28 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İspanyada Madridin şimalinde şiddetli bir muharebe başladı İpekli kumaşlar hak- kında yeni bir karar- name hazırlandı Sene 18 — No. 6385 — Fiatı her yerde 5 kuruş Madridin şima ——— SALI — 28 TEMMUZ 1936 linde şiddetli bir muharebe başladı Hükümet askerleri bazı muvaffakiyetler kazandılar fakat vaziyet elân Harbetmek üzere yola çikmağa hazırlanan milis efradı Paris 27 — Madridin şimalinde şid- detii bir muharebe oluyor. Harbiye nasırı bizzat giderek vaziyeti tetkik etmiştir. Muharebenin neticesi henüz belli değildir. İspanya hükümet ma- hafili asllerin kuvvetlerinin az oldu- gunu ve bunların büyük bir bozguna uğranması beklendiğini bildiriyor. Bir çok yerlerde asiler mağlup ol- muşlardır. Kartaca âsilerden geri alınmıştır, Estramador ve Katalonya- da tamamen hükümetin eline geçmiş- M.Eden Akdeniz itilâfla- tir. Katalonyalı milisler Saragosu al- mağa çalışıyorlar. ÜÇ HÜKÜMET Paris 27 —'Temps gazetesi diyor ki: «İspanyada hangi tarafın vaziyete da- ha ziyade hâkim olduğu belli değildir. Hakikatte üç kuvvet vardır: 1- Mad- rid hükümeti, 2 - Müfritlerin sıkı kon- troluna tâbi olan Barselon hükümeti, 3- Nihayet general Cabanellasın teş- kil ettiği ihtilâl hükümeti, (Devamı 4 ncü sahifede| rına lüzum kalmadı diyor Boğazlar konferansının neticesi, Türkiye Ingiltere arasında daha sıkı ve samimi bir anlaşma oldu Londra 27 — İngiltere hari- tiye nazırı M. Eden bugün Avam ka- marasında bütün mebuslar hazır bulunduğu halde ve locaları doldü- ran büyük bir kalabalık huzurunda beynelmilsi siyasette her şeyin birbiri- ne bağlı olduğunu, bir çok meseleler- deni bahsedeceğini söyledikten sonra yeni Lokano konferansını mevzuubahs eliniş ve İngilterenin Berline sorduğu Sualler üzerinde bilhassa ısrar ederek demiştir ki: — Bu sualler, ne münazaa çikart- mak hissile ne de tecessüs hissile ya- zılmıştır. Bu sualler, bu sahada bir te- Takkiye varmak için namuskâr bir Bayrette bulunmak üzere verilmiştir. Eğer Alman hükümeti bu suallere ça- buk surette ve yapıcı bir tarzda cevap vermiş olsaydı, boş yere sarfolunan büyük enerjiler tasarruf edilmiş bu- lunurdu.» — Plâjlar yağmurdan çok zarar gör-! Müş, diyorlar!... — Tabii, herkes banyosunu sokakta Yapıyor!... M. Eden son Londra Üçler konfe- ransına geçerek bu konferansın çok memnuniyetbahış neticeler verdiğini, Almanya ve İtalyaya davetnameler gönderildiğini ve yakında müsâid c6- vaplar alınacağını ümit ettiğini söyle- miştir, MONTREUX KONFERANSI M. Eden, bundan sonra, Montreux konferansından bahsederek demiştir ki: «Bu konferansta alnan neticeler #i- yadesile memnuniyetbahştır. Mon- irezde şurası sabit olmuştur kt beynel milel teahhütler çerçevesi içinde ve halen meri beynelmilel ahkâm daire- sinde, şeraiti haztraya artık tevafuk etmiyen bir muahedenin, Milletler ce- miyeti kaideleri mucibince, tadiğine varılabilinir. (Devamı 4 üncü sahifede) Arka hamallığı kaldırıldıktan sonra, | yağmurlu havada, Eminönünde nakli- yatl... çok karışıktır Atatürk bugün Ankaraya gidiyorlar Bir müddetlenberi şehrimizde bu- lunan Cumhur reisi Atatürk, bugün öğleden sonra hususi trenle Ankaraya hareket edeceklerdir. Başvekil Ankaraya gitti Hariciye ve adliye vekilleri de ayni trenle hareket ettiler Geçen cuma günündenberi şehri- mizde bulunan başvekilimiz İsmet İnönü, hariciye vekili doktor Tevfik Rüştü Aras ve adliye vekili Şükrü Ba- raçoğlu dün akşam Ankaraya hare- ket etmişlerdir, Hariciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras, dün sabah Porapalas otelinde saat on birde İngiliz sefiri sir Persi Töreni kabul etmiş ve kendisile