: Timına terbiye ve yetişmesini lara vermişizdir. Bu itibarladı cemi: diğer bütün vataadaşlar ve memur- lar için kanun namına, bak ve ada: Tet namıma gösterdiğimiz hasaasiyeti onlara da teşmile mecburuz. Bunda ü vardır. Hüküme- 'iu_vnl ilkmektep — musllimlerine Sit ve 45 bin Yira tutan bir hak üzerinde samimiyetle konuşabiliriz. Ksasen Valimiz de, Parti Başkam- maz da, vilâyet meclisimiz de, bu Mar'ele ile yakından alükadar ol muşlardır. Ortada formalite noksanlığı, çu Yeya bu gibi ahval yüzünden çiğ- Benmiş bir hak vardır. Kısaca izab edelim: 22 mdit 926 tarihli ve sumaralı bir kanunun ony maddesi ile musllimlere ayda 5-10 lira mesken bedeli verilmesi karar Taştırılmıştı. —Bu para bir müddet Yerildi. Fakat bazı vilâyetlerin mali Yaziyetlerinin darlığı karşısında, bu Mmadde, iki yıl tecil edildi. Bu ikin: €i yal da bitti ve tekrar iki yıllık bir tecil için Kamutay'a bir lâyiha verildi. Tam o sırada Kamutay da tatil yapmıştı, bittabi kanan lâyiha- * çıkamadı, Bu suretle müecceliyet kalktı ve 11 inci madde mnallim: ler lehine yürümeğe beşladı. Bu türetle muallimler, 779 numaralı kanundan urada bir yıl daha istita- de ediyorlardı. Nitekim, bunu gö: ze alan Kamutay, 2297 sayılı bir kanun çıkardı. Banda, hem yeni bir tecili — kararlaştırıyor, hem de * senenin mesken bedellerinin ve: Tilmesi isteniyordu. Bu kanun ay: Ben göyled 1 — 4792 — numaralı maarif teşkilâtina dair kanunun İl inci maddesi bükmü iki sene müddetle tecil edilmiştir. 1707 gümaralı kanucun bittiği tarihten bu kanunun — mer'iyeti ta: Tihihe kadar ilk okul — öğretmenle- rinin tabakkuk eden mesken bedel- leri hasusi idareler tarafından öde- necektir. Defaten vermeğe mükte dir olmuyan vilüyetler üç takalt ve Üç senede ödeyebilirler. Bu kanan 1 haziraa 1933 ta- Tihinden muteberdir.> Görülüyor ki, muallimlerimizin bir yıllık alacakları 1 haziran 933 Ve başlamak üzere 938, 934 ve 935 Yıllarında ya taksitle, yahud — dela- len verilecekti. Çünkü bu bir hak tır, çünkü bir borçtur, çönkü ka. Sunun evri sarihtir. Halbuki ve. tilmedi, verilemedi. Neden, niçin, | bunu araştırmıyacağız. Çok iyi hatırlıyoruz Geçen yal umümi meclir, — Sonu 6 incı sahifede — veziyeti Baron Aloi: | bu | | Bu sabah büyük bir bombar *İngiltere secri tedbirlerde israr etmekle bata etmektedir. Bugün İ alya'nın Habeş ordusuna gelebesi çok aşikârdır.* Piğre Dolyon: »Hltler'in teklif ewiği 25 se nelik mütsrekenle elde — edil mesl İçin tam 25 sene müza kere lâzumdır. «Türkiye'nin — bağazlar hak kındaki talebi emoiyetial temin içladir. Bu mer'ele esaa İtibe yen değildir. Toglitere'ala bu teklifi kebul edeceği kuüvvetle tebmin edilmetedir Türkiye'cin nenlü — dahilin deki taleb kabül — edilmezse, yebi bir emri vâkı melhuzdur. Bunun için ba teplif ve talep ehemmiyetle bazarı İtibara alın malıdır.* Demektedir. İstanbol, 14 (Özel) — Deyli — Sonu 6 1incı sahifede Italyan Ulusu, Habeş Harbından Usanmış Görünüyor . İstanbul 14 (Özel) — İngiliz gazetelerinin Roma muhabirle rinden aldıkları haberlere göre, İtalya du Rabeşistan'da girişi: len harba karşı bezğinlik gün Beçtikçe artmaktadır. Bütün Habeşistan'da Anarşı Varmış Italyan'lar, Dessie'yi Al- dıklârını Iddia Ediyorlar Adis - Ababa üzerinde Uçan İtalyan Tayyareleri Beyanname Attılar. * HRabeş sıhhiye teşkilât faaliyete.. Roma 14 (Radyo) — Havss #jansindan: Benöz teeyyüd etmeyen banı şaylalara göre, İtalyan kuvvet leri dün Dessle'yi işgal etmiş- lerdir. Cepheden gelen son haberler Habeşlerin bu şebri daha bir kaç gün evel boşaltmış olduk larını bildirmekte Idi. Adls Ababa, 14 ( Redyo) — dıman tayyaresi Diredava üze- rdade uçmuş, Çakat bomba at mamıştır. Asmara; 14 (Redyo) — So kuta'dan gelen haberlere göre mahalli relsler ve rühban İler lemekte olan İtalyan kıt'alarını karçılamakta ve İltica etmekte dirler, Yüzlerce silâh ve birçok mü hlcimat İtalyan'lara