15 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ingiltere kralının ye- kında Fransaya gide- ceği haber veriliyor. Sene 18 — No. 6312 — Fiatı her yerde 5 kuruş - Habeşler zehirli gazları AKŞAM Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) « 24245 (Matbaa) - 20113 ( Klişe) | Yunan kralı yarın CUMA — 15 MAYIS 1936 Allahın gazabı sanmışlar Zivanadan çıkarak birbirlerini öldürmüşler, Imparatora saldırmağa başlamışlar Londra 12 —Habeşistan imparatoru Kudüse geldikten sonra Daily Eks- presin harp muhabiri Gollogheri ka- bul ederek Habeş ordularının neden bozulduğunu şu suretle anlatmıştır: «Bizzat idare ettiğim binlerce sadık Aâskerlerimi kahreden ne İtalyanların bombaları, ne topçusu, ne de mitraj- yözlerleri ve askerleri değildir. İtal- yanlara harbi kazandıran ancak 76- hirli gaz olmuştur. Magdalanin şimalinde ordum pek güzel harp ediyordu. Askerlerim geri- lerinde Adis Ababanın kapıları bulun- duğunu bilerek serden geçtisine döğü- şüyorlardı. Lâkin çok geçmeden etra- | fımız cehenneme döndü ve bize herşe- yi kaybettirdi. İtalyan tayyare filolarının biri gidip diğeri geliyordu. Herbiri zehirli ga neşrediyordu. O kadar zehirli gaz neş- rettiler ki memleketin her tarafi hali işbaa geldi. Benim sade yerli askerlerim düşma- nın bu silâhını bilmediklerinden iti- mad ve emniyetle harbediyordu. Zehir- Ji gaz dalgaları içinde kalarak binler- (Devamı 4 üncü sahifede) Avusturya kab Ingiltere tAkdeniz filosunu | kuvvetlendiriyor Yeni tamirden çıkan bir dridnot Akdenize geliyor Londra 14 (A.A.) — Son üç se ne zarfında tamamen ıslah eğil miş olan Repulse dritnotu 8 hazi- İL randa İngiliz filosunu takviye için Akdenize çıkacaktır. Repulse yirmi sene evvel denize indirilmiştir. Evvelce 25,500 ton haeminde iken ıslahattan sonra tonilâtosu 32 bin tona çıkmış ve bilhassa tayyarelere karşı techiz edilmiştir. Bu techizattan maada gemide dört de tayyare bulunmak- baidar, mühim değişiklik oldu ği soliniye çok hararetli bir telgraf çeken v Mi Sismhemberig kabineden çıkarıldı Viyana 14 — Avusturya kabinesin- de mühim değişiklik olmuştur. Başve- kil M. Şuşnig dün gece istifasını reisi- cumura vermiş, reisicumur kendisini tekrar kabineyi teşkile memur etmiş- tir. B. Şuşnig, başvekil muavini prens Starhemberg ile hariciye nazırını ve diğer bazı nazırları kabineden çıkara- rak yeni kabineyi şu suretle teşkil : Başvekil, Mili müdafaa, , Barentels,: Başvekil muavi- hi, dahiliye, Hammert: “Adliye, Bren- ter: Terbiye, -Resch: İçtimai yardım, Draxler: Maliye, Stakinger: Ticaret. Başvekil, şimdiye kadar prens Star- hembergin riyaset ettiği vatanperver- ler cephesi * reisliğini de deruhde et- miştir. Nazırlar ve müsteşarlar reisi Cumur önünde sadakat yemini etmiş- lerdir, Resmi bir tebliğde başvekille, Prens Starhemberg arasındaki ihtilâf- tan dolayı eski kabinenin istifa ettiği bildirilmektedir. Prens Starhembergin reisi bulundu- Heimverenler arasında son zamanda Avusturya başvekili M. Şuşnig itantsizlikler baş göstermişti. Geçen Taksim otobüs durağında hareket etmek için bir :| pazar günü buyüzden hadiseler