15 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Lokarno devletleri- nin Brükselde yapa- cakları- toplantı geri bırakılıyor Amerikada sıcaklar devam ediyor, şim- diye kadar 1500 kişi öldü amma —— —— ——— - — No. 6372 — Fiatı her yerde 5 kuruş Sene 18 ÇARŞAMBA — 15 TEMMUZ 1936 - Türkiye ile Ingiltere ve Rusya arasında esaslı ihtilâf kalmadı Yalnız bir mesele var: Karşılıklı yardım paktları icabı ecnebi filoların Karadenize geçmesini kabul etmiyoruz, Fransa ve Romanyanın da tezimizi kabul ederek haftaya konferansın bitmesi kuvvetle muhtemeldir dureti mahsusada gi daşımızdan) — Dün Boğaz- ansının yalnız teknik ve tahrir komiteleri çalışmış, murahhas lar Arasında hususi konuşmalar “ol muşt Türkiye ile İngiltere ve Sovyet Ri ya arasında esaslı meselelerde ihtilâf | kalmamış gibidir. Bütün mesele, kar- | icabatından | $ilıklı yardım paktları Karadenize geçecek filolar hakkında- Ki ibtilâftır. Türkiye bunu kabul et- miyor, Bugün konferans umumi bir içti. ma yapacaktır. Fransa ile Romanya» mın dahi Türk tezine iltihak ederek konferansın bu hafta sonunda bitme si kuvvetle muhtemeldir. K.D. Montreux 14 — Boğazlar konferan- lanın bugün yapacağı umumi toplan- İti, İngiliz heyetinin talebi üzerine ge- İ ri bırakılmıştır. İngiliz heyeti, bazi noktalar hakkında hükümetinden ye- niden talimat istemiştir. Ecnebi murahhaslar maheafilinde bugün büyük bir nikbinlik vardı. Fransızlar bu hafta içinde konferan- sın kati bir neticey hi ümit ediyorlar, Fran beklenilmiyen bir mahafili, çıkmazsa, | perş mbe günü mukavelenin imza e- dileceğinden bile bahsediyorlar, İngiliz heyeti de, bu derece kati ol- mamakla beraber, nikbinlik göster- mektedir, Reuter ajansı bir tebliğin- de İngiliz - Sovyet 'noktai nazarları- wn biribirine çok yaklaştığından bu (Devamı 4 üncü sahifede) Milletler cemiyeti dışında anlaşma Ingiltere ve Fransa, istiyorlar Almanya ve Italya ile itilâf için, ikinci derecede devletlerle anlaşmaktan vazgeçmeli imişler Roma 14 (A.A) — Tribuna gaze- tesine göre, Avusturya - Almanya it- tifakı Avrupanın, Cenevre dışı olarak yeniden inşasına bir başlangıç mahi- yelindedir, Ve bu inşa, demokratik ideolojinin modeli olmıyan beynelmi- lel hayat modeli üzerinden yapılacak» tır. Italyanin atisi dilcilik te bu yeni siyasadan bertaraf edilmiş değildir. Çünkü tadil, hayatın bir kanunudur. Lavora Fascista ogezetesine göre, | Almanya ve İtalya beynelmilel mua- deleti istemektedirler. Almanya ile İtalyanın iş birliğini temin etmek için ikinci derecede devletlerle koalisyon yapmaktan vazgeçmelidir. ale d'İtalia ulh prensipini kolle güzetesi bölün- emni- fkumunu ve bölünmez evre: harp prensiplerini tenkit etmekte ÇEKOSLOKYANIN VAZİYETİ koslovak hükümetinin elçiyi çağırdı. 