teslim edil — Sonu 6 ıncı sahifede — K g Aatmeagil isiçle e * Telef on: 2776 Ingillere Almanya'ya Yirmi Milyon Ingiliz Lirası Verecek Londra 14 (Radyo) Bütün tekziblere rağımca finans meba: filinde —Almanya'ya — 20,000,000 İngiliz lirası ikraz edileceği söy- Teamektedir. Londra 14 (Radyo) — Birçok tekziblere rağımen Deyli Telgraf, İngiltere hükümetinin 10-20 mil. yooluk bir ikraz yapacağını ve baj ikrazın Avrapa'nın Mmustakbel kal. kınma programna hasredileceğini iddia etmektedir. Alber Saro Bugün Bir Söylev Verecek Cenevre'ye gidecek olan Pol Bonkur'a talimat verecektir. AÇAT EEEÇEŞEEEEEZ Boğazlar Hakkındaki Hareketimiz. örnek Olacak Mahiyettedir Boğazlar mes'elesinde hare- Tevfik Rüştü Aras, Nota- mızın Akisleri Ftrafında Izahat Vermiştir —— . —— ——— Ingiliz Gazeteleri, Dünya Sulhuna Candan Bağlı Olanlara, Türkiye'nin Hareketi Ders Olmalıdır, Diyorlar Lozan muahedesini imza eden devletler murahhaslarından bazı ları: Soldan - itibaren Griv (Amarika), Diyamandi - (Romanya), Montanya - (İtalyan), Garroni — (İtalyan', Rumbold (İngilrere), İsmet paşa (Türkiye), General Pelle (Fransa), Venizelos (Yuna nistan), Oçi (Japonya), Fererya (Portekiz) Aokara, 14 (Özel) — Cum butiyet balk purtisi kamutay grobu bağgün toplanmış ve Dr. Tevfik Rüşdü Arsa; Boğazlar Dolatının verilmeslein arsınlasş! sahada busale getirdiği tesirler bakkında İzahat vermiştir. — Sonu 5 inci sahifede — M. Alber Şaro Parla, 14 (Radyo) — M. Al ber Saro, bugün İtalya'nın Ro ma sefirini kabal etmiş ve Cenevre içilmer hekkında gö TÜüşmüştür. Bundan sonra, M. Saro Yon da bulunan 'M, Flanden'le lefonla görüşmüştür. M. Saro, bundan sonra Eli zeye giderek, cumür — relel ile sİiyasi vaziyet — etrafında müda velel efkürda bulunmuştur. M. Saro yarın mahalli mat. bust yenkesinde bir notak Ira dedecek, bu nutuk bütün Fran tız radyolarında diolenecektir. Parle, 14 (Radyo) — M Sa ro yarın İkindi vakti M. Flan den ve Pol Bonkur'la vaziyet özerlede tetkikat ve müzakere lerde bolunacaktır. Bu içtimada Pol Bonkur'a Cenevre seyahat! hakkında yevi direktif verecektir. M. Flande nin Cenevre'yo ne vakit gide ceği hakkında henüz bir karar yoktar. Iltalyan Gemileri Maltadan kömür alı: yorlarmış, Lavalet, (Malta) 14 (Radyo) Havas ajansından: Zecti ted birlere rağınen İtalyan gemi leri buzadan munteseman kö mür almuktadırlar. Ş Z —— İ Demircisin Cenazesi Törenle Kaldırıldı.. Mihalakopulos'un Dışba- kanı Olması Muhtemel.. Başbakan _Gğıîeral Mc.tuksas._liurlâmenlmlııı Itimad Reyi Alacağını ümid Ediyor. Abkara, 13 (A.A) — Yuünan | meclis buzuruna çıkacak — va başbukanı — Demircis'in — vefatı | kabinenin listesini okuyacaktır. dolayısile Türkiye cumuariyeti Atina, 14 (Özel) — Kral; bükümeti — taziye — telgrafları | Demircis'e öldükten sonra bi göndermiştir. rinel Jorj Hişunının en büyük İslanbal, 14 (özel) — — At | rütbesivi taşıyan nİşanı ver. ma'dan gelen haberlere — göre, | miştir. Demirels'in cel el bü- kral taraftarları, general Me- | yük kiliseye aakledilmiştir. taksas'ın başbakan olmasını İyi Atina, 14 (Özel) — Henüz teeyyüd etmiyen bir habere göre, general Metaksas, Mihalakopa los'u harlciye mezaretine getir: mek ülyetindedir. Atina, 14 ( Özel ) — Yuna nlstan'ın Parla seliri M. Politle, mezunen Atlna'da bulunmasın- dan İstifade ederek M. Metak sas İle uzun blr mülâkat yap mışlır. Bu mülükatta, Hariciye büre şefi Mavrodis ve harlel İşler direktörü M. Melâ; da hazır buluomuştur. M. Metaksas, bu mülükatın mezudiyet fırsatından — İstifade ederek Parle — sefirile — vuziyet üzerine bir müdavelei el kârdan İbaret olduğunu söylemiştir. Atine, 14 (Redyo) — Yeni kabine relsi M. Metaksas, yap tığı beyanatında müteveffa De- mirel'ala siyasetinl takip ede ceğini sarabhatle söylemlştir. — Sonu 6 ıncı sahifede — Atisa, 14 (Önl) — Yeni başbakan ayın yirmi ikisinde General - Metaksas