ol- n sik inesinde . Habeş imparatoru Hayfaya çıkarken belediye reisi kendisine « Hoş geldiniz» diyor Habeşistanın yeni merkezi Hükümet Gore şehrinde işe başlamış 1. Habeşistanın yeni merkezi olan Gore şehrini gösterir harita Londra 14 (A.A) Kartumdan Röyter ajansına gelen bir habere gö- re, Garbi Habeşistanın merkezi olan Adis Ababanın 359 kilometre uzağında bulunan Göre şehrinde yeni bir Habeş hükümeti teşekkül etmiş ve işe başla- muştur, Necaşinin hareketinden sonra, bazı nazırlar devlet dosyalarını alarak Go- reye gitmişlerdir. Bu şehrin halkı dört (Devamı 4 üncü sahifede) — Haydi binsene yahu?.. i —Nesverirsiniz?s. o eli <> PL Avusturyada mühim hadiseler olmasından korkuluyor, Korfoya gidiyor Korfo adasındaki Italyanların nüma- yişleri Atinada heyecan uyandırdı Atinadaki Korfolular bir toplantı yaparak t propagandalara karşı tedbir alınmasını istediler Korfonun kalesi ve limani Korfo adasındaki İtalyan mektebi talebesinin Adis Ababanın zaptını tesid için yaptıkları toplantının 80- nunda M. Mussoliniye bir telgraf çe- kerek Korfo adasının da İtalyaya il- | hakını taleb ettikleri ajans havadisi olarak yazılmıştı. Atinada çıkan Ellinikon Mellon ga- zetesi eKorfo halkı, İtalyanların küs- tahca tahriklerinden heyecan içinde, hakikaten adanın serlâvhasile yazdığı bir yazıda diyor ki: «Hükümet tarafından «demi malü- | mat beyan edilmesine rağmen M, Me- | taksas, Korfo Yunan makamatından oradaki İtalyan mektebi talebesile mu- allimlerinin M. Mussoliniden adanın İtalyaya ilhakını taleb eden bir karar ittihaz ettikleri hakında dün fevkalâ- de bir tabida verdiğimiz. haberi teyid eden iki telgraf almıştır. Ayni malümata göre ada halkı fev- kalâde bir heyecan içinde bulunmak- tadır. İtalyan tahrikâtı devam ettiği takdirde vahim hadiseler çıkması tehlikesi vardır. Korfodan bu haberi teyid eden şu telgrafı da aldık; «Mütemmim malâmata göre İtal- yan mektebinin kararı şu suretle alın- mıştır. Korfoda bulunan İtalyanlar, Habeşistandaki zaferlerini kutlula- mak için İtalyan klübünde bir toplan- tı yapmışlar ve Korfonun ilhakı le- hinde tezahürlerde bulunmuşlardır. İtalyan mektebine devam eden Arna- ihakını istediler» | vud çocukları, malüm olan kararı it- tihaz etmişlerdir. Bu karar, İtalyan konsolosunun iddiasına göre, mual- limler tarafından vuku bulan müma- naat üzerine kabul edilmemiştir. Her halde İtalyanların devamlı tah- rikleri halkın infialine sebebiyet ver- miştir. Gece de bir ziyafet verilmiş ve Yunanistan aleyhinde tezahürlerde bulunulmuştur. Korfodaki hadiseler Üzerine Atinada bulunan Korfolular- dan bir çoğunun fevkalâde bir toplan- ti yapmaları manidardır. Bu toplantı İtalyan talebesinin misli görülmemiş küstahlığından doğan vaziyet tetkik (Devamı 4 üncü sahifede) Mareşal Allenby .. pi” .. dün öldü Londra 14 (Ak- şam) — Umu- mi harpteki İn- güliz kumandan- larından mare Il Allenby yaşında olduğu halde bugün öğleden sönrü Iondrada oOök müştür, Mareşal, Filis- tin cephesindeki Ingiliz ordusunun kumandanı idi. Bu- rada büyük yararlığı görülmüştü. kişi bekliyen Boğaziçi yolcuları: