21 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Filistinde yeni karı- şıklıklar oldu, vaziyet çok gergin Sene 18 — No. 6318 — Flatı her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 21 MAYIS 1936 Avrupa sulhünü korumak için mühim konuşmalar oluyor Ingiltere anlaşmalara Almanyanın da girmesini temine çalışıyor Ne yapılabilir ? Akdenizde ve Avrupada karşi- lıklı yardım misakları fikri epey yol almıştır. Bu mesele hiç şüp- hesiz 15 haziranda Cenevrede ortaya çıkacaktır. Avrupadan gelen haberler fikirlerde kargaşalığın umumi olduğunu göste- riyor. Ne İngilterede, ne Fransada, ne de Cenevrede bu karışık vaziyetin için- den nasıl çıkılacağını bilen bir tek diplomat yoktur. Mliletler Cemiyeti prensipleri etrafında kurulan birliğin müessir olmadığı bir daha meydana çıktı. Bunun içindir ki Milletler Ce- miyetinin baştan başa düzeltilmesi, daha kudretli bir hale konulması, günün en mühim düşüncesi oldu. İtalyaya tatbik edilen iktisadi ted- birler, görüldü ki, mütecaviz bir dev- leti istediğini yapmaktan alıkoymü- yor. İktisadi ve mali tedbirlerin fayda vermesi için, bu tedbirlerin bütün dünya devletleri, hiç olmazsa bellibaş- lı memleketler tarafından tam tatbik edilmesi lâzımdır. Halbuki Amerika, Almanya, Japonya gibi, alışveriş kabi- liyetleri en kuvvetli devletler Millet- ler Cemiyeti dışındadır. Şu bu bahane ile Avusturya, Macaristan oyun bo- zanlık ettiler. Nihayet, harbe girişen bir milletin - eğer kuvvetli ve hazırlık- hı ise - en çetin maceraları, üç beş ay, hiç kimseye muhtaç olmadan başar- ması imkân hârlcinde değildir, Nasıl ki, bütün dünya askerlerinin pek güç ve pek uzun sandıkları habeş seferi asla umulmadık kısa bir zamanda bitti, Milletler Cemiyeti kararlarının mü- tecaviz bir devleti durdurabilmesi için mutlaka askeri tedbirler lâzımdır. Fakat bugünkü şartlar içinde böyle bir mesuliyeti kimse göze almıyor. İtalyaya karşı, iktisadi tedbirler ara- sında bile en fazla müessir olacak petrol ambargosuna yanaşan olmadı, Çünkü nihayet gene harbi göze al- mak lâzımdı. İngiltere, bütün şiddeti- ne rağmen, İtalya ile Akdenizde boy ölçüşmekten çekindi. Şimdi ise tedbir- lerin şiddetlendirilmesi, ne İngilterede, ne Fransada, ne Cenevrede hiç kimse- nin düşünmediği bir meseledir. Habe- şistan artık bitmiştir. Fakat, en zor gö rünen şey, Milletler Cemiyetinin hay- siyetini büsbütün yok etmeden işin içinden çıkmak çaresidir. Bunun için ileri sürülen başlıca fi- kir Milletler Cemiyeti misakının 7€6- ri tedbirlere ait on altıncı maddesini tamamen ihtiyari yapmaktır, Çünkü, meselâ Cenübi Amerikadaki müteca- viz bir devlete karşı İsveç veya Nor- veçten zecri ve askeri tedbir istemek ne kadar hayali ise, Akdenizde bir hâdise olduğu vakit Arjantinden yar. dım istemek o derece boş bir emeldir. Bunun Için, mütecavize karşı ancak askeri tedbirler almak çaresi düşünül düğü vakit akla gelen en hakiki ve tatbiki en kolay şekil, muhtelif mınta- kalarda karşılıklı yardım misaklarıdır. Bu fikir epeyce yol almış gibi görülü- yor, Meselâ Akdenizde İngiltere, Fransa, İtalya, Yugoslavya, Yunanistan, Tür- kiye arasında böyle bir misak yapıl dığı takdirde, herhangi bir müteca- vize karşı bu devletler müştereken silâhla karşı koyabilirler. Milletler Cemiyeti “paktının askeri tedbirleri emreden on altıncı meleke Kesim ler arasında mecburi tatbik olun! (Devamı 4 üncü sahifede) #»* İ Mühim Avrupa merkezlerini gezmekte olan Milletler Cemiyetinde İspanyol delegesi M, Madariaga (solda) Milletler Cemiyeti umumi kâtibi M. Avenolla konuşurken Paris 20 (Akşam) — Avrupa sul- hünü korumak için muhtelif hükmet adamlari arasında konuşmalara de- vam ediliyor. Müzakerelerin &sası karşılıklı emniyet ve yardım misakla» rı yapılmasıdır. Misaklardan bir kıs- mı hakkında esas ilibarile anlaşma ol- muştur, İngiliz kabinesi bu mesele ile hara- retli bir surette meşgul olmaktadır. Kabinenin Habeş meselesinde göster- diği saaf ve beceriksizlik İngilterede şiddetle tenkit edildiğinden kabine yeni anlaşmalarla efkârı umumiyede- ki hoşnutsuzluğu