16 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İtalyanlar Tana gö- lünde deniz tayyare- leri için bir üssülhare- ke yapıyorlar - ——— —um CUMARTESİ! — 16 MAYIS 1936 Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24948 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Maliye teşkilâtı hakkında Mecliste Hava kurbanları dün hararetli münakaşalar oldu O Mürmetleyadedildiler Maliye vekili yapılan tenkidlere cevap verdi, yeni İngiliz hariciye nazırı M. Eden Pariste M. Blum ile uzun müd- det görüştü Sene 18 — No. 6313 — Fiatı her yerde 5 kuruş Fatihte yapılan ihtifalde lâyihanın bütün güçlüklerin önüne geçeceğini söyledi Ankara 15 (Telefon) — Meclisin bu- günkü toplantısında maliye vekâleti- nin hazırladığı yeni teşkilât kanunu- nun müzakeresine başlandı. Dâyiha- hin müzakeresi, hararetli münakaşa- lara ve maliyenin bugünkü teşkilât tarzı hakkında şiddetli tenkidlere s6- beb oldu. İlk söz alan Refik İnce, devlet makanizmasında maliye teşkilâtının büyük ehemmiyetini zikr ile yeni teş- kanunu münasebötile maliyede, ' önüne geçilmesi icab eden bazı hare- ketlerden, izalesi lâzım gelen bir takım aksaklıklardan bahsedeceğini söyledik» ten sonra dedi ki; «— Evvelâ muztar vaziyette kala- rak vergisini vermemiş olmaktan dola- yı bir vatandaşı vergi kaçakçısı ola- rak tanımaktan her halde vazgeçmeli. Saniyen maliye memurlarına öyle bir Zihniyet telkin etmelidir ki yaptığı iş- ten dolayı mesuliyet korkusunu vic- danında duysun.. Bugün bir mükelle- fe vergi tarhı vazifesile. mükellef bu- lunan bir memur vergiyi az tarh etti- ğinden dolayı mesul olmak korkusile fazla vergi tarh emek yoluna sap- maktadır. Bu yüzden husule gelen İü- zumsuz müracaatlere meydan verme- mek için memurun vezifesi; kendini kurtarmak için mükellefe yüklenmek değil kanuna istinad etmelidir. Bundan başka maliye memurları, kendileri kadar hak ve vazife sahibi olan vatandaşlarla temas ettikleri za- man onların haysiyetleri üzerinde çok | şedid ve amansız davranıyorlar.» Refik İnce bunlara dair bir çok mi- galler de zirkettikten sonra maliyede kırtasiyeciliğin fazlalığından bahsede- rek yeni teşkilâtın en birinci vazifesi bunun önüne geçmek olduğunu söyle- di, maliye vekâletinin kanunlara ken- di kendine mana verdiğini, bu yüz- den husule gelen vaziyetleri de. izah ederek, sicil teşkilâtının gayri munta- zam olduğuna işaret etti ve dedi ki:: «— Nüfus kâğıdınızı, tapunuzu, hü- | viyet varakanızı ve vesikarızi kaybe- derseniz yenisini alırsınız. Fakat ver- gi makbuzunuzu kaybederseniz aki- betiniz ne olur?» i Maliye teşkilâtı hakkında şiddetli tenkidlerde bulunan Refik İnce Hatip mal memurlarının gayri meş- rü hareketlerinin şedid mürs#kabeye tabi tutulmasını istedi, bihassa yeni teşkilâtın İstanbuldaki sui istimal şi- kâyetlerine bir devayı acil olmasını te- menni elti, kaçakçılık ihbarlarının mükâfatlandırılması yüzünden bazı kimselerin bir kaç kuruş ikramiye ala- | cağım diye yahut intikam hissi ile çok feci şekilde ihbar yollarına saptıkları- nı söyliyerek sözlerini yeni teşkilâtın vadettiği yenilik beraber bu eski- liklerin düzeltilmesini temenni etmek- le bitirdi, Refik İnceden sonra Bere Türker söZ alarak küçük memurların maaşlarının arttırılması lüzumundan ve maliyede tasarruf yapılmasından bahsetti. Hüsnü Kitapçı, teşkilât kanunu- nun lüzumunu izah ettikten sonra de- | diki: — Benim bu hususta söyliyeceğim şudur: Maliye işlerinin çokluğu dola- yisile yeni teşkil edilen bu kadro doğ- ru mudur, değil midir? Bence hudud (Devamı yedinci sahifede) Yakında memleketimize 2 kıymetli misafir geliyor Lord Loyd Atatürke saygılarını sunacak, Yugos- lav nazırlarından Şevki Behmen Ankara, İstanbul ve İzmiri ziyaret edecek İngilterenin eski fevkalâde komiseri Iordlar kamarası azasından lord Loyd yakında memleketimize gelecektir. Lord Loyd ayın yirmi altınsında Londradah hareket edecek ve iptida Ankaraya gidecektir. Ankarada Ata- türke saygılarını sunduktan sonra Ça nakkaledeki İngiliz mezarlarını