27 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

“pir m Sene 18 — No. 6324 — Fiati her yerde 5 kuruş “Filistindeki karışıklık hakiki Meclis dün bir çok bütçeleri müzakere ve vekillerin izahatın- dan sonra kabul etti > ma ÇARŞAMBA — 27 MAYIS 1936 bir ibtilâl şeklini aldı Her tarafta bombalar patlıyor, yahudi- lerim mahsulleri yakıldı. Gazzede Ingiliz aileleri kışlalara iltica etti Taymis gazetesi İtalyanın gerek arapları, gerek yahudi faşistleri İngiltere aleyhine kışkırttığını yazıyor en. Yom Kudüse iltica eden yahudiler eşyalarile bir sokaktan geçerlerken Londra 26 (Akşam) yi ya | kı İngiltere aleyhine şiddetle teşvik | etmekte olduğunu bildiriyor. İtalya | Filistinde bir taraftan arapları, diğer taraftan yahudi faşistleri teşvik et- miştir. İtalyanlar Mısırda da tahri- kât yapıyorlar, Kudüs 26 (AA) — Filistinin her tarafında kargaşalıklar, devam etmek- tedir, Memleketin bir çok yerlerinde bombalar patlamış ve bu yüzden tek gra! hatları ve bilhassaFilistin-Misır telgraf telleri kesilmiştir. Polisin ta- Tassud ve nezaretine rağmen yollarda katilelere katşı taarruzlar devam et- mektedir, Bir çok şehirlerde Arapların yap- Tuş oldukları nümayişler, arbede şek- lin almış ve askerler, nümayişçileri dağıtmak için silâh kullanmak mec- buriyetiride kalmışlardır. Bu arbede- ki kişinin ölmüş ve bir çoklarının ya- rTalanmış olduğu haber verilmektedir. Ayni mıntakada bir Yahudinin nâşı bulunmuş ve bu hal, bütün Yahudile- ri heyecana düşürmüştür. Yahudilerle meskün olan bir çok yerlerde ağaçlar kesilmiş, hasadlar tah- rip ve tarlalar yağma edilmiştir. Bu yerler, bilhassa geceleri yapılan teca- vüz tehdidlerine maruz bulunmakta olduğundan buraların himayesi için şiddetli tedbirler alınmasına lüzum görülmüştür. Akşam olupta herkes, evlerine çekildikten sonra bütün mü- nakalât durmakta ise de gene münfe- riden yapılan taarruzların ardı arası kesilmemektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Negüsün seyahati Ital- yada endişe uyandırdı Italyanın, diktatörlük rejimi takib eden memleketlerle anlaşmak istediği söyleniyor Roma 26 (A.A) — Akşam gazete leri, Negüsün Londraya gidişini, 2ec- ri tedbirler siyasetinin yeni bir bu- luşu olarak telâkki etmektedirler. Giornalâ d'İtalyanın Londra muha- biri diyor ki: «Negüsün İngiliz hükümet merke- »ine gelişi, İtalya ile İngiltere arasın- | da normal münasebetlerin avdetine kati surette mâni olacak bir siyah bu- İutun gelişi demektir. Negüs Lon- draya propaganda için gelmektedir. Kecri tedbirlerin devamı için propa- Banda yapacak, ayni zamanda Ce nevreye de giderek Milletler Cemiyeti- ne müracaat eyliyecektir.» Tribunanın Londra muhabiri ise, Berri tedbircilerin Negüsü karşıls- mak için yapacakları tezâhürlerden bahsederek, bunun İngiliz - İtalyan Aanlaşmazlığını fazlalaştıracağını kay- detmektedir. ZECRİ TEDBİRLER MESELESİ Londra 26 — Londradaki İtalyan mahafili zecri tedbirlerin, Milletler Cemiyeti konseyinin toplantısından evvel kaldırılmasını ummuyor. Eylülden sonra zecri tedbirler kal dırılmazsa İtalyanın diktatörlük reji- | mini tatbik eden devletlerden müte- şekkil bir cephe teşkil etmek ve Stre- sa sisteminden kati surette ayrılmak niyetinde olduğu söyleniyor. HABEŞ LİSANİLE NEŞRİYAT Londra. 28 — İtalyanın radyo ile Filistin ve Hindistan halkına kendi Jisanlarile İngiltere aleyhinde pro- paganda yapması münasebetile dün mecliste yapılan münakaşada bir me- bus «Habeşistana Habeş lisanile rad- yo neşriyatı yapabilir miyiz? diye sormuştur. Hariciye nazırı M. Eden şu cevabi vermiştir: — Doğrusu ben yapamam, (Gülüş- meler). B. Numanın Londradaki konuşmaları Boğazların tahkimi, zecri tedbirler ve Akdeniz vaziyeti görüşüldü Londra 26 — Taymis gazete İl sinin yazdığına göre Türkiye ha- riciye vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlu ile İn- giltere hariciye nazırı M. Eden ve hariciye nezareti erkânı ara- W sında yapılan konuşmalar niha- yet