18 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

| Zartesi akşamı burada bulunabilecektir. | gece Saa elesi pazartesi günü Tutu da imza edilecek mma Konferans bugün son bir toplantı yaparak hazırlanan mukavele Mukaveleyi Romanya hariciye mak üzere pazartesi Montreux 17 (Sureti mahsusada giden arkağaşımızdan) — Tahrir ko- mitesi bugün Boğazlar mukavelesinin tam metnini hazırlamıştır. Konferans Yarm (bugün) son umumi ve aleni bir celse yapacak ve bunda tahrir komitesi tarafından hazırlanan mu- kavle metni okunarak kati suretle kabul edilecektir. Bundan sonra muka- vele matbaada basılacaktır. Pazartesi günü heyetimiz tarafın- dan verilecek büyük resmi ziyafetten Sonra mukavele gece sânt 10 da imza a AA) içi Montreux 17 (A.A) — *© lar mukavelesinin imzası merasimi Pazartesi günü saat 22 de cereyân ede cektir, MUKAVELEYİ BULGARİSTAN DA İMZALAYACAK Montreux 17 (A.A.) — Yeni Boğaz- lar mukavelesini Bulgaristan da im- f İayacaktır. Harp zamanında Türkiye- hin de akit bulunduğu bir anlaşma Ihine olarak 16 ncı maddenin ihdas elliği istisnaiyet hakkındaki Bulgar kaydı ihtirazisi ortadan kalkmakta” dir. Çünkü konferans vesikaları bir tefsir ihtiva etmektedir ki o da meâkür maddede derpiş edilen mütecavizin Milletler cemiyetinin şselâhiyettar or- Şanı tarafından gösterileceği keyfiye- tidir, | Montreux 17 — Kararlaşan esaslar dahilinde yeni Boğazlar mukavelesini | Kaleme alan tahrir heyeti bu akşam | İşini bitirmiştir. Yarın (bugün) saat ©n beşte umumi bir toplantı yapıla" | Sak ve hazırlanan metin son defa göz den geçirilecektir. Muahedenin pazartesi günü imzası | düşünülmüştü. Romanya hariciye na- ırı M. Titülesko, imza resminde bu- Yunmak üzere Montreuxye gelmek 15- tediğini bildirmiştir. M. Titülesko pi” EVVELKİ GÜN KABUL EDİLEN MADDELER 5 İ Montrewx 17 (44) — Anadolu Ajansının husus! muhabirinden: Kon- Bulgaristan metnini kati surette kabul edecektir da imzalıyacaktır nazırı imza merasiminde hazır bulun- i akşamı Montreuxe gelecektir Boğazlar konferansının toplandığı Montreux Palas ötelinin önündeki geniş tarasası ferâns dünkü umumi! celsesinde Bo- gazlar mukavele projesinin müzake- resini bitirmiş ve filen tam bir anlaş- ma elde edilmiştir. Konferans, hava tecim seyrü seferi rejimi hakkındaki 20 nci madde için teknik komite tarafından teklif edilen metni, 21 inci madde için de Türkiye delege heyeti tarafından teklif edilen tahrir şeklini kabul etmiştir. © 21 inci maddenin yeni şekline göre, Boğazlar komisyonu Jâğvedilecek m komisyonun yazifesi, bunu yine bu maddeye tesbit edilen şekiller daire- sinde yapacak olan Türk hükümetine levredilecektir. ” Türkiye baş delegesinin talebi üze rine, konferans 22 nci ii mz ıkarmış ve keza yeni muka- aa mukavelesi yerine kaim olacağı mukaddimede kaydedilmiş ol- duğu için 24 üncü maddenin de mu- kaveleden silinmesine karar vermiştir. Konferans, mukaveleyi, Lozan barış muahedesi ( âkitlerinin iltihakina açık bırakan yeni bir maddenin il1â- esi münasib ölacağına Karar vermiş Çocuklar için oyun yerleri hazırlandı Bu oyun yerleri o n beş mektebin bahçesinde tesis edilmiştir Mekteblerin tatli münasebetile bir Şok çocuklar sokaklara dökülmüşler- dir. Sabahtan akşama kadar sokaklar- da toz, toprak altında ömürlerini ge- siren çocukların bu hali, gerek sih- hatleri, gerek terbiyeleri için çok mu- zir neticeler veriyor. Bundan başka tramvay otomobil kazalarının de mü- him bir kısmına hep çocuklar hedef oluyorlar! Dün bir muharririmizi kabul eden Yali ve belediye reisi bay Muhiddin Üstündağ, çocuklarımızın terbiye ve mhhatleri üzerinde fena tesirler yâ” Pan bu vaziyeti anlattıktan sonra di- yor ki: — Şehrin mühtelif yerlerinde çocuk Oyun yerleri bulunsurt, çocuklar bir yerde toplansınlar, dedik ve dörder tip oyun yeri ve bahçe plânı yaptır. “2 fikirlerimizin ilk tatbikatı için bariçesi müsald olan mekteblerin on beş tanesinin bu işe tahsis edilmesini maarif müdürüne söyledim. Muallim- lerle Yhaarif müfettişleri bu çocuk o- yun yerlerini teftiş edecekler, daimi murakabe altında bulunduracaklardır. Bu mekteblere - o mektebe men- sup olsun olmasın - bütün semt ço- cukları kabul edilecektir. Bu mektep bahçelerinde kum havu- zu, tahtaravalli, salıncak yapıyoruz, atlama için ip alıyoruz. Bu oyun yerleri mahfuz, gölgeli, ağaçlı yerlerdir. Bunların oyun için tabii cazibesi olduğundan sokaktaki © — (Devamı dördüncü sahifede) ve 8 inci maddenin teknik Komite tarafından tesbit edilen yeni metnini kabul etmiştir. 