29 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Başvekil ismet Inönü dün Mecliste çok mü- him bir nutuk söyledi. Sene 18 — No. 6326 — Flatı her yerde 5 kuruş CUMA — 29 MAYIS 1936 Müdafaa vasıtalarımızı silâhlanma fenninin en yeni icatlarile techiz etmekteyiz İcabederse Türk milletinin, kadın ve erkek bir tek adam gibi nasıl şahlandığını görmek beşeriyet için muazzam bir hadise olacaktır Başvekil Ismet Inönü dün Mecliste mütemadiyen alkışlanan çok mühim bir nutkunda bu sözleri söyledi Ankara 28 (Telefon) — Büyük Mik let Meclisi bugün Abdülhalik Renda- nın reisliği altında toplandı. 1936 mali £ yılı bütçe müzakere'sri Başvekli İsmet İnönünün Türk milletinin ihmal edile mez bir kudret olduğunu bütün dün- yaya bildiren çok mühim bir nutku ile neticelendi. Mütemadi alkışlar ve bravo sesleri ile kesilen bu tarihi nutkun sonunda hükümet yine dakikalarca süren şid- detli alkışlar arasında 305 reyle ve mevcudun ittifakile itimad reyi aldı. Türkiye Büyük Millet Meclisinin bu tarihi celsesini bildiriyorum: Saat 14 de toplanan Meclis 1936 mali yılı büt“ çe kanun lâyihasının varidat kısmını xnüzakereye başladı. Kambiyo teşkilâ- tile muamelâtının başvekâletin tef- tiş ve mürakabesi altında bulunaca- gına dair olan 26 ncı maddede bazı mebuslar söz alarak mütalealarını bil dirdikten sonra müvazenel umumiye kanunu fasıl fasıl okunarak kabul edil- di. Bütçenin heyeti umumiyesi reye* konmadan evvel başvekil İsmet İnö- nü kürsiye gelerek şu beyanatta bu- Tundu: BAŞVEKİLİN NUTKU — Arkadaşlar devlet hizmetlerinin tatbik olunacakları sahayı gösteren bütçe müzakeresi sona ermiştir. Vekil arkadaşlarım günlerden beri bu hiz- metler üzerinde neler yapıldığını ve neler yapılması düşnüldüğünü izah etmeğe çalıştılar. Bütçe tertibi esasen 3or bir iştir. Bir milletin sayısız ihtiyaçlarını o se- ne için doğru bir sıraya koymak esa- sında çok dikkat ve hattâ maharet is- teyen bir marifettir. Hazırlanmakta olan bütçenin en iyi bir bütçe olduğu- nu söyliyecek Kadar iddialı değilim. Fakat sizin yüksek ve verimli çalış- manızla yardımınızla meydana getiri- Jen bu bütçe iyi bir bütçe addolunabi- Yir. Devlet hizmetlerini takib ederken istinad ettiğimiz ana temelleri kısaca arzetmek istiyorum, MÜTEVAZİN BÜTÇE Bunlardan birincisi bütçenin her halde mütevazin olmasıdır, Seneler- den beri takib ettiğimiz ve bu sene de Büyük Meclisin tahakkuk ettirmekte hassas bulunduğu bu esas bizim için çok faydalı oldu ve ileride de çok fay- dalı olacaktır. Meydana getirdiğimiz eser hakiki manasile tam ve mütevazin bir bütçedir. Arkadaşlar bilhassa son senelerde bütün dünyanın geçirdiği iktisadi $artlar yüzünden meydaha çıkan ve | bütçe müvazenesi kadar mühim olan diğer bir âmil döviz müvazenesi var- dır. Biz, gerek bütçede ve gerek mali siyasetimizde döyiz müvazenesini cid- di bir surette temin etmek için çok | İ hi iz, a , kayıdlı bulunuyoruz, Bu hususta büt- | sene her halde istihsali arttıracak su: çe encümeni bu sene hususi bir alâ” ka gösterdi. Husust bir tedbir göster- di. Bu tedbirlerin döviz müvâzenesi Ismet Inönü diyor ki: Bütün dünya büyük bir em. niyet buhranı içindedir. Ufuk- ta Türk milletini tehdid edecek bir tehlike görmüyoruz. Eğer afak arkasında göremediğimiz bir tehlike varsa öyle bir teh- likeden de korkmuyoruz. Her tedbirden evvel Türk va- tanının ve Türk milletinin mü- dafaasını kendi silâhından ve kendi iradesinden bekliyoruz. Bu sözlerim vatandaşlarımın vazifelerine ve işlerine huzur ve emniyet içinde çalışmaları için bir teminattır. Dışarı âle- me de Türk milletinin ve Türk devletinin salhün muhafazasi ve beynelmilel beraberliğin ko- runması için ihmal kabul et. Y mez bir kudret olduğunu teba- rüz ettirmek içindir. noktal nazarından daha sağlam daha emin bir vaziyet temin edeceğine ina- nimiz vardır. MÜHİM BİR NOKTA Arkadaşlar bütçe müvazenesi ve döviz müvazenesi ile beraber devleti işlerinde takib ettiğimiz diğer bir nok- tada hersene sarfettiklerimizin her rette olmasıdır. Ancak bu sayededir ki bir sene sonra mili “iktisadi noktai (Devamı altıncı sahifede) ve Meclis ittifakla kabineye itimad etti Atatürk Dün sabah başlıyan fırka tatbikatında tayyarecilerin gece harekâtını takib ettiler Harb akademisi tarafından ya- pılan ve dün sabah başlıyan tümen tatbikatı esnasında bilhas- sa tayyarecilerin gece harekâtını takib etmek üzere reisi cumhur Atatürk sant 24 te tatbikat saha- teşrif etmişler ve harekâta ta- kibe başlamışlardır. Kudüste dün yeni hadise olmadı, süküör- net avdet etti. Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Küşe) M. Mussolini Insilte- reye teminat veriyor « İtalya memnun devletler sırasına geç- miştir. Siyah askerlerden ordu yapmı- yacaktır, kin beslemiyeceğiz. Bir Ingi- liz-İtalyan yakınlaşması elzemdir» diyor M. Mussolini ilâve ediyor: “Akdenizin en küçük dev- letlerinin bile hiç bir şekilde korkmamaları lâzımdır. Italya Türkiye ve Yunanistan ile dostluk misaklarına hürmet etmek kararındadır,, Londra 28 (A.A.) — M. Mussolini Deyli Telgraf gazetesinin muhabirini kabul etmiş ve şu beyanatta bulun- muştur: «Zecri tedbirlerin nihayetlenmesi ile İtalya, memnun devletler sirasına dar hil olacaktır. Akdenizin en küçük dev- letlerinin bile hiç bir şekilde korkma- maları lâzımdır. İtalya, Yunanistan ve “Türkiye De dostluk misaklarına hür- met etmek kararındadır. İtalyanın An navutlukta takib ettiği yegâne mak- sad, bu memleketin istiklâlinin muha- fazasıdır, Şimdiki şartlar altında ve zecri ted- birler devam ettikçe İtalya, bir Ak deniz ittifakının yapılmasına ön ayak olmıyacaktır. Bununla beraber İtal- yan milleti kin beslemek istidadında değildir. Çünkü, 37 sınıf askeri silâh altına çağırabilir. Ve bu suretle sekiz milyon askerlik bir ordu vücuda geti- reblliriz. Ne Afrikada ne de Avrupada siyah askerlerden mürekkep bir ordu- M. Müssolini elzemdir. Ve bunu temin için elimiz- den geldiği kadar çalışacağım. Hiç bir tehlikeden korkmuyoruz! Ea Boğazlar konferansı ya muhtaç değiliz. RE 7 İmparatorluğumuzun ecnebi mem- i 1 ün leketlerle olan ticaret münasebetleri Meclisin bu münasebetle Ye zle ve ilikieieki bir müddet tatil kararı | bir hal çaresi bulacağız vermemesi muhtemeldir) Asis Ababa Hebeşistanın merkezi ——— olarak kalacaktır. Libyadaki ordumuz, Ankara 28 (Telefon) — Encümenin | İngiliz harp gemileri çekilince İtalya- üzerinde tetkiklerini bitirdiği iş kanu- | ya dönecektir. nu İle, bankalar kanun lâyihasi Mec- Bir İngiliz - İtalyan yakınlaşması lisin yarınki (Bugünkü) toplanlısın- iü da görüşülecektir, Meclis, haziran ortasına kadar mev» cud bazı mühim kanunları da çıkara- caktır, . Boğazlar konferansının toplanması | <Ö?74 münasebetile Meclisin daha bir müd- det tatil kararı vermiyerek bu mühim konferansın neticesini beklemesi muh- temeldir, Almanya yeni bir grup kurmak istiyormuş Fransızlar bu mesâiyi iyi bir nazarla görmüyorlar Paris 28 (Akşam) — M. Ribbentrop bugün öğleden sonra tayyare ile Berlin- den Londraya hareket etmiştir. Londra- dan Ilandaya gi Lord Lendenderiye misafir olacaktır. rek eski nazmlardan Bu ziyaret hususi mahiyette olmakla beraber M. Ribbentropun İngiliz ricalile görüşmeğe çalışacağı muhakkaktır, Bura MA a *# ) e mahafiline göre Almanya, İngiltere, Fran- sa ve Almanyadan mürekkep bir grup Milletler cemiyeti, ıslah edilmedikçe şimdiki şekli ile devam edemez. Zecti tedbirler devam ettirildiği takdirde Milletler cemiyetinde kalmak veya ora» dan çıkmak meselesi İtalya için ehem- miyetli bir şekilde mevzuu bahsola- caktır. Zecri tedbirlerin nihayetiendi- rilmesi ise umumi bir selâh doğuracak ve Avrupada iş birliği ve istikrarın tees süsüne doğru müsaid yollar açacaktır. DEM 0 Ha amm m mem İİ Yeni tayyare postaları başladıktan sonra: yapmak istiyor. Fransız mahafili Alman yanın orla Avrupa ve şarkta tevessül &t- mek istediği bunun ileride yeni bir harbe sebep olacağı kânaatindedik, — Bay Hüsnüyü gördüğün var mı?... — Bu sabah, Beyazıtta beraber kahvaltı ettik, o kalktı gitti. Bu akşam Taksimde beraber yemek yiyeceğiz!... İstersen sen de gel!... Ankaraya