18 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Kudüste dün yeni- den mühim karışık- lıklar oldu. Italya, Habeşistanda umumi sayım 'yap- mağa başladı. Sene 1$ — No. 6315 — Fiat her yerde 5 kuruş PAZARTESİ — 18 MAYIS 1936 Telefon: 24240 (İdare) « 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20115 (Klişe) Atatürk Istanbulu teşrif etti, Stresa cephesi kati ME GE | surette yıkılmış Fransız gazeteleri, Ingilterenin, Italya aleyhinde çalışmakta devam edeceğini yazıyorlar Paris 17 (Akşam) — Fransız gaze- | — teleri yazdıkları makelelerde Habeşis- .. Guatemala niçin TT çekildi ? tanda harp bitmekle beraber bu me- gelenin bir çok beklenilmeyen vaka- lara sebep olması muhtemel bulundu- Sırf tasarruf için Milletler cemiyetinden ayrıldığını bildiriyor Bunu söylüyorlar. Fransız gazeteleri İngiitere, Fran- Paris 17 (Akşam) — Orta Amerika hükümetlerinden G, sa ve İtalya arasında bir anlaşma ya- pılarak eski Stresa cephesinin yeni- atemala, Milletler cemiyetin. den çekildiğini bugün resmen den kurulmasını istiyorlardı. “Fakat artık buna İmkân olmadığına kanaat Milletler cemiyeti umumi kâ- tibine bildirmiştir. Guatema- getirmeğe başlamışlardır. İntransigeant gazetesi yazdığı bir | makalede diyor ki: | «İngiltere ile İtalya arasındakidhti- | Jâf gün geçtikçe meydana çıkıyor, İn- | giltere, kuvvetli bir orduya malik ol- saydı hiç şüphesiz İlalyaya karşı harp | ilân ederdi. (e Askeri kudretsizlikleri lanın, İtalyaya karşı tatbik edilen zecri tedbirlere taraf- tar olmadığı ve Milletler: ce- miyetinin politikasını | tasvib etmediği için çekilmeğe karar verdiği söylenmişti. Halbuki Guatemala hükümeti sırf ta- sarraf için çekildiğini, bu ha- kendilerini bundan menetmiştir. İngi Uzler bunu çabuk unutmıyacaklardır. reketinde başka her hangi bir hükümetle fikir birliği aran- Uzun. senelerdenberi ilk defa olarak nüfuzlarına kulak asılmamıştır. İngiltere bu vüziyet karşısında Ak- denizde ve Orta Avrupada İtalya aley» maması lâzım geldiğini, Millet- ler cemiyetine ve gayesine hürmltkâr * olduğunu bildir. mektedir. hine bir politika takip edecektir. Buh- dan Almanya İstifade edecektir. İngiltere, Avusturyanın Almanya tarafından ilhakından kendisine bir zarar gelmiyeceğini biliyor, Bundan zarar görecek biri varsa oda M, Mus- solinidir. Almanyayı bu meselede | serbes bırkmak için bu mühim bir sebeptir. Stresa cephesi kati surette Guatemala hükümeti Mil letler cemiyetine şimdiye ka- dar olan teahhütlerini ifa ede- rek senelik hisselerini verece- ğini bildirmektedir. Guatema- la bir kaç senedenberi Mü- letler cemiyetine senelik his- sesini vermemişti. Bu yüzden mühim bir borcu vardır. yıkılmıştır.» İTALYA MİLLETLER CEMİYETİN. DEN ÇEKİLİYOR Mu? Londra 17 — İngiliz gazeteleri İtal yanın Milletler Cemiyetinden çekil mesi ihtimalini tetkik ediyorlar. Ga- zeteler İngiltere, Almanya ve Fransa arasında bir anlaşma olmasını te. menni ediyorlar, Maamafih bunun güç olduğunu da itiraf ediyorlar. Gazeteler böyle bir anlaşma olma- sa bile Fransa ve İngilterenin, etraf. larında toplanacak dost devletlerle be- raber mühim bir kuvvet olarak ka- Jacağı mütalâasındadırlar. l mii EY e 8 e Atatürkün dünkü