22 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Belçika kralı Leopold dün akşam Brüksel- den tayyare ileLondra- Italyanın Ingiltere ile anlaşmak için teşeb- büste bulunduğu Söy- leniyor Sene 18 — No, 6319 — Fiatı her yerde 5 kuruş Avrupadaharb tehlikesi 22 CUMA — 22 MAYIS 1936 Vaziyet çok naziktir, Pariste mühim konuşmalar oluyor M. Mussolini harb tehlikesi dolayısile mareşal Badog Paris 21 (Akşam) — Bütün Fransız mahafili ve gazeteleri beynelmilel po- litika vaziyeti ile meşgul oluyorlar. Ga- zeteler bu vaziyetin çök nazik oldu- Zunda ittifak ediyorlar. Fransız mat- uatı zecri tedbirlerin kaldırılarak salya ile bir anlaşma yolu bulunmasına taraftar olmakla beraber bu meselede ve Habeş işinde Fransanın İngiltere ile birlikte hareket etmesi lâzım geldiğini öylüyorlar. zin 21 — M. Leon Blum, dün baş- vekil M. Sarraut ve hariciye nazır ve- kili M. Boncour İle uzun müddet gö- rüşmüştür. Bu mülâkatta harici vazi- yet gözden geçirilmiştir. Bu vaziyetin vahim değilse bile çok ciddi olduğu umumiyetle tasdik ediliyor. İngiltere ile İtalya arasındaki gerginlik, Avus- turyadaki karışık vaziyet acele tedbir- ler alınmasına lüzum göstermektedir. M, Blum bu sabah Milletler cemi- yeti umumi kâtibi M. Avenol ile uzun müddet görüşmüştür. Bu görüşmede beynelmilel vaziyet, Milletler cemiyeti konseyinin yakında yapacağı toplantı görüşülmüştür. MAREŞAL BADOGLİO İTALYAYA GELİYOR Roma 21 (44) — Reuter ajansı muhabirinden:: Mareşal Badoglio 20€- ri tedbirlerin sebebiyet vermesi muh- temel bulunan Avrupa harp tehlikesi Altı aylık Yeni Fransız kabinesini kuracak olan M. Blumun son resmi zail oluncaya kadar İtalyada kala caktır. Zannedildiğine göre M. Mussolini, icabında kendisiyle istişarede bulun- mak üzere mareşalı yanında bulun- durmak istemektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) kontenjan kararnamesı çıktı Kontenjan harici olarak ne gibi eşya ithal edilebilecek? Ankara 21 (Telefon) — 1936 senesi- nin temmuz, ağustos, eylül, teşriniey- yel, teşrinisani, kânunuevvel aylarına aid altı ayık kontenjan kararname ye listeleri bugün vekiller heyetinin tasdikinden geçmiştir. Memleketimize idhal edilecek mallar hakkında yeni hükümleri ihtiva eden kararnamenin esaslarını bildiriyorum: Yeni kararnameye göre; kontenjan- dan istifade ederek mâl idhal edecek tüccarın idhalâtta bulunacağı memle- ketin ticaret odasında mukayyed ol- ması şarttır. Her hangi bir ay içinde gümrüklere gelen eşya o ayın listesini geçtiği hal- de fazlası müteakip aylar kontenjan- Jarına mahsuben idhal olunacaktır. Gümrüklerce kontenjanların tevzi- inde esas beyannamelerin tescil sira- #ıdir, Kontenjan mahsubunun güm- rüklerce ilânı tarihinden itibaren 18 gün içinde muamelelerini bitirerek gümrük resmini ödemeyenlerin kon- tenjanları geri almacak ve sırasi g€- len diğer beyanname sahiplerine Ye- rilecektir. Yalnız bu gecikmenin güm- rükler ve eşya sahiplerine atfedile- Mmiyecek kusurlardan ileri gelmesi hali müstesnadır. Yeni kararnamenin 18 inci madde- &ine göre yolcu beraberinde Türkiyeye gelen ve gümrük resmi tam