ortadan kaldırmak istiyor, Londradan gelen telgraflara göre Baldvin kabinesine De şid- detlenmiştir. İşçi fırkası yar kında yeni seçim yapılması ihtimalin- den bahsetmiştir. ALMANYA İLE MÜZAKERE Londra 19 — Daliy Ekspres yazı yy sulbünü temin için yakın- da M. Hitlerle büyük mikyasta mü- zakereler yapılacaktır. Lokamo mi sakına dahil devletler arasında Lon- (Devamı dördüncü sahifede) Pariste ) Birçok Fransız siyasi ricalile görüştü Paris 20 (Akşam) — Milletler çok Fransız siyasi ricalile ve ye- ni e a 2 sın şerefine bir öğle ziyafeti ver- miştir. Ziyafette başvekil M. Sar- raut, adliye nazırı Delbos, mali- ye nazırı Regner, posta telgarf ji nazırı Mandel, Pransız hariciye nezareti erkânından bir çok z6€- vat ve Türkiye sefareti erkânı bulunmuştur. Ankarada idman şenlikler Dün de yanığına TA EE SİM Akün» yapılan idmafi şenlikleri çok parlak olmuştur, Ankars muhabirimizin gönderdiği yukarıdaki resimler bu şenliklerden iki safhayı gösteriyor. Ingiliz kabinesinde değişiklik olacağı kuv- vetle söyleniyor Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir ) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) AKSARAY SOYGUNCULARI Dün Necati ve nişanlısı Müzeyyen de yakalandı Hentiz ele geçmiyen Ismailin de bugünlerde yakalanması bekleniyor Aksaray soyguncularından Mehme- din yakalandığını ve arkadaşı Necati ile İsmaili de izlerinin zabıtaca tes- bit edildiğini yazmıştık. Polis ikinci şube müdüriyeti dün Necatiyi de ya- kalamağa muvaffak olmuştur. Boygunculük vakası üzerine sabıta failleri tesbit ettikten sonra ilk defa bunlardan Necatiyi yakalamış, onun İadesi üzerine diğer arkadaşları da meydana çıkarılmıştı. Fakat Necati zabıtada tahkikat yapılırken bir kola- yını bularak kaçmağa muvaffak ol muştu. O andan itibaren zabıta taki» be girişmişti. Nihayet dün kendisile birlikte nişanlısı Müzeyyeni de biz | evde yakalamıştır. “ NASIL YAKALANDI Necati şöyle yakalanmıştır: Polisin elinden kaçtıktan sonra doğruca Syl- tanahmedde oturan tanıdığı bir ka- dının evine giderek bir müddet orada kalmıştır. İzini kaybettiğine kanaati getirdikten sonra akşam üzeri oradan çıkıp Cerrahpaşa tarafına gitmiş ve ortalık kararıncaya kadar da oralar da dolaşmak suretile vakit geçirmiş- tir. Karanlık basınca Necati artık yar kalanmak tehlikesini atlatmış ve E- dirnekapı tarafına geçerek kapıdan , çıkmış, doğruca nişanlısı Müzeyyenin Eyüp sırtında Nişanca mahallesinde- | ki evine gitmiştir. Orada Müzeyyenle birleşmişler ve ikisi birlikte hissesine düşen altınları alıp evden çıkmışlar. dır. Necati ve Müzeyyen Nişanca mahal- Jesinde oturan Hatice adında bir kâ- dının evine gitmişlerdir. Necati derhal Hatice ile pazarlık yaparak evin bir odasını kiralamış ve Müzeyyenle bir- likte bu odaya gizlenmişlerdir. Zabıta bunu tesbit edince dün sa- bah eivn sahibi Haticeyi yakalamış fakat Hatice evinde böyle bir kimse bulunmadığını iddia etmiştir. Bunun Üzerine Müzeyyenin hemşi- resi Müjgin da getirilerek Hatice ile yüzleştirilmiş, Müjgün hemşiresile Necatinin oraya gittiklerini söyleyince | Haticede itirafa mecbur kalmıştır. NECATİ YAKALANACAĞINI DUYMUŞ! Zabıta bu işlerle uğraşırken Necati | (Devamı 4 üncü sahifede) A EN Dün yakalanan Necati ve nişanlısı Müzeyyen Habeş imparatoru “geliyor mu? Dün bir gâzete Habeş İmparatorunun bir Leh vapurile pazar günü İstan- buldan geçerek Köstenceye gideceğini yazıyordu. Habeş mahafilinde bu hu- | susta malümat yoktur. İmparatorun Cenevreye gitmek istediği bilinmekle beraber Milletler Cemiyeti konseyi- nin toplanmasına daha çok zaman olduğundan şimdiden yola çıkması memul olmadığı bildirilmektedir. VEHİP PAŞA NE DİYOR? Londra 20 (Akşam) — Kahireye giden Habeş imparatorunun askeri müşaviri Vehip paşa oradan Kudüse | hareket etmiştir. Vehip paşa Habeşis- tanda elân silâhlı kuvvetli kabileler olduğunu, bunların İtalyanlara mü- him mukavemet göstereceklerini söy- lemiştir. — Boşuna bekleme bayım, — Uzun sürer mi dersin? direktör bir bayla konuşuyor!., — Tabill... Avrupa politikasından bahsediyorlar!