16 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Alman - Avusturya anlaşması hakkında münakaşalar devam ediyor Boğazlar konferan- sında dün bütün ihtilâflar halledilmiş- tir. A > PERŞEMBE — 16 TEN Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) » 20113 (Klişe) Sene 18 — No, 6373 — Fiatı her yerde 5 kuruş Boğazlar konferansında bütün ihtilâflı noktalar halledildi Dün akşam murahhasların yüzü gülüyordu, anlaşmanın cumartesi imzası bekleniyor Harp zamanında Boğazlar kapanacaktır. Yalnız Milletler cemiyetinin kararile veya Türkiyenin de dahil olduğu yardım misakları mucibince geçecek filolar bundan müstesnadır Boğazlar konferansı Türkiye için büyük bir muvaffakıyet teşkil edecek surette kati ve müsbet bir neticeye iktiran etmiş sayılabilir. Montreux 15 (Süreti mahsusada giden oarkadaşımız- |! dan) Boğazlar konferansında günlerden beri bekleni- | anlaşma nihayet bugün hasıl oldu. Şimdiye kadar || terinde ihtilâf olan mühim nokiğlar bugün öğleden | €vvel ve öğleden sonra yapılan ve geç vakte kadar sü- ren toplantılarda gözden geçirildi ve bu ihtilâflar hal- | edildi. Bu akşam toplantıdan çıkan bütün murahhasların | | yüzleri gülüyordu. | dan kabul edilmişti Yalnız İngiltere || ) ya arasında mühim bir ihtilâf çıkmış ti. İngiltere, Milletler cemiyetinin kararile yardım için 'ek gemilere Boğazların açılmasını istiyordu. Sovyet â ise mınatakavi paktlarla biribirine bağlı olan dev- | etlerin biribirine yardım edecek gemilerinin geçmesini şa mıntakavi paktların Millet- veti prensipi cümlesinden olduğunu ileri sürü- laşmanın esası şudur: Harp zamanında Boğaz ların bütün muhariplere kapanmasi kabul edil- Uzun müzakerelerden sonra bugün bulunan an- miştir. Yalnız Milletler Cemiyetinin kararile yar. | | dım için veya Türkiyenin de dahil olduğu yar- dım misakları mucibince geçecek filolar bun dan müstesna tutulmuştur. Karadenize girecek filoların yalnız deniz üstü hafif harp gemileri olması, Karadenizden çıkacak Sovyet ge- milerinin 15 bin tondan fazla bile olsa teker teker ve yalnız iki torpido refakatinde geçmeleri, harp- tehlikesi olduğu vakit Türkiyenin Boğazları kapatabilmesi esaş- ları kabul edilmiştir, Yugoslavya, Japonya, Romanya Bulgaristan -murah- hasları hükümetlörinden talimat istiyeceklerini söylemiş- lerdir. Bunların da kabul edecekleri muhakkak sayılıyor, Bu suretle Boğazlar konferansı Türkiye için büyük bir mavaffakıyet teşkil edecek surette ka. ti ve müsbet bir neticeye iktiran etmiş — sayılabi- lir. Maddelerin umumi müzakeresi yarın bite cektir. Mukavelenamenin cumartesi günü imzaşi bekleniyor. Konferans mahafilinde bir Neşe havası hüküm sürü- yor. Bugün öğleden sonra yapılan celse dokuza kadar sürmüştür. Murahhaslar geç vakit toplantıdan çıkarlar- | ken çok neşeli görünüyorlardı, K. D. Habeşler Adis Aba- bayı aldılar, mareşal Graziyani öldürüldü Paris 16 (Radyo) — Habeşis- tandan buraya gelen haberlere gö- re Habeş çeteleri bir baskın yapa- rak Adis-Ababa şehrini zaptetmiş- ler, orada bulunan İtalyan garni- zonunu kılıçtan geçirmişler ve ma- reşal Graziyaniyi öldürmüşler ve yahud ağır surette yaralamışlardır, Adis-Ababadaki İtalyan garni- 2onu; öteye beriye Habeş çeteleri nin takibine gönderilmiş oldağa cihetle çok zayıflamış ve Habeş çe. telerinin baskının deledememiştir. Cibuti ile Adis-Ababa arasında şimendifer münakalâtı kesilmiş ol« duğundan bu haberleri teyid edici malümat almak kabil olamamıştır. Romadan ise, şarki Afrikadan yakariki haberleri teyid edici hiç bir telgraf alınmadığı bildirilmek- tedir. Londra 15 (A.A.) — Manchester gazetesinin diplomasi * muhabiri, "İtal yanların o Habeşistanda büyük