tutarı 140 lirayı tecavüz etmeyen ve ticarete Arzedilmeyecek her nevi eşya ve hay- vanat kontenjan harici olarak idhal edilebilecektir. Kararnameye bağlı «K. Io ve «K> listelerinde yazıl eşyadan nümune olarak getirileceklerle, dahilde müma- sili imal edilmek üzere hariçten celb- edilecek nümünelerden kıymeti 50 1i- rayı geçmeyenler iktisad vekâletinin tasdiki ile kontenjan harici idhal olu- hacaktır. Eşhas namına hariçten hediye ola» rak gönderilen ve kıymeti 10 lirayı geçmiyen eşyanın idhali serbestfir. Kıymeti 50 liraya kadar olursa bunun idhaline iktisad vekâleti izin verecek» tir. Yeniden tesis ve tevsi olunacak &- nal müesseselerle işletme müesses6- leri tarafından celbedilecek tesisat ve makinelerin kontenjan harici idhali için alâkadarların siparişten evvel fk- tisad vekâleline müracaat etmeleri lâ- zımdır. İğkisad vekâletinden alinacak mü- sandelerle getirilecek tesisatın ikti- sad vekâletinden verilen müsaade ta- rihinden itibaren 6 ay zarfında fdhal edilmesi şarttır. Bu müddet Iktisad ve- kâletince uzatılabilir, Müessesat veya ticarethanelerin bilâ bedel teşhir veya tevzi edecekleri rek- lâm mahiyetihdeki eşya ile hariçteki müesseseleri alâkadar eden panayır reklâmldarı gibi matbua, hayır ve spor eömiyetlerine, umumi müessesata te- berru suretile gelen eşya iktisad vekâ- iletinin tensibi İle kontenjan harici olarak idhal olunacaktır. Madenler istihsal ve ihraci için ha- | riçten getirilecek mevad, siparişinden evvel Iktisad vekâletinden müsaade almak şartile kontenjan harici getiri- lebilecektir. Yeni kararname 1 temmuz 936 tari- hinden meriyete girecektir, lioyu Avrupaya çağırdı Avam kamara- sında iki sual Mısıra taarruz, Ingilte- reye taarruz sayılacak Londra 21 (Akşam) — Avam kama- rasında bir mebus şu sualleri sormuş- tur: «İtalyanın Habeşistanı ilhak et- mesi üzerine Mısırm vaziyeti ne ola- caktır? Süveyş kanalının haya taar- ruzuna karşı müdafaası hususunda ne düşünülüyor?> Beşvekil M. Baldvin bu cevabı ver. muştir: «Mısıra karşı hasmane bir ha- reket İngiltereye yapılmış taarruz gi- bidir. Süveyş kanalına Mısır hükümetile akdedilmek Üzere olan itti- fakta bu cihet nazarı dikkate alına- caktır.» Belçika kralı Londraya gitti Ingiltere ile Italya arasında tavassut edeceği söyleniyor Belçika kralı Leopold Londra 21 (AA) — Belçika krah Leopold dün akşam tayyare ile Lymp- ne meydanına gelmiş ve tayyareden indikten sonra otomobille Kent kont- luğu dahilinde meçhul bir semte git- miştir. Kral Leopoldun İngiliz - İtal yan münasebatındaki gerginliği izale için İngiliz devlet adamlarile görüşe- ceği söyleniyor. Belçika kralı ile İtalya kral haneda- nı arasında karabet vardır. Kral L&ö- pöld, İngiltere kralı beşinci Jorjün ha- yatının son günlerinde Londraya gel- miş, bu seyahat üzerine kendisinin kral Viktor Amantel tarafından Lon- draya bir iş görmek . için gönderilmiş | olduğu şayiaları çıkmıştı. M. MUSSOLİNİ İNGİLTEREYE TEMİNAT VERECEKMİŞ Londra 21 (Akşam) — Buraya ge- len haberlere göre ML Mussolini İngil- tere ile İtalya arasındaki gerginliği (Devamı 4 üncü sahifede) ya