17 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Boğazlar mukave- lesi cumartesi akşa- mı, yahut pazartesi M. Eden, Akdeniz anlaşmasının baki olduğunu dün tek- sabahı imza edilecek. rar söyledi. Sene 18 — No, 6374 — Fiatı her yerde 5 kuruş aaa aa CUMA — 17 TEMMUZ 1936 Telefon: 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) - 24248 (Matba) - 20113 (Klişe) Türk askeri, imzayı müteakip törenle Boğazları işgal edecek Mukavele, Tür kiyeden başka beş devlet tarafından tasdik edilince meriyete girecek Ayrı bir protokol mucibince derhal Boğazların tahkimine başlanacaktır. Yeni mukavele bugün matbaaya verilecektir Mukavele, basıldıktan sonra yarın delegelere dağıtılacak, yarın akşam, olmazsa pazartesi sabahı imza edilecektir Montreux 16 (Sureti mahsusada giden arkadaşı. mızdan| — Yeni Boğazlar mukavelesi Türkiyeden başka beş devlet tarafından tasdik edilince meriye- te girecektir. Ayrı bir protokol mucibince Türkiye, derhal Boğozların tahkimine başlıyacaktır. İmzayı müteakip Türk askeri kıtaatı merasimle Bo- ğazları işgal edecektir. Montreux 16 |Sareti mahsusada giden arkadaşı- mızdan| — Boğazlar konferansi bugün : öğleden sonra umumi bir toplantı yapmıştır. Bütün esaslı meselelerde anlaşma husule geldiğinden Oo bugünkü toplantıda ehemmiyeti ikinci derecede olan bazi ih- tilâflı meseleler görüşülmüştür. Reis, bütün pürüzlerin halledilmesini istediğinden içtima geç vakte kadar sürmüştür. Telefonla şu ma» lümatı verdiğim sırada toplantı devam etmektedir. Müzakerenin gece yarısına kadar süreceği ve mü- zakerenin bitirileceği söyleniyor. Yeni mukavelenin yazılmasına bugün başlanmıştır. |! Yarın (bugün) bu iş bitirilecek ve mukavele tabe- dilmek üezere matbaaya verilecektir. Mukavele cu- martesi sabahi delegelere dağıtılacaktır, Kabil olur- sa o akşam, olmadığı takdirde pazartesi sabahı im- za edilecektir. Imzadan sonra Milletler cemiyeti daimi delegemiz Necmeddin Sadak Montreux Palasta bütün heyet- ler şerefine bir süvare verecektir. Süvareye Milletler cemiyetindeki daimi delegeler ve İsviçrenin Vand Kantonu yüksek memurları davet edileceklerdir. E.D. Çetin nücadi el el erden | İngiltere kralına . sonra mukavelenin aldığı suikasd son şeklin esasları Boğazlar komisyonu ilga ediliyor. Istanbulu ziyaret için davet edeceğimiz ecnebi filoları diğer gemiler gibi kayıtlara tabi değildirler. İngiltere kralı sekizinci Edvard Londra 186 — İngiltere kralı seki- zinci Edvard bu sabah Hayd Parkta Fransanın Akdeniz pak- tınıilga ettiği doğru değil M. Blum'un gazetesi bu husustaki ha- berlerin katiyen aslı olmadığını yazıyor M. Edende dün Avam kamarasında Akdeniz devletleri arasındaki misakın meri olduğunu Fransa hükümetinin, İngiltere, Fransa, Türkiye, Yugoslavya ve Yu- nanistan arasında akdedilmiş olan Akdeniz paktını artık hükümsüz say- mağa karâr verdiği bir kaç gün evvel bildirilmişti. Fransız başvekilinin ga- aire 13 temmuz ta ja bu haberin aslı ol- bildirmektedir. Populaire rihli nüsh: madığını diyor ki: «Alman gazeteleri ve bir kısım İn- giliz matbuatı Fransa hükümetinin 1935 künunuevvelinde akdedilen Ak- deniz anlaşması hakkında güya yeni bir Karar verdiğinden bahsediyorlar. Malümdur ki İngiltere ve Akdenizde sahili olan devletler arasında akdeği- len bu anlaşma, Milletler cemiyeti ta- rafmdan kerarlaştınlan zecri tedbir- lerin tatbiki dolayısile İngiliz filosu İtalyanlar tarafından taarruza uğ- rarsa bu filonun anlaşmayı imza eden | devletlerin limanlarından istifade et- mesini temin eylemektedir. Fransa hükümetinin yeni bir karar verdiği hakkındaki haberin katiyen aslı ve esası olmadığını söyliyebiliriz. (Devamı 5 inci sahifede) söylemiştir M. Mussolini diyorki. | “İngiltere Akdeniz an- laşmalarından vazgeçin- ce, İtalya beynelmilel mesaiye iştirak edecek,, Paris 16 ( Paris So 3 gi #rühabirine şu beyanatta bulunmuş- ndan vazgeç tiği zaman İtalya beynelmilel mesaiye iştirak edecktir. İtalya uzun müddettenberi Millet- ler cemiyetinde ıslahat yapılmasına lüzum görüyordu. Zecri tedbirler hak- kındaki 16 ncı maddenin tatbik kabi- Miyeti yoktur ve bu madde maksada muhalif görünüyor. İtalya bütün ta- dil tekliflerini tetkike hazırdır. sr hassa alayına bayrak verdikten Sonrg at üzerinde dönerken başı açık ve Hariciye vekilimiz Londra sefiri Fethi ve Milletler cemiyetinde dalmi delege miz Necmeddin Sadakla beraber Montreux Palas önünde Montreux 16 (Sureti mahsusada Biden arkadaşımızdan) — Şimdiye kadar cereyan eden çok çetin müca- delelerden sonra Boğazlar mukavele- ığı şeklin esasları şunlardır; üccar gemilerinin Boğazlar- r. Bir hari mileri gene serböstçi Türkiye harbe girerse ar gemileri, düşmana yardım etmemek Şartile ve yalnız gündüzleri Boğaz- lardan geçeceklerdir. Bitaraf harb gemileri geçmek istedikleri takdirde evvelden Türkiyeye haber verecek- lerdir. Haber verme müddeti Karade- nizde sahil olan devletler için 8, diğer devletler için 15 gündür. 2 — Boğuzlardan geçen harb gemi- lerinin tonilâto mikdarı 15 binden fazla olamaz. Yalnız Karadenizde sahili olan devletler bu tahdid şartın- dan müstesnadırlar, Bu devletlerin (Devamı 5 inci sahifede) (Devamı 5 inci sahifede) Suikast davası dün yeniden görüldü Mahkeme, üç saatlik mü- zakereden sonra eski hükümde ısrar edilmesine karar verdi Muhrkeme tafsilâtı 6ncı sahile- mizdedir.) Otomobil meraklısı kadınlar için!... (Açık bej üzerine siyah, beyaz, kırmızı desen!) hani alk