26 ncı maddeye, mükavelenin bazı hükümlerinin, âkitlerden birinin di- ger bir âkit tarafından teyid ve ilti- zam edilecek talebi vukuunda, tadili- ni mümkün kılan bir hüküm ilâve edilecektir. Bu hususta ittifak müm- kün olmazsa, karar âkitlerin dörtte üç ekseriyetle ittihaz edilecek ve an- cak bu ekseriyetin, Türkiye dahil ol- duğu halde, Karadenizde kıyısı olan devletlerin dörtte üç ekseriyetini ih- tiva etmesi icab edecektir. Diğer hükümlerin tadili ancak âkit devletlerin ittifakiyle mümkün ola- caktır, Konferans bundan sonra evvelce talik edilmiş olan mukaddime İle bk rinci maddeyi kabul etmiş ve bu su- retle mukavele projesinin okunmasını bitirmiştir. Tahrir komitesi mukavele projesi- nin kati metnini bugün tesbit ede- cektir, (Devamı 4 üncü sahifede) Italyada Ingiliz politikasına karşı itimatsızlık Akdeniz misakının devamı Italyayı çenber içine alma politikası diye tefsir ediliyor Paris 17 — Romadan Temps gaze- tesine bildiriliyor: İtalyada İngiliz po- litikasına karşı elân büyük bir itimad- sızlık vardır. Gerçi Akdenizdeki İngi- liz Anavatan filosunun hareketi mem- nuniyet uyandırmıştır. Fakat İngilte- renin Akdenizde her zaman bulun- durduğu filoyu kuvvetlendirmeğe Ka- rar vermesi hoş görülmemektedir. İtalyan mahafili, giden gemilerle ka- lacak gemiler belli olduktan sonra vaziyetin anlaşılacağı kanaatindedir. İngilterenin Türkiye, Yugoslavya ve Yunanistan fle yaptığı yardım mi- sakını devam ettirmeğe karar ver- mesi İtalyada, İtalyayı çenber içine larak telâkki ed öldürmeği düşünmediğini Londra 17 (A.A.) — Polisletin iki kişiyi tevkif etmiş olduklarına dair ev- velce ortada dolaşmış olan © şayialara rağmen polisler, yalnız Andrew Maç Mahon adında birisini tevkif ederek en yakın polis merkezine götürmüşlerdir. Bir çok rivayetler suikasd hadisesi nin gayet süratle cereyan etmiş oldu. ğundan hadisenin ne gibi ahval ve şerait alımda vuku bulmuş olduğunu tesbit emek düşküldür. Vaka esnasında hazır bulunmuş olan bazı kimseler, mütearrızın önüne geç- mek için müdahale eden kimsenin bir kadın olduğunu ve bu kadının Mae Mahona şiddetle v Yâhını yere düşürdüğünü söylemektedir. Ancak bu rivayeti, rövelvetin kralın binmiş olduğu atın ayakları ucuna ka- dar atılmış olduğu şeklindeki mütead- did rivayetlerle telif etmek güçtür. Diğer bazı kimselerin naklettiklerine göre kral, mütearrızı uzaktan görmüş ve gözlerini ona dikmiştir. Diğer bir takım kimseler, kralın mü- temadiyen önüne bakmış olduğunu an- cak hadiseyi mütaekip başını biraz çe- virdiğini söylemektedir. MEVKUFUN VEKİLİ NE DİYOR? Londra 17 (A.A.) — Mac Mahon, müdafaa vekille temasta bulunmak arzusunu izhar etmiştir. Bunun üzerine Bow - Street mahkemesinde bulunmak- ta olan vekile telefone edilmiştir. Mah- keme bu meseleye «id davayı sekiz gün sonraya bırakmıştır. Davanın tehiri kararından evvel mü- dafaa vekili şu beyanatta bulunmuştur: Akşam gazetelerinde çıkmış olan ha- vadisler dolayısile mahpus, hiç bir sui- kasd teşebbüsü vaki olmamış ve ken- disinin hükümdarı öldürmeği tasavvur etmemiş olduğunu beyan etmek arzı sunu o göstermiştir. Bununla beraber Mac Mahon aley- hindeki ittiham, her hangi bir kimse- nin hayatını tehlikeye ilka etmek mak. 2 A e 1 İL İla İtalyada, İngiliz poli- tikasına karşı mev- cud nüz zail olmamış ak elindeki wi- | Montreux konferansı böyle başladı... itimatsızlık he- İngiltere kralına suikast lan adamın asıl ismi Jerome Bannigandır Mevkufun avukatı Mac Mahonun, kralı iddia ediyor İngiltere Kralı sekizinci Edvard sadile silâh taşımak cürmü olacaktır. Mac Mahon İrlandalıdır. ASIL İSMİ Londra 17 (A.A.) — Krala suikasd teşebbüsünde bulunan şahsın asıl is- | mi Jerome Bannigan olduğu ve Ma- bon adının müstear bir isimden başka bir şey olmadığı anlaşılmıştır. KRALA ÇEKİLEN TELGRAFLAR Paris 17 (A.A.) — Reisi cumur M (Devamı 4 üncü sahifede) m Ar 0 A mM