gitti Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir ) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) hiliye vekâleti merkez teşkilâtı değişiyor Bir müddettenberi hazırlanmakta olan yeni lâyiha Meclise verildi Ankara 21 (Telefonla) — Bir müd- detten böri hazırlanmakta olan da- hiliye vekâleti merkez teşkilât ve va- zifeleri hakkındaki kanun Jâyihası meclise verilmiştir. Dahiliye teşkilâ- tında mühim değişiklikler yapan bu kanunun esaslarını bildiriyorum; Lâyihaya göre vilâyetler idaresi u- mum müdürlüğü iki şubeden mürek- kep olacaktır. Birinci şube merkez ve merkezden mansup vilâyetler memur- larile nahiye müdürlerinin sicillerini tanzim, tayinleri mahallerine aid tali memurların ahvali umumiyesini tet- kik, müsabaka, imtihan, mezuniyet, tekaild, tecziye, tayin, terfi, tahvil, bes cayiş, tekâld ve eytam eramil maaşı tahsisi, askerlik gibi memurların zati işlerini ve tahakkuk muamelelerini le- vazım ve mutemedlik işlerini, ayniyat muhasebesini ifa ile mükellef olmak Üzere dört bürodan mürekkeptir, Birinci şube müdürlüğü umum mü- dür muavinliği tarafından idare edile- cektir. İkinci şube vilâyetlerin umum! idare, teşkilât ve intihap, neşriyat, kütüphane işlerine eid vazifelerle mükellef olacak, vilâyetlerin umumi ve hususi ahvaline ald raporların, u- mum müfettişlik raporlarının tetkiki ve bu raporlara aid muamelelerle mii- Ni bayramlar ve mera$im işleri ve vekâ- letten tevdi edilen diğer müteferrik işler bu şube tarafından yapılacaktır. Bu şube de iki bürodan mürekkep | olacaktır. Yeni Yâyiha ile vekâlete merbut u- mumi evrak ve dosyalaria meşgul ol- mak üzere bir evrak müdürlüğü teş- kil olunmakta, bir de müsteşar mu- avinliği ihdas edilmektedir. Müsteşar muavinliğini munzam vazife olarak hukuk müşaviri yapacaktır | Nüfus işleri umum müdürlüğü de | dört şubeden mürekkep olacak, birin- ci şube; nüfus yazımı hazırlıkları, nü- fus istatistiklerile umum müdürlük dosya ve evrak işlerine bakacaktır. Bi- rinci şube müdürlüğü umum müdür tarafından idare olunacaktır. İkinci şube nüfus muamelesi ve mu- haberelerile, tescil işlerinin mercii ola- caktır. Üçüncü şubede vatandaşlık (Devamı dördüncü sahifede) bi — İstanbulda da göle göl mü denir?.. — Hayır, menba suyu denir! Dahiliye Vekili Bay Şükrü Kaya — man — — Adis Ababadaki ecnebi askerler Italya, bunların geri çekilmesini istedi Londra 2i — Paris v8 Londradaki İtalyan sefirleri Fransa ve İngiltere hariciye nezaretlerine baş vurarak Adis Ababada Fransız ve İngiliz teba- asını himaye için bulunan Fransız ve İngiliz askerlerinin geri çekilmesini istemişlerdir. Bu teşebbüs resmi değildir. Evvelce mareşal Badoğllo İngilterenin Adiş Ababe sefirine M. Suriç İngilterenin Roma sefirine bu arzuyu ızhar ettiği gis bi sor defa İtalyanin Londra sefiri böy le bir müracaatte bulumuştur. İtaj- yanlar, İlalyan Kuvvetleri asayişi te- min ettiğinden Adis Ababada İngiliz ve Fransız kuvvetlerinin bulunması- na lüzum olmadığını söylüyorlar. İngiltere şimdilik bu arzuyu İs- af edemiyecek ve Adis Ababadaki Hind- U müfreze daha bir müddet orada ka-