müşkil. lere tesadüf etmekte olduklarını yaz- maktadır. Muhabir bilhassa diyor ki: İtalyanların yağmurlar o mevsimlerini karşılamak için yapmış oldukları hazıt- lıkların, mareşal Badoglionun azimetin- denberi, yerinde olmadığı meydana çık- mış gibidir. : Yolların çoğu geçilmez bir haldedir. İtalyanlar, bilhassa Adis - Ababa - Ci- buti demiryoluna güveniyorlardu Fakat bu yol, mütemadiyen Habeşlerin tehdi- 0 Habeş payıtabtındaki Italyan garinzonu i Habeşler tarafından kılınçtan geçirildi Habeş çeteleri tarafından öldürüldüğü veyahud yaralandığı bildirilen mareşaj Graziyani dine maruz bulunmaktadır. — Habeşler bir çok defalar rayları sökmeğe ve mü- nakalâtı felce uğratmağa muvaffak ol. muşlardır. Halihazırda, umumi bir taarruza geç- mek üzere Habeşlerin Gore mmtaka- sında teşkilât vücuda getirmekte olduk. lari görülmektedir. Zafer sarhoşu olan İtalyanlar, kendilerine fazla güvenmiş- lerdir. Fakat şimdi memlekette sulh ve sükünün temini işinin zannettiklerinden çok daha müşkil olduğunu görüyorlar. LA Suikast davasına bugün tekrar başlanıyor | Temyiz, Ağır cezanın kararını hangi noktalardan nakzetti? Ankara 15 (Telefon) — Ağırceza emesi yarın (bugün) saat 10'da | Sui kâsd davasında nakzı üze: caktır. verilen kararın muhskemeye başlıya- Maznunlardan o nahiye müdürü Şemseddin ve İdris dün, Üzeyir, Arif, Şaban ve İsmaili de buğün Ankaraya gelmişlerdir. Yahya esasen Cebeci ha- Pishanesindedir. Ali Saip de bir kaç Bün evvel Seyhandan şehrimize gel- mişti, Yarınki (bugünkü) muhakemede emyizin nakız kararı okunâcak müd- mi ve müdafaa avukatı müta- mi söyliyeceklerdir. Avukat Hâ- Şevket “yine maznunlardan Ali Saibin vekilidir, Sui kasd davasının kararı Ankara Ağır ceza mahkemesince şubatın 17 Pei günü verilmişti, Bu kararın han- &İ noktalardan temyize nakzedildiği hakkında. elde ettiğim #afsilâtı bildi- Tiyorum; HANGİ NOKTALARDAN NAKZEDİLDİ? Suçlu Yahyanın hazırlık ve ilk tah- kikattaki ikrarları ve bu ikrardan rü- cuu üzerine yine sorgu hakimine ver- diği ifadede hududdan gizlice geçerek Kiliste Davud ve Mustafanın evinde bir gece kaldıktan sonra ertesi günü otomobille Gaziantebe gittiğini beyan etmesi üzerine İlk tahkikat esnasında Davud ve Mustafa ile Receb ve Mev- lâdun Kilis sorgu hakimliğince istina- beten-şahadetlerine müracaat edilmiş ve bu adamların Yahyayı bindirdikle- Suikasd maznunlarından bir kısmı rini söyledikleri vasıta sahibi otomo- bilile Yahyayı götürmediğini ve tanı- madığını söylediği için tahkikat bu noktadan tamik edilmiş Davud ve ar- kadaşlarının tekrar ifadeleri alınmış- tır. Bu ifadelerde ve isimlerini verdikleri | şoförler de dinlenilmiş, bir takım müvaceheler yapılmış olduğuna göre niyabeten dinlenen şahidlerin mah- kemeye getirilerek malümatlarının (Devami dördüncü sahifede) Sulh için bir toplantı Toplantıya | bir kısım devletler ağrılacakmış! Londra 15 — Deyli Herald ga- zelesinin yazdığına göre M. Mus- solini eylülde bazı devletlerin iş- tirâkile bir sulh toplantısı yapıl. masını istiyormuş. Avrupa sulhü- nü görüşecek olan bu toplantı. ya İngiltere, Fransa, Sovyet Rus- ya, Almanya, İtalya, Belçika, Le- histan ve ihtimal Küçük antant devletleri de davet edilecekmiş, Italya İngiltereye teminat vermiş İngiliz menfaatlerine dokunmıyacak Londra 16 (Akşam) — M, Eden, Londraya dönmüş ve Avam kamara- sına giderek sorulan bazı suallere ce- vap vermiştir. M. Eden gerek Habeşistanda ve ge- | rek dünyanın diğer taraflarında İn- gilterenin menfaatlerine dokunmıya- cağına dair İtalyadan birçok defalar teminat almış olduğunu beyan eyle- miştir. Tarabya'da: — Top mu patladı?... — Hayır, Karaköy köprüsüne bir vapur yanaştı galiba!...