14 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Habeş imparatoru yakında Londra ve Cenevreye gidiyor İtalyan kuvvetleri ma- vi Nil nehrinin bir çok kollarını işgal ettiler Sene 18 — No. 6311 — Fiatı her yerde 5 kuruş a —— — İngiltere ile Italya arasınd den şiddetlendi Bir Ingiliz gazetesi Italyanın Mısır ve Filistinde halkı Ingiltere aleyhine kışkırttığını yazıyor giliz nüfuzuna indirdiği darbeyi İngilterenin nde çalışacağını yazıyorlar gerginlik yeni Fransız gazeteleri, Italyanın In âffetmiyeceğini ve Italya aleyhi Paris 13 (Akşam) — İngiltere ile a arasındaki gerginlik son Za- larda yeniden şiddetlenmiştir. İn- gilterede koyu muhafazakirlar müs- 2 olmak üzere bütün fırkalar alyaya karşı şiddetli hareket edil- mesini istiyor. Bu maksadla muhtelif toplantılar yapılmaktadır. Toplantılarda liberal, uhafazakâr fırkalarına men- ler nutuklar söyliyerek 7e€- nzasını ve hattâ ektedirler Aberal Star gazetesi bugün İtalya hinde çok şiddetli bir makale neş- ir. Bu makalede diyor ki: «İtalya, Filistin ve Mısırda halkı İn- giltere aleyhine kıyam ettirmek için uğraşmaktadır. İtalyan tabrikâtına ait vesikalar neşredilince bütün dün- ya hayrette kalacaktır. Filistinde İtal- yan papaslar da tahrikâtta bulunu- yorlar. İngiltere efkârı umumiyeyi daha ziyade heyecana getirmemek için bu vesikaları şimdilik neşretmemiş- tir. Zamanı gelince bunlar meşredi- leceklerdir.» gazeteleri yazdıkları mâ- yetin aldığı şekilden en- İntransigeant Frans külelerde dişeli (o görünüyorlar. gazetesi diyor ki: Dün şiddetli bir nutuk söyliyen eski İngiliz başvekili M. Loyd Corç «İngiltere, İtalya tarafından İngi- Üz perestijine İndirilen darbeyi af- fetmiyecek, İtalya aleyhinde çalışa- caktır: Stresa cephesi kırılmıştır. Ar- tık bundan bahsetmemelidir.» (Devamı 4 üncü sahifede) Yunan grevi bitti likle dl di Atina ve Pirede çarpışmalar oldu 20 kişi yaralandı 300 grevci tevkif Selânikteki karışıklıkta ölen bir işçi Atina 14 (Akşam) — Yunanistan- da ilân edilen 24 saatlik umumi grev dün gere yarısı bitmiştir. Greveiler, Atinada ve Pirede muazzam bir mi- ting yapmışlar ve taleplerinin hükü- fından kabul edilmesini ta- Grevciler, dağılmak için vaki olan ihtarları dinlemediklerinden ve polis ile askerlere hücüm ettiklerinden çar- edildi i ve başında ağlıyan anasi pışmalar olmuş ve iki taraftan da 20 kişi yaralanmıştır. i : Hükümet, bu hâdiselerin müşevviki olmak töhmetile ameleden 300 kişiyi tevkif ettirmiştir. Umumi grevin tesirleri en ziyade taşra şehirlerind: edilmiştir. Selâ- nik, Volos, Patras ve Lamya şehirle» rinde her taraf kapanmıştı. Bu şehir- (Devamı 4 üncü sahifede) PERŞEMBE — 14 AKŞAM MAYIS 1936 mama Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir ) - 24248 (Matbaa) - 20113 ( Klişe) — —u Habeş imparatoru Londraya gidiyor Oradan Cenevreye hareket edecek; İngilterenin Negüsle teması | Londra 13 (Akşam) — Kudüste | bulunan Habeş imparatoru Röyter | ajansı muhabirini kabul ederek ken- disine uzun beyanatta bulunmuştur. İmpârator, İngiltere tarafından güi düğü hüsnü kabule teşekkür ettik- | ten sonra demiştir ki: | «— Gözlerimiz Cenevreye çevrili. | miştir. Son vakayle rağmen Habeşis- | tana istiklâlini temin etmesi için Mil- | letler Cemiyetine güveniyoruz. Ha- beş istiklâli müdafaa edilmezse bü- tün küçük milletler tehlikede kala- caktır.» İmpa ; deceğini, K ye giderek Miietler Cemiyetinin haziran toplan- tıanda bulunacağını, fakat hareket tarihini henüz - kararlaştırmadığını söylemiştir. (Devamı 4 üncü sahifede) Italyada hazırlık Almanyanın yardımile Habeş servet menbalar! işletilecek Roma 13 — İtalya, Habeşistanda- ki şeryet membalarından istifade et- meğe hazırlanıyor. İtalya Habe- şistanda #ltın, plâtin, demir, kükürt, mika, nitratler, civa ve belki de pet- rol bulunacağını ümid ediyor. l Ecnebi sermayesinin aranılmıya- cağı, ancak Alman sanayiinin Hab şistanın servet membalarının işletil- mesi işine iştirâki muhtemel olduğu söyleniyor. .Maamafih, bihassa ma- denlerin işletilmesi için icap eden malzemenin kâfi mikdarda olmama- sının İtalyayı, hiç