ziyâ- ret edecektir. Eski fevkalâde komiser Çanakkâ- lede, Hindistandan ayni maksadla ge- lecek olan oğlu ile buluşacak ve ora- dan birlikte İngiltereye döneceklerdir. Yugoslavya kabinesinde nezarcisiz müslüman nazırlârdan Şevki Behmerf de bugünlerde refikasile beraber mem- İeketimize gelecek, Ankara, İstanbul ve İzmiri gezdikten sonra Belgrada dönecektir. Yugoslavya başvekilinin fevkalâde Mutemedi olan B. Şevkinin bu seya- Lord Loyd hati hususi olmakla beraber Anka raya gidince hükümetimiz erkâhını ziyaret etmesi gayet tabildir, Akdeniz anlaşması Zecri tedbirci devletler arasındaki anlaşma bütün kuvvetini muhafaza ediyor Londra 15 (Akşam) — Dally Telgraf gazetesinin Cenevrede bulunan siyasi muharririnin bildirdiğine göre Akde- nizde emniyet için zecri tedbirleri ka- bul eden devletler arasındaki anlaşma bütün kuvvetini muhafaza ediyor. Londra 15 (AA) — Soniki gün içinde Cenevrede Yugoslavya, Yuna- nistan ve Türkiyenin teşebbüsü üzeri- ne bir Akdeniz paktı imzası mevzuu bahsedilmiştir. Bundan maksat Fran- sa ve İngilterenin iştiraki olmaksızın bir karşılıklı yardım paktına var. maktadır. İNGİLTERE DE AKDENİZDE KUY- VETLERİNİ TAHDİD ETMİYECEK Londra 15 (A.A.) — Havas ajansın- dan: Bir Akdeniz misakı tanzim edil- mesine müteallik görüşmelere tekrar girişilmesi münasebetile İngiliz siya- si mahafili, İngilterenin Akdenizdeki kuvvetlerini tahdid edecek her türlü munhedenamenin açıkca reddedilece- ğini beyan etmektedirler, Bu mahafil, İngilterenin Ayrupanın cenup sularında bir ademi tecavüz ve karşılıklı yardım misakı akdına taraf- tar olduğunu, ancak bunun için Akde- (Devamı yedinci sahifede) Fransız elçisi M. Ponsot Yeni Fransız büyük elçisi M. Ponsot dün sabah İstanbula gelmiş ve akşam trenile Ankaraya hâreket etmiştir. M. Ponsot Atatürke ilimadnamesini tak- dim edecek ve hükümetimiz erkânile görüşecektir, Tana gölünde Italyanlardeniz tayyareleri için üssülhareke yapıyorlar Paris 15 (Akşam) — İtalyanlar Ta- na gölünü deniz tayyareleri için büyük bir üssülhareke haline getirmek isti- yorlar. Buradan kalkan tayyareler 2000 kilometre gidebileceklerdir. Bu suretle doğrudan doğruya Trablus garpla temas kabil olacaktır. İtalya Tana gölünün suları için müzakereye girişmeğe hazır bulunuyor. lisi namına İsmail Şevket, milli Türk imzam 5 zi Hava kurbanları ihtifalinde bir manga bayan Meliha Avni nutuk söylerken, Hava kurbanlarının hatırasını ta- ziz için dün Fatihte, tayyare parkında büyük bir ihtifa! yapılmıştır. Park, ci- varı ve bütün yollar çok kalabalıktı, Saat 13 ten itibaren tramvay seferleri durmuştu. İhtifale saat 14 de başlandı. Mer- kez kumandanı general Fehminin işa- reti üzerine bir nefer boru çaldı, bay- raklar yavaş yavaş indirildi, hazır bu- lunanlar tarafından selâmlandı, Ha- va kurbanlarının hatırası için bir da- kika süküt edildi. Bu esnada fabrika- lar, limandaki vapurlar düdük çaldı ve şehrin her tarafında nakil vasıta- ları durdu. Bir dakika sonra bayraklar çekildi. Tayyare zabitlerinden yüzbaşı Kemal kürsüye çıkarak çok heyecanlı bir nü- tuk söyledi. Bunu müteakip hava ku- TUuMU namına Meliha Avni, şehir mec- binlerce halk bulundu havaya ateş ederken, yüzbaşı Kemial, nutukları heyecanla dinliyenler Talebe birliği namına Cavid birer nu- tuk söylediler. Nutuklardan sönra fırka bandosu matem havası çaldı, bir zabitin ku- mandasında Harbiye mektebi talebe- sinden bir manga tarâfından havaya üç el ateş edildi. Merasimde hazır bu- lunan Kıtalar ve mektepliler bir geçid resmi yaptılar ve merasime nihayet verildi. Abideye hava kurumu, belediye, par- ti, Halkevleri ve diğer bir çok müesse- s8 ve teşekküller namına çelenkler konmuştur. ANKARADAKİ MERASİM Ankara 15 (Telefon) — Hava şehid- leri ihtifali bugün Ulus meydanında parlak tezahüratla tesid edildi. Mera- simde başvekil İsmet İnönü, diğer ve- killer, Meclis reisi, mebuslar askeri ve (Devamı yedinci sahifede) — Ne?.. On kuruşluk bir tesbih on lira mı?.. — Pardon bayım, sizi seyyah sandıml...