gö- rüşmüştür, Bir müddet sonra otele gelen baş- vekil İsmet İnönü hariciye vekili Rüş- tü Aras ile bir müddet görüşmüş, müteakiben otelden çıkarak doğruca Floryaya gitmiştir. Başvekilden sonra hariciye vekili de Perapalas otelinden çıkmış ve Flor- yaya gitmiştir. Başvekil, hariciye ve adliye vekilleri Atatürke arzı tazimat ve veda ettik- ten sonra Kaydarpaşaya geçmişlerdir. Başvekilimizle vekiller, istasyonda Atatürk namına riyaseti cumur umu- mi Kâtibi Hasan Rıza, vali ve saylav- lar tarafından teşyi edilmişlerdir, ——. Çimento fabrikası Sıvastaki tedkikler iyi netice verdi Sivas 26 (Akşam) — Orta Anadolu- da kurulacak çimento fabrikası için mütehassısların Sivas ve civarında yaptıkları tedkikler iyi neticeler vermiş ve Bivası Tabrika için muvafık görül- müştür, Şehrimize gelen $ümer bank um:n müdür muavini Osman Nuri Ziraat direktörü Bahtiyar Aydınoğlu ile birlikte tedkikler yapmışlardır. BOZUK ÇİMENTO SATILAMIYACAK Ankara 27 (Telefon) — İktisad ve- kâleti piyasadaki çimentoların evsa- fını tesbit etmektedir, Bozuk evsafta çimento satılması, ithal ve imali yasak edilecektir. Yağmurlardan sonra!... TANIM ii e eri Dye Eski ev — İstanbulluların aparti- mans rağbet etmekte hakları yarmış!., Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) B. Fatin tebşir ediyor: Artık hava düzeldi Dün yıkılma tehlikesi gösteren on sekiz ev boşaltıldı ES Ge Yukarıda Üsküdarda çarşıda inekçi Osman ağanın evi, aşağıda Çınarlı tekkenin hali İki gün arka arkaya devam eden ve | İstanbul için bir felâket olan yağ- | murdan sonra dün hava düzeldi, haj- | kın yüzü güldü. Dün sabah bir aralık, saat ona doğ- ru, birkaç dakika yağan yağmur, ev- velki günkü facianın tekerrür edeceği- | ni zannettirmişse de bulutlar çabuk dağılmıştır. Rasathane müdürü bay Fatin havanın artık düzeldiğini dün | bize tebşir etmiştir. Yaz ortasında bu kadar yağmur yağ- mas! üzerine herkes birçok tahminler» de bulunuyor. Avrupada bazı kimseler havadaki bu gayrı tabilliği güneşteki le- kelerin çoğaldığına atfediyorlar ve bun- dan sonraki senelerdeki yaz mevsim- | lerinin daha serin ve yağmurlu olaca- ğını idâia ediyorlarmış!, RASATHANE MÜDÜRÜ DİYOR Kİ. Böyle bir iddianın ilmi kıymet ve mahiyetini bay Fatine sorduk. Rasat- hane müdürü bize dedi ki: «— Tabiatte son yağmurlar gibi hâ- diseler her vakit olur. Fakat bunun gelecek sene de tekerrür edeceği hak- kında bir şey söylenemez. Bir ilim ada- mi da böyle bir iddiada bulunamaz. Bakarsınız gelecek sene yaz mevsimi Bir zabıta vakası: «Dün Aksaray caddesinden geçen bir otomobil bir yelkenliye çarpıp ba- tirmıştır!» tamamile kurak olur. Tabiat kanunla- rında bir değişiklik, bir aksaklık yok- tur. Son günlerdeki yağmurlara sebep Garbi Türkiyede, yani İslanbul ve Marmarada havanın çok rakid gitme- si, munlazam bir vaziyet alamaması- dır. Barometro kâh lodos, kâh poyraz gösteriyor. Bunda dolayı hava elektrik. leniyor ve bulutlar yapıp şimşdi:, yağ- mur getiriyor. Her yaz böyle hâdiseler olabilir, bundan 160 sene evvel İstanbula ge- ne çok yağmur ve seksen dirhem bü- (Devamı dördüncü sahifede) a0 na m Falih Rıfkı Yedigünde Yedigün mecmuası Nesir üstadı Falih Rıfkı'nın daimi yardımını temin etti. Üs- tadın bilhasıa YEDİGÜN için yazdığı ilk nefis müsahebesini bugün YEDİ. GÜN'de okuyacaksınız. YEDİGÜN'ün bu sayısında ayni zamanda bir gazeteci- lik muvalfakıyeti addedilen çok mühira bir röportaj bulacaksınız. 25.000 münevver gibi bugün siz de bir YEDİGÜN alınız, ve Türkiyenin en çok okunan mecmuasının niçin bu kadar anlıyacaksınız. Bir vapur iskelesinde: — Eminönü, Sirkeci, Sultanahmed, Beyazıt arkadaki vapuuur!... Yanlış,