28 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Avusturyada dahiir vaziyet karıştı, Şuşnig kabinesi müşkül va- ziyette Balkan iktisad kon- seyi dün ticaret oda- sında toplanarak mür- zakereye başladı Sene 18 — No. 6325 — Fiatı her yerde 5 kuruş İngiltere Filistine acele takviye kıtaatı gönderdi Bir çok bombalar patladı, yangınlar Lord Loyd dün Atatürk tarafından kabul edildi il, iş | | | | çıktı, çeteler faaliyetlerini arttırıyorlar Paris 27 (Akşam) — Filistinde va- giyet elân çok vahimdir. Birçok yerler- de bombalar patlamış, yangınlar çık- mıştır, Gazze ve Kudüste sükün yar- dir. İngiltere, Mısırdan acele takviye kıtaatı getirtmiştir. NABLUS ÜZERİNDE TAYYARELER UÇUYOR Londra 27 (A.A.) — Kudüsten bildi- rildiğine göre, birçok tayyare Nablus Üzerinde uçarak müsellâh arab çete- lerini aramıştır. «Evening Standart» gazetesinin yaz- dığına göre, birkaç arab çetesi askeri kampa hücum etmiş ve bir devriye koluna ateş açmıştır. Mitralyözlerle mücehhez İngiliz polisi yahudi tarla- larına girmek istiyen üç arab çobanını yakalamıştır. İki yüz elli kişilik bir arab çetesi kı- sa mesafeden polis kuvvetine ateş aç- mış ve bunlar çok az olduklarından takviye almak üzere Heşo üzerine çe- kilmiştir. Arablar da yaralılarını topl- yarak çekilmişlerdir. SİLÂHLI ÇETELER Kudüs 27 (A.A) — İngiliz askerleri dün Belthalfa vadisinde bir yahudi ka sabasına hücum eden silâhlı halk tüze- rine ateş açmıştır, Filistinin şimalinde tecavüz ve cüretleri gittikçe artan si- lâhlı çetelere— tenadüt - edilmektedir. Münferid taarruzlar gitgide sıklaşmak- ta ve ekseriya umumi örbedeler vu- kuuna sebebiyet vermektedir, Hayfa İle Kahire arasında telefon hattı, dün öğleden beri bozulmuş- tur. Çünkü tahripçiler, telefon telle- rini bir çok noktalarda kesmişlerdir, AKKÂDAKİ HADİSELER Londra 26 — Deyli Ekspres gaze- tesinin Hayfa muhabiri tarafından çekilen bir telgrafa göre Akkâda ârap nümayişçiler polis karakoluna Yafada yanan yahudi evleri hücum ederek bir yerli polisi yarala- | mMuşlardır. Zabıta memuru da bilmu- kabele ateş ederek nümayişçileri da- gıtmıştır. Polislerin ateşinden ne ka- dar adamın yaralandığı belli olma- mıştır. Hayfa limanındaki arap nümayiş- çile grev ilân elmişlerdir. Maahaza nakliyatı idare etmeğe kâfi diğer İşçi- ler vardır. İngiliz memurları grev teyessü et- mediği takdirde vaziyete hâkim ola- caklarına emin bulunuyorlar. Araplarla yahudiler arasında ger- ginlik arttığından hükümet ihtiyat tedbirleri almıştır. Her tarafta İngi- liz askeri kıtaları görünüyor. İskoç- yalı hassa slayına mensup süngülü asker — Kudüsün sevkulceyş cihetin- den mühim olan noktalarını muhafa- za ediyorlar. Bir Habeş şefi, ken- disini kral ilân etti Yeni kral, maiyetindeki kuvvetlerle İtalyanlar üzerine yürümeğe başladı Hartum 28 (Akşam) — Buraya gelen haberlere göre, Mısır Sudanı hududu vtivarında kâin garbi Habeşistan eyaletlerinden Vallega eyaleti rası Kambella kendisini Vallega kralı ilân etmiş ve maiyetinde bulunan kuvvetlerle İtalyan- lar üzerine yürümeğe başlamıştır. Yakında Habeş ve İtalyan kuvvetleri arasında bir muharebe vukuuna inti- zar edilmektedir. Roma 28 (Akşam) — İtalyan tayyareleri Habeş hükümetinin merkezi itti- ingiliz kralı Akdenize geliyor Ottava 27 (A.A.) — Kanada hükü- metinin ricası üzerine kral Edüvard, Fran sada Vimy'de umumi harpte ölen Kana- dalı askerler için yapılan abidenin küşas dını kabul “etmiştir. Küşad merasiminde Fransa cumurreisi Lebrun de hazır bu- lunacaktır. Londra 28 (Akşam) — İngiliz krah sekizinci Edvard, Vimideki harp ölü- leri âbidesinin küşad resmini yaptık- tan sonra Fransanın cenüp sahiline gidecek ve Akdenizde bir cevelân ya» pacaktır. Renin tahkimi teşrinde bitiyor Alman erkânı harbiyesinin düşünceleri Londra 28 (Akşam) — Morning Post gazetesine göre Ren mıntakasının tahıkimi, azami - teşrinisaniye kadar bitirilecektir. Büyük bir işçi ordusu, şimdi Rende tahkimat ile meşguldür. Almanların Rende yaptıkları tah- İ kimat, Fransanın Magivot hattı tah- kimatına benzemiyor. Almanlar, kü- | çük istihkâmlar yapmakta ve bunları biribirine mahfuz siperler ve tankla- | ra mahsus çukur tuzaklarile bağ- lamaktadır. Almân