16 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

| | Habeşistanda cenub cephesinde şiddetli bir muharebe oluyor Sene 18 — No. 62835 — Fiatı her yerde 5 kuruş Cenevrede dünkü konuşmalar Balkan antantı isteğimize hiç bir netice vermedi Italya iptida Akdenizdeki Ingiliz filosunun çekilmesini istiyormuş Bazı Ingiliz gazeteleri petrol ambargosu meselesini yeniden münakaşaya başladılar | Cenevre 15 (Akşam) — İtal yan delegesi M, Aloizi bugün öğ- leden sonra Cenevreye gelmiş ve derhal on üçler komitesi reisi M. Madariagayı ziyaret etmiştir. Mü- lâkat bir saat kadar sürmüştür. Yarın sabah ta bir defa daha gö- rüşülmesi ihtimali vardır. Bugün- kü konuşma hiç bir netice ver- memiştir, İtalya ile Habeşistan arasında Cenevrede müzakereye girişilme- si teşebbüsünün bir netice vermi- yeceği sanılıyor. Bura mahafili vaziyeti karışık görmektedir. M. Madariaga on üçler komi- tesini yarın öğleden sonra toplan- tıya davet etmiştir. Komiteye Habeş ve İtalyan delegelerile yap- tığı konuşmaların neticesi bak- kında malümat verecektir. Italya iptida Ingiliz filosunun çekilmesini istiyecek Londra 15 (A.A) — Deyli İtalyanların son günlerde işgal ettikleri mevkileri gösterir harita Ekspres gazetesinin Roma muha- biri, sulh müzakeratı başlamadan evvel Akdenizdeki İngiliz filo- sunun geri çekilmesi talebinde ba» lunmak üzere B. Mussolini tara fından M, Grandiye talimat veril- diğini bildirmektedir. Ingiliz mahafilinin mütalâası Londra 15 (Akşam) — M. Eden bugün öğleden sonra Cenev- reye hareket etmiştir. Bu akşam (Devamı 4 üncü sabifede) Merci ihtilâflarının halli hakkında bir lâyiha Adliye vekilinin reisliği altında 9 âzadan mürekkep bir mahkeme kuruluyor Ankara 15 (Telefonla) — Merci ihtilâflarının hallini gösteren ka- nun lâyihası meclise verildi. Lâ- yihanın birinci maddesi, teşkil edilecek «merci ihtilâfı mahke- mesi» nin; “hangi ihtilâfları bak ledeceğini şöyle gösteriyor: «Umumi mahkemeler ve sorgu hâkimleri ile “vilâyet ve kaza ida: re heyetleri, idari : makam ve merciler devlet şürası veya aske- ti mahkeme ve hâkimler arala- rında ve keza askeri mahkeme ve hâkimlerle idare heyetleri, idari inakam ve merciler ve devlet şü- Yası arasında, keza her üç taraf beyninde ceza ve hukuk işlerin de doğan icabi ve selbi vazife ve salâhiyet ihtilâflarının. balli «merci mahkemesi» ne aittir, ihtilâf her iki veya üç tarafın icabi ve selbi vazife ve salahiyet kararı vermelerile başlar.» Lâyihanın ikinci maddesi şöy- ledir: «Merci ihtilâfları mahkemesi devlet ından, üçü tem- temyiz âzasından olmak üzere 9 âzadan ve adliye vekilinden mü- rekkeptir. Adliye vekilinin reisli- ği altında ikisi devlet şürası, iki- si temyiz mahkemesi ve ikisi as- keri temyiz mahkemesi âzası olan altı âza ile inikad eder, Evrak üzerinde tetkikat yapar ve en az dört reyle karar verir. Kararları katidir. (Devamı dördüncü sahifede) e — —— İİ |Zecri tedbirler kaldırılacak On sekizler komi- tesi toplanıyor mı, arttırılacak mi? retmiştir, Ba raporda İtalyanın | ) muhtelif memleketlerle olan tica- | pelimdeki sali: Halksmlünla yö! (N teriliyor. Rapor İtalyanın ticare- tinin yari yarıya düştüğünü kay. detmektedir. , (Devam *4 üncü sahifede) Ingiliz - Italyan harbı tehlikesi Tepms “Böyle birşey Av- rupa ve medeniyet için cinayet olur, diyor Paris 15 (Akşam) — Temps gazetesi yazdığı bir makalede İn- giltere ile İtalya arasinda gergin» likten bahsederek diyor ki: «Bir İngiliz « İtalyan harbi Av- rupa ve medeniyet için cinayet o- lur. İki taraf da böyle bir harbi istemiyor. Milletler cemiyeti bu iki devletin münasebatını güçleşti- recek değildir.» Temps zecri tedbirlerin bırakı- larak Stresa cephesini yeniden ku- racak bir anlaşma yapılmasını te. menni ediyor. (Devamı dördüncü sahifede) 21 Nisanda Adis Ababaya gireceklermiş Habeşler ise yağmur mevsimine kadar harbi devam ettireceklerini umuyorlar Ovası Sekizinci sahifemizde) )! («Hoybon» cular Suriyede Türkiye aleyhinde tahrikât Yapayorlarinaş | On üçler komites! bugün öğleden sonra Cenevrede toplanıyor Telelon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Kilişe) müzaheret edecek Yugoslav ve Yunan gazeteleri dostça makaleler neşrediyorlar Pariste çıkan Oeuvre gazetesi Italyan tefsirlerini tenkid ediyor Belgrad 15 (A.A.) — Vreme gazetesi, Boğazların tahkimi hak- kındaki türk teşebbüsüne ait ha- berleri verirken, şu mütalâdda Başvekil cuma günü mecliste bulunmaktadır; <> palm ENİNE beyanatta şimdiye kadar hiç görülmemiş bir bulunacak Büyüklükte bir silâhlanma yarışi- nın başladığı ve sulhü garanti eden muahedelerin her gün düş- mekte olduklarının görüldüğü bu karışık zamanda, Türk Cumuri- yetinin kendi emniyetini temin etmeyi düşünmüş olması hiç de şaşılacak bir şey değildir. Türki- yeyi ikiye ayıran Boğazların as- kerlikten tecrid edilmiş bulunma- sı hali hazırda türk arazisinin dir, 1923 mukavelesi ile tesbit edil- miş olan statü, tadilsiz kalamaz. Yugoslavya, Türkiyenin mütte- fiki sıfatile, Türk hükümetinin teklifini, Balkan antantı dost ve müttefikleri ile itilâf halinde, en (Devamı sekizinci sahifede) Ankara 15 (Telefon) — Hükü- metimizin Boğazlar hakkında dev» letlere tevdi ettiği notaya verile- cek cevapların mayısa doğru ge leceği tahmin edilmektedir. Meclisin cuma günkü toplantı. sında başvekil İsmet İnönünün Bo- ğazlar notası etrafında mühim be yanatta bulunacağı söylenmekte. dir. * Vekiller heyeti dün toplandı Ankara 15 (A.A.) — İcra ve killeri heyeti bugün başvekil Is met İnönünün reisliği altında top- lanarak muhtelif içler üzerinde gö- rüşmelerde bulunmuş ve bu işlere aid kararlar vermiştir, CUMARTESİ BAŞLIYOR. YEŞİL ELMALARI | OKUYUNUZ. — Gazetelerden — 4 N GK KE) B Np RR)