olmazsa başlangıç- ta, ecnebi yardımını aramağa mec- bur edeceği söyleniyor. Habeşistanın ilhakına ve impara- torluk teşkiline dair olan kararna- meleri tasdik için mebusan meclisi | perşembe, âyan meclisi cumartesi günü toplanacaktır. Milletler cemiyetini ıslah Bitaraf devletlerin teşeb- büsile bugün bir toplantı yapılıyor | Cenevre 13 (Akşam) — Bitaraf devletler, yani İsveç, Norveç, Finlân- diya, Danimarka, Pelemenk, İspan- ya ve İsviçre Milletler cemiyetinin 1s- Jahı için ilk adımı atmışlardır. Bu devletler, Sovyet Rusyadan maada konsey ımı yarın öğle yemeği- ne davet etmişlerdir. Bu toplantıda Miletler Cemiyetinin ıslahı işi görü- şülecektir. (Devami 4 üncü sahifede) Telefon ücre tleri haziran- dan sonra ucuzlıyacak Alınacak tedbirlerle abone mikdarının bir misli artacağı Hükümet, telefon işlerine dair yeni kanun lâyihasını meclise vermiştir. Bu proje ile telefon şebekesinin ıslah ve det tutuluyor. Eski telefon şirketi umumi heyeti, işletme tesisatının hükümete devri- ne ait mukayeleyi tasdik için bu ayın 26 sında toplanacaktır. Tasdik mua- melesi yapıldıktan sonra yeni telefon kanunu çikacak ve haziran başında tatbikine başlanacaktır. Öğrendiğimize göre, nafıa vekâleti, telefon tarifesini değiştirmek ü evvelce hazırla â mamış ve te ile daha ziya- ar vermiştir lacak umumi telefon santral- larında mükâl ücreti ruşa İndirmek, telefon tes kil ücretlerini çok hafifletm letin alacaği esaslı tedbi dadır. Şimdi İstanbulda telefon mikdarı 10,700 kadardır. Bu, İstan- bulun nüfusuna göre az görülüyor ve yeni tedbirlerle abone! 20,000 1 geçeceği umuluyor. Hükümet, telefon şirketine vereceği satın alma bedelini dört sene sonra ödemeğe başl r. Bu müddet Çanakkalede Ingiliz seyyahları Türk ve İngiliz mezarlarına çelenk koydular Çanakkale 13 (Akşam) Çanak- ziyaret etmek üze- re 650 İngiliz seyyahını getiren Lan gastria vapuru Ki limanına V: oldu rti ve bele- diye içlerinde bir çok mümtaz zevat bulunan seyyah- ları selâmladılar, Seyyahlar karaya çıktılar ve Arıbur- nundaki mezarlıkları ziyaretle gerek İngiliz, gerek Türk mezarlarına çe- lenkler koydular. Gece vapurda bir suvare verildi. Çanakkaleden bir çok zevat suvare- de bulundu. Seyyahlar bugün dönetek- lerdir. Kendilerine karşı gösterilen a- İ lâkadan büyük bir minnetle bahsedi. tevsi, fiatlerin ucuzlatılması he- | abonesi | i ümid ediliyor zarfında telefon işletmesinden elde edilecek bütün paralar tesisatın ısla- hına ve genişletilmesine sarfedile- cektir. Satın alma mukavelesi esnasında şirket delegeleri, müessesenin memur- larına, hizmet müddetlerine göre ik- ramiye vermeği vadelmişlerdi Dün şirketin bu vadi yerine getir- mek üzere fasliyete geçerek bankada- ki 300,000 lirayı bu işe tahsis ettiği, fakat bu paranın ancak 100,000 lirasını Türk memurlara, üst tarafı- ecnebi memurlara dağıtılacağı yolunda bir şayia çıkmıştar. Şehrimizde bulunan şirket umumi kâ M. Mahoni kendisile görüşen bir muharririmize bu haberi teyid ede- cek malümatı bulunmadığını söyle- miş ve şunları ilâve etmiştir: — İşletme tesisatının ümete satılmasına dâir mukaveleyi tetkik edecek heyeti umumiye içtimaında lâzım gelen nisabı temin etmek için şimdiden uğraşıyoruz. Çünkü hisse- darlar toplu bir halde değildirler. Şirketle hükümet arasında hiç bir anlaşmazlık mevcut olmadığından işler normal bir surette cereyan et- mektedir. Şirketin tasfiyesi n rilemiyor Tetkik seyahati Başvekil ve vekiller Kırıkkaleye gittiler adar sürece- Ankara 13 (Telefon) Başvekil İsmet İnönü bu sabah yanında diğer vekiller olduğu halde hususi trenle Kırıkkaleye kadar bir seyahat yap- mıştır. Başvekil Kırıkkalede bazı tetkiklerde bulunduktan sonra saaf 20 ye doğru Ankaraya dönmüştür. Sigorta şirketleri Ankara 13 (Telefon) — İstanbulda sigorta şirketlerinin son vaziyetini ted- kik eden müfettişler henüz raporlarını İktinad vekâletize vermemişlerdir. Raj lar geldikten sonra vekâlet sigorta şir- ketleri hakkında umum bir tebliğ neşre- İ decektir. — Ne yar?.. Neye bakiyorlar?.. — Bir adam!.. Kendi ayağıyla bakkala borcunu vermeğe gelmiş! ...