erkân harbiye- sine göre bu istihkâmlar, bir teca- vüzü durdurabilecek ve Alman ağır topçusu, başka muntakalarda serbest- çe hareket edebilecektir, Milletler cemiyeti | İtalyanın, müşahid bile | göndermemesi muhtemel | Roma 28 (AA) — İtalya, Milletler cemiyeti konseyinin toplanlısının ta- lik edilip edilmemesi meselesine kars şı tamamen bigâne kalmaktadır. Bu işle alâkadar olan iyi haber alan ma- hafülde tebarüz ettirildiğine göre İtal- yanın, bu toplantıya hatta bir müşa- hid dahi yollamaması pek muhtemel- M Ribbentrop Lord Loyd dün sabah Sirkeci istasyonundan çıkarken İngilterenin eski Mısır fevkalâde komiseri, lordlar kamarası üâzasından Jord Loydın dün sabah İstanbula geldiğini yazmıştık. Lord Loyd, Cumur reisimizin İstanbulda bulunması münasebetile Dolmabahçe sarayına giderek defteri mahsusa yazılmış ve öğleden sonra Atatürk tarafından kabul edil MECLİS ORDUYA SELÂM VE İNANINI BİLDİRDİ Mecliste hararetli münakaşalar oldu Nafıa vekili İstanbul tramvaylarına temas ederek: “Imtiyazlı şirketler vaziyetini ıslah etmek vazifesi karşısındayım,, dedi Ankara 72 (Telefon) — Mecliş bugün B. Refetin riyasetinde toplan- dı, Bütçe müzakeresine devam etti. Nafia bütçesinin konuşulmasına büş- lanmadan evvel nafıa vekili Ali Çe- tinkaya kürsüye gelerek mühim be- yanatta bulundu. Yollar, şoseler, köp- / rüler, su işleri ve demir yolları in- şaalı hakkında izahat verdi. Demir yol- ları siyasetimize büyük bir hız İle de- vam edildiğini, Kilyostan Zongoldas ğa doğru Çatalağzında 1$ kilomet- relik kısmın bu sene bitirileceğini, 36 senesi içinde katiyetle kömür nakli- yatına başlanacağını, 37 senesinde Malatya iltisak hattının bitirileceğini, demir yolunun 38 senesinde Erzinca- na varacağını söyledikten sonra An- talya hattı inşaatının ilerlemekte ol duğunu ve lokomotifin dün Burdura vardığını söyledi. Bir ecnebi grupun şarkla, cenup hudutlarında Mardin, Elâziz, Palo, Çapakçur, Muşa doğru ve Zonguldak- tan Ereğliye yapılacak hatlarla liman (Devamı sekizinci sahifede). haz edildiği söylenen Gore şehri üzerinde dün elli metre yüksekten uçmuşlar ve şehirde asker kuvveti görmedikleri gibi halkın da tarlalarda çalıştığını gör- Mmüşlerdir. Negelliden hareket eden İtalyan kuvvetleri büyük göller mıntakası- ha ilerliyorlar. Yağmurlar mevsimi yaklaştığından şimal cephesinde üçüncü kolordu efradı ile işçi taburları yol inşaatına hararetle devam ediyorlar, Cenup cephesinde Oğadende yollar, yağmur mevsiminde sular altında kal- mamak için bir kaç metre yükseltilecektir. Dağlık Semyen mıntakasında bir Biyah gömlekli fırka asayişi temine uğraşıyor, Belçika kabinesi |Silezyada çarpışma Kral, Vanderveldi 40 iftirakcı Alman istişareye çağırdı tevkif edildi Brüksel 28 (Akşam) — Kral yeni Yakında İrlanda ve Macaristana gidecek Londra 28 (Akşam) — M. Ribben- trop M. Londonderrinin kendisine Berline vaki olan ziyaretini iade için bugünlerde İrlandada Ulstere gide- çektir. Alman delegesinin İrlandadan dö- nüşte, Londrada kalarak Alman ce- vabı hakkında İngiliz ricalile görüş- mesi ihtimali vardır. Londra mahafi- li M. Ribbentrobun İrlandaya gidece- ğinden resmen haberdar değildir. M, Ribbentropun Macaristana bir seya- hat yapması da mevzuu bahistir. Esa- Varşova 28 (Akşam) — Silezyada kabinenin teşkili için fırka relslerile Müşaverelerine başlamış ve sosyalist, Partisi reisi Vanderveldi ilk olarak ka- bul etmiştir. Müdafaa nazırı Devez yeni kabineye girmiyeceğini, vazifesi mebusluk olacağını söylemiştir. Kabine buhranı bir iki güne kadar bir neticeye bağlanacaktır. Almanlarla Lehliler arasında müsa- demeler olmuştur. Lehistan Silezyası- ni ayırarak Almanyaya ilhak etmek için propaganda yapan 40 Alman tev« kif edilmiştir. Leh hükümeti, Silezyada yapılan itirak tahrikâtına karşı şiddetli ha“ reket etmeğe karar vermiştir. sen bir müddettenberi Macaristanda bir Alman askeri heyeti bulunuyor. Adis Ababadaki Times muhabiri niçin Habeşistandan çıkarıldı? Londra 27 (Akşam) — İngilterenin Roma sefiri, Adis Ababadaki Times mus habirinin neden hudud haricine çıka» rıldığım #ormağa memur edilmiştir. — Biraz gözlüğünüzü verir misiniz, gâzeteyi iyi söçemiyorumi....