istikbaline ald bir kaç'resim Reisicumur Atatürk dün hususi trenle İstanbulu teşrif si Ane De ptinde dahiliye vekili Şükrü Kaya, saylav Kılıç Ali, Cevad Abbas, riyaseti cumur um! werleri bulunuyordu. vilâ; hududunda Vali ve belediye relsi Muhiddin Üstündağ ve kumandan general Halis Atatürkü yet FE ni re lardır. Mebuslardan bir çok zevat Feneryolu istasyonuna giderek Atatürkü selâmlamışlardır trenden Çıktıktan sonra doğruca Dolmabahçe sarayına gitmişlerdir. . .ge Vergi tahsilinde M. Çaldaris öldü karne usulü i los ta Eski Yunan başkumandanı Paraskevopu ii kalb sektesinden vefat etti kabul edilecek Atina 17 (Akşam) — Yunanistan birkaç ay içinde mühim devlet adam- larından dördüncüsünü kaybetmiştir. General Kondilis, M. Venizelos ve M, Demircisten sonra eski başvekil M. çaldaris de-diğer üç zat gibi, birden- iştür, M. Çaldarisin vefatı ı hücumu neticesidir. Eski başvekil dün paflâmento ko- misyonlarından birinin toplantısında bulunmuş, akşam evinde yemeğini ye- Âikten sorira gece yerisına doğru yat- mıştır. Yattıktan bir buçuk saat sonra şiddetli bir öksürükle uyanmiştır. Ök- $ürükten sonra gasyan etmiş ve zev- cesinin kolları arasında ölmüştür. “ Acele çağırılan doktorlar, M. Çak darisih öldüğünü görmekten başka birşey yapamamışlardır. Eski başve- Kilin vefati Yunanistanda büyük bir Wessür uyaridirmiştır. Kral yaverini göndererek müteveffanın ailesine ta- ziyet beyan ettiği gibi, başvekil ve bü- tün fırka reisleri müteveffanın evine fiderek M. Çaldarisin cesedi önünde eğilmişlerdir. Gazeteler ve muhalifle- Fİ de dahil olduğu halde bütün siyasi fical, M. Çaldarisin memlekete yaptığı hizmetlerden uzun uzadıya bahsedi- yorlar, Müteveffanın cesedi tabnit edilerek bügün Büyük kiliseye kaldırılmıştır. Yarın halk cesedin önünden geçecek- tir. Cenaze merasimi salı günü yapıla- taktır, | M. Çaldaris Çaldaris 1868 tarihinde doğmuş- le yaşında vefat etmiştir. 1910 se- nesinde siyasi hayata atılmış, 1915 de adliye, 1920 de dahiliye nazırı olmuş, 1932 de ilk kabinesini teşkil etmiştir. (Devamı 4 üncü sahifede) Bu suretle iki defa vergi istemek gibi yanlışlık- ların önü alınacak Ankaradan gelen bir telefon habe- rinde şimdiye kadar neşredilen vergi kanunlarının tatbiklerindeki müşkü- Jât göz önünde bulundurularak ma- Miye vekâletinin yeni bir kanun hazır. ladığı bildiriliyordu. «Vasıtasız vergileris kül halinde toplayacak ve bir kanunun hükümle- rine tabi tutacak olan bu kanun 10 yihası, maliye ıslahatı için getirtilen mütehassisların burada yaptıkları tet- kikat üzerine vekâlete verdikleri Ta“ porlarda gösterdikleri zaruretten ileri gelmiştir. Bina, kazanç, erazi, vörüset gibi kanunların hükümleri gerek mükel- Tefleri, gerek bu vergilerin tahakkuk ve tahsilinden mesul olan memurları tereddüde sevketmektedir, Bu teteddüdler, bazan komisyonlar. da uzun tetkiklere, vekâletle maliye şubeleri arasında bitmez tükenmez muhaberelere sebebiyet veriyor. Haber aldığımıza göre yeni kanun- da bilhassa karne usulüne büyük bir ehemmiyet verilecektir. Mükellefler, ellerindeki karne ile bir sene içinde (Devamı 4 üncü sahifede) — Bu deve resmi de ne?... — Habeşistan haritası çiz, demediniz mi?...