6! anlaşılmaktadır. bakımından ta- | Bazı Alman siyasi mahafilinin ih- sas ettiklerine göre, bir Alman - Çe- koslovak iki taraflı ademi tecavüz ve admel müdahale anlaşmasının temi- ni Alman diplomasisinin gelecek ay- lar içinde takip etmek istediği sulhçu programı içinde bulunmaktadır, FRANSIZ GAZETELERİ NE DİYORLAR ? Paris 14 (A.A.) — Muhalifler ma- bafilinde Berlin, Viyana ve Romada vükun gelen son hadiselerin Fransa ve İngilterenin Avrupa siyasetinin bü- yük harptenberi hemen hemen mut- lak denecek şekilde icra etmekte ol- Gukları kontrolünü artık ellerinde tutmamakta olduklarını ifade etmek- te olduğu beyan edilmektedir. Bazı si il, şu fikirdedir: asız bil x İngiltere ve Fransa elâstikiyetter mshrum vesımsıkı kas palı olan siyasetlerini dirler, İtaly değiştirmek değiştirmek Pertinax, Echo de Paris gazetesin- de şöyle yazıyor: 19 mart tarihli Fransa - İngiltere - (Devamı 4 üneü sahifede) iktiran edeceği» | Meclis topla- nacak mı? Şimdilik bu hususta hiçbir malümat yok Ankara 14 (Telefon) — Büyük Millet Meclisinin bugünlerde fev- kalâde bir toplantıya çağırılacağı hakkında bazı gazetelerde haber- ler çıkmıştır. Bu münasebetle yap- tığım tahkikatta şu neticeye var- dım. o Meclisin fevkalâde olarak toplanması her zaman için muh temeldir ve bu toplantı günlük hadiselerin cereyanına bağlıdır. Toplanma hakkında şimdiden birşey söylemeğe imkân yoktur, Hükümetimiz Boğazlar işinde de her türlü tedbiri almıştır. Gizli muahede Almanya ile Avusturya arasında askeri anlaşma Londra 14 — Viyanadaki Daily Tel- graf muhabirinin bildirdiğine göre, Almanya ile Avusturya arasında bir değil, fakat iki anlaşma imzalanmış- tır. Bu anlaşmalardan biri askeridir. Ve ağlebi ihtimal hükümleri ifşa edil- miyecektir. Viyana 14 (A.A.) — Haber yerildi- ğine göre, Avusturya - Almanya itti- fakının emrettiği (teknik tedbirler mubtelit bir komite tarafından kon- tol edilecektir. Salâhiyettar bir kay- naktan teyit edildiğine göre, dış siya- sa mesleleri bu komite mesaisinin dı- şında kalacaktır, İtalyada binalar donatıldı Roma 15 (AA) — Zeeri tedbirle- Tin ilgası münasebetiyle Mussolininin emriyle bütün binalar donatılmıştır, AAA AA SENSA SAS EEAASEANN. TİZ VR R Kİ ç Ki YY Sabahleyin Büyükadaya varış: — Günaydın Türkân!... MA N Yi 0) Ç N e KR j Telefon: 24240 (İdare) « 24249 ( Tahrir) » 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) e. | Evvelki gün tayyare ile şehrimize gelen başvekil İsmet İr liye ve- kili ve haric kili Şükrü Saraçoğlu dün Ankaraya dönmüşler- dir, | Atatürk, refaketlerinde İsmet İnönü| olduğu halde otomobilie Floryadaki Deniz köşkünden hareket ve Yeşilkö; deki tayyare meydanını teşrif etmiş- lerdir. Başvekilimiz ile adliye vekili Atatürke tazimlerini bildirdikten son- reye binmişlerdir. İsmet İnö- Şükrü Saraçoğlunun bindiği tayyare saat 16,10 da havalanmıştır. Atatürk tayyare gözden kâybolun- caya kadar istasyonda kalmışlar ve TE ih ra Başvekil Ankaraya gitti Vekiller heyeti seç vakte kadar müza- kerede bulundu Atatürk, dün Ismet Inönünü tayyare istasyonunda uğurladı ——— Yukarıda Atatürk ve İsmet İnönü tayyare istasyonunda, aşağıda İsmet İnönü tayyareye binerken sonra olomobille Floryaya dönmüşler. dir. Başvekil İsmet İnönü ie adliye ve- kili sivil, âsker bir çok zevat tarafın. mışlardır .LER HEYETİ TOPLANDI on) Başvekil İsmet İnönü ile ye vekili Şükrü Saraçoğlu bu a saat 18 de tay- yare ile İstanbuldan buraya döndü- ler. Başvekilimiz ve adliye vel has va istasyonunda karşılandı. Ismet İnönünün avdetinden biras sonra heyeti vekile toplandı ve he- yet başvekilimizin asetinde geğ vakte kadar müzakerede bulundu. AEEEEEBAEME EE EEENEEEEAEEEEEEE Akşam, ayrılış: — Orevuvar şeri!....