bulmuştur. Bu konuşmalarda bilhassa Bo- gazların tahkimi işi, zecri teğ- birler ve Akdeniz vaziyeti görü- şülmüştür. Belçika kabinesi istifa etti Yeni kabine müşterek emniyet sistemine daha ziyade bağlanacak Londra 28 (Akşam) — Van Zelan- dın reisliği altındaki Belçika kabinc- si bugün tolpanmış ve seçimin verdi- ği netice üzerine nazırlar müşterek istifalarını krala takdim etmeği ka- rarlaştırmışlardır, Bugün Belçika meclisinde en kuv- vetli fırka sosyalist fırkasıdır. Bu se- beple kabineyi teşkile sosyalist fırka- sı reisi M. Vanderveldin memur edilme- 8i lâzımdır. Fakat bu fırka yalnız ba- şına ekseriyet teşkil edemez. Katolik, Mbereallerle birlikte bir kabine teş- kili lâzımdır. Her ne şekilde olursa olsun yeni ka- bine üzerinde sosyalistlerin mühim nüfuzu olacaktır. Sosyalist fırkası reisi ML Vanderveld, Belçika ile Fran- sa ve müşterek emniyet sisteminin kuvvetleşmesine çalışan hükümetler, bilhassa İngütere, Sovyet Rusya ve Milletler Cemiyetine bağlı küçük dev- Jetler arasında büyük bir yakınlaş- ma hasıl olacağını söylemiştir. Avusturya- Kalya hududunda Italya kuvvetlerini artırdı, sıkı tedbirler aldı Viyana 26 — Tiroldan gelen ha- berlere göre İtalya, Avusturya « İtal ya, hududunda sıkı Kontrol tedbirleri almıştır. Bilhassa Brenner geçidin- de muhafaza faaliyeti fazladır. Bu hal seyyahların hayretini mucip olmuştur. İtalya Bolzanodaki kuvvetini 21 binden 25 bine çıkarmıştır. Bundan başka Tirol hududuna yakın mahal de bulundurulmak üzere yakında hususi bir faşist milis teşkilâtı yapa- ağı söyleniyor. Saracoğlu Şükrü bu münasebetle siyasi vaziyet hakkında be- yanatta bulundu Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir ) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Mecliste hariciye vekâleti vekili diyor ki.. “Arsıulusal havanın bulanıklığından endişe ediyoruz ,, “Yeni bir emniyet nizamı için Akdeniz devletleri arasında bir anlaşma elzem şartlardan biridir, “ Boğazlar hakkındaki teklifimize muhatap olan bütün devletler müzakereyi kabul cevabını verdiler. Türkiyenin emniyeti davasının hallolunacağına İnanımız katidir ,, Ankara 26 (A.A) — Kamutayın bugünkü toplantısında dış işleri ba- kânlığı bütçesinin müzakeresi esnasın- da Saraçoğlu Şükrü dış siyasa dü- rumu etrafında âtideki izahatı ver- miştir: Hariciye bütçesini yüksek huzuru» | nuza sunarken, harici siyasetimizi bir daha hulâsa etmek için müsaade isterim, , Biz, sulhün istikrarını ve arsıulu- sal emniyetin fiili ve hakiki olması- nı iltizam ediyoruz. Bu maksatta ko- nuşmalarımızla, tefrik edilmeksizin iyi münasebetçiyiz ve onlarla mey« danda ve ifade edilebilir bir ihtilâfı- muz yoktur. Arsıulusal - havanın — bulanıklığın- dan endişe ediyoruz. Son seneler bil- hassa Avrupa vaziyeti böyle karanlık oldu. Bu kararsız ve eriniyelsiz ve ziyetin silâh yarışi ile beraber olarak milletler arasında tekrar bir infilâka varmasından korkulur. Yeni bir harp belâsının dünyaya çok felâketler ge- Gireceği ve hiç bir meseleyi halletmiye- ceği muhakkaktır. Bu görüş ve anlayış içinde kendi- mizi müdafaa etmek vesaitini ihmal etmemek lâzım olduğu kanaatinde olmamız tabii bir şeydir. Bunun ke- dar tabii olan diğer bir şey de mın- | takavi veya umumi, kollektif emni- i yet ve tecavüz etmemek ve tecavü- zün aleyhinde bulunmak, Türkiyenin siyaseti olmasıdır, Kadim dostlukla- rımızda ve pakt mükelletiyetlerimizde yalnız tedafüi müna bulunması on- dandır. Uzun karışıklıktan sonra eğer, te- menni ettiğimiz gibi yeni bir arsrulu- sal huzur ve ahenk nizamı kurmak mümkün olursa bundan ve buna yar- yo (Devamı dördüncü sahifede) Dün kabul edilen bütçeler Meclis, dün bütçe müzakeresi- ne devam etti, Maliye, düyunu- umumiye, tapu kadastro, güm- rük inhisarlar, dahiliye, mat- buat umum müdürlüğü, harici- ye, adliye, maarif bütçelerini ka- bul etti, Bu münasebetle yapılan Şoförler — Lütfen kenara çekilir misiniz bayım?!